Gå til innhold

Innafor å skrive et instagram-innlegg om at man er på utkikk etter ny jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ca 10.000 følgere. Kontoen er laget for kunsten min, men nå trenger jeg ny jobb snarest og lurer på om det er en dum idé eller ikke å skrive et innlegg om at jeg er på utkikk etter noe nytt, hva som helst så lenge det er fulltid. Jeg har kvernet på dette en stund nå og klarer bare ikke få meg selv til å poste innlegget fordi jeg ikke vet om det egentlig er greit. En bekjent mente det kunne få meg til å fremstå som desperat og lite ettertraktet på jobbmarkedet. Litt usikker på etiketten/kutymen her! Noen tips eller råd?

Anonymkode: 201fd...053

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi er veldig opptatt av å holde fasaden her i Norge. Her er vi desperate, i andre land hadde vi blitt sett på som en med selvtillit som er "på hugget" og aktiv i å skape et liv.

Om du skal gjøre det eller ikke tror jeg kommer an på hvor attraktiv du er som ansatt. Det er fort gjort å anta at du ikke får jobb på egen hånd fordi du er håpløs og det er noe feil ved deg. Særlig i dagens gode jobbmarked. Om du "tar hva som helst" og "kan stille i morgen" virker du desperat. Så velg dine ord med omhu. 

Anonymkode: 6b682...d2f

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har ca 10.000 følgere. Kontoen er laget for kunsten min, men nå trenger jeg ny jobb snarest og lurer på om det er en dum idé eller ikke å skrive et innlegg om at jeg er på utkikk etter noe nytt, hva som helst så lenge det er fulltid. Jeg har kvernet på dette en stund nå og klarer bare ikke få meg selv til å poste innlegget fordi jeg ikke vet om det egentlig er greit. En bekjent mente det kunne få meg til å fremstå som desperat og lite ettertraktet på jobbmarkedet. Litt usikker på etiketten/kutymen her! Noen tips eller råd?

Kjør på. Nesten alle kunstnere er desperate fordi kunst er tilnærmet umulig å leve av alene. Mange jobber som vaskehjelper eller ufaglærte helsearbeidere. Kunstnere som gruppe er generelt kjent for ekstremt høy presisjon, godt håndlag og  sterk gjennomføringskraft. Det alene er nok til å være attraktiv arbeidstaker.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags kunst driver du med og hva slags jobb er det du ser etter? Nå vet jeg ikke hva du driver med, men det er i hvertfall veldig vanlig for folk innenfor design å poste at det leter etter noe oppdrag eller jobb på kontoen deres. 

Anonymkode: 040ed...d27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hva slags kunst driver du med og hva slags jobb er det du ser etter? Nå vet jeg ikke hva du driver med, men det er i hvertfall veldig vanlig for folk innenfor design å poste at det leter etter noe oppdrag eller jobb på kontoen deres. 

Anonymkode: 040ed...d27

Ja, det er dette jeg vanligvis gjør, men jeg er på utkikk etter noe fast, 100% og med normal lønn. Trenger ikke være innenfor design engang, selv om det hadde vært en super bonus om det hadde vært noe med litt relevans, men det er nesten umulig i Norge. Dette blir en litt annen post enn "ledig for oppdrag", jeg er keen på å lære noe nytt og ta en slags u-sving om det trengs, hvis det gir mening.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja, det er dette jeg vanligvis gjør, men jeg er på utkikk etter noe fast, 100% og med normal lønn. Trenger ikke være innenfor design engang, selv om det hadde vært en super bonus om det hadde vært noe med litt relevans, men det er nesten umulig i Norge. Dette blir en litt annen post enn "ledig for oppdrag", jeg er keen på å lære noe nytt og ta en slags u-sving om det trengs, hvis det gir mening.

Ta en bachelor i vernepleie og få deg jobb i medleverturnus. Da får du mange dager til rådighet til kunstprosjekter innimellom.

AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (3 timer siden):

Ta en bachelor i vernepleie og få deg jobb i medleverturnus. Da får du mange dager til rådighet til kunstprosjekter innimellom.

Jeg har allerede en bachelor og høy studiegjeld

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har heller ingen stor interesse av å drive noe særlig med kunst lenger

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det kommer veldig an på hvordan du formulerer deg. At du er på jakt etter noe spennende (mer spesifikt etter hva du ønsker - ikke "alt") og at du ber om tips til interessante stillinger. Istedenfor "jeg er superkreativ og nå ledig for nye muligheter - hvem vil ha meg". Synes det er en god idé når du har så mange følgere. Kanskje du kan lage en god post med et spennende bilde, ikke av deg, men av deg i jobbsøkeprosess (type pc og kaffekopp på et svaberg med nydelig utsikt eller et eller annet som visualiserer nye visjoner). 

Anonymkode: 1c27b...70a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sant nok, men har du en bachelor fra kunstakademiet så er ikke den rettet mot trygge arbeidsinntekter. Jeg vet at mange kunstnere blir jobbende deltid  i helse i tiår etter tiår, og da kan de liksågodt ta en helsebachelor.

AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (12 minutter siden):

Sant nok, men har du en bachelor fra kunstakademiet så er ikke den rettet mot trygge arbeidsinntekter. Jeg vet at mange kunstnere blir jobbende deltid  i helse i tiår etter tiår, og da kan de liksågodt ta en helsebachelor.

Det er sikkert mange som er interessert i det, men ikke jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er sikkert mange som er interessert i det, men ikke jeg.

Bra!
Hvis man legger for mye krefter i utenomkunstneriske prosjekter så går det ut over kunstnerisk framdrift, produksjon og utvikling. At du har meningene du har tyder også på at du er sta, noe som er en forutsetning for å lykkes som kunstner.

Jeg ble aldri kunstner selv. Manglet stahet, motivasjon og framdrift.

AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (53 minutter siden):

Bra!
Hvis man legger for mye krefter i utenomkunstneriske prosjekter så går det ut over kunstnerisk framdrift, produksjon og utvikling. At du har meningene du har tyder også på at du er sta, noe som er en forutsetning for å lykkes som kunstner.

Jeg ble aldri kunstner selv. Manglet stahet, motivasjon og framdrift.

Skal jeg ta en helt ny bachelor kan jeg like så gjerne ta det innenfor noe jeg er interessert i.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Skal jeg ta en helt ny bachelor kan jeg like så gjerne ta det innenfor noe jeg er interessert i.

Enig! Sats på det du selv ønsker! Iallfall hvis du ser relativt  sikre  muligheter til inntekt.

Årsaken til  at jeg nevnte vernepleie er muligheten til en turnus som kan fungere og at helsearbeid er et av de vanligste ekstrayrkene til kunstnere.

Jeg synes det er trist at kunstnere har så dårlige kår i Norge, men dessverre er det ikke noe jeg kan få gjort noe med. Kunstnerene er jo eliten , men økonomisk det stikk motsatte.

Jeg lurte forresten litt påom det med 10 000 følgere kan være grunnlag for noe inntekt?  Men jeg har null kjennskap til bloggebransjen og internettannonser.

Endret av I Grosny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...