AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #1 Skrevet 15. juli 2022 Hvordan hadde du reagert om du måtte batale 50% skatt? De fleste tror jeg hadde blitt ganske frustrert. Nå må mannen min betale 50% skatt, og det er så kjipt. Han jobber rundt 85% av tiden han er våken, og lever på i minste laget av søvn. Han stresser og det tar på helsa. Men nå skal altså halvparten av alt han tjener betales i skatt. Jeg står utenfor arbeidslivet og har ikke inntekt pga dårlig helse. Så det er sårt at så mye av mannen min sin tid og energi går i å bare få halvparten av kaka. Mye av det han tjener er ikke penger som kan brukes av, men må ligge i firma hans. Han jobber nok over 200% til tider. Syns det er sykt at noen må betale 50% i skatt! Anonymkode: 03e24...58b 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #2 Skrevet 15. juli 2022 Hvorfor betaler han så mye da? Anonymkode: fe86a...941 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #3 Skrevet 15. juli 2022 Nærmer seg for min del, 44% på siste skattekortet. Har pådratt meg litt formue, og det straffer seg i Norge om en er aldri så lavtlønnet. Anonymkode: 7bd36...c47 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #4 Skrevet 15. juli 2022 Hvis jeg tjente mye hadde det vært helt greit. Med nåværende lønn hadde jeg derimot vært lutfattig med en slik skatteprosent. Anonymkode: 512d8...11c 8 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #5 Skrevet 15. juli 2022 Ingen betaler så mye skatt. Hvorfor er skattetrekket så høyt? Har han satt det opp, betalt for lite tidligere i år? Jeg kan ingenting om å være selvstendig næringsdrivende, men dersom han jobber så mye som du sier, tjener så lite og skatter så mye, så er det kanskje en ide og slå seg konkurs og begynne i en vanlig jobb som arbeidstaker? Anonymkode: e4d5b...34d 13 4
Chomsky89 Skrevet 15. juli 2022 #6 Skrevet 15. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg står utenfor arbeidslivet og har ikke inntekt pga dårlig helse. Så det er sårt at så mye av mannen min sin tid og energi går i å bare få halvparten av kaka Halvparten? Tar han feks veien med seg når han kjører/er passasjer? Skatt er ikke noe du skyller ned i do. Endret 15. juli 2022 av Chomsky89 10
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #7 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen betaler så mye skatt. Hvorfor er skattetrekket så høyt? Har han satt det opp, betalt for lite tidligere i år? Jeg kan ingenting om å være selvstendig næringsdrivende, men dersom han jobber så mye som du sier, tjener så lite og skatter så mye, så er det kanskje en ide og slå seg konkurs og begynne i en vanlig jobb som arbeidstaker? Anonymkode: e4d5b...34d Han har ordinær jobb, men jobber som selvstendig i tillegg. Nei han har ikke betalt for lite i tidligere år, men det er nå første månede med 50% skatt. Den forventede inntekten i år blir rundt 2 mil. men mye av den inntekten er ikke penger i lomma. Det er låst i firmaet. Chomsky89 skrev (4 minutter siden): Halvparten? Tar han feks veien med seg når han kjører? Skatt er ikke noe du skyller ned i do. Jeg er klar over at skattepengene går tilbake til folket. Men halvparten er mye. Og det er jo ikke halvparten av pengen han får utbetalt, men halvparten av inntekten fra jobb og firma. Så mye av de pengene er låst i firmaet. Anonymkode: 03e24...58b
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #8 Skrevet 15. juli 2022 Fint at du ser den andre siden av virkeligheten- at arbeidslivet ikke er lett for friske heller. Anonymkode: 7e80f...ad9 12
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #9 Skrevet 15. juli 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen betaler så mye skatt. Hvorfor er skattetrekket så høyt? Har han satt det opp, betalt for lite tidligere i år? Jeg kan ingenting om å være selvstendig næringsdrivende, men dersom han jobber så mye som du sier, tjener så lite og skatter så mye, så er det kanskje en ide og slå seg konkurs og begynne i en vanlig jobb som arbeidstaker? Anonymkode: e4d5b...34d Eh.. det er ikke uvanlig å betale såpass høy skatt. Kanskje ikke for folk som vaser rundt 500k, men med en nogenlunde respektabel inntekt er det ikke så vanskelig og nærme seg 50% skatt totalt sett. Ikke bare betaler man mer i kroner og øre enn hva Ola Normann gjør, men man må i tillegg betale en høyere prosentsats. Egentlig temmelig dust. Anonymkode: 83bfb...ffe 8
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #10 Skrevet 15. juli 2022 Har han et eget AS? Har ei venninne med eget AS og hun må skatte 40% av alt hun tjener der, og så har hun en annen ordinær jobb på siden som hun også skatter av. Anonymkode: 03fa4...21b 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #11 Skrevet 15. juli 2022 Jeg tjener mye og har mye penger i fond og betaler høy skatt, ikke fult like god lønn som din mann, inntektsskatt på ca 42% og så er det jo ekstra formueskatt osv. Jeg sitter jo likevel igjen med kjempemye! Det er jo vi som tjener mest som skatter mest. Ja, jeg skulle gjerne hatt enda mer penger, men det vil vel de fleste? Mye vil ha mer osv. Mannen min er for tiden arbeidsløs. Kanskje han ender opp med uføretrygd. Det er jo skatter som gjør uføretrygd mulig. Om mannen din sliter seg ut vil jeg anbefale ham å prøve å jobbe mindre. Jeg sier ikke at du ikke burde være sur for skatten. Vi har alle ulike meninger om skatteprosent og andre politiske avgjørelser. Men det er så absolutt ikke alle som skatter mye som plages av det. Anonymkode: 986cc...00d 16 2 8
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #12 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Han har ordinær jobb, men jobber som selvstendig i tillegg. Nei han har ikke betalt for lite i tidligere år, men det er nå første månede med 50% skatt. Den forventede inntekten i år blir rundt 2 mil. men mye av den inntekten er ikke penger i lomma. Det er låst i firmaet. Jeg er klar over at skattepengene går tilbake til folket. Men halvparten er mye. Og det er jo ikke halvparten av pengen han får utbetalt, men halvparten av inntekten fra jobb og firma. Så mye av de pengene er låst i firmaet. Anonymkode: 03e24...58b Hvis man har 2 mill i lønn så skatter man 39,6%. Jeg tror du har misforstått hvordan dette fungerer. Man kan velge å skatte 50% og da får man masse igjen året etterpå. Anonymkode: b6c14...ff5 17
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #13 Skrevet 15. juli 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis man har 2 mill i lønn så skatter man 39,6%. Jeg tror du har misforstått hvordan dette fungerer. Man kan velge å skatte 50% og da får man masse igjen året etterpå. Anonymkode: b6c14...ff5 Man kan ende opp med å skatte mer enn 40% avhenging av ulike ting. Det er vel 40% skatt som er for ansatte med 2 millioner i lønn? Selvstendig næringsdrivende kan ende opp med mer. Anonymkode: 986cc...00d 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #14 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man kan ende opp med å skatte mer enn 40% avhenging av ulike ting. Det er vel 40% skatt som er for ansatte med 2 millioner i lønn? Selvstendig næringsdrivende kan ende opp med mer. Anonymkode: 986cc...00d Inntektsskatten blir i utgangspunktet lik, men selvfølgelig så kommer selskapsskatt osv i tillegg. Anonymkode: b6c14...ff5 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #15 Skrevet 15. juli 2022 Hvis jeg tjener såpass mye, så er det selvsagt greit. Det viktigste er jo at man sitter igjen med nok å leve av. Noen kan skatte 50 % og fortsatt få 50k utbetalt, mens andre kanskje skatter 25 % og får 20k utbetalt. Hvem tenker du har det vanskeligst? Anonymkode: 33996...ac8 8 10
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #16 Skrevet 15. juli 2022 For å svare på spørsmålet. Hadde jeg likevel sittet med en million kroner utbetalt så hadde det gått fint å betale 50% skatt, ja. Anonymkode: fe86a...941 17 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #17 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hvis man har 2 mill i lønn så skatter man 39,6%. Jeg tror du har misforstått hvordan dette fungerer. Man kan velge å skatte 50% og da får man masse igjen året etterpå. Anonymkode: b6c14...ff5 Du fikk ikke med det punktet der han jobber som selvstendig næringsdrivende. Anonymkode: e6630...909 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #18 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nærmer seg for min del, 44% på siste skattekortet. Har pådratt meg litt formue, og det straffer seg i Norge om en er aldri så lavtlønnet. Anonymkode: 7bd36...c47 Det er lettere å bli og holde seg velstående eller rik i Norge enn i de fleste land, for eksenpel USA. Anonymkode: a1933...dcf 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #19 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er lettere å bli og holde seg velstående eller rik i Norge enn i de fleste land, for eksenpel USA. Anonymkode: a1933...dcf Eksempel* Anonymkode: a1933...dcf
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #20 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan hadde du reagert om du måtte batale 50% skatt? De fleste tror jeg hadde blitt ganske frustrert. Nå må mannen min betale 50% skatt, og det er så kjipt. Han jobber rundt 85% av tiden han er våken, og lever på i minste laget av søvn. Han stresser og det tar på helsa. Men nå skal altså halvparten av alt han tjener betales i skatt. Jeg står utenfor arbeidslivet og har ikke inntekt pga dårlig helse. Så det er sårt at så mye av mannen min sin tid og energi går i å bare få halvparten av kaka. Mye av det han tjener er ikke penger som kan brukes av, men må ligge i firma hans. Han jobber nok over 200% til tider. Syns det er sykt at noen må betale 50% i skatt! Anonymkode: 03e24...58b Noen må holde seg i jobb og betale for de som står utenfor arbeidslivet, godt han bidrar for din del da. Anonymkode: a5598...ad3 16 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå