Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så mange som påstår at de, med null fagbakgrunn, vet bedre enn fagfolk?

Sommeren er en sosial tid og det er stort sett kjempehyggelig, men må innrømme at jeg blir matt og lei av å stadig støte på slike som vet bedre enn fagfolk. Jeg forstår bare ikke hva det gir dem å sitte i en fluktstol i hagen og overprøve fagfolk. Påstandene deres er jo feil så de vinner ingenting. Om noe så taper de, i det minste sosial anseelse. 
Er det noen som kan forklare hvorfor så mange føler seg berettiget til å overprøve fagfolk fra helt andre fagfelt enn det de selv har utdannelse og erfaring med? 

Anonymkode: 00a74...507

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innlegget ditt gir ingen mening før du forklarer hvilke fagfolk det er du mener... Er det elektrikere? Forskalingssnekkere? Negldesignere?

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (1 minutt siden):

Innlegget ditt gir ingen mening før du forklarer hvilke fagfolk det er du mener... Er det elektrikere? Forskalingssnekkere? Negldesignere?

For å ta et eksempel fra et selskap jeg var i i går. En av gjestene, en jurist, fortalte om en sak han hadde jobbet med og som var så komplisert at de hadde måttet få jusen vurdert eksternt. De fleste av oss i selskapet syntes det var interessant å høre juristen fortelle om arbeidet med denne kompliserte saken. Men en gjest som jobber som helsefagarbeider på sykehjem, og som aldri har studert jus, avbrøt juristen flere ganger og påstod både det ene og det andre. Juristen forsøkte å forklare hvorfor saken var mer komplisert enn den kunne se ut ved første øyekast, men helsefagarbeideren fortsatte å påstå ditt og datt. Vi andre forsøkte å bytte tema, men helsefagarbeideren fortsatte å overprøve alt noen sa. 
Slik oppførsel ødelegger den gode samtalen. Dessverre er det altfor mange som oppfører seg slik.  
Jeg forstår virkelig ikke hva godt de tenker vil komme ut av slik oppførsel. En som aldri har studert eller arbeidet med et fag er åpenbart ingen kapasitet innen det faget, så hva tenker så vedkommende at han har å komme med? 

Anonymkode: 00a74...507

• Liker 12
Skrevet

Fagfolk sitter vel i fluktstoler noen ganger de også:)

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, visp said:

Fagfolk sitter vel i fluktstoler noen ganger de også:)

Ikke når vi snakker fag 🧐

Anonymkode: 8bc93...9ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke alltid fagfolk har peiling på hva de snakker om heller altså 🤣 Utallige eksempler på det.

Anonymkode: 7c2cd...573

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er jo bare å se her inne hvor mange som ser ned på sykepleier. De vet jo mye bedre både hva jobben går i og hva slags kunnskap sykepleierne har. Egentlig kunne de gjort en MYE bedre jobb selv. :ler:

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Dunning-Kruger effekten 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi folk ser ned på snekkere helsefagarbeidere osv og mener man ikke trenger en utdannelse for å gjøre jobben deres. 

Anonymkode: a5193...585

AnonymBruker
Skrevet

Haha har ikke tall på hvor mange ganger jeg har skrevet om noe innen mitt fagfelt på kg og fått høre at dette har jeg ikke peiling på, og blitt korrigert med feil «fakta». 

Anonymkode: 2bf8b...9a3

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Å stadig vite mye bedre enn fagfolk og  eksperter er en god indikasjon på lav IQ

Anonymkode: c3689...c76

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Haha har ikke tall på hvor mange ganger jeg har skrevet om noe innen mitt fagfelt på kg og fått høre at dette har jeg ikke peiling på, og blitt korrigert med feil «fakta». 

Samme her 😄

Altså; eg er veldig interessert i nye fagvinklar osv, men når nokon si venninne sin fetter sin katt har avslørt korleis "dET EgEntliG hENg saMan" så er det lite poeng i å diskutere fakta. 

Anonymkode: fa953...5db

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er jo bare å se på klimakrisen. Alle mulige folk, fra butikkansatte til lastebilsjåfører og regnskapsførere, mener de vet bedre enn folk som har x antall års utdanning og har forsket i gud vet hvor mange år på klima.

Og jeg har bekjente som vet mye bedre enn både tannleger, fysioterapeuter og leger. Og nei, disse bekjente har null utdanning innen helserelaterte fag.

AnonymBruker
Skrevet

Det skjer noen ganger at fagfolk tar feil og noen utenfor har bedre kompetanse på akkurat dette.

For eksempel kan ingen lege i Norge noe om den uhyre sjeldne genfeilen ett av mine barn har, men jeg kan veldig mye fordi jeg har lest internasjonal forskning i årevis og har lært mye om akkurat denne. Alle leger jeg har snakket med som ellers kan mye om diverse genfeil kunne fortelle kun generelle ting, men ingenting konkret. Når jeg kommer med info og kilder innrømmer de rett ut at jeg kan mer enn dem om dette og at det er jeg som lærer dem noe de ikke kan noe om. Sånn er det noen ganger. 

Anonymkode: 86ec5...099

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme.. Jobber som veileder i NAV og får ofte høre at jeg tar feil om hvordan systemet fungerer. Greit at det er mange som har erfaring som brukere, men at ting ble gjort på en måte i deres sak betyr ikke at det gjøres sånn i alle saker.

Anonymkode: 74aae...dee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skjer noen ganger at fagfolk tar feil og noen utenfor har bedre kompetanse på akkurat dette.

For eksempel kan ingen lege i Norge noe om den uhyre sjeldne genfeilen ett av mine barn har, men jeg kan veldig mye fordi jeg har lest internasjonal forskning i årevis og har lært mye om akkurat denne. Alle leger jeg har snakket med som ellers kan mye om diverse genfeil kunne fortelle kun generelle ting, men ingenting konkret. Når jeg kommer med info og kilder innrømmer de rett ut at jeg kan mer enn dem om dette og at det er jeg som lærer dem noe de ikke kan noe om. Sånn er det noen ganger. 

Anonymkode: 86ec5...099

Dette er jo et helt spesielt tilfelle, og har ingenting med denne tråden å gjøre. TS påstod ikke at fagfolk aldri tok feil.

Anonymkode: f4731...c97

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er veldig morsomt når noen legger seg opp i min jobb. Ja, du, som sykepleier tror du kan det å være journalist bedre enn meg? Alltid like gøy.

Anonymkode: 857f5...7da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så den gode samtalen er å høre på en monolog fra en "fagarbeider"?, juss er faktisk et tema som kan diskuteres og det er ikke alltid at juristene har rett.

Når juristen selv forteller at en sak er så kompleks at flere må vurdere den så sier det seg selv at juristen i dette tilfellet ikke har svaret, da er det på sin plass at en "menig" kan stille spørsmål og komme med innsigelser.

Det er faktisk sånn rettssystemet og lovgivningen fungerer i et demokrati, lover og rettspraksis er ikke noe som er permanent og skrevet i stein.

Det er også derfor at vi har juryer.  

Anonymkode: c5891...129

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så den gode samtalen er å høre på en monolog fra en "fagarbeider"?, juss er faktisk et tema som kan diskuteres og det er ikke alltid at juristene har rett.

Når juristen selv forteller at en sak er så kompleks at flere må vurdere den så sier det seg selv at juristen i dette tilfellet ikke har svaret, da er det på sin plass at en "menig" kan stille spørsmål og komme med innsigelser.

Det er faktisk sånn rettssystemet og lovgivningen fungerer i et demokrati, lover og rettspraksis er ikke noe som er permanent og skrevet i stein.

Det er også derfor at vi har juryer.  

Anonymkode: c5891...129

image.png.70a22ee34a3442a834d83b804e8f173b.png

Anonymkode: fa953...5db

• Liker 5
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...