AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #1 Skrevet 15. juli 2022 Jeg er ikke gravid igjen, men har begynt å tenke på å prøve på en til neste år. Jeg har fått litt fødselsangst etter fødsel tidligere i år og håper på å få bukt med den før en eventuell ny gravidet. Jeg ble satt i gang pga overtid og måtte igjennom ballongkateter, modningspiller, ta vannet og drypp før mini kom. Når jeg først kom i fødsel gikk det fryktelig fort (2 1/2 time). Jeg fikk kun 2 rifter i grad 1. Legen på føden har sagt at jeg trolig vil føde like raskt eller raskere neste gang. Det stresser meg med tanke på hvor raskt det gikk sist. Det er tre ting jeg er mest redd for. Den første er relatert til andre komplikasjoner på sykehuset jeg ikke skal gå inn på her i frykt for å bli gjenkjent. Den andre er at jeg ikke skal rekke å komme på sykehuset. Den siste er at jeg skal føde så raskt at jeg revner mye. Noen som har lyst å dele hvordan deres andre og tredje fødsel var? Anonymkode: 8bd24...476
Gjest fransine Skrevet 15. juli 2022 #2 Skrevet 15. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 16.7.2022 den 0.34): Jeg er ikke gravid igjen, men har begynt å tenke på å prøve på en til neste år. Jeg har fått litt fødselsangst etter fødsel tidligere i år og håper på å få bukt med den før en eventuell ny gravidet. Jeg ble satt i gang pga overtid og måtte igjennom ballongkateter, modningspiller, ta vannet og drypp før mini kom. Når jeg først kom i fødsel gikk det fryktelig fort (2 1/2 time). Jeg fikk kun 2 rifter i grad 1. Legen på føden har sagt at jeg trolig vil føde like raskt eller raskere neste gang. Det stresser meg med tanke på hvor raskt det gikk sist. Det er tre ting jeg er mest redd for. Den første er relatert til andre komplikasjoner på sykehuset jeg ikke skal gå inn på her i frykt for å bli gjenkjent. Den andre er at jeg ikke skal rekke å komme på sykehuset. Den siste er at jeg skal føde så raskt at jeg revner mye. Noen som har lyst å dele hvordan deres Endret 7. oktober 2022 av fransine
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #3 Skrevet 15. juli 2022 Revnet grad 2 og mistet mye blod med første. Gikk 5,5 time fra første tegnet til baby var ute. Var helt ødelagt i dagene etterpå. Fødsel 2 gikk unna for å si det sånn. Hadde vondt i ryggen,fikk en sjekk hos jordmor og det var 6 cm åpning. Ble sendt med ambulanse til sykehuset. Min første og eneste åpningsrie kom da jeg skulle bytte fra våre til seng. Da gikk også vannet og to pressrier senere var baby ute. Trengte ikke et eneste sting,og var i toppform etterpå. På grunn av fødsel 2 var det stor spenning med fødsel 3. Men nå var det et døgn med masrier, før det plutselig startet ordentlig. Var heldigvis på sykehushotellet da i påvente av igangsetting. Hadde 7 cm når jeg kom inn på føden, gikk 8 minutter så var baby ute. Ingen rifter og i kjempeform. Grusomme etterier denne gangen!! Bor du langt unna sykehus? Vi har 2,5 timer herfra, og blir på vinterstid anbefalt å være nærmere sykehus hvis mistanke om hurtig fødsel. Ellers skal vi forholde oss til det som alle andre. Har nå et risikosvangerskap på grunn av forhold hos meg. Har fått veldig tett og fin oppfølging fra sykehus,fastlege og jordmor underveis. Det er ikke ønskelig at jeg føder utenfor sykehus, men det er likevel ikke satt igang noen tiltak for å forhindre det. Termin om et par uker. Tenker du tidlig må snakke med jordmor/fastlege om det du tenker på, når det blir aktuelt. De kan gi deg tettere oppfølging,og dere kan sammen lage en plan for at du skal føle deg trygg. Min mann er for eksempel redd for at jeg skal føde på ganggulvet hjemme. Det er 5 minutter til nærmeste ambulansestasjon og i tillegg har kommunens jordmor sagt at hun er tilgjengelig på telefon døgnet rundt, hvis det er nødvendig. Det gir han trygghet. Anonymkode: 0f78c...a48
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #4 Skrevet 16. juli 2022 Jeg har hatt to styrtfødsler som startet av seg selv. Revnet og sydde etter første, men etter andre var det kun litt skrubbsår. Anonymkode: e5185...003
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #5 Skrevet 16. juli 2022 Det viktigste for å unngå rifter er å lytte til jordmor når hun ber deg holde igjen på de siste pressriene. Dette uavhengig av hvor lang tid fødselen foregår. Det er forøvrig ytterst sjeldent man rivner mer andre fødselen enn første. Vevet har blitt tøyet før og man har mer og gå på. Anonymkode: d144f...072
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #6 Skrevet 16. juli 2022 Tenk på kroppen din, unngå å føde igjen. Helt seriøst, det er også dyrt å ha 2 barn. Anonymkode: 3b636...c43
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #7 Skrevet 16. juli 2022 Første var en rask førstefødsel men ikke styrtfødsel (et par sting, vet ikke hvor mange). Nr to kom på under to timer fra første rie. Trengte ikke sy et sting, og var i toppform. Nr tre var mer som første fødsel igjen, og den beste av alle tre (ett sting). I toppform etter den også. Anonymkode: eaa79...556
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #8 Skrevet 16. juli 2022 Jeg hadde styrt fødsel og revnet grad 3b første fødsel. Endte opp i narkose og ble sydd i over 2 timer etter fødselen. Jeg var veldig redd for fødsel nr 2, men snakket mye med jordmor om det. Hadde jevnlige samtaler med jordmor på sykehuset før fødsel hvor vi la en god plan og alle mine bekymringer ble hørt. Jeg endte opp med å bli igangsatt pga barnet størrelse og fikk bla epidural før fødslene startet for det ofte kan gjøre at ting går saktere. Fikk også drypp i stedet for piller, da kunne de styrer mer. Mitt beste tips er; snakk med jordmor om bekymringene dine, de er som regel veldig gode til å lytte og tar dine bekymringer på alvor. Lykke til hvis du skulle velge å gå en til 🙂 Anonymkode: 854d8...285
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #9 Skrevet 16. juli 2022 Har hatt to styrtfødsler, ved andre fødsel rakk jeg ikke sykehuset. Fødte hjemme, uplanlagt. Men det gikk jo bra. Etter første fødsel (som var veldig rask til å være første) sa jeg til sykehuset at jeg var redd for å rekke frem. Syns ikke jeg ble møtt på det i det hele tatt. Revnet grad 2 b begge gangene, ganske likt. Hadde ikke hatt sjans til å holde igjen ved pressing, barna bare "spratt" ut. Så sikkert noe av grunnen til at jeg revnet. Etter siste var mannen og jeg helt enige om at to barn holder. 😅 Anonymkode: e2d16...0b8
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #10 Skrevet 18. juli 2022 fransine skrev (På 16.7.2022 den 0.42): Hei. Etter fødsel nummer 4 (som nesten endte opp i dødfødsel pga sykehuslegen så fikk jeg tilbud om å gå til jordmor som er spesialisert på fødselsangst. Hun satte også akupunktur for at jeg skulle være så moden som mulig, samt at jeg fikk muligheten til å igangsettes 1 uke før termin slik at fødsel kunne overvåkes nøye. Jeg har dog aldri måtte sy og har heller ikke benyttet meg av noe form for smertelindring i noen av de 5 fødslene. Fødsel nummer 5 ble ihvertfall en veldig god opplevelse sammenlignet med nummer 4 🙂 Kanskje du kan få godkjent noe lignende for din neste fødsel? Lykke til 💕 Takk for utfyllende svar🥰 Pga forrige fødsel har overlegen på sykehuset allerede sagt jeg skal ha gaia-jordmor og mer oppfølging. I tillegg skal jeg få komme inn tidlig pga styrtfødsel. Veldig usikker på om jeg vil settes igang igjen. Det var ikke en god opplevelse forrige gang og komplikasjonene jeg fikk økes ved igangsetting. Jeg skal, selv med de lovnadene om at alt blir bedre neste gang, ikke føde der igjen. Jeg har mistet all tiltro til rutinene og de ansatte der og er redd hvis det fortsetter slik at det bare er snakk om tid før det skjer en alvorlig hendelse. Min kunne gått veldig galt. AnonymBruker skrev (På 16.7.2022 den 1.11): Revnet grad 2 og mistet mye blod med første. Gikk 5,5 time fra første tegnet til baby var ute. Var helt ødelagt i dagene etterpå. Fødsel 2 gikk unna for å si det sånn. Hadde vondt i ryggen,fikk en sjekk hos jordmor og det var 6 cm åpning. Ble sendt med ambulanse til sykehuset. Min første og eneste åpningsrie kom da jeg skulle bytte fra våre til seng. Da gikk også vannet og to pressrier senere var baby ute. Trengte ikke et eneste sting,og var i toppform etterpå. På grunn av fødsel 2 var det stor spenning med fødsel 3. Men nå var det et døgn med masrier, før det plutselig startet ordentlig. Var heldigvis på sykehushotellet da i påvente av igangsetting. Hadde 7 cm når jeg kom inn på føden, gikk 8 minutter så var baby ute. Ingen rifter og i kjempeform. Grusomme etterier denne gangen!! Bor du langt unna sykehus? Vi har 2,5 timer herfra, og blir på vinterstid anbefalt å være nærmere sykehus hvis mistanke om hurtig fødsel. Ellers skal vi forholde oss til det som alle andre. Har nå et risikosvangerskap på grunn av forhold hos meg. Har fått veldig tett og fin oppfølging fra sykehus,fastlege og jordmor underveis. Det er ikke ønskelig at jeg føder utenfor sykehus, men det er likevel ikke satt igang noen tiltak for å forhindre det. Termin om et par uker. Tenker du tidlig må snakke med jordmor/fastlege om det du tenker på, når det blir aktuelt. De kan gi deg tettere oppfølging,og dere kan sammen lage en plan for at du skal føle deg trygg. Min mann er for eksempel redd for at jeg skal føde på ganggulvet hjemme. Det er 5 minutter til nærmeste ambulansestasjon og i tillegg har kommunens jordmor sagt at hun er tilgjengelig på telefon døgnet rundt, hvis det er nødvendig. Det gir han trygghet. Anonymkode: 0f78c...a48 Tusen takk for utfyllende svar❤️ Spennende med barn nummer 4. Ønsker deg all lykke til og krysser fingrene for det ikke blir en ufrivillig hjemmefødsel❤️ Skrev litt ovenfor at jeg allerede har fått lovet masse oppfølging av sykehuset neste gang, men jeg vil ikke føde der igjen. Jeg bor på østlandet med flere sykehus i nærheten (innenfor 30 min). Vurderer å ta ett som er 1 time unna fordi det har så godt rykte. Vurderer og å føde på hjemstedet mitt som er et stykke unna. Tenker da at jeg kan være en periode i området der før og etter fødsel. AnonymBruker skrev (På 16.7.2022 den 21.56): Jeg hadde styrt fødsel og revnet grad 3b første fødsel. Endte opp i narkose og ble sydd i over 2 timer etter fødselen. Jeg var veldig redd for fødsel nr 2, men snakket mye med jordmor om det. Hadde jevnlige samtaler med jordmor på sykehuset før fødsel hvor vi la en god plan og alle mine bekymringer ble hørt. Jeg endte opp med å bli igangsatt pga barnet størrelse og fikk bla epidural før fødslene startet for det ofte kan gjøre at ting går saktere. Fikk også drypp i stedet for piller, da kunne de styrer mer. Mitt beste tips er; snakk med jordmor om bekymringene dine, de er som regel veldig gode til å lytte og tar dine bekymringer på alvor. Lykke til hvis du skulle velge å gå en til 🙂 Anonymkode: 854d8...285 Tusen takk for svar🥰 Fikk og epidural før drypp, men de rakk ikke å gi meg noe særlig før jeg var klar til pressing. Kan være fødselen hadde gått fortere uten😅 Epidural er i hvert fall genialt. Guds gave til kvinner. Anonymkode: 8bd24...476
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #11 Skrevet 18. juli 2022 Takk for svar🥰 Veldig fint å lese at raske fødsler ikke trenger å ende opp med revning fra a til å. Anonymkode: 8bd24...476
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #12 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): AnonymBruker skrev (På 16.7.2022 den 1.11): Ekspander Tusen takk for utfyllende svar❤️ Spennende med barn nummer 4. Ønsker deg all lykke til og krysser fingrene for det ikke blir en ufrivillig hjemmefødsel❤️ Skrev litt ovenfor at jeg allerede har fått lovet masse oppfølging av sykehuset neste gang, men jeg vil ikke føde der igjen. Jeg bor på østlandet med flere sykehus i nærheten (innenfor 30 min). Vurderer å ta ett som er 1 time unna fordi det har så godt rykte. Vurderer og å føde på hjemstedet mitt som er et stykke unna. Tenker da at jeg kan være en periode i området der før og etter fødsel. Har ei venninne som på grunn av dårlig erfaring, valgte å føde på et mindre sykehus 4,5 timer unna. Det er fritt sykehusvalg, så dette bestemmer du selv. Det viktigste er at du føler deg trygg. Min venninne hadde litt ekstra oppfølging av lege og jordmor gjennom svangerskapet,for å bearbeide tidligere opplevelser. Hun var i samtale med det valgte sykehuset noen uker før termin,og dro nærmere dit ca tre uker før termin. Hun var så fornøyd, at også nummer tre ble senere født på dette sykehuset. Hun følte på mange måter at hun selv fikk ha kontrollen og ble tatt på alvor gjennom hele svangerskapet og fødsel, noe som er viktig for tryggheten. Trygghet=bedre fødsel Anonymkode: 0f78c...a48
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #13 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har ei venninne som på grunn av dårlig erfaring, valgte å føde på et mindre sykehus 4,5 timer unna. Det er fritt sykehusvalg, så dette bestemmer du selv. Det viktigste er at du føler deg trygg. Min venninne hadde litt ekstra oppfølging av lege og jordmor gjennom svangerskapet,for å bearbeide tidligere opplevelser. Hun var i samtale med det valgte sykehuset noen uker før termin,og dro nærmere dit ca tre uker før termin. Hun var så fornøyd, at også nummer tre ble senere født på dette sykehuset. Hun følte på mange måter at hun selv fikk ha kontrollen og ble tatt på alvor gjennom hele svangerskapet og fødsel, noe som er viktig for tryggheten. Trygghet=bedre fødsel Anonymkode: 0f78c...a48 Kan jeg spørre hvilket sykehus hun ikke fødte på og hvilket hun var fornøyd med? Anonymkode: 8bd24...476 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #14 Skrevet 19. juli 2022 Rift grad 2 etter første (igangsatt) Rift grad 1 etter første fødsel (igangsatt). Ingen riftet etter tredje fødsel (ikke igangsatt). Anonymkode: ec0fb...743
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå