AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #1 Skrevet 16. juli 2022 Jeg skal legge laminatgulv og har bestilt 59 kvm av dette. Bruker et firma til å gjøre dette, men de sa jeg må også bestille lister. Men jeg skjønner ingenting av dette her, hvordan vet jeg hvor mye lister jeg skal bestille? Jeg har kontaktet både Maxbo på chat og vært innom Byggmax men de var ikke veldig behjelpelige. Må jeg bare droppe lister da, fordi jeg ikke er utdannet byggingeniør? Han som pusser opp hos meg sa at jeg skal bestille 57 kvm med lister. Men dette høres jo feil ut? For de eneste måle-enhetene jeg får opp er bunt, løpemeter og stykk. Har aldri hørt om dette før og skjønner ikke en dritt. Hva gjør jeg, noen som vet? Her er et eksempel på list jeg vil ha: Fotlist furu 12x058x4400 glatt Harmoni hvitmalt s0502-y Bomull | Maxbo Anonymkode: d5182...8ef
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #2 Skrevet 16. juli 2022 Du må måle hvor mange meter du trenger. Langs veggene hvor du skal ha lister Anonymkode: 9e531...a42 5 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #3 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du må måle hvor mange meter du trenger. Langs veggene hvor du skal ha lister Anonymkode: 9e531...a42 Husk å legge til kapp, 15%. Anonymkode: 2688a...bb3 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #4 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du må måle hvor mange meter du trenger. Langs veggene hvor du skal ha lister Anonymkode: 9e531...a42 Problemet er at jeg har dyskalkuli, så å måle ting er ganske vanskelig for meg.. han som pusser opp virker ikke interessert i å hjelpe meg heller. Kan man droppe å ha lister? Eller kan jeg evt finne et firma som kan ordne dette for meg senere? Gulvet er allerede på vei, så får ikke avbestilt. Dessuten så skjønner jeg ikke hvordan jeg får bestilt på nettsiden. Står bare 1 enhet uansett når jeg trykker på linken, må jeg bare bestille 1 og 1 list da? Det blir jo mange turer på butikken.. Ingen interesse i å hjelpe meg på hverken Byggmax eller Maxbo som sagt så jeg er litt oppgitt. De sa jeg må bestille på nettsiden, men 1 og 1? Skal jeg gå innom de 10 ganger om dagen for å hente lister liksom? Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skal få ordnet dette her. Anonymkode: d5182...8ef
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #5 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Problemet er at jeg har dyskalkuli, så å måle ting er ganske vanskelig for meg.. han som pusser opp virker ikke interessert i å hjelpe meg heller. Kan man droppe å ha lister? Eller kan jeg evt finne et firma som kan ordne dette for meg senere? Gulvet er allerede på vei, så får ikke avbestilt. Dessuten så skjønner jeg ikke hvordan jeg får bestilt på nettsiden. Står bare 1 enhet uansett når jeg trykker på linken, må jeg bare bestille 1 og 1 list da? Det blir jo mange turer på butikken.. Ingen interesse i å hjelpe meg på hverken Byggmax eller Maxbo som sagt så jeg er litt oppgitt. De sa jeg må bestille på nettsiden, men 1 og 1? Skal jeg gå innom de 10 ganger om dagen for å hente lister liksom? Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skal få ordnet dette her. Anonymkode: d5182...8ef Det er greit at du ikke er bygningsingeniør, denne utregningen lærer du uansett på videregående😊 Listen du vil ha er 4,2 meter lang. På Maxbo nettsiden kan du velge om du skal bestille antall(trykk på +) eller om du vil bestille løpemeter(trykk der det står stk. for å endre). Mål antall meter langs veggene du skal ha lister. Når du har målt ferdig så tar du tallet du får og deler på 4,2 med kalkulatoren din. Da får antall lister du må bestille. (Hvis du har bestilt laminatgulv på 59m2 og dette skal legges i ett rom, så kan du si at rommet er 10m den ene veien og 6 meter den andre. Dvs. i lister så trenger du i alle fall 32 meter med lister. Så jeg hadde bestilt 9 stk. lister. Og heller dratt innom for å fylle på om det blir for lite. ) Anonymkode: 2f235...d86 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #6 Skrevet 16. juli 2022 Vi kan godt prøve å hjelpe deg da Er det et stort rom, f.eks stue og åpen kjøkkenløsning eller mer? Rektangulært? L form? Hvor mange døråpninger (+ evt ytterdør, verandadør) er det? Har akkurat listet stue, kjøkken og gang her - og da jeg ikke er så glad i skjøter på listene, tok jeg utgangspunkt i at de fleste lister er litt over 4 meter lange. Da målte jeg de lange stykkene først, slik at jeg slapp å skjøte mer enn 1 gang og skrev ned hvor mange jeg måtte ha. "Småbitene" ble avkapp fra de lange, og så tok jeg med en ekstra for sikkerhetsskyld. Anonymkode: 9e531...a42
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #7 Skrevet 16. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Dessuten så skjønner jeg ikke hvordan jeg får bestilt på nettsiden. Står bare 1 enhet uansett når jeg trykker på linken, må jeg bare bestille 1 og 1 list da? Det blir jo mange turer på butikken.. Ingen interesse i å hjelpe meg på hverken Byggmax eller Maxbo som sagt så jeg er litt oppgitt. De sa jeg må bestille på nettsiden, men 1 og 1? Skal jeg gå innom de 10 ganger om dagen for å hente lister liksom? Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skal få ordnet dette her. Jeg bruker forresten å handle på obs bygg og byggmakker, om du tar med deg en tegning med hvor dører er og ca mål - så hjelper de deg! Alltid møtt på hyggelige folk der, ofte jeg har null peiling og de må bruke litt tid på det men aldri gått derfra uten å få det jeg trenger Skikkelig surt når man står fast og ingen gidder å hjelpe så forstår frustrasjonen din. Høres ut som du skal til butikken å hente, da er det slik at du kan kjøre inn - plukke de listene du vil ha (f.eks 9-10 stk), så legger du de på den bukken rett ved siden av og drar plast over de, og taper, før de legges på taket på bilen (veldig greit å ha en stige der for støtte), så kjører du til kassa og betaler. (Mulig du visste alt dette fra før men første gangen jeg skulle ha lister kom jeg gående med listene til kassa og de lurte på om jeg skulle bære de hjem, alle andre kom jo i bil der inne i hallen 😄 ) Anonymkode: 9e531...a42 1
Hensatt Skrevet 16. juli 2022 #8 Skrevet 16. juli 2022 Bare å vente med listene. De er helt uavhengig av gulvet og kan få montert senere og få noen til å hjelpe deg med å måle. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #9 Skrevet 16. juli 2022 Just now, Blizz1 said: Bare å vente med listene. De er helt uavhengig av gulvet og kan få montert senere og få noen til å hjelpe deg med å måle. Skrives jo i første innlegg at et firma skal legge gulv + lister, men at TS må ordne med å få listene i hus selv. Anonymkode: 9e531...a42
Hensatt Skrevet 16. juli 2022 #10 Skrevet 16. juli 2022 Den letteste måten om du har dyskalkuli, men klarer å telle vanlig, 1-2-3 osv er å finne en meterstokk på 1 meter eller noe annet som er ca en meter og gå langs veggen hele veien rundt rommet. Og tell kun i hele meter. Om det ender på mindre enn 1 meter, tell likevel med hele meter. 2
Apis Skrevet 16. juli 2022 #11 Skrevet 16. juli 2022 Tommestokk , så måler du langs alle vegger og legger til døråpninger, vis du må kjøpe dørlister, og legger til 10% i svinn
Apis Skrevet 16. juli 2022 #12 Skrevet 16. juli 2022 Blizz1 skrev (Akkurat nå): Den letteste måten om du har dyskalkuli, men klarer å telle vanlig, 1-2-3 osv er å finne en meterstokk på 1 meter eller noe annet som er ca en meter og gå langs veggen hele veien rundt rommet. Og tell kun i hele meter. Om det ender på mindre enn 1 meter, tell likevel med hele meter. Som jeg skulle sagt det selv, + en ekstra meter til svinn
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #13 Skrevet 16. juli 2022 Har du en tommestokk? if not kjøp en. hvis en lengde er feks 3 meter - så legger du til neste lengde som feks er 2,6 meter osv. (du skal ikke ha lister der det er dører eller åpninger) skriv ned alle lengdene og legg sammen. Så kan Maxbo eller xlbygg etc regne ut hva du skal ha. Såpass bør de greie😄 Anonymkode: 8e193...5f9
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #14 Skrevet 17. juli 2022 Takk for svar alle sammen, det var veldig behjelpelig og bedre service enn Maxbo/Byggmax 😄 Jeg fikk nå beskjed av han som er ansvarlig for oppussingen at jeg skal bestille 57 meter med lister og ikke kvadratmeter, han skrev feil. Er løpemeter det samme som en vanlig meter? For det er kun den måle-enheten jeg får opp, i tillegg til bunt/stykk. Anonymkode: d5182...8ef
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #15 Skrevet 17. juli 2022 57 meter med lister? Regner med du da skal ha lister både ved gulv og ved tak? Anonymkode: 53831...263
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #16 Skrevet 20. juli 2022 Du må vite hva slags lister du skal ha. Fot-, karm eller taklist. Anonymkode: 36984...522
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #17 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 17.7.2022 den 11.59): Takk for svar alle sammen, det var veldig behjelpelig og bedre service enn Maxbo/Byggmax 😄 Jeg fikk nå beskjed av han som er ansvarlig for oppussingen at jeg skal bestille 57 meter med lister og ikke kvadratmeter, han skrev feil. Er løpemeter det samme som en vanlig meter? For det er kun den måle-enheten jeg får opp, i tillegg til bunt/stykk. Anonymkode: d5182...8ef Løpemeter er det samme som meter ja. Så du skal bestille 57 meter med lister. Anonymkode: 2688a...bb3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå