Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor var aldersforskjellen og hvordan opplevde du det?

Anonymkode: 29a1d...f9b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to par pseudotvillinger, 15 mnd og 18 mnd mellom de. Opplever de som søsken flest, men de har ofte samme interesser og leker fint med hverandre sine venner siden de er tett i alder. 

Anonymkode: 3b3d2...63a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har to par pseudotvillinger, 15 mnd og 18 mnd mellom de. Opplever de som søsken flest, men de har ofte samme interesser og leker fint med hverandre sine venner siden de er tett i alder. 

Var det noen merkbar forskjell mellom 15 og 18 mnd aldersforskjell synes du? Var den ene aldersforskjellen vanskeligere/travlere enn den andre?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Var det noen merkbar forskjell mellom 15 og 18 mnd aldersforskjell synes du? Var den ene aldersforskjellen vanskeligere/travlere enn den andre?

Nei, ikke noe særlig forskjell. Men regner med at det blir det siden det er to skoleår mellom de to yngste, og kun ett mellom de to eldste. 

Men barn og utvikling er så utrolig forskjellige og utvikler seg ikke likt, så noen måneder fra eller til har nok ikke så mye å si.

AnonymBruker
Skrevet

Underkant av 18 mnd aldersforskjell her. Følte det gikk veldig greit, men siden førstemann var av den rolige typen som var flink til å aktivisere seg selv, så ble det jo ikke like slitsomt som jeg trodde, selv om jeg var alene om alt med dem. Vi hadde vår rutine gjennom dagene, og det var liksom oss tre. De fleste med tette unger har det ganske slitsomt de første par årene.. Fikk beskjed på føden med andremann om å behandle dem som «tvillinger», for å samkjøre søvnrutiner og måltider. Kjøpte en brukt tvilling sports-vogn som akkurat fikk plass gjennom butikken, den ga mye glede 😊 De fikk tidlig glede av hverandre, vært på felles bølgelengde i mange år og er det fortsatt, de er nå 14 og 15 år 😊

Anonymkode: 231a4...220

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre barn med 22 mnd mellomrom mellom eldste og yngste. Ingen tvillinger, altså er det hhv 11 mnd mellom nr 1 og 2, og 11 mnd mellom nr 2 og 3. 

Nr 1 og 2 er født i samme kalenderår, men går ikke i samme klasse (bevisst valg fra oss). De er samme kjønn, men har svært ulike interesser og har ikke samme vennekrets. Nr 3 går ett klassetrinn under og et et annet kjønn. Nr 2 og 3 er mer like, har flere like interesser og har kommer mer overens med hverandre venner. Nr 1 har alltid hatt et stort behov for å skille seg fra de to andre (med god grunn da de to minste tidvis oppfører seg som eldstemanns skygge og er nesten klistret på eldste).

de elsker hverandre og hater hverandre slik søsken skal. Jeg opplever de som mer sammensveiset enn noen andre søsken jeg har sett. Ferier er enkelt ettersom de er på samme alder og dermed liker de samme tingene. 

spedbarnstiden var tøff, men jeg vil si ungdomstiden er tøffere (og dyrere)

Anonymkode: 0b49a...e2a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er pseudotvilling selv. Jeg vet selvsagt ikke så mye om hvordan det var fra foreldrenes perspektiv, men det var ikke særlig hyggelig for hverken meg eller broren min. Vi er forskjellige som personer, kanskje pga kjønn, men også andre ting. Vi ble alltid tvunget sammen og på en måte puttet i samme kategori. Foreldrene våre så på det som normal søskenkrangel, men vi mistrivdes. Vi har fortsatt et anstrengt forhold som voksne og blir fort sure på hverandre. 

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men jeg ville bare nevne det, siden jeg føler "alle" rosemaler hvor fint det er for barna å være tett i alder. 

Anonymkode: d5717...a76

• Hjerte 2
Skrevet

Har to av samme kjønn 14 mnd mellom ( ikke planlagt) De er veldig ulike i personlighet og temperament, det var krangling og slåssing hele tiden til langt opp i tenårene. Ble så lei av alle som sa ‘så fint med to tette, de har sikkert mye glede av hverandre’. De har aldri lekt sammen eller hatt noen felles interesser. Eneste fordelen var at jeg kunne bruke alt av klær og utstyr om igjen

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg både er og har pseudotvillinger, ville ikke hatt noe annet. Vet jo ikke om noe annet heller, men syns ikke det er så tungt. De er nå 5 og 6, jeg er høygravid med nr 3 og nesten mer spent på det.

Anonymkode: 5e6d7...9c1

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 15 mnd mellom våre. Vil tro de er som søsken flest. Krangler og slåss det ene øyeblikket og koser, klemmer og leker neste. 

da vi fant ut at jeg var gravid igjen da største var 6 mnd tok vi et bevisst valg om å la største være hjemme et år til før bhgstart (la til ferie, litt ulønnet permisjon). Vi har aldri opplevd noe form for sjalusi. Jeg brukte mye tid på største når minste sov, og brukte mye tid på dem sammen slik at største ikke skulle føle seg tilsidesatt. Jeg tror det året hadde myr å si for deres relasjon, og på hvordan største reagerte på å bli storesøsken. 

jeg hadde lett gjort det igjen 

Anonymkode: f367e...41c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er pseudotvilling selv. Jeg vet selvsagt ikke så mye om hvordan det var fra foreldrenes perspektiv, men det var ikke særlig hyggelig for hverken meg eller broren min. Vi er forskjellige som personer, kanskje pga kjønn, men også andre ting. Vi ble alltid tvunget sammen og på en måte puttet i samme kategori. Foreldrene våre så på det som normal søskenkrangel, men vi mistrivdes. Vi har fortsatt et anstrengt forhold som voksne og blir fort sure på hverandre. 

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men jeg ville bare nevne det, siden jeg føler "alle" rosemaler hvor fint det er for barna å være tett i alder. 

Kan jeg spørre hvem av dere som var eldst? Jeg kan huske å ha lest en sak om at den dårligste komboen når det gjaldt pseudotvillinger var når gutten var eldst og jenta yngst. 

AnonymBruker
Skrevet

Mine to yngste er født med 16 mnd mellomrom. Eldste var aktiv og tidlig ute motorisk, så det ble en del springing etter han med yngstejenta på puppen 😅 Det var strevsomt, da han sov urolig pga refluks-problematikk. Han begynte også i barnehagen 1 uke før hun ble født. Det ble et år med mye sykdom, både for han og minstejenta, og veldig lite søvn. Senere var det et par år der de kom greit over ens, men med veldig ulike personligheter, og litt vanlig søskensjalusi, så har det helt ærlig ikke vært så enkelt. Kampen om å få mest oppmerksomhet og være best har vært der hele tiden. Prøvde å legge inn "alenetid" med dem begge, men vanskelig da faren ikke var like mye med på det. De er tenåringer nå, og de er fortsatt veldig ulike. Har et håp om at de vil komme bedre overens som voksne, for de er fine mennesker begge to, hver på sitt vis❤️ Men ville ikke anbefalt noen å få 2 tette for at de skal ha glede av hverandre, for det er ingen selvfølge. Og det var ekstra tøffe år da de var små. 

Anonymkode: a4002...830

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er, og har slike «tvillinger» - 15 mnd mellom de. Full krig fra mårra til kveld🙈 Har selv null kontakt med mitt søsken i dag….

Anonymkode: 6c2f5...9c1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er pseudotvilling selv. Vi er to søstre født med 15 måneders avstand. For meg som yngst har det vært helt fantastisk. Vi kranglet mye som barn, men ingen av oss var langsinte, så vi ble raskt venner igjen og lekte mye sammen. Vi delte venninner fra barneskolealder og har som voksne et veldig nært forhold. Bor tett ved hverandre og går ut og inn av hverandres hus. Regner min søster som min beste venn. Vi hjelper hverandre mye med hverandres barn og med eldre foreldre.

Ser jo i denne tråden at min erfaring er ulik mange andres. På et vis litt godt å lese andres erfaring. For jeg har nemlig vært litt lei meg/skuffet over at jeg ikke kan gi min egen datter det samme, et søsken tett i alder. Har nok tatt litt for lett på det og tenkt at de nærmest automatisk ville fått det trygge, nære forholdet jeg og min pseudotvilling har. Men det er jo slett ikke sikkert.

Anonymkode: fd623...0be

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jeg spørre hvem av dere som var eldst? Jeg kan huske å ha lest en sak om at den dårligste komboen når det gjaldt pseudotvillinger var når gutten var eldst og jenta yngst. 

Motsatt her, faktisk. Jeg er eldst. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg har to gutter med 15 måneders forskjell, og for vår del har det vært en god opplevelse. Alltid gode venner, og med like interesser. Nå er de voksne, med god kontakt og har mange av de samme vennene. 

Guttene har begge rolig temperament/atferd, så det har vært lite krangling i forhold til det jeg har sett/opplevd hos venner og bekjente, så det har nok også mye å si i forhold til min opplevelse av pseudotvillinger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...