AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #1 Skrevet 16. juli 2022 For tre år siden ble jeg ferdig utdannet sykepleier og fikk fast jobb 100%. Nå klarer snart ikke kroppen min lenger det stresset og den lave bemanningen. Jeg har den siste tiden vurdert læreryrket og har hørt om PPU. Kan man på noen måte ta den utdanningen med bare bachelor? Anonymkode: 0afd2...155 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #2 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For tre år siden ble jeg ferdig utdannet sykepleier og fikk fast jobb 100%. Nå klarer snart ikke kroppen min lenger det stresset og den lave bemanningen. Jeg har den siste tiden vurdert læreryrket og har hørt om PPU. Kan man på noen måte ta den utdanningen med bare bachelor? Anonymkode: 0afd2...155 Mener du lærer i sykepleie da? Jeg er barnehagelærer og sliter med det samme. Det er helt sykt hvordan de presser oss i omsorgsyrker. Du kan ta praktisk pedagogisk utdanning med bachelor i bunn ja. Anonymkode: 74bb7...b8b 4 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #3 Skrevet 16. juli 2022 Kan du ikke jobbe som noe annet uten å ta ny utdannelse da? Anonymkode: 56356...aef 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #4 Skrevet 16. juli 2022 Jeg slutta etter 1år med 100% stilling. Fikk meg jobb internt i en apotek-kjede. Anonymkode: 65adf...96c 9
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #5 Skrevet 16. juli 2022 Et mareritt i skolen og. Når det er sagt tror jeg lærere på HO er de som har det «penest.» Anonymkode: 622cc...04f 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #6 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): For tre år siden ble jeg ferdig utdannet sykepleier og fikk fast jobb 100%. Nå klarer snart ikke kroppen min lenger det stresset og den lave bemanningen. Jeg har den siste tiden vurdert læreryrket og har hørt om PPU. Kan man på noen måte ta den utdanningen med bare bachelor? Anonymkode: 0afd2...155 Om du håndterer stress dårlig er nok ikke lærer det beste valget. En skole fremstår nok fra utsiden som rolig og fredelig, men på innsiden er en lærer alene med 30 unger, en god del av dem med dårlig fungerende foreldre, i 6 timer per døgn. Da er det nok mer konstruktivt å søke seg sidelengs innen eget yrke. Institusjoner der de ansatte stort sett sitter på pauserommet finnes fortsatt rundt om i kommunene. Og de ansetter folk. Anonymkode: d6abe...dc7 11 4
Pilleville Skrevet 16. juli 2022 #7 Skrevet 16. juli 2022 Dere kan jobbe på barne og ungdomsinstiusjoner. Ikj stressende.jobber medleverturnus. Da får man tillegg for det. 8 døgn pr.mnd er full stilling👍
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #8 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har den siste tiden vurdert læreryrket og har hørt om PPU. Kan man på noen måte ta den utdanningen med bare bachelor? Anonymkode: 0afd2...155 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du kan ta praktisk pedagogisk utdanning med bachelor i bunn ja. Anonymkode: 74bb7...b8b TS spør om man kan ta PPU med bare bachelor, og nei det kan man ikke. I den nye rammeplanen kom kravet om mastergrad, for å komme innpå PPU. Men kandidater med bachelor i praktiske og estetiske fag gis unntak fra krav om master og kan tas opp til PPU. Anonymkode: 8a4fb...4e6 1 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #9 Skrevet 16. juli 2022 Google fppu, ntnu har det hvertfall. Da kan du jobbe som adjunkt på vgs, helse- og oppvekstfag. Anonymkode: abb91...e29 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #10 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Google fppu, ntnu har det hvertfall. Da kan du jobbe som adjunkt på vgs, helse- og oppvekstfag. Anonymkode: abb91...e29 https://www.ntnu.no/studier/fppuy Anonymkode: abb91...e29
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #11 Skrevet 16. juli 2022 Er sykepleier siden 2009. Jeg tok ppu i 2019. Var ferdig etter 1 år. Jobber nå som lærer på helsefagarbeider på videregående skole. Det er ikke lett å komme inn på ppu pga veldig mange sykepleier som søker. Anonymkode: d766a...1b7 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #12 Skrevet 16. juli 2022 Trist at så mange sykepleier ikke vil jobbe som det lenger. Hvem skal ta vare på den eldre og funksjonshemmede befolkningen? Vil dere de skal dø ut? Anonymkode: 593c4...af6 1
Gjest Anonyme-meg Skrevet 16. juli 2022 #13 Skrevet 16. juli 2022 Søke jobb offshore som sykepleier. Da får du bedre lønn. Og lange perioder med fri.
Knoot Skrevet 16. juli 2022 #14 Skrevet 16. juli 2022 (endret) Er en helt feilslått politikk fra staten. Gitt at staten/kommunen øker bemanningen betraktelig med assistenter, helsefagarbeidere og andre yrkespersonell for å "avlaste" sykepleiere mener jeg at sykepleiere ikke hadde krevd så mye mer lønn enn de har i dag. Lønnskravene er mye på grunn av arbeidsmengden og ansvaret de har, men samtidig, står det mellom lettere arbeidshverdag og økt lønn tror jeg at man stort sett ville valgt økt bemanning. For det er dessverre slik at økt lønn betyr økt press på budsjettene til kommunene og da er det noe som må kuttes, slik fungerer de kommunale budsjettene. Særlig når staten sentralt ikke tar på seg ansvaret og betaler den økte lønnen slik at kommunene kan bruke mer av budsjettet på økt bemanning. Endret 16. juli 2022 av Knoot 9 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #15 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Trist at så mange sykepleier ikke vil jobbe som det lenger. Hvem skal ta vare på den eldre og funksjonshemmede befolkningen? Vil dere de skal dø ut? Anonymkode: 593c4...af6 Kan ikke du jobbe med det da? Bedre å innse at man ikke orker jobben, enn å gå på akkord med deg selv og slite seg helt ut🙈 Noe må gjøres med måten sykehusene og jobben er lagt opp på, men tror ikke det er noe vilje til det før det er fullstendig krise og mangel🙈 Anonymkode: 0db6d...1b0 17
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #16 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Et mareritt i skolen og. Når det er sagt tror jeg lærere på HO er de som har det «penest.» Anonymkode: 622cc...04f Er lærer på HO og du aner ikke hva vi sliter med. Vurderer å slutte grunnet arbeidspress og elever som er så faglig svake at det er skremmende. Vi får inn elever uten karakterer fra ungdomsskolen. Noen av elevene er på grensen til å være psykisk utviklingshemmet. Det er helt sykt! Anonymkode: 9907a...dec 12
Tone83 Skrevet 16. juli 2022 #17 Skrevet 16. juli 2022 Ikke bytt til lærer i vertfall, samme slitet der. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #18 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Trist at så mange sykepleier ikke vil jobbe som det lenger. Hvem skal ta vare på den eldre og funksjonshemmede befolkningen? Vil dere de skal dø ut? Anonymkode: 593c4...af6 Det er nok en langsiktig plan med å fase ut "dyre" sykepleire med fler helsefagarbeidere. Som Sverige har gjort. Der er det mye mindre sykepleiere pr pasient enn Norge, men fler helsefagarbeidere. Jeg tror det villet nedbygging er velferdsstaten til Eu-nivå. Anonymkode: 87517...2b5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #19 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Trist at så mange sykepleier ikke vil jobbe som det lenger. Hvem skal ta vare på den eldre og funksjonshemmede befolkningen? Vil dere de skal dø ut? Anonymkode: 593c4...af6 Det spørsmålet må du ikke spørre sykepleiere, men du bør heller spørre staten og kommunene, om hvem som skal ta vare på de eldre (antageligvis blir det utenlandsk arbeidskraft som tar over etterhvert). Men det er ikke godt å vite hva staten og kommunen ønsker heller, i det ene sekundet er det krise og overbelastet overalt, i det andre sekundet blir skrøpelige og langtidssyke 80 åringer satt på sondeernæringer og intravenøsbehandlinger mot sepsis annenhver måned. Nei det er ikke godt å vite 🤷♀️ Ting henger ikke grep. Anonymkode: 1c776...e6a 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #20 Skrevet 16. juli 2022 55 minutter siden, AnonymBruker said: Trist at så mange sykepleier ikke vil jobbe som det lenger. Hvem skal ta vare på den eldre og funksjonshemmede befolkningen? Vil dere de skal dø ut? Anonymkode: 593c4...af6 Hvem er "dere"? Mener du at alle som har vært sykepleiere en gang har en plikt til å fortsette med det? Eller snakker du til alle som ikke har valgt sykepleie som karrierevei? Jeg tror ikke det er noen vei utenom mer bruk av roboter i helsevesenet. I noen tilfeller kan det til og med være en fordel for pasienten. Som ved spesielt ydmykende undersøkelser, eller vask. Og de kunne jo jobbe dag og natt uten tillegg. Anonymkode: 92229...378 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå