Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hunden min kaster opp.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en malteser som har kastet opp litt i to dager nå. Han virker ellers fin i formen, og spiser som normalt. Men han kaster altså opp av og til. Avføringen er helt normal. Noen som vet hva som kan forårsake dette? Må ringe Dyrelegen på mandag om det ikke gir jeg, det vet jeg. Men er det noen som har opplevd det samme, eller evt vet hva som kan hjelpe? 

Anonymkode: 80aaa...0fe

AnonymBruker
Skrevet

Hva kaster han opp? Mat, gress eller gul syre med skum? 

Anonymkode: 86c26...700

Skrevet

Tidligere erfaringer sier; hunden har spist noe som irriterer hals/svelg/gane slik som gress eller strå. Hunden kan spise mat eller drikke litt fort, og da kommer det opp igjen. Det kan være fremmedlegmer i hals/svelg som irriterer, og derav kommer det opp igjen.

Men som personen over skriver; Det som kommer opp er litt vesentlig å vite for at vi andre skal "synse" om hva det kan være. Anbefaler alltids å ringe vetrinærvakt om du er bekymret. 

AnonymBruker
Skrevet

Oppkast hos hunder er ikke nødvendigvis noe å være bekymret for. Hunder kan kaste opp av mange grunner, og de fleste er ufarlige og går over av seg selv.

Om avføringen er fin, hunden har god allmenntilstand, spiser og drikker osv, så ville jeg ikke vært bekymret enda. Men, har hunden forsikring, så har du tilgang til en gratis konsultasjon med en dyrlege over telefon eller video. Om du har agria, så laster du bare ned agria vet guide og får snakket med en dyrlege nå i kveld. Har du forsikring hos noen andre, så er det sannsynligvis first vet du kan ringe.

Da får du snakket med en veterinær helt gratis 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som skrevet over, har den fin allmenntilstand og normal avføring, spiser og drikker så er det nok ikke noe farlig. Vet at kokt ris vanligvis gir når den har diare etc, men du kan jo prøve å gi det uansett, har sikkert spist noe som har gjort magen litt opprørt. Kan f.eks ha spist gress eller liknende

Anonymkode: 2caf2...4f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva kaster han opp? Mat, gress eller gul syre med skum? 

Han har kaster opp både mat og skum. 
ts 

AnonymBruker
Skrevet
anon01 skrev (2 timer siden):

Tidligere erfaringer sier; hunden har spist noe som irriterer hals/svelg/gane slik som gress eller strå. Hunden kan spise mat eller drikke litt fort, og da kommer det opp igjen. Det kan være fremmedlegmer i hals/svelg som irriterer, og derav kommer det opp igjen.

Men som personen over skriver; Det som kommer opp er litt vesentlig å vite for at vi andre skal "synse" om hva det kan være. Anbefaler alltids å ringe vetrinærvakt om du er bekymret. 

Han har kastet opp både mat og skum. Nå leker han, og virker helt fin. Men om han kaster opp mer så må jeg ringe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oppkast hos hunder er ikke nødvendigvis noe å være bekymret for. Hunder kan kaste opp av mange grunner, og de fleste er ufarlige og går over av seg selv.

Om avføringen er fin, hunden har god allmenntilstand, spiser og drikker osv, så ville jeg ikke vært bekymret enda. Men, har hunden forsikring, så har du tilgang til en gratis konsultasjon med en dyrlege over telefon eller video. Om du har agria, så laster du bare ned agria vet guide og får snakket med en dyrlege nå i kveld. Har du forsikring hos noen andre, så er det sannsynligvis first vet du kan ringe.

Da får du snakket med en veterinær helt gratis 🙂

Jeg har agria forsikring. Tror jeg skal ta kontakt med dem😊

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som skrevet over, har den fin allmenntilstand og normal avføring, spiser og drikker så er det nok ikke noe farlig. Vet at kokt ris vanligvis gir når den har diare etc, men du kan jo prøve å gi det uansett, har sikkert spist noe som har gjort magen litt opprørt. Kan f.eks ha spist gress eller liknende

Anonymkode: 2caf2...4f0

Han drev å spiste gress i går, men gjør ikke hunder det om de er dårlig i magen? Han ligger også med baken i været heletiden, vet ikke helt hva det betyr. Men det har jeg aldri sett han har gjort før. Uff, kjenner jeg er bekymra. Men nå leker han som han pleier, så håper han er bedre nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ts

Ring Agria gjennom appen. Ofte har de ledige timer selv nå på kvelden frem til midnatt. Det er jo gratis 👍🏼

Anonymkode: e8882...73c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

ts

Last ned appen agria vet guide. Da får du gratis time og får snakket med en veterinær om de har ledige timer i dag. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han drev å spiste gress i går, men gjør ikke hunder det om de er dårlig i magen? Han ligger også med baken i været heletiden, vet ikke helt hva det betyr. Men det har jeg aldri sett han har gjort før. Uff, kjenner jeg er bekymra. Men nå leker han som han pleier, så håper han er bedre nå. 

Hunder kan spise gress av forskjellige årsaker. Noen ganger er det for å "renske" systemet, og noen ganger fordi de rett og slett liker smaken av friskt, ny gress. Mine knasker gjerne på litt gress i løpet av hver tur uten at det er problemer med mage.

Vet ikke hva du mener med "baken i været", men ny adferd i tillegg til oppkast kan jo tyde på at noe er galt (det betyr ikke at det er noe alvorlig galt). Det kan være så lite som at han har spist noe magen ikke har lyst til å fordøye. For noen netter siden våknet jeg av at en av hundene kastet opp to ganger. Da kom det opp magesyre/skum, og noen biter med bark hun hadde fått i seg. Etterpå var hun grei, så kroppen hadde bare lyst til å kvitte seg med barken. 

Min andre hund kastet opp et par ganger (mye skum) i løpet av 2 dager etter å ha spist for mye tyggebein på kort tid noen år siden. Mistenker at systemet ble litt blokkert, men det ordnet seg av seg selv heldigvis. Jeg har vært mer forsiktig med å gi tyggebein etter det.

For et par uker siden kastet begge hundene opp rett etter tur. Var livredd for at de hadde fått i seg gift, men neida, de hadde bare fått i seg litt for mye vann da de lekte i elva 🙈

Last ned agria vet guide appen, bestill time (gratis når du har agria forsikring), og skriv ned hvilken type oppkast hunden har. Skum? Mat? Har den kastet opp etter å ha spist mat, eller mellom måltid? Har den spist mye tyggebein de siste dagene, eller har den fått noe mat/godbiter den ikke har spist før? Middagsrester? 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...