Gå til innhold

Noen som har erfaring med Fosenhalvøya?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie på fire personer som vurderer å flytte snart. Jeg har fått tilbud om en spennende jobb som ligger i Indre Fosen kommune. Det virker som en plass med fin natur og god tilgang til sjøen. 

Er det noen som har erfaringer med Indre Fosen kommune? Er det lett for utenforstående å bli inkludert i nærmiljøet? Hvilken barneskole bør man velge? 

Anonymkode: f17c8...a08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner godt til kommunen. Mange fine steder og veldig trygt p vokse opp der. En del av stedene ligger også nær byen. Tror du må jobbe litt for å bli inkludert, men kjenner til mange fra byen som har flyttet dit og trives godt. En del litt «alternative» folk som bor det og som nok har sitt eget miljø (kunstnere) uten at de nødvendigvis er så inkludert i det ooorinnelige lokalmiljøet. Det er begrenset med fritidsaktiviteter for barna, men om de liker fotball, friidrett og korps, er det ok tilbud. Skolene er greie, men en del utskiftning av lærere siden mange av dem pendler fra byen og bytter jobb så snart de får en stilling der.

Anonymkode: 25050...26a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale Stadsbygd eller Vanvikan. Har vokst opp der og har hatt en trygg og fik barndom. Nærheten til Trondheim er også veldig praktisk, pluss bygdene er koselige. Selv om det også fins mange særpeiser innimellom. Men sånn er det jo på alle steder. 😅

Anonymkode: eb61e...f9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Normen er også at når man er konfirmert skal ungdommen ut på fest. 

Anonymkode: 3a818...5b0

AnonymBruker
Skrevet

Mye hjemmebrent i omløp. 

AnonymBruker
Skrevet

Indre Fosen er jo ganske stort!

Fosen er et fint sted det, naturmessig. Jeg vokste opp der selv. På den tiden var bygdedyret ganske stort.. Mye dritprat på bygda, mye misunnelse. Mye utestengelse og mobbing på barne- og ungdomsskolen. Vgs derimot var en fin tid utrolig nok. 

Nå har jo veien til Trondheim blitt kortere og (går kjappere å kjøre, evt ta båt fra Brekstad).

Anonymkode: 5214a...539

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke flyttet din som voksen og latt mine barn vokse opp der må jeg innrømme 😅 Men mulig at det har endret seg..

Som feriested er Fosen fint!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har sommerhytte på fosen. Den ligger mellom vannvikan og leksvik. Vi pleier å kjøre inn og handle på Rissa også når vi er på ferie. Stortrives der. Er på hytta så godt som hver sommer. Vi kommer fra innlandet så fint med litt miljøskifte😊

Anonymkode: c097f...532

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hytte på Fosen, ville nok ikke bodd der fast men det har vel mer å gjøre med at jeg er en byjente 😜 du må nesten spesifisere hvor på Fosen du har fått jobb, kan ikke akkurat velge og vrake i skoler med mindre dere er villige til å ta timevis med skolebuss hver dag 😛

Anonymkode: ebdd9...74b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Indre Fosen er jo ganske stort da, så du må nesten spesifisere hvor dere tenker å flytte. 

Regner med at du har sett på kartet.

166A1562-386F-4B37-85D9-73FD6FEA5E30.thumb.jpeg.d7d6a0eb2c76fd141383779b9a6c56c6.jpeg

Anonymkode: 939d1...367

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke flyttet dit etter å ha sett dokumentaren "Gåten Agnes". For en ukultur på stedet der! 😡

Anonymkode: 207e2...72d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ville ikke flyttet dit etter å ha sett dokumentaren "Gåten Agnes". For en ukultur på stedet der! 😡

Greit å lese seg opp på Bjugn-saken også, selv om det vel er en annen Fosen-kommune.

Anonymkode: 4da0e...2c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Greit å lese seg opp på Bjugn-saken også, selv om det vel er en annen Fosen-kommune.

Men altså....nå skal vel kanskje ikke jeg komme med pekefingeren siden jeg rakket ned på livet på fosen selv. Men, Bjugn-saken og Agnes-saken representerer jo ikke den gjennomsnittlige fosningen. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat. Så du skjærer en del av Norge under en kam for noe som skjedde for 50 år siden? 

Anonymkode: 7d501...be1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Akkurat. Så du skjærer en del av Norge under en kam for noe som skjedde for 50 år siden? 

Anonymkode: 7d501...be1

Jeg baserer meg på hvordan kommunen dysset ned hendelsene, hvordan de oppførte seg mot Tore Strømøy og hvordan flere nektet å snakke om hendelsene for å skåne de involverte. Det lever mennesker der i dag som har levd i fornektelse.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Si gjerne mer spesifikt hvor du tenker, så kan jeg si litt mer. Stor forskjell på Rissa og Råkvåg for eksempel..

Anonymkode: 25050...26a

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig på landet. Fint å ha hytte der, men ellers veldig lite spennende sted.. vi bruker også å kjøre inn til Rissa men ikke mange butikker som overlever.

Anonymkode: a3010...158

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har familie på en av øyene i området, Kråkvåg. Mitt inntrykk er at de ønsker innflyttere hjertelig velkommen og jeg har hørt flere bli veldig glad pga mange utflyttere , særlig unge. De aller fleste av mine tremenninger har flyttet ut. Jeg har hørt: håper noen kjøper hus her, så vi blir litt flere her. Det føles så tomt, tenk så fint det hadde vært med flere småbarnsfamilier. Det er ute på havet med vind fra alle kanter året rundt så om du elsker havet og + relativt lang pendlervei ikke virker avskrekkende, så tror jeg småøyer som Storfosna og Kråkvpg er fine steder å 

Anonymkode: c4279...bf5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bjugn saken var forøvrig oppspinn og laget av en gjeng sure mødre (arbeidsledige). 
kjenner til saken veldig, _veldig_ godt som tidligere innbygger.  
endog; mine barn vokser ikke opp i verken bjugn eller brekstad idag. Pga bygdedyret, rykter, hjemmebrent og fester hvor (alt for) ungt og gammelt samles hver helg. Lite eller ingen aktiviteter for barn/ungdom å delta på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men altså....nå skal vel kanskje ikke jeg komme med pekefingeren siden jeg rakket ned på livet på fosen selv. Men, Bjugn-saken og Agnes-saken representerer jo ikke den gjennomsnittlige fosningen. 

Strengt talt gjør vel Agnes-saken nettopp det. Så lenge både hele befolkningen (med svært få unntak) og det offentlige fortsetter å legge lokk på voldtekter, tortur, menneskehandel, slavearbeid og drap og tydeligvis synes disse tingene er rimelig ok så lenge det rammet noen som er svakere enn dem selv... Vel, da er det jo slik de velger å være. 

Anonymkode: a65a5...d37

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...