Gå til innhold

Når en forelder dør og denne har flere barn, hvilket barn blir kontaktet ved dødsfall?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det den eldste, eller gir de beskjed til alle samtidig?

Selvsagt snakk om tilfeller der det er flere søsken som ikke nødvendigvis har kontakt med hverandre eller forelderen. :) 

Noen som har noen erfaringer? Er litt usikker på om det er riktig underforum men det er bare å flytte hvis jeg har lagt det på feil sted.

Anonymkode: 51500...495

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Presten kontaktet alle søsknene når pappa døde. 

Anonymkode: fc931...0f9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg  jobber på sykehus, der ringer vi den som står oppført som pårørende, og så må de formidle til andre søsken. Sånne familiefeider ala Per snakker ikke med Ole fordi hans kone Klara fornærmet han i -92, og søster Maren vil ikke snakke med noen av dem fordi de fornærmet lillebror Hans ifm konfirmasjonen hennes kan vi faktisk ikke forholde oss til. De må uansett enes om begravelse før de kan krangle som fillene fyker om boet. Har bare opplevd en gang at vi måtte få politiet til å spore opp pårørende, og da hadde vedkommende kun ett voksen barn, som vi ringte til selv. H*n hadde forøvrig ikke snakket med sin forelder på mange år, og satt pris på tlf fra sykehuset fremfor prest på døra. 

Anonymkode: b91f3...31c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I forhold til nærmeste pårørende så oppdaget jeg plutselig at min attenåring sto oppført - bare fordi han har samme adresse som meg, men jeg har alltid oppgitt det eldste, voksne barnet når jeg har vært på sykehuset. Fikk endret tilbake siden jeg ikke ønsker at en attenåring skal være den som evt får kjipe nyheter. 

Anonymkode: 8b00e...857

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg  jobber på sykehus, der ringer vi den som står oppført som pårørende, og så må de formidle til andre søsken. Sånne familiefeider ala Per snakker ikke med Ole fordi hans kone Klara fornærmet han i -92, og søster Maren vil ikke snakke med noen av dem fordi de fornærmet lillebror Hans ifm konfirmasjonen hennes kan vi faktisk ikke forholde oss til. De må uansett enes om begravelse før de kan krangle som fillene fyker om boet. Har bare opplevd en gang at vi måtte få politiet til å spore opp pårørende, og da hadde vedkommende kun ett voksen barn, som vi ringte til selv. H*n hadde forøvrig ikke snakket med sin forelder på mange år, og satt pris på tlf fra sykehuset fremfor prest på døra. 

Så hvis de ikke har pårørende blir det da kommunen som tar kontakt og ikke prest og det hele. For sykehuset tar kun kontakt med de som er oppført, har de ingen så går vel ansvaret videre? Siden du er så "inni" dette så vet kanskje du hvordan det blir videre når ingen vil ta på seg ansvar for den "avdøde"? Da blir vel alt ordnet av kommunen eller?

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

I forhold til nærmeste pårørende så oppdaget jeg plutselig at min attenåring sto oppført - bare fordi han har samme adresse som meg, men jeg har alltid oppgitt det eldste, voksne barnet når jeg har vært på sykehuset. Fikk endret tilbake siden jeg ikke ønsker at en attenåring skal være den som evt får kjipe nyheter. 

Anonymkode: 8b00e...857

Skulle innom sykehuset for en undersøkelse og da fant jeg ut at min eks (12 år siden vi var sammen) sto oppført som pårørende, har ingen ide om hvordan han er blitt oppført, ser for meg at det skjedde når jeg fødte og han var med en av gangene, men har aldri offisielt skrevet han opp så det skjer litt rare ting der og. Det verste var at på lokalsykehuset så var alt i orden men dette skjedde på et helt annet sykehus på andre siden av landet.. Kanskje kluss i systemet og ting ikke var oppdatert... Men ja, vi må passe på hvem som er oppført rundt omkring. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det kan være den eldste av søsken-flokken som får beskjed, og som deretter blir nødt til å formidle dette videre til de andre søsknene.    

Anonymkode: 0317a...e85

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så hvis de ikke har pårørende blir det da kommunen som tar kontakt og ikke prest og det hele. For sykehuset tar kun kontakt med de som er oppført, har de ingen så går vel ansvaret videre? Siden du er så "inni" dette så vet kanskje du hvordan det blir videre når ingen vil ta på seg ansvar for den "avdøde"? Da blir vel alt ordnet av kommunen eller?

Skulle innom sykehuset for en undersøkelse og da fant jeg ut at min eks (12 år siden vi var sammen) sto oppført som pårørende, har ingen ide om hvordan han er blitt oppført, ser for meg at det skjedde når jeg fødte og han var med en av gangene, men har aldri offisielt skrevet han opp så det skjer litt rare ting der og. Det verste var at på lokalsykehuset så var alt i orden men dette skjedde på et helt annet sykehus på andre siden av landet.. Kanskje kluss i systemet og ting ikke var oppdatert... Men ja, vi må passe på hvem som er oppført rundt omkring. 

Du klarte åpenbart ikke å lese det jeg skrev, nemlig at vi ved ett tilfelle måtte kontakte politiet for å finne ut hvem som var pårørende. Kommunene har ikke en dritt med en pårørendekontakt å gjøre, det er politiet som må finne ut av det om sykehuset ikke har informasjon. Hvis man har kontaktet pårørende og alle fraskriver seg ansvar for f.eks begravelse, så får kommunen vedkommende i jorda på billigste vis. 

Du kan for øvrig endre egen info om nærmeste pårørende i kjernejournalen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke den eldste, de er den som står oppført som Nærmeste pårørende. På sykehus/institusjoner står det alltid en som den syke selv har fått oppført i som profil. Jeg er yngst blant 5-men er den som har stått/står oppført hos foreldre og en bror.

Anonymkode: a17be...cca

AnonymBruker
Skrevet

Nærmeste pårørende - som står oppført i kontaktinfo. Så får den/de formidle videre.

Anonymkode: d761e...aa2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du klarte åpenbart ikke å lese det jeg skrev, nemlig at vi ved ett tilfelle måtte kontakte politiet for å finne ut hvem som var pårørende. Kommunene har ikke en dritt med en pårørendekontakt å gjøre, det er politiet som må finne ut av det om sykehuset ikke har informasjon. Hvis man har kontaktet pårørende og alle fraskriver seg ansvar for f.eks begravelse, så får kommunen vedkommende i jorda på billigste vis. 

Du kan for øvrig endre egen info om nærmeste pårørende i kjernejournalen. 

Du klarte tydeligvis ikke å forstå spørsmålet. Om de ikke har skrevet opp noen pårørende går da ansvaret videre, eller sjekker dere på sykehuset om vedkommende har barn og da tar kontakt. Eller er det slik at om de komme inn uten noen så går ansvaret videre. Kan en forelder dø uten at barna får beskjed formelt? Høres rart ut at du ikke har vært borti at en pasient ikke har pårørende skrevet opp før... 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke den eldste, de er den som står oppført som Nærmeste pårørende. På sykehus/institusjoner står det alltid en som den syke selv har fått oppført i som profil. Jeg er yngst blant 5-men er den som har stått/står oppført hos foreldre og en bror.

Anonymkode: a17be...cca

Vi har hatt en del dødsfall i vennegjengen når de siste årene og det jeg har registrert er at det er litt variabelt hvem som får beskjed, både der det har vært kontakt og ikke. En venn av meg skulle stå oppført hos sin far men så visste det seg at det var tanten som var skrevet opp for 30 år siden, og det som var fra nyere dato sto kun på lokalsykehuset. Så har forelderen til en venninne blitt funnet død og blitt begravet uten at hun fikk beskjed, helt tilfeldig at hun så det inne på helsenorge, da var det over et halvt år siden begravelsen fant sted, halvbror hadde ikke gitt noe som helst beskjed om det hele og arv var det ikke heller så da er man tydeligvis ikke nødt til å gi beskjed om ting... Så alt rundt har fått meg til å undre litt på om vi i det hele tatt for beskjed når vår "forelder" er død og om beskjeden videre er avhengig av at vi deler informasjonen med halvsøsken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...