Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Feigheten din består i at du ikke hverken vil eller tør å nevne alle de barna disse barbariske araberne, som du sympatiserer med, gladelig ofrer sine og andres barn for å drepe flest mulig sivile israelere.

Nå tyder vel dine uttalelser på at du ikke er et spor bedre enn andre mht å sette andre i bås.

Med beskrivelser som "disse barbariske araberene" gir du signaler om at de som ikke er jøder er sterkt uønsket.

Fra tidligere i diskusjonen har vi hørt at vestlig presse kommer med løgner. Og slike som meg er sansynligvis like uønsket. Den harde kjernen som bør spares blir altså stadig mindre. Kansje vi til slutt bare sitter igjen med jødene som et folk som bør få leve videre ?

Nestekjærlighet synes ihvertfall ikke være så altfor fremtredende.

Araberen Shoebat som blir intervjuet av redaktøren i Israel Today, Aviel Schneider, forteller at ...

...

Så du mener at en jødisk, anti palestinsk avis, er et sannhetsvitne for at Palestinerene er onde mennesker ???

Er dette en avis som samtidig beskriver Palestinerene i nedsettende ordelag ? Er dette en avis som snakker pent om soldatene som skytter over 20 skudd i kroppen på forsvarsløse barn mellom 11 og 13 år ? Barn som desverre går langs gjerdet på "sin side" av gjerdet som avgrenser deres bevegelsesfrihet fordi Israelerne har okkupert store deler av deres landområder ? Barn som er på vei til fotballkamp sammen med pappan sin og som drepes med kaldt blod og tvinges til å sitte på en steinmur mens soldatene skyter kuler i de magre kroppene. Er det slike aviser du mener er sannhetsvitne for dine beskrivelser ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Og jeg spør igjen: Hva slags mennesker er dere?

Og hva slags menneske er du som overhodet ikke viser noen medfølelse for en okkupert befolkning? Og det kvalmende med det hele er jo at du liksom skal være en god kristen. Tror du må dvele litt mer over Jesu budskap, for det virker på meg som at du ikke helt har fått det med deg.

Skrevet
Med beskrivelser som "disse barbariske araberene" gir du signaler om at de som ikke er jøder er sterkt uønsket.

Har jeg skrevet at alle som ikke er jøder er barbariske arabere?

Min nestekjærlighet begrenser seg ikke til de som blir et offer i denne krigen, men gjelder like mye de som ofres av terroristene.

Så du mener at en jødisk, anti palestinsk avis, er et sannhetsvitne for at Palestinerene er onde mennesker ???

Jeg ser at du har en egen evne til å generalisere, istedet for å nevne de jeg omtaler. Dette er typisk for de som ønsker at folk skal synes synd på seg og sine.

Hvor får du DINE opplysninger fra?

Jeg kan sitere redaktøren i Norge i dag, 1.04.05:

Vi pleier å si det slik at Israels Venner og det bibeltro kristenfolket er best informert. Vi leser de andres aviser og bøker, men de leser ikke våre.

Ellers så ser jeg at du fortsetter å male på samme leksa.

Skrevet
Og hva slags menneske er du som overhodet ikke viser noen medfølelse for en okkupert befolkning? Og det kvalmende med det hele er jo at du liksom skal være en god kristen. Tror du må dvele litt mer over Jesu budskap, for det virker på meg som at du ikke helt har fått det med deg.

Det er bra om du også vil holde deg til Jesu budskap.

Det består bla.a.i å søke sannheten.

Hvor har du søkt etter sannheten om palestinerne?

Min medfølelse når det gjelder palestinerne, dette navnet som ikke engang Arafat ville godkjenne før krigen i 1967, gjelder den alminnelige befolkningen som blir hundset med og behandlet som ingenting verdt, av sine ledere.

Du vet det sikkert ikke, men Israel har tilbudt seg å hjelpe disse, med bl.a. å bygge hus til disse som bor i en flyktningeleir, men det får de ikke lov til av disse lederne. Hvorfor? Jo , nettopp for slike som deg. De ser at det virker.

Angående okkupasjon:

Da Israel overlevet det arabiske angrep i 1948, okkuperte Jordan den delen av Palestina som ifølge FN-vedtaket skulle blitt et palestinsk selvstyrt område.

Jordans okkupasjon skjedde uten at dette land hadde den minste rett til dette landet. Til tross for dette varte okkupasjonen i 20 år - og uten at palestina-araberne noen gang krevet det selvstyre som FN-vedtaket ga dem rett til - og uten at FN gjorde noe forsøk på å bringe den ulovlige okkupasjonen til opphør.

Israel har aldri okkupert noe område fra palestina-araberne.

Ellers kan jeg opplyse deg om at det bor ca. 1,2 millioner arabere innenfor israels grenser i dag. De har bl.a. sine egne arabisktalende skoler, og er blant de best skolerte araberbarn. De har sitt eget parti, og er faktisk med på å styre landet.

Skrevet

Har jeg skrevet at alle som ikke er jøder er barbariske arabere?

Når du tilsynelatende ønsker å være objektiv bør du ant. snakke mer om "DE BARBARISKE VOLDSUTØVERENE", og da snakker jeg ikke om enkelttilfeller av selvmordsbombere eller barn som kaster stein på soldater som har gått inn i Gaza for å drepe. Da snakker jeg om ALLE inkludert DE BARBARISKE ISRAELERENE SOM DREPER BARN ELLER AKSEPTERER AT BARN DREPES.'

Eller er det slik at Israelerne kan holdes utenfor en slik beskrivelse selv om de skyter forsvarsløse barn med kaldt blod ???

Min nestekjærlighet begrenser seg ikke til de som blir et offer i denne krigen, men gjelder like mye de som ofres av terroristene.

Og hvem er teroristene. Er det de som gjerder inn milioner av mennesker, bygger skyte tårn for å gjennomhulle små barn eller som sender tanks og kamphelikoptere for å drepe flest mulig, - eller er det de som kaster stein og sender enkelte selvmordsbombere inn til de som har okupert deres land ?

Jeg ser at du har en egen evne til å generalisere, istedet for å nevne de jeg omtaler. Dette er typisk for de som ønsker at folk skal synes synd på seg og sine.

Hvor får du DINE opplysninger fra?

Jeg kan sitere redaktøren i Norge i dag, 1.04.05:

Vi pleier å si det slik at Israels Venner og det bibeltro kristenfolket er best informert. Vi leser de andres aviser og bøker, men de leser ikke våre.

Ellers så ser jeg at du fortsetter å male på samme leksa.

Nevne de du omtaler ?

Spørsmålet mitt var da ganske enkelt:

Er dette en avis som samtidig beskriver Palestinerene i nedsettende ordelag ? Er dette en avis som snakker pent om soldatene som skytter over 20 skudd i kroppen på forsvarsløse barn mellom 11 og 13 år ? Barn som desverre går langs gjerdet på "sin side" av gjerdet som avgrenser deres bevegelsesfrihet fordi Israelerne har okkupert store deler av deres landområder ? Barn som er på vei til fotballkamp sammen med pappan sin og som drepes med kaldt blod og tvinges til å sitte på en steinmur mens soldatene skyter kuler i de magre kroppene. Er det slike aviser du mener er sannhetsvitne for dine beskrivelser ?

Du henviser til Norge Idag. Dette er en avvis som beskriver seg selv på følgende måte:

Avis med fokus på kristenliv. Nyheter, ledere og debatt.

Og som redaktør sitter den ytterligående Finn Jarle Sæle. En av de største mørkemenn landet har fostret. Han som likevel ikke mente at bibelen måtte taes bokstavlig når det stod at "kvinner skal tie i forsamlinger". Hans ektefelle satt jo på tinget for KrF og måtte få lov å uttale seg.

DET ER VEL Å TILPASSE BIBELEN ETTER HVA EN SELV ØNSKER.

Denne redaktøren (Sæle) er flere ganger omtalt som en av de mest konservative (og ytterligående, - min kommentar) "kristne" talspersonene vi har i Norge.

Å basere seg på kommentarer fra en slik person kan ikke akkurat kalles OBJEKTIVT.

Og hvordan i all verden kan Sæle påstå at andre ikke leser blekka hans. Oh hvordan kan han påstå, - sitat: " Vi pleier å si det slik at Israels Venner og det bibeltro kristenfolket er best informert." Hvilket grunnlag har han for en slik påstand ? For meg synes det som om hans påstand er en subjektiv mening suget fra eget bryst. I motsatt fall skulle jeg gjerne vist hva han baserer påstanden på.

Skrevet
...

...

Du vet det sikkert ikke, men Israel har tilbudt seg å hjelpe disse, med bl.a. å bygge hus til disse som bor i en flyktningeleir, men det får de ikke lov til av disse lederne. Hvorfor? Jo , nettopp for slike som deg. De ser at det virker.

...

...

Ikke få meg til å le.

Israelerene er mest kjent for å ødelegge husene til palestinere som har gjort ting de ikke burde. På den måten straffes barn og ektefeller ved å gjøre dem husløse.

Og hva skjedde når Norge støttet byggingen av en flystripe. Israelerne kom inn og bombet alt sønder og sammen.

Sa du noe om at Israelerne forsøker å bygge noe for Palestinerene ???

Israel har aldri okkupert noe område fra palestina-araberne.

Slike påstander blir jo helt absurde. Jeg håper du selv ser hva du skriver og innser at du må være totalt hjernevasket om du tror på det du sier.

Skrevet
Ikke få meg til å le.

Israelerene er mest kjent for å ødelegge husene til palestinere som har gjort ting de ikke burde. På den måten straffes barn og ektefeller ved å gjøre dem husløse.

Og hva skjedde når Norge støttet byggingen av en flystripe. Israelerne kom inn og bombet alt sønder og sammen.

Sa du noe om at Israelerne forsøker å bygge noe for Palestinerene ???

Slike påstander blir jo helt absurde. Jeg håper du selv ser hva du skriver og innser at du må være totalt hjernevasket om du tror på det du sier.

Jeg forstår hvor du får dine opplysninger fra iallfall. Og jeg forstår at du er så hatefull til israelere at du ikke bryr deg om sannheten og om det er sannhet i det du skriver.

Siden det hele for deg dreier seg om at Israel har okkupert land fra palestinerne:

Det gjelder vel for deg som andre at Israel har okkupert Gaza og Judea og Samaria. Og da har jeg noen spørsmål til deg: Hvorfor har palestinerne hatt to land? Og hvem var regjeringssjefer i disse landene?

Hvorfor protesterte ingen, hverken palestinerne eller FN da egypterne i 1948 okkuperte Gaza, og jordanerne samtidig okkuperte Judea og Samaria?

Disse ble okkupert i hele 20 år før israel tok områdene tilbake i 1967.

Ca. 800 000 jøder ble jaget ut fra arabiske land da Israel ble opprettet, uten å få med seg sine eiendeler, eller fikk noen form for kompensasjon for disse.

Bør jødene gjøre som araberne, dra tilbake og kreve sine eiendeler tilbake, og kreve egne stater i disse landene de ble fordrevet fra?

Skrevet
Når du tilsynelatende ønsker å være objektiv bør du ant. snakke mer om "DE BARBARISKE VOLDSUTØVERENE", og da snakker jeg ikke om enkelttilfeller av selvmordsbombere eller barn som kaster stein på soldater som har gått inn i Gaza for å drepe.

Men dette er vi da helt enige om: Du snakker overhodet ikke om disse.

Og hvem er teroristene. Er det de som gjerder inn milioner av mennesker, bygger skyte tårn for å gjennomhulle små barn eller som sender tanks og kamphelikoptere for å drepe flest mulig, - eller er det de som kaster stein og sender enkelte selvmordsbombere inn til de som har okupert deres land ?

Har du funnet på dette helt av deg selv?

Når det gjelder dette sikkerhetsgjerdet og den omstridte muren (muren er ca.5% av hele gjerdet) så har dette redusert antall terrorangrep på Israel med ca.90%.

Dette har reddet mange mennesker på begge sider av gjerdet.

Har dette ingen betydning for deg?

Nevne de du omtaler ?

Spørsmålet mitt var da ganske enkelt:

Her nevner du alle palestinerne under ett. Jeg har ikke påstått at alle palestinerne er onde mennesker eller terrorister.

Ellers så ser jeg at du fortsetter å male på det samme, så jeg gidder ikke å svare på alle disse hatefulle gjentakelsene.

Du henviser til Norge Idag. Dette er en avvis som beskriver seg selv på følgende måte:

Avis med fokus på kristenliv. Nyheter, ledere og debatt.

Og som redaktør sitter den ytterligående Finn Jarle Sæle. En av de største mørkemenn landet har fostret.

Hva legger du til grunn for å kalle en mann for mørkemann?

Jeg forstår ut fra dette utsagn at du ikke har peiling på hva kristendom er.

Og hvordan i all verden kan Sæle påstå at andre ikke leser blekka hans. Oh hvordan kan han påstå, - sitat: " Vi pleier å si det slik at Israels Venner og det bibeltro kristenfolket er best informert." Hvilket grunnlag har han for en slik påstand ?

Selvfølgelig kan han påstå hva han pleier å si. Ellers så sier tidligere biskop i Oslo, Gunnar Stålsett til Norge i dag 1.04.05 at han ikke leser konservative kristne aviser. Dette er også min erfaring når det gjelder ikke-kristne generelt.

Ellers så må du spørre Finn Jarle Sæle selv om hans påstander.

Hva du mener om dem, er uinteressant for meg.

Skrevet

over 28.000 palestinere har fått ødelagt sine hjem bare siden september 2000.

Adresseavisa 2004

Tolv mennesker blir gjennomsnittlig hjemløse hver gang den israelske hæren hevner en terroraksjon ved å ødelegge palestinske boliger, går det fram av en rapport fra den israelske menneskerettsorganisasjonen B'Tselem.

Det betyr at 28.000 palestinere er blitt hjemløse som følge av at 4.100 palestinske hjem er blitt ødelagt de siste fire årene, heter det i en fersk rapport.

I 47 prosent av boligene bodde ingen personer som kunne knyttes til terrorvirksomhet

Bare i 3 prosent av tilfellene fikk innehaverne av husene beskjed på forhånd om at bygningene skulle sprenges

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/art...rticleID=520550

Antallet israelske bosettere på Vestbredden har økt med 144 % siden Oslo-avtalen ble undertegnet i 1993, viser en ny undersøkelse.

fra VG

23.09.03

Befolkningen innenfor Israels grenser har i samme periode økt med 32 prosent, viser en fersk israelsk undersøkelse som gjengis av Jerusalem Post.

De israelske bosettingene i de palestinske områdene fordømmes av et samlet verdenssamfunn, og strider mot Folkeretten.

Bare fra begynnelsen av 2000 til utgangen av 2002 økte tallet på israelske bosettere i Judea og Samaria, jødenes betegnelse på Vestbredden, med 20 prosent. Den gjennomsnittlige veksten i Israel var i samme periode 6,8 prosent.

De siste årene har Israel brukt minst 4,25 milliarder kroner i året på bosettingene på Vestbredden og Gazastripen, skriver avisen Ha'aretz. Da er ikke de militære kostnadene tatt med.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=77428

Skrevet
åpne øynene dine

De er nok lukket for alltid. Bjelker er større enn fliser.

Skrevet
åpne øynene dine

Jeg har faktisk sett ganske mye allerede, som jeg forstår at dere ikke har sett.

NTB-Reuters melding fra Nablus: Palestinsk politi arresterte søndag sju prominente palestinere som undertegnet et opprop mot tyranni og korrupsjon under Arafats styre. I alt 20 parlamentarikere, akademikere og folk fra de liberale yrker undertegnet lørdagens opprop mot korrupsjon og vanstyre. Blandt dem var også Arafats egen gruppe Fatah. Det er ikke første gang kjente palestinere anklager egne myndigheter for korrupsjon og overgrep.

I ærklæringen heter det at Arafat og hans menn bedrar folket og at politikken de fører vil ende med politisk,økonomisk og sosial undergang for palestinerne.

Alarmklokken bør ringe i hver eneste landsby, by og flyktningeleir. La oss slutte oss sammen og konfrontere dette tyranniet og denne korrupsjonen, het det.

Magazinet 5.01.01. Israels innenriksministerium har i den siste tiden sett en stor økning i antallet søknader om statsborgerskap fra arabere i Øst-Jerusalem.

Frykt for korrupsjon og manglende demokrati, er en av de viktigste årsakene til at mange arabere i Øat-Jerusalem frykter for følgene av et kommende palestinsk styre.

I følge det amerikanske magasinet FORBES så lå Arafat på 6.plass på listen over verdens rikeste, med en privat formue på 300 millioner dollar bare i sveitsiske banker. Saudi-Arabia's kong Fadh var øverst med 20 milliarder dollar, og Saddam Hussain var på 4 plass med 2 milliarder.

Så hvorfor har palestinerne måttet lide så stor en nød?

Israelerne har tatt seg av alle som flyktet til landet fra arabiske land.

Finn Austdal som har arbeidet i Israel i mange år, gir en forklaring på husraseringen, i bladet Nytt fra Israel:

Det som skjer er at Tanzim- og Fatah -grupper kommer, kaster ut de som bor der og bruker husene som baser til å beskyte Gilo (En bydel i Jerusalem).

Når Israel skyter tilbake, blir disse husene ødelagt, og så kan hele verden få se hvor forferdelig Israel er. At husene på Gilo også blir ødelagt, er det ikke mange som forteller. Noe av hensikten er å sette de kristne opp mot Israel.

Dette er jo forståelig, da det snart er bare de kristne som ikke har latt seg lure.

Det finnes selvfølgelig andre også, men de fleste bryr seg ikke i den grad som kristne. Men ingen skal kunne si at araberne er dumme og ikke vet hva de gjør for å narre folk.

I samme blad står følgende:

Når det gjelder tallet på de (palestina-araberne) som flyktet, hevder de som har foretatt undersøkelser i dette problem bl.a. Joan Peters i sitt monumentale verk: FROM TIME IMMEMORIAL at det riktige tallet på flyktninger umulig kan ha vært høyere enn 340 000.

Og når det gjelder årsaken til at de forlot landet så er det et faktum at araberstatene ba de palestinske arabere om å forlate sine hjem midlertidig for at de ikke skulle være i veien for de arabiske invasjonsarmeer. Og undersøkelser viser at 68% av flyktningene ikke hadde sett en eneste israelsk soldat, så at de som forlot landet pga. krigshandlinger, og fordi de i enkelte tilfeller også kan ha blitt fordrevet, må ha vært et forholdsvis lite antall.

Hvis du vil ha flere opplysninger, så bare gi meg et hint.

Men egentlig så er det ikke for din skyld jeg opplyser dette, for jeg tror ikke at noe som taler til Israelernes favør, eller arabernes misfavør, går inn.

Nei, det er for at andre kan få noen sannheter de ellers ikke ville fått.

Skrevet
De er nok lukket for alltid. Bjelker er større enn fliser.

Det virker faktisk som om du alltid har et tomt krus.

Skrevet
Magazinet 5.01.01. Israels innenriksministerium har i den siste tiden sett en stor økning i antallet søknader om statsborgerskap fra arabere i Øst-Jerusalem.

Frykt for korrupsjon og manglende demokrati, er en av de viktigste årsakene til at mange arabere i Øat-Jerusalem frykter for følgene av et kommende palestinsk styre.

du skyter deg selv i beinet når du bruker den rabiate kristenfundamentalistiske avisa Magazinet som ditt sannhetsvite. Denne avisa gjør alt for å grave opp all mulig dritt om palestinerne samt å tåkelegge undskylde det israelerne gjør

Skrevet (endret)
Det virker faktisk som om du alltid har et tomt krus.

hehe, nesten lyst til å gi deg touché, men bare fordi jeg ikke trodde du kunne dra opp slike ordspill fra hatten din.

Ellers er det fascinerende at du nevner sannheter og frykten for å snuble over en annen en sin egen, for det virker ikke akkurat som du er ute etter den sanne sannheten. På samme måten som en ekstrem pro-palestiner ikke er ute etter det heller.

Endret av TomKrus
Skrevet
...

I alt 20 parlamentarikere, akademikere og folk fra de liberale yrker undertegnet lørdagens opprop mot korrupsjon og vanstyre. Blandt dem var også Arafats egen gruppe Fatah. Det er ikke første gang kjente palestinere anklager egne myndigheter for korrupsjon og overgrep.

:ler: Ganske morsomt at du nevner korrupsjon. :ler:

Det er vel få regimer med nær kontakt med vesten som har mer koorupsjon i toppen av de politiske organer enn det Israel har. Ser for meg ut som "sønn av den og sønn av den" alle har profitert økonomisk på sine fedres politiske makt.

Så ISRELSKE myndigheter er ikke fornøyd med så mange palestinske søknader om statsborgerskap. Kan det være at Palestinerene ikke blir sett på som likeverdige ? Hvis de bor der synes det rart at de må fungere som 2.rangs borgere.

Finn Austdal som har arbeidet i Israel i mange år, gir en forklaring på husraseringen, i bladet Nytt fra Israel:

Det som skjer er at Tanzim- og Fatah -grupper kommer, kaster ut de som bor der og bruker husene som baser til å beskyte Gilo (En bydel i Jerusalem).

Når Israel skyter tilbake, blir disse husene ødelagt, og så kan hele verden få se hvor forferdelig Israel er. At husene på Gilo også blir ødelagt, er det ikke mange som forteller. Noe av hensikten er å sette de kristne opp mot Israel.

Finn Austdal tilhører Pinsevennene og er neppe den mest objektive part i den konflikten som pågår :ler::ler: At han som dypt relgiøs kristen kun ser problemet fra Israelernes ståsted er derfor ikke overaskende. Forsøk å finn sannhetsvitner som ikke er knyttet om mot jødiske eller kristne personer eller organisasjoner.

Alle dine referanser er fra ytterligående kristne eller jøder. Kan du ikke finne noen referanser fra personer/organisasjoner som ikke har et relgiøst ståsted ? Alt du har kommet frem med i denne saken er så preget at din relgion at du kan ikke forvente å bli sett på i et objektivt lys. Om du er så misfornøyd med norske medier eller norske journalister generelt kan du kansje gi referanser fra "Leger uten grenser" eller Røde Kors" etc. ? Kansje jeg kan komme med referanser som viser det motsatte av det du mener ;)

Skrevet

Vil forøvrig forsøke å komme tilbake til det opprinelige innlegget.

En 13 års gammel jente blir skutt av Israelske soldater der hun går på veien.

Etter at jenta er skutt (og sansynligvis drept) går en Israelsk offiser bort og skytter 20 skudd til i jenta som da ligger blødende på bakken, kun for å forsikre seg om at hun er død og ikke sendes til sykehus for skadene.

Rettsaken var slik jeg forstår det spørsmål om denne offiseren hadde rett til å forvisse seg om at jenta var død, uten å spørre om årsaken til at hun var der hun var (selv om det var på Palestinsk side av grensen).

Offiseren ble altså frikjent. Sier dette noe om hvilke rettigheter Palestinske barn har mht å få leve på sitt eget område ? Og hva med det Israelske lovverket, politikerene der nede og befolkningen/soldatene som støtter slik henrettelser, - sier det noe om hvilke menneskerttigheter de aksepterer for andre ?

Sier det noe om "kristne" og jøder andre steder i verden som forsvarer slike drap "med bakgrunn i guds navn og jødenes rettigheter" ?

Og for likevel å komme med en digresjon på slutten:

Kan du KR forstå at jeg ikke spiser appelsiner merket Jaffa ? (det finnes massevis av gode appelsiner å få kjøpt uten Jaffa merket). Kan du forstå at jeg ikke aksepterer at mine barn spiser Jaffa appelsiner sålenge jeg vet at det gir økonomisk støtte til et regime som kaldblodig slakter barn ?

(Kansje jeg bør undersøke litt bedre hvilke andre produkter som er utbredt eksportvare fra Israel og som selges her i landet).

Skrevet
du skyter deg selv i beinet når du bruker den rabiate kristenfundamentalistiske avisa Magazinet som ditt sannhetsvite. Denne avisa gjør alt for å grave opp all mulig dritt om palestinerne samt å tåkelegge undskylde det israelerne gjør

Og hvem har begravd denne dritten?

Og hvorfor?

Skrevet
hehe, nesten lyst til å gi deg touché, men bare fordi jeg ikke trodde du kunne dra opp slike ordspill fra hatten din.

Ellers er det fascinerende at du nevner sannheter og frykten for å snuble over en annen en sin egen, for det virker ikke akkurat som du er ute etter den sanne sannheten. På samme måten som en ekstrem pro-palestiner ikke er ute etter det heller.

Ut fra dette, så forstår jeg at du sitter med den fulle sannhet.

La oss søkende nå endelig få fasitsvaret ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...