Gå til innhold

Kjenner du noen eller til noen med bipolar lidelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er de med bipolar lidelse.  En ting er jo hva de med lidelsen sier, men jeg lurer på fra andres perspektiv.

Har nettopp blitt kjent med ei med bipolar lidelse, og skjønner meg ikke på henne.

Anonymkode: 5c1e1...21f

AnonymBruker
Skrevet

Stefaren min er Bipolar, han bekymrer seg veldig for økonomien til tross for at han er millionær. Og han maser veldig gjentar det samme om og om igjen.

Anonymkode: e159e...78f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk er jo forskjellige uansett. Tror ikke du skal generalisere på den måten. Hvis du nettopp er blitt kjent med en person så er det bedre å bli mer kjent med henne for å forstå seg på henne. Hvis du ser mønstre som er vanskelig å håndtere så kan det jo hende det har noe med utfordringene hennes å gjøre, så kan du være litt romslig rundt akkurat det. 

Hva er det du ikke skjønner deg på?

Anonymkode: a4347...257

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har Youtuber/Influencer Sierra Schultzzie.

Slik hun forteller har hun gode og dårlige perioder. I de dårlige periodene fokuserer hun på seg selv, og forsvinner kanskje litt fra sosiale medier.

Men hun er ellers en veldig sprudlende person, har en fantastisk mann og en utrolig skjønn liten datter. To fine små hunder også.

Anonymkode: 1186a...5a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har Youtuber/Influencer Sierra Schultzzie.

Slik hun forteller har hun gode og dårlige perioder. I de dårlige periodene fokuserer hun på seg selv, og forsvinner kanskje litt fra sosiale medier.

Men hun er ellers en veldig sprudlende person, har en fantastisk mann og en utrolig skjønn liten datter. To fine små hunder også.

Hvordan kan folk med bipolar lidelse sette barn til verden? Jeg forstår ikke. Er ikke dette en lidelse som ofte går i arv? 

Hadde jeg vært bipolar hadde jeg aldri i verden fått barn. Da hadde jeg forblitt barnløs, frivillig.

Anonymkode: 9f9bb...c83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Og har egentlig alltid synes hun har vært veldig høyt og lavt. Men må si jeg skjønner meg mye mer på henne nå etter noen år .

Jeg ble nylig selv utredet for det men scorte heldigvis ikke høyt nok. Har kompleks ptsd pga barndom. 

Anonymkode: 0ad45...d04

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjente to (alle er forskjellige, så ikke sikkert din venn er det samme) 

Hun ene klaget og var bitter for at alle forlot henne. Satt og klagde på alle de vennene hun hadde og at de ikke var gode nok. At de burde være bedre med henne, se henne bedreog like hennes interesser. Mente at alle så på henne som en fæl person. Skjønte ikke hvorfor alle forlot henne, men hun hadde ett voldsomt sinne. Man kunne ikke gjøre noe feil, eller si noe feil, hun tolket det på værst mulig måte. Hun kunne også begynne å krangle fordi hun tolket ansiktsuttrykket mitt til at jeg mente forskjellige ting om henne og dømte henne. Og hvis jeg prøvde å si i mot så var det feil det og. Har sagt unnskyld for de rareste ting jeg aldri har tenkt, men som hun mente jeg tenkte om henne. Hun var veldig flink til å snakke for seg så jeg tapte alltid diskusjonene. Men hun fikk heller ingen hjelp siden hun var god til å snakke for seg.

I begynnelsen var hun veldig morsom og hyggelig å være med. Vi reiste mye og gjorde nye ting hele tiden.Fikk nye venner hele tiden og hadde et stort nettverk. Hun får nye venner nå og, men de forsvinner fort.

Den andre jeg kjente var veldig god til å ta vare på seg selv i både gode og dårlige perioder. Hun ringte selv ambulanse og la seg inn når hun var på vei inn i en dårlig periode. Men hun var også god til å se de rundt seg og ta vare på vennene sine. Hun trakk seg litt tilbake i dårlige perioder eller hvis hun ble sint fordi hun visste det gikk utover andre og at hun selv hadde dårlig periode. Kunne være veldig høy oppe og veldig langt nede, men det var gøy å være med henne og vi tok henne med selv om hun var langt nede også. Mistet litt kontakten fordi hun flyttet tilbake til hjembyen sin, men møtes når hun er på besøk i denne byen.

Beklager, ble langt dette.

Anonymkode: d7d38...4d9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bipolar lidelse selv og kjenner til flere med samme diagnose uten at jeg forstår meg på de selv 😅😂

Anonymkode: 5ac24...4de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan kan folk med bipolar lidelse sette barn til verden? Jeg forstår ikke. Er ikke dette en lidelse som ofte går i arv? 

Hadde jeg vært bipolar hadde jeg aldri i verden fått barn. Da hadde jeg forblitt barnløs, frivillig.

Deg om det.

Jeg har fulgt Sierra en god stund nå, og med mindre hun hadde vært åpen om at hun er bipolar, hadde jeg aldri vært klar over det.

Nå ønsker jeg bare å dele et navn med TS, slik at hun kunne få se at man kan leve et helt normalt liv, selv om man er bipolar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere og har en gang fått diagnosen - men tror den er feil, og får heller ikke behandling for det per nå. Skal vurderes på nytt om en stund.

1. Det er flere typer bipolar, som gir forskjellig utslag. Noen kan bli veldig «ekstreme», mens andre har svinginger som er enklere å takle.

2. De fem jeg kjenner med lidelsen, er totalt forskjellige personer, og det er nesten umulig å sette fingeren på en ting og si «jah, det er typisk bipolar». Svingningene tar form på veldig forskjellig vis. Noen har lært seg å bruke verktøy for å takle nedturene, og blir ekstremt gode ressurser i oppturene, mens andre blir ekstremt destruktive og selvdestruktive.

3. dette med barn. Jeg kjenner ei som jeg kan tenke at det kanskje hadde vært bedre om hu lot være.. ellers er de to andre jeg kjenner til som er mødre, fantastiske mødre, med en fin familie. Det krever dog en oppegående pappa.

Ville vært forsiktig med å uttale meg sterkt og bastant om andre sine diagnoser, det er mange nyanser der, enten det er kreft, diabetes eller bipolar.

Anonymkode: c1b9e...8ca

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Deg om det. Bipolar lidelse kommer i forskjellig grad, kan fint hoppe over en generasjon eller to og må trigges av noe for å bryte ut. 

jeg har bipolar 1 og er høygravid nå. For meg har aldri tanken om å ikke få barn pga lidelsen min vært til stede. Nå håndterer jeg lidelsen min svært bra, er flink til å høre på kroppen og ta alle tegn alvorlig (feks be om en ekstra psykologtime om jeg kjenner humøret daler) over fem år siden jeg var i en depressiv periode sist og da ble den trigget av at jeg ble utsatt for en ulykke som skadet en kroppsdel for livet. Med andre ord, noe svært mange ville blitt depressiv av. 

å dytte alle bipolare under samme kategori er helt feil og du burde oppdatere kunnskapen din før du kommer med slike uttalelser.

Anonymkode: 5ac24...4de

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes like mange forskjeller blant mennesker med bipolar lidelse som det finnes forskjeller hos andre. Bipolar lidelse er ikke synonymt med pling i bollen mennesker som alltid gjør mye rart. 
jeg selv har bipolar 2. Takket være medisiner og at jeg har hatt psykologhjelp så er jeg stabil. Har ikke noen verre dager enn «vanlige» folk. Jeg er bare mer utsatt for å få depresjon, ikke noe crazy med andre ord. Man skal være forsiktig med å si at «sånn er det, hold deg unna» for det bidrar bare til at folk forhåndsdømmer uten å egentlig vite hvorfor. Jeg har en samboer, og er gravid. Ingen som hever så mye som et øyenbryn av de som kjenner meg eller helsepersonellet jeg har vært i kontakt med. 

Anonymkode: 525aa...ab3

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bipolar lidelse. Jeg har også to søsken med bipolar lidelse. Vi er godt voksne og har barn.

Vi er like på noen områder,  forskjellige på andre. Søsken 1 har vært veldig syk og innlagt to ganger i løpet av livet.  Søsken 2 har vært innlagt to ganger. Er noe mer deprimert innimellom, men ikke så manisk. Selv har jeg enda ikke vært innlagt og er i følge mine behandlere så jevn at de knapt kan kalle meg bipolar. Men jeg har hatt perioder med angst og er veldig kreativ. Familielivet går bra og er stabilt. Minst like bra og stabilt for meg som de fleste jeg kjenner som ikke har diagnosen bipolar. 

Folk er forskjellige både med og uten diagnoser.  Kjenner du en bipolar så kjenner du en bipolar. 

Anonymkode: 10687...600

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har bipolar lidelse. Jeg har også to søsken med bipolar lidelse. Vi er godt voksne og har barn.

Vi er like på noen områder,  forskjellige på andre. Søsken 1 har vært veldig syk og innlagt to ganger i løpet av livet.  Søsken 2 har vært innlagt to ganger. Er noe mer deprimert innimellom, men ikke så manisk. Selv har jeg enda ikke vært innlagt og er i følge mine behandlere så jevn at de knapt kan kalle meg bipolar. Men jeg har hatt perioder med angst og er veldig kreativ. Familielivet går bra og er stabilt. Minst like bra og stabilt for meg som de fleste jeg kjenner som ikke har diagnosen bipolar. 

Folk er forskjellige både med og uten diagnoser.  Kjenner du en bipolar så kjenner du en bipolar. 

Tar dere litium eller Lamictal? 

Anonymkode: ae068...1c2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bp2. Jeg er vel som alle andre, men litt ekstra. 

Folk rundt meg forteller meg at jeg er høyt og lavt, energisk og litt hissig, søt og rar, morsom og veldig følsom og veldig snill. Og det kan vel stemme. 

Jeg bruker Lamictal for å ta litt brodden av depresjonene. Jeg savner hypomanien da. 

Anonymkode: 3953f...05e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg visste ikke at jeg var bipolar før jeg fikk barn som 20-åring. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner et par bipolare. Er ikke riktig kloke og slutter på medisiner og må innlegges gang på gang. lærer aldri. Et mareritt å ha noe med å gjøre uff.

Anonymkode: 84277...7e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tar dere litium eller Lamictal? 

Anonymkode: ae068...1c2

Ingen av oss går på medisiner.  Dette i samsvar med lege/ behandler.  Vi har alle gjort  det tidligere, begge søsken brukte lamictal, jeg hadde en annen type siden jeg ikke var spesielt deprimert, men mest hypoman der og da. Det ble et kortvarig eksperiment med medisiner for min del og jeg fikk heller annen terapi og i perioder tar jeg sovemedisin typ tre netter på rad. Min beste stabilisering er å kjenne meg selv, si hvordan jeg har det og å få en pause når jeg har behov. Dvs har lært meg å si mere nei til ting. Jeg er og ønsker å være en aktiv ressursperson, men det holder for eksempel med å sitte som styremedlem i to styrer, ikke fire, jeg kan bake en kake til festen til en venninne,  men ikke alltid stå for å lage hele koldtbordet, eller jeg kan jobbe 60%, men ikke 100% hvis du skjønner. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det samme med autisme. Jeg forstår ikke hvordan mennesker med autisme tør å sette barn til verden. Jeg har selv asperger og vet at du kan fungere svært tett opp til normalen og på utsiden ha et like normalt liv og være minst like oppgående og kvikk som folk uten diagnose. Du kan fungere så godt at ingen ville gjettet på at du er på noe spekter hvis de kjenner deg svært godt, men du er langt mer sårbar for stress, angst, depresjon simultankapasiteten er nedsatt, skiftende omgivelser og kjappe valg er vanskelig og hverdagslogistikk krever mye mer.  Og deretter setter man barn til i en verden med en arvelig tilstand som medfører at du skal ivareta vare på deg selv og et vesen med de samme utfordringene som deg selv. Det handler ikke om at du er dummere ( for det er du ikke) eller på alle områder fungerer dårligere (men på noen få dessverre) ,så  ved biololar lidelse, ekstrem sterk ADHD og autisme er det lurt å vurdere på om man har kapasitet til det enorme stresset oppdragelse fører med seg og tenke på den arvelige komponenten ved det 

Anonymkode: 589ed...0b6

AnonymBruker
Skrevet

Min tante er bipolar. Hun lever svært isolert, da hun ikke klarer å være sosial over noe tid. Hun har null sosialt filter, og sier akkurat det hun tenker til en hver tid. Spiller bort pengene sine, og må få økonomisk hjelp av barna sine i perioder. Hun fikk diagnosen i godt voksen alder, lenge etter at hun fikk barn.

Jeg har også mistanke om at min sønn er bipolar, men han nekter å la seg utrede, og han er voksen nå, så jeg har ikke noe jeg skulle sagt i sakens anledning. Sykdommen begynte ikke å gjøre seg gjeldene før han nærmet seg myndighetsalder, men det har vært noen tøffe år for både han og meg de siste 10-12 årene. Han selvmedisinerer med alkohol og hasj, truer med selvmord i de tunge periodene, er kronisk blakk og lærer aldri å disponere pengene sine. Det er vanskelig for han å ha normale relasjoner med andre, det er vel omtrent bare meg han forholder seg til på en noenlunde grei måte. 

Samtidig har han jobb, leilighet, hund, og mange andre hobbyer og interesser, så han fungerer jo tilsynelatende ok, sett utenfra. 

Anonymkode: 97603...458

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...