Gå til innhold

NIPT og fostervannsprøve for syndromer man ikke tester for i Norge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har rett på offentlig NIPT i Norge men vurderer jeg å ta det privat i Danmark for å få tidligere avklaring og også testes for disse andre greiene, f.eks. DiGeorges-syndrom som tydeligvis ikke er helt sjeldent men som man ikke får lov til å teste for i Norge. Men da er spørsmålet: hvis man får påvist høy sannsynlighet for f.eks. DiGeorges; har man da rett på fostervannsprøve i Norge for å få avklart testresultatet? Og er det mulig å ta fostervanns- eller morkakeprøve privat sånn at man forhåpentligvis slipper senabort eller kan dette kun tas via det offentlige? Noen som vet?

Anonymkode: f350e...7c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det vet jeg ikke, men hvis de ikke hadde gjort det i Norge så hadde jeg lett dratt tin Danmark for videre prøver. 

Anonymkode: b998c...54a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får videre oppfølging i norsk helsevesen. Du må isåfall selv kontakte fastlege for henvisning videre, var selv gjennom lignende.

Anonymkode: 50d93...7ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte jordmor på sykehus om dette fordi jeg hadde tatt utvidet testing via Ultralydklinikken og ventet på svar. Hun sa at sykehuset i Norge ville ha fulgt meg opp videre om testen hadde vist stor sannsynlighet for noe av det jeg testet for. 

Anonymkode: 30240...4b2

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...