Gå til innhold

Utleier som ikke skal selge likevel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Utleieren min truet med å selge huset jeg leier da jeg stilte spørsmål om at han hele tiden dukket opp uanmeldt. Jeg følte meg presset til å finne noe annet og flytter nå snart. Nå viser det seg at det var tomme trusler. Han skal ikke selge, men leie ut til noen andre. Kan jeg gjøre noe med det? Rapportere ham? Utrolig useriøs utleier. 

Anonymkode: 45c02...831

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Move on

Anonymkode: b9c0f...469

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noe kan skje under salgsprosessen som gjorde at utleier ombestemte seg?🤷‍♀️

Det er fullt lovlig og ingenting du kan gjøre.

Anonymkode: b9a90...2c5

AnonymBruker
Skrevet

Uansett ikke ditt problem om boligen selges, kontrakten du har følger boligen ved et salg.

Anonymkode: a1b19...da5

• Liker 7
  • Nyttig 1
Gjest fransine
Skrevet

Du har sagt opp og skal til å flytte. Det er lite du får gjort nå. Det du eventuelt kan gjøre er å fortelle de nye leieboerne hvordan oppførsel utleieren har. Vent gjerne til du evt har fått tilbake depositumet ditt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Uansett ikke ditt problem om boligen selges, kontrakten du har følger boligen ved et salg.

Anonymkode: a1b19...da5

Det synes jeg hørtes rart ut. Kontrakten er signert av en person som ikke lenger eier boligen, hvordan kan da ny eier (en helt annen person) bli sittende ansvarlig for utleie signert av en annen?

Nei, når boliger selges, gjelder ikke utleiekontrakter lenger. Noen ganger kan leieboeren få lov å skrive ny kontrakt med den nye eieren om de nye ønsker å videreføre leieforholdet, eller leieforholdet opphører ved overtagelse av nye eiere.

Anonymkode: b828f...a98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det synes jeg hørtes rart ut. Kontrakten er signert av en person som ikke lenger eier boligen, hvordan kan da ny eier (en helt annen person) bli sittende ansvarlig for utleie signert av en annen?

Nei, når boliger selges, gjelder ikke utleiekontrakter lenger. Noen ganger kan leieboeren få lov å skrive ny kontrakt med den nye eieren om de nye ønsker å videreføre leieforholdet, eller leieforholdet opphører ved overtagelse av nye eiere.

Salg av leiligheten er gyldig grunn til oppsigelse av leieforholdet. 

Anonymkode: cc46d...0f3

Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du tar feil. Leieboer følger med på kjøpet så sant ikke man har en kontrakt som sier noe annet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er ikke rart i det hele tatt. Ny eier kjøper en bolig med en heftelse (en leietaker) og overtar dermed den forpliktelsen. Man kan ikke si opp en leietaker bare fordi man skal selge boligen, det er ikke en gyldig grunn i seg selv.

Hvorfor skriver du ting som er direkte feil, som om det skulle vært riktig? Selvfølgelig gjelder utleiekontrakten også for den nye eieren, og det er ikke nødvendig å inngå noen ny kontrakt ved salg. Leietaker har store rettigheter i Norge. Kanskje du bør lese husleieloven før du uttaler deg så bastant om ting du ikke forstår.

Det finnes dog enkelte unntak, for eksempel hvis du leier ut et rom i din egen bolig og dere deler kjøkken og bad, eller det er din egen bolig du leier ut, det er en tidsubestemt avtale og du er på midlertidig fravær i inntil fem år.

Anonymkode: 7f8d8...fe2

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Må jo være låv å ombestemme seg? 

Anonymkode: 2619c...1ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Salg av leiligheten er gyldig grunn til oppsigelse av leieforholdet. 

Anonymkode: cc46d...0f3

Nei, det er definitivt ikke gyldig grunn til oppsigelse av leieforholdet. Hvorfor tror du det?

Anonymkode: 7f8d8...fe2

• Liker 6
Skrevet

Men ærlig talt, gidder du virkelig å bruke energi på dette? Er det ikke mer konstruktivt å flytte et annet sted med en ok utleier enn å krangle deg til å fortsette å leie av en kjiping?

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (36 minutter siden):

Men ærlig talt, gidder du virkelig å bruke energi på dette? Er det ikke mer konstruktivt å flytte et annet sted med en ok utleier enn å krangle deg til å fortsette å leie av en kjiping?

Jeg vil ikke fortsette å bo der, men vil gjerne rapportere ham et sted. Finnes det ingen kontrollmyndighet over utleieboliger?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Noe kan skje under salgsprosessen som gjorde at utleier ombestemte seg?🤷‍♀️

Det er fullt lovlig og ingenting du kan gjøre.

Han sa at han skulle selge til noen andre som skulle bo her. Nå viser det seg at han skal leie ut til dem, ikke selge. «Sånn at de kan teste om de liker å bo her før de kjøper». Jeg tror ikke det er lov. Dessuten er det jo løgn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ikke tydelig frem om du sa opp fordi han truet med å selge, eller om han sa opp med grunn at han skulle selge. Hvis det er den første situasjonen, så er det din egen feil og ingenting du kan gjøre. 

Anonymkode: 03ea5...fbf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil ikke fortsette å bo der, men vil gjerne rapportere ham et sted. Finnes det ingen kontrollmyndighet over utleieboliger?

Nei, dessverre ingen egen kontrollmyndighet. Men du kan prøve å høre med kommunen der du bor, evt. forbrukerråd/forbrukerombud; kanskje de kan være interessert å vite om useriøse utleiere.

Anonymkode: e9a7b...0f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det kommer ikke tydelig frem om du sa opp fordi han truet med å selge, eller om han sa opp med grunn at han skulle selge. Hvis det er den første situasjonen, så er det din egen feil og ingenting du kan gjøre. 

Greit nok at det er min egen feil, det jeg reagerer på er at jeg synes det er uredelig og useriøs oppførsel. 

Når leietaker sier fra om et problem sier utleier at han selger huset så leietaker må flytte. Så finner leietakeren, altså jeg, et annet sted å bo og da viser det seg at han ikke har tenkt å selge, bare leie ut til noen andre. For meg høres det kalkulert og kynisk ut. Og ganske barnslig. Jeg har barn og kan ikke ta sjansen på å ikke ha et sted å bo. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Greit nok at det er min egen feil, det jeg reagerer på er at jeg synes det er uredelig og useriøs oppførsel. 

Når leietaker sier fra om et problem sier utleier at han selger huset så leietaker må flytte. Så finner leietakeren, altså jeg, et annet sted å bo og da viser det seg at han ikke har tenkt å selge, bare leie ut til noen andre. For meg høres det kalkulert og kynisk ut. Og ganske barnslig. Jeg har barn og kan ikke ta sjansen på å ikke ha et sted å bo. 

Ja, det er kanskje umoralsk, men det er ikke ulovlig. Hadde han sagt deg opp med grunn om at han skulle selge boligen, men at det var en løgn, så hadde du kanskje hatt en sak. Nå var det du selv som sa opp, så da er det ikke mye du kan gjøre. Det er ikke noe vits a rapportere han noe sted, fordi han har ikke gjort noe feil.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Nei, dessverre ingen egen kontrollmyndighet. Men du kan prøve å høre med kommunen der du bor, evt. forbrukerråd/forbrukerombud; kanskje de kan være interessert å vite om useriøse utleiere.

Anonymkode: e9a7b...0f5

Er dette i Oslo så blir du bare lagt på om du er heldig😅

Kommunen gidder ikke å bruke ressurser på at en utleier er useriøs i form av at hen skal selge boligen, for så ombestemme seg. 

TS er barnslig og hevngjerrig og burde heller brukt tiden på barnet sitt eller gå videre med livet sitt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...