Gå til innhold

Vikariat som går over i fast stilling, kan jeg forvente å få mer lønn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde lønn tilsvarende 550 000 i året i vikariatet, men endelig fått fast stilling. Håper på høyere lønn men vet ikke om det er sannsynlig? Føler ikke jeg kan spørre for jeg er heldig bare med å få fast.

Anonymkode: a2648...304

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke automatisk nei

Anonymkode: ae4ac...a56

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke automatisk, men du kan og bør forhandle om lønn. 

Anonymkode: 884c6...46f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hadde lønn tilsvarende 550 000 i året i vikariatet, men endelig fått fast stilling. Håper på høyere lønn men vet ikke om det er sannsynlig? Føler ikke jeg kan spørre for jeg er heldig bare med å få fast.

Hvorfor takket du ja til fast stilling uten å forhandle? Nå er det toget gått. Så nå er svaret nei. Før du takket ja? Da var svaret trolig ja. Ingen gir nemlig folk høyere lønn uten at de forlanger det. Det ville vært økonomisk uklokt.

Anonymkode: ef5a8...d16

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke automatisk, men det er for mange en god mulighet til å forhandle. Da jeg gikk fra vikariat til fast, gikk jeg "automatisk" opp 10 000, men ba om 15 000 til og fikk det.

Anonymkode: c303f...4c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvorfor takket du ja til fast stilling uten å forhandle? Nå er det toget gått. Så nå er svaret nei. Før du takket ja? Da var svaret trolig ja. Ingen gir nemlig folk høyere lønn uten at de forlanger det. Det ville vært økonomisk uklokt.

Anonymkode: ef5a8...d16

Fordi jeg må ha en jobb. Tror ikke jeg får jobb noe annet sted, så jeg må nok bare være supertakknemlig for det jeg får 😕

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fordi jeg må ha en jobb. Tror ikke jeg får jobb noe annet sted, så jeg må nok bare være supertakknemlig for det jeg får 😕

Men det er ikke sånn at de trekker tilbake kontrakten bare fordi du prøver å forhandle lønn, så det skulle du ha gjort :) 

Anonymkode: c8d5a...237

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men det er ikke sånn at de trekker tilbake kontrakten bare fordi du prøver å forhandle lønn, så det skulle du ha gjort :) 

Anonymkode: c8d5a...237

Har ikke fått kontrakten ennå. Bare muntlig takket ja til stillingen. Men hva sier jeg da? "Kan jeg få mer i lønn?"😅

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 1 lønnstrinn, ok for meg. Så må jeg bare jobbe på :)

• 4 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2022 den 21.43):

Har ikke fått kontrakten ennå. Bare muntlig takket ja til stillingen. Men hva sier jeg da? "Kan jeg få mer i lønn?"😅

Nå som du har fått fast jobb, skal du sikkert ha prøvetid på 6 måneder. Etter at prøvetiden er over, kan du fremforhandle høyere lønn :)  Da kan du samtidig vise til resultatene dine, om du har tatt på deg mer ansvar o.l. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...