Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er vokst opp i en religiøs forsamling, men valgte i voksen alder å gå bort fra denne av ulike årsaker. Tok avstand fra både tro og miljø. Etter noen år har jeg igjen begynt å se på ulike typer menigheter, og har gått litt aktivt i en frikirkelig menighet i nærheten. 

Men jeg blir ikke helt klok på meg selv og hva jeg egentlig ønsker, og håper de finnes noen på KG som kan hjelpe meg litt videre.

- Jeg vil veldig gjerne tro på Gud og hele «pakken», men det føles i blant veldig fjernt og abstrakt. Å snakke om endetider, helbredelse, uttrykk som «jesu dyre blod» etc blir for meg noen ganger litt for svevende.

- Jeg tror (og ser) at verdiene mine nye kristne venner lever etter, gir gode liv. Jeg setter måten de lever på høyt, og opplever bare godhet. Jeg både ønsker å være en del av miljøet og ønsker å være en slik person selv.

Sitter og lurer på om det jeg egentlig vil i livet er å ha et nettverk av folk som ønsker å leve gode og meningsfulle liv, fremfor at jeg egentlig har en tro på Gud? 

Føler sånne miljøer er svært vanskelige å finne, jeg har generelt få venner etter mye flytting og endring av miljø tidligere, og de nye jeg blir kjent med, oppleves ofte ekstremt overfladiske i forhold til de kristne vennene jeg har møtt. 

Samboeren min som jeg er ekstremt glad i, sliter mye med depresjoner, tomhet etc - og har ingen mål eller dypere mening for livet. Så jeg føler meg avhengig av et nettverk for å få påfyll av nettopp den «energien» om man kan kalle det det. Jeg trenger noen jeg blir oppglødd til å leve et godt liv, av å være rundt!

Så spørsmålet er vel.. 

Hvor finner dere mening i livet og hverdagen? 
Finnes det andre type miljø enn kristne menigheter som lan tilby det samme fellesskapet? 

Anonymkode: c471f...6cc

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer og opprinnelig fra et kristent miljø på vestlandet. Jeg har ingen kontakt med disse miljøene i dag, da jeg ikke tror på Jesus eller Gud. 

Gode verdier har ingenting med religion å gjøre. Jeg har gode verdier, setter familien høyt, og er opptatt av å lære barna mine god moral og etikk.

Det provoserer meg at kristne (og andre religioner) tror at de har svaret på hva god moral og etikk er. Jeg merket godt at det var en "oss" og "dem" stemning, der de ikke kristne ikke var like "gode" som dem.

Det er gjerne enkelt å finne venner i kristne miljøer. De er veldig åpne for andre kristne og inkluderer. Det er vanskeligere å finne i andre miljøer. I mine øyne gjør det vennskapene litt grunne. Er du ikke kristen lenger forsvinner de ut av livet før du vet ordet av det. 

Du kan finne gode venner i andre miljøer også. Mye mer ekte enn gladkristne som plutselig er bestevennen din, men som forsvinner som dugg for solen om du stiller kritiske spørsmål.. 

Anonymkode: a12f9...5d2

AnonymBruker
Skrevet

Det du søker er venner og nettverk, ikke et religiøst fellesskap

Anonymkode: cac49...ce3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kommer og opprinnelig fra et kristent miljø på vestlandet. Jeg har ingen kontakt med disse miljøene i dag, da jeg ikke tror på Jesus eller Gud. 

Gode verdier har ingenting med religion å gjøre. Jeg har gode verdier, setter familien høyt, og er opptatt av å lære barna mine god moral og etikk.

Det provoserer meg at kristne (og andre religioner) tror at de har svaret på hva god moral og etikk er. Jeg merket godt at det var en "oss" og "dem" stemning, der de ikke kristne ikke var like "gode" som dem.

Det er gjerne enkelt å finne venner i kristne miljøer. De er veldig åpne for andre kristne og inkluderer. Det er vanskeligere å finne i andre miljøer. I mine øyne gjør det vennskapene litt grunne. Er du ikke kristen lenger forsvinner de ut av livet før du vet ordet av det. 

Du kan finne gode venner i andre miljøer også. Mye mer ekte enn gladkristne som plutselig er bestevennen din, men som forsvinner som dugg for solen om du stiller kritiske spørsmål.. 

Anonymkode: a12f9...5d2

Det du nevner her, er veldig gjenkjennelig for meg, og mye av det jeg opplevde i min oppvekst. Det miljøet valgte jeg å gå fra. Jeg opplever det heldigvis litt annerledes i det miljøet jeg har vært innom nå - men det er nok uansett tendenser til de tingene du ramser opp. Så det er gode poeng! 

Jeg tror absolutt det finnes flust av folk som har gode verdier og gode liv overalt. «Problemet» mitt er at de ikke samler seg rundt det, evt at det skal ekstremt mye til for å komme inn på temaet og ha en god samtale rundt det. Og det er det jeg savner mye. Gode samtaler om livet, hvordan være gode mennesker etc.

Igjen - de vennene jeg har forsøkt meg på å få på ulike måter de siste tre årene, har ikke kunne stille i nærheten av de kristne vennene jeg har møtt, når det gjelder åpenhet, gode samtaler etc.

Men de må jo finnes? HVOR finner jeg dem?🙈😅

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er mye større rom for å tro og tvile. Hva men å snakke med en prest om tankene dine?

Anonymkode: be1a3...d02

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det du søker er venner og nettverk, ikke et religiøst fellesskap

Anonymkode: cac49...ce3

Nettopp. Men når alt jeg har oppsøkt hittil bare blir overfladisk svada, når jeg ønsker noe dypere.. hvor starter man?

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er mye større rom for å tro og tvile. Hva men å snakke med en prest om tankene dine?

Nei, men det kan hende det er det jeg bør😅

Føler definitivt det er mer rom for tvil i den menigheten jeg er innom nå, enn hvor jeg var før, og det er veldig fint!

For - det er et viktig poeng de andre har oversett litt i svarene føler jeg: jeg har et oppriktig ønske om å tro.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil også nevne at jeg godt kan gå på en gudstjeneste helt alene uten å hilse på en eneste bekjent eller venn (feks hvos de er bortreist, de jeg kjenner, eller at jeg drar på gudstjeneste i en «søstermenighet». Det gir meg veldig mye, selv om jeg er usikker på troen. Jeg blir oppmuntret og ser livet og helheten, og forhold i eget liv på en helt annen måte.

Altså: det handler ikke kun om venner og nettverk i seg selv, det handler om en søken etter noe mer.

TS

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Du søker et nettverk. Mange som forlater religiøse miljøer etter å ha vokst opp i et, savner et miljø hvor man brenner for noe. 

Sjekk om du kan jobbe frivillig en plass, kanskje hos dyrebeskyttelsen? Bli del av en gruppe med turgåere som utforsker områdene rundt Oslo. Det finnes masse grupper som jevnlig møtes og gjør ting sammen. Sjekk også ut Hey girl Facebook gruppe for ditt område.

Jeg hadde en svært vanskelig barndom, og slet med depresjon, angst og selvmordstanker i veldig mange år. Har også en diagnose og er ufør fordi jeg har begrensninger som kan gjøre hverdagen vanskelig. Likevel er jeg nå svært fornøyd med livet. Meningen med livet er subjektivt og vi alle bestemmer selv hva meningen med livet er. For noen er det barn og kjernefamilie, for andre er det jobb og venner. For meg er det å leve et rolig, godt liv. Jeg finner glede i å alltid forbedre meg selv og være god mot andre. Jeg bruker tiden min på mine dyr og mine interesser. De siste 2 årene har jeg begynt å lære nye skills. I fjor lærte jeg meg å sy og å tegne. Hittil i år har jeg begynt å lære hvordan man jobber med treverk. Planlegger også å lære et nytt språk. Å lære nye ting gir enormt med glede og ikke minst mestringsfølelse, og definitivt noe du kan gjøre. Velg 2-3 nye ting å lære deg hvert år. Da har du noen prosjekter å jobbe med 🙂

Anonymkode: 3465f...061

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er vokst opp i en religiøs forsamling, men valgte i voksen alder å gå bort fra denne av ulike årsaker. Tok avstand fra både tro og miljø. Etter noen år har jeg igjen begynt å se på ulike typer menigheter, og har gått litt aktivt i en frikirkelig menighet i nærheten. 

Men jeg blir ikke helt klok på meg selv og hva jeg egentlig ønsker, og håper de finnes noen på KG som kan hjelpe meg litt videre.

- Jeg vil veldig gjerne tro på Gud og hele «pakken», men det føles i blant veldig fjernt og abstrakt. Å snakke om endetider, helbredelse, uttrykk som «jesu dyre blod» etc blir for meg noen ganger litt for svevende.

- Jeg tror (og ser) at verdiene mine nye kristne venner lever etter, gir gode liv. Jeg setter måten de lever på høyt, og opplever bare godhet. Jeg både ønsker å være en del av miljøet og ønsker å være en slik person selv.

Sitter og lurer på om det jeg egentlig vil i livet er å ha et nettverk av folk som ønsker å leve gode og meningsfulle liv, fremfor at jeg egentlig har en tro på Gud? 

Føler sånne miljøer er svært vanskelige å finne, jeg har generelt få venner etter mye flytting og endring av miljø tidligere, og de nye jeg blir kjent med, oppleves ofte ekstremt overfladiske i forhold til de kristne vennene jeg har møtt. 

Samboeren min som jeg er ekstremt glad i, sliter mye med depresjoner, tomhet etc - og har ingen mål eller dypere mening for livet. Så jeg føler meg avhengig av et nettverk for å få påfyll av nettopp den «energien» om man kan kalle det det. Jeg trenger noen jeg blir oppglødd til å leve et godt liv, av å være rundt!

Så spørsmålet er vel.. 

Finnes det andre type miljø enn kristne menigheter som lan tilby det samme fellesskapet? 

Du er klar over at du kan tro på Gud uten å være medlem i en menighet? Ha ditt eget personlige forhold til det uten manipulering av en menighet. Tro meg, det er mye bedre.

Anonymkode: d1ccc...2e6

Skrevet

Skal det være kristent ville jeg lett i et av de mer liberale miljøene, kfuk/m, en liberal menighet i den norske kirke osv.

Ellers vil jeg tippe man finner folk som er opptatt av verdier i livet i ulike politiske partier, så der kan man vel også lete. Eller i røde kors, kreftforeningen mm. Alle sånne steder finner man folk som er opptatt av å gjøre bra ting og av mer enn bare seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du er klar over at du kan tro på Gud uten å være medlem i en menighet? Ha ditt eget personlige forhold til det uten manipulering av en menighet. Tro meg, det er mye bedre.

Det er nok for noen men andre søker litt mere, noen å drøfte tanker med. Noen som ikke dømmer selv om man er uenig i teologiske emner men åpne for at alle kan finne sitt svar.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

100%, men jeg ønsker likesinnede/ folk man kan reflektere over liv og tro med og som har en positiv innvirkning på livet mitt - og det er vel i grunn det hele denne tråden handler om for min del. 

De jeg har i hverdagen nå, er kollegaer og svigerfamilie. De foretrekker å snakke om hva naboen driver, framfor noe som helst som har substans. 
Og nye venner har jeg jo nevnt før, at det er sjeldent de oppleves som noe annet enn overfladiske - bortsett fra de jeg har møtt i kristen sammenheng.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

100%, men jeg ønsker likesinnede/ folk man kan reflektere over liv og tro med og som har en positiv innvirkning på livet mitt - og det er vel i grunn det hele denne tråden handler om for min del. 

De jeg har i hverdagen nå, er kollegaer og svigerfamilie. De foretrekker å snakke om hva naboen driver, framfor noe som helst som har substans. 
Og nye venner har jeg jo nevnt før, at det er sjeldent de oppleves som noe annet enn overfladiske - bortsett fra de jeg har møtt i kristen sammenheng.

TS

Ja, jeg forstår. Men vit at det er mange av oss uten noen menighet/sekt, som tror og har venner som også tror, uten at man blir påtvunget et visst trosystem ❤️ Det er bare ikke det første man nevner når man blir kjent med nye, men det kommer opp etterhvert ;)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, jeg forstår. Men vit at det er mange av oss uten noen menighet/sekt, som tror og har venner som også tror, uten at man blir påtvunget et visst trosystem ❤️ Det er bare ikke det første man nevner når man blir kjent med nye, men det kommer opp etterhvert ;)

Har brutt ut av noe mange kaller en sekt, så tro meg, jeg er ganske bevisst det å bli påtvungent et trossystem😅 Jeg er vár på det, og det er nok også grunnen til at jeg ikke «kaster meg inn» i alt mulig - og faktisk opprettet denne tråden og🤗

Har du noen tips til hvordan å finne venner som tror, og som man faktisk kan snakke om det med?😅

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hva med Frelsesarmeen? Ulike grupper der og dømmer ikke andre. 

Anonymkode: 0c343...4ab

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2022 den 17.29):

Så spørsmålet er vel.. 

Jeg finner mening i å ha en god hverdag, en der jeg føler jeg oppnår noe enten det er jobb, hjemme, med familie, personlig eller via venner og opplevelser. Det kan være de små tingene som at barnebarnet har lørt et nytt ord, klarer noe nytt, at ett av barna har opplevd noe de er oppgiret over enten studiemessig eller jobbmessig, at mannen er fornøyd med en kontrakt eller at jeg har ny pers opp en fjelltopp liksom, eller det kan være større greier som at et prosjekt jeg har jobbet med er avsluttet og lukket med gode resultater på jobb, at venner har fått ny jobb, eller har andre nyheter de er oppgiret over 😄 det skal ikke mye til å finne en mening om man ser på helheten og ikke er udelt negativ.. Og så skal det sies at man fint kan ha en kristen tro uten å være med i en menighet, man kan fint ha venner som er fra en menighet selv om man ikke tar del der for egen del osv.. Menneskers verdier kommer ikke fra den troen eller den menigheten de evt er eller ikke er en del av tenker jeg.. slike venner skaper fellesskap uten at man nødvendigvis trenger møtes til kirkekaffi eller vekkelsesmøter.. 

Anonymkode: 29245...ad2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...