Gå til innhold

Pakkereise - rett til erstatning, kompensasjon eller hva som helst?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sjekker flylistene hver dag, og har sett at det er folk på Samos som har vært strandet like lenge som oss. Tror nok dere slipper å sitte så lenge som én uke, for i dag må vel streiken bli avblåst.

Anonymkode: 03f9a...82d

Det er trygt å reise charter med tanke på at ting blir ordnet for oss. Det kjipe er at dersom vi finner hjemreise selv (det går lokalfly herfra til Athen feks, og derfra ville det jo vært flere muligheter) så må vi betale det selv. Og 30 000 i flybilletter for oss har vi ikke ekstremt lyst til å måtte ut med nå.... Da er det billigere å miste litt lønn....

Men ja, dilemma ja.....

Anonymkode: 7ed57...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er trygt å reise charter med tanke på at ting blir ordnet for oss. Det kjipe er at dersom vi finner hjemreise selv (det går lokalfly herfra til Athen feks, og derfra ville det jo vært flere muligheter) så må vi betale det selv. Og 30 000 i flybilletter for oss har vi ikke ekstremt lyst til å måtte ut med nå.... Da er det billigere å miste litt lønn....

Men ja, dilemma ja.....

Anonymkode: 7ed57...640

Jeg mener jo at det vi har opplevd demonstrerer at man slettes ikke har den tryggheten med pakkereise som selskapene hevder. Og det minste de bør gjøre, når de ikke klarer å oppfylle sitt ansvar med å få folk hjem, er å betale for tapt arbeidsfortjeneste. 

Å måtte vente én uke og mer enn det må hjemreise er langt over rimelighetens grenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Vi prøver å ha fokus på de tingene du sier, og å gjøre det beste ut av det. Men det er ikke lett når dag etter dag går, uten løsning. Det føles heller ikke trygt å leve i en slik uvisshet. Men tak over hodet og mat har vi selvfølgelig.

Angående kompensasjon ser og leser jeg at de som har bestilt rutefly, og er rammet av streik, har rett på erstatning. Vi på pakkereise har imidlertid ikke samme rettighet, og det synes jeg er kjipt all den tid også vi opplever dette som en stor ulempe.

Men nå skal vi betale oss inn i vannparken igjen, for tredje dag, så må ta en pause herfra.

De som reiser med rutefly får vel en begrenset erstatning pga forsinkelse som er nedfelt i EU-regelverk - de får ikke erstatning for tapt arbeidsinntekt. De som har bestilt rutefly og blir rammet av streik slik at de ikke kommer seg avgårde, har til gjengjeld ingen rettigheter hvis de ikke får benyttet overnattingen de har betalt for og som ikke kan refunderes. Overnatting er ofte mye dyrere enn flybillettene i seg selv. På de aller fleste områder er dere som reiser med pakkereise bedre dekket enn de som bestiller fly og overnatting separat. 
Og ja, det er dessverre ikke noe å hente for tapt arbeidsinntekt: https://dinside.dagbladet.no/reise/du-har-krav-pa-tusenlapper/76376317

En streik må ramme noen. Ellers er det ikke noe poeng med en streik. Dessverre ble dere nå rammet. Dette har skjedd før, og det vil skje igjen - hvis du ikke kommer deg hjem, selv om det ikke er din skyld (aske, pandemi, streik), så må du ta feriedager eller ulønnet permisjon. Sånn er det. 

Anonymkode: dea42...a67

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg mener jo at det vi har opplevd demonstrerer at man slettes ikke har den tryggheten med pakkereise som selskapene hevder.

Det er trygt og komfortabelt å dra på pakkereise. Vel og merke så lenge alt går på skinner og man ikke brys med streik og andre "ugreiheter"...

Anonymkode: b7fb2...345

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi visste ikke at vi risikerte å bli sittende stuck over én uke. Da hadde vi selvfølgelig aldri reist. 

Andre rydder opp for en? Altså her har vi kjøpt en tjeneste hos et selskap, og det er de som har sviktet i å levere denne. For å si det sånn så har vi prøvd å rydde opp for dem ved å lete etter hjemreise selv, men det finnes ingenting.

Hvis dere ikke finner noen måte å komme hjem på selv, hvordan forventer dere at Apollo skal finne noe? Det er jo rett og slett ikke noe transport å få tak i! Mange er i samme situasjon som dere. Hadde det vært snakk om 40 stk fra Norge så hadde det jo vært mulig å løse, men det sitter jo folk fra flere land strandet i forskjellige land og øyer og overalt. 

Selvfølgelig visste dere at dere kunne bli stuck en uke. Forhandlinger kan ta lang tid. Her er det ikke snakk om liv og helse heller.

Anonymkode: 16831...625

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis dere ikke finner noen måte å komme hjem på selv, hvordan forventer dere at Apollo skal finne noe? Det er jo rett og slett ikke noe transport å få tak i! Mange er i samme situasjon som dere. Hadde det vært snakk om 40 stk fra Norge så hadde det jo vært mulig å løse, men det sitter jo folk fra flere land strandet i forskjellige land og øyer og overalt. 

Selvfølgelig visste dere at dere kunne bli stuck en uke. Forhandlinger kan ta lang tid. Her er det ikke snakk om liv og helse heller.

Herregud, hadde jo aldri reist dersom jeg visste at vi skulle bli stuck én uke. Da hadde vi heller kansellert og fått pengene tilbake.

Det går for øvrig ut over helse dette. Har flere her som er fri for medisinene sine. 

Reiseselskapet opplyser på nettsiden sin at de samarbeider med flere flyselskap, men likevel er det kun SAS som er strategien for å få oss hjem. Tidligere i uken gikk det også et fly fra Chania til Bodø med et betydelig antall ledige seter. Likevel ble ingen av Bodø-væringene sendt hjem med dette flyet, og det fordi det opereres av Aegan på vegne av Detur. Reiseselskapet har hele veien opplyst at de gjør alt de kan for å finne løsninger for oss, men det vet vi jo at de ikke gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er trygt og komfortabelt å dra på pakkereise. Vel og merke så lenge alt går på skinner og man ikke brys med streik og andre "ugreiheter"...

Anonymkode: b7fb2...345

Ja, det er nok slik. Sjefen i selskapet gikk it i media før streiken for å berolige alle bekymrede kunder, og sa at man ikke trengte å bekymre seg. Det var jævlig dumt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De som reiser med rutefly får vel en begrenset erstatning pga forsinkelse som er nedfelt i EU-regelverk - de får ikke erstatning for tapt arbeidsinntekt. De som har bestilt rutefly og blir rammet av streik slik at de ikke kommer seg avgårde, har til gjengjeld ingen rettigheter hvis de ikke får benyttet overnattingen de har betalt for og som ikke kan refunderes. Overnatting er ofte mye dyrere enn flybillettene i seg selv. På de aller fleste områder er dere som reiser med pakkereise bedre dekket enn de som bestiller fly og overnatting separat. 
Og ja, det er dessverre ikke noe å hente for tapt arbeidsinntekt: https://dinside.dagbladet.no/reise/du-har-krav-pa-tusenlapper/76376317

En streik må ramme noen. Ellers er det ikke noe poeng med en streik. Dessverre ble dere nå rammet. Dette har skjedd før, og det vil skje igjen - hvis du ikke kommer deg hjem, selv om det ikke er din skyld (aske, pandemi, streik), så må du ta feriedager eller ulønnet permisjon. Sånn er det. 

Jeg vet ikke, mulig du har rett. I så fall er det jævlig kjipt å bruke en hel ferieuke og kanskje mer, spesielt mtp at jeg har ubetalt ferie. For mannen min har det hatt enda verre konsekvenser ettersom han skulle vært på jobb de siste dagene og gjennomført noen viktige prosesser, som på sikt kan få store økonomiske konsekvenser.

«Bonusuka» har som tidligere ikke vært ferie for oss, kun stress, bekymringer og frustrasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Herregud, hadde jo aldri reist dersom jeg visste at vi skulle bli stuck én uke. Da hadde vi heller kansellert og fått pengene tilbake.

Det går for øvrig ut over helse dette. Har flere her som er fri for medisinene sine. 

Reiseselskapet opplyser på nettsiden sin at de samarbeider med flere flyselskap, men likevel er det kun SAS som er strategien for å få oss hjem. Tidligere i uken gikk det også et fly fra Chania til Bodø med et betydelig antall ledige seter. Likevel ble ingen av Bodø-væringene sendt hjem med dette flyet, og det fordi det opereres av Aegan på vegne av Detur. Reiseselskapet har hele veien opplyst at de gjør alt de kan for å finne løsninger for oss, men det vet vi jo at de ikke gjør. 

Etterpåklokskap er den eneste eksakte vitenskapen. Streiken visste dere jo om. Dere bare sjanset på at den ikke skulle vare så lenge. 

At ikke bodøværingene ble sendt hjem med det flyet høres jo rart ut, men kan vel hende de billettene var for dyre da? 🤷🏼‍♀️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, du har helt rett! Nei, vi har fra dag én ønsket oss hjem, noe vi også har formidlet til reiseselskapet gang på gang - også de første dagene på overtid da vi bodde på vårt opprinnelige hotell. 

Skjønner ikke hvorfor du trekker en slik slutning. Er det fordi jeg klager på hotellet og maten? Jeg kan love deg at vi har flere ting å klage på, blant annet dårlig informasjon, vi er blitt løyet til, kontaktperson-kaos, ulike folk gir ulike beskjeder osv. Men det verste  er altså at vi fortsatt sitter her uten å ha kommet oss hjem. Og de siste fem dagene har vi i tillegg til frustrasjonen over manglende hjemreise sittet stuck med barna på et hotell vi aldri ville tatt dem med i utgangspunktet. Og maten vi tilbys er spartansk, for å si det mildt. Å bære stein til byrden er et ordtak vi føler er passende.

Hvorfor kjøper dere ikke mat et annet sted, hvis det er så forferdelig? Om dere var hjemme, ville dere måtte kjøpe mat. Så det regnestykket blir jo likt.

Anonymkode: 825b3...46b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Etterpåklokskap er den eneste eksakte vitenskapen. Streiken visste dere jo om. Dere bare sjanset på at den ikke skulle vare så lenge. 

At ikke bodøværingene ble sendt hjem med det flyet høres jo rart ut, men kan vel hende de billettene var for dyre da? 🤷🏼‍♀️

Vi var naive og trodde på reiseselskapet, det var feilen vi gjorde.

Ja, billettene var sikkert dyre. Men da kan ikke selskapet i alle meldinger de sender ut si at de gjør alt de kan for å hjelpe oss.  

Kan jo for øvrig fortelle at det ikke bare jeg som er forbanna her. Kritikken har haglet inne på nettsiden til reiseselskapet, og i går valgte de å slette alle innlegg. Det gjorde ikke folk mindre forbanna for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kjøper dere ikke mat et annet sted, hvis det er så forferdelig? Om dere var hjemme, ville dere måtte kjøpe mat. Så det regnestykket blir jo likt.

Joda, vi har gjort det noen måltider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er fullt mulig å skaffe livsviktige medisiner der dere er. Helt sikkert. At det ikke nødvendigvis er like enkelt som hjemme, er en annen sak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er jo litt artig å lese Apollo sin Facebook side. Øverst står det at de har begrenset kommentarene som får stå, og nedover, altså de kommentarene som får stå, er det stort sett lovprising av Apollo sin innsats. Tror jeg hadde blitt ganske forbanna jeg og, om jeg var deg ts. Men som sagt, noen kompensasjon utover det du har fått, tviler jeg på kommer din vei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg vet ikke, mulig du har rett. I så fall er det jævlig kjipt å bruke en hel ferieuke og kanskje mer, spesielt mtp at jeg har ubetalt ferie. For mannen min har det hatt enda verre konsekvenser ettersom han skulle vært på jobb de siste dagene og gjennomført noen viktige prosesser, som på sikt kan få store økonomiske konsekvenser.

«Bonusuka» har som tidligere ikke vært ferie for oss, kun stress, bekymringer og frustrasjon. 

Jeg skjønner det er kjipt, men en streik må ramme noen, ellers er streiken meningsløs. 
I dag er det regn og 10 grader. Jeg synes det er kjipt og meningsløst å ha ferie nå, men sånn er det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde det bare vært vi voksne hadde ikke hotellet vært så viktig, men grunnen til at vi valgte hotellet vi gjorde var bademulighetene for ungene. Her vi er nå er det ikke noe bading på dem. Vi kan heller ikke dra ut på utflukter eller turer da vi må være tilgjengelig dersom vi plutselig får beskjed om hjemtur. Ergo sitter vi mye på dette hotellrommet nå, som for øvrig heler ikke har wifi. Jeg kan love deg at det ikke er mye nyting av de ekstra dagene.

For oss er det enormt stressende å sitte her én uke ekstra. Vi har jobb og andre forpliktelser hjemme som vi har ansvar for, og det føles ikke greit. Samtidig har vi hele uken blitt fortalt at reiseselskapet jobber på spreng med å finne løsninger, mens vi opplever at det eneste de gjør er å vente på en SAS-løsning. 

Herregud da, jeg er på Kreta nå og det er jo bare å bruke mobildata? Og bade i det lille bassenget? Eventuelt stranda som selvsagt er like i nærheten da Kreta er en øy? Det er dere voksne som skaper feriestemningen, skjønner at ungene blir mugne om du er like sur ovenfor de. Hilsen en familie med en seksåring og -1 1/2 åring som bader i et lite basseng i Agia Marina. 

Anonymkode: 97a54...ddc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Herregud da, jeg er på Kreta nå og det er jo bare å bruke mobildata? Og bade i det lille bassenget? Eventuelt stranda som selvsagt er like i nærheten da Kreta er en øy? Det er dere voksne som skaper feriestemningen, skjønner at ungene blir mugne om du er like sur ovenfor de. Hilsen en familie med en seksåring og -1 1/2 åring som bader i et lite basseng i Agia Marina. 

Anonymkode: 97a54...ddc

Nå har vel snart ts brukt opp mobildataen sin på denne tråden 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, dette er da et ekstremt sutrete innlegg. Skjønner at det er frustrerende, men dere virker jo så ufattelige hjelpesløse. 
Hvorfor kan dere ikke kjøpe egen mat? Gå på restaurant, det koster sikkert mindre enn et hjemmelaget måltid hjemme i dyre Norge. Og SÅ FINT at det er en vannpark dere kan dra til. Da FÅR JO barna badet likevel. Og SELFØLGELIG betaler man for badeland! …og så kan dere kanskje forlate hotellet likevel virker det som?  Så FANTASTISK!! Og har dere ikke nett? Bruk mobilnettet! Oppgrader eventuelt abonnementet deres, kjøp tilleggspakke… det er masse muligheter nå i 2022!
Dere VISSTE at dere risikerte streik, likevel sutrer du over at streiken rammer dere. Hva fikk deg til å satse inntekt og mannens jobb på at streiken bare skulle vare noen veldig få dager? 

Prøv heller å sette pris på ting. Er dere rammet av hetebølge og skogbranner? Eller ble ferien hindret og passkø? 
Alt dette er bare I-landsproblemer, og av alle ting som kunne satt kjepper i hjulene for ferien, så er dette den ene tingen dere faktisk hadde mulighet til å forutse på egenhånd og kunne gjort tiltak for å unngå.

Ikke vær så gjerrige, bruk penger på mat og aktiviteter. Dere bor gratis, og har ikke fler utgifter her enn dere ville hatt hjemme i Norge. Kos dere, og tenk heller at dette er et minne for livet. Herrefred!

Anonymkode: 9032b...746

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er jo litt artig å lese Apollo sin Facebook side. Øverst står det at de har begrenset kommentarene som får stå, og nedover, altså de kommentarene som får stå, er det stort sett lovprising av Apollo sin innsats. Tror jeg hadde blitt ganske forbanna jeg og, om jeg var deg ts. Men som sagt, noen kompensasjon utover det du har fått, tviler jeg på kommer din vei.

Nei, jeg er slettes ikke sikker jeg heller. 

Folk her er enormt forbannet, noe Apollo har fått kjenne på noen dager nå. Det er så tydelig at det at streiken er blitt så langvarig har tatt dem på senga, og avdekket at de slett ikke har noen beredskap, eller kan «raskt omstille seg» som de skriver på nettsiden sin. Det største fokuset deres har vært å spare enhver krone de kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Herregud, dette er da et ekstremt sutrete innlegg. Skjønner at det er frustrerende, men dere virker jo så ufattelige hjelpesløse. 
Hvorfor kan dere ikke kjøpe egen mat? Gå på restaurant, det koster sikkert mindre enn et hjemmelaget måltid hjemme i dyre Norge. Og SÅ FINT at det er en vannpark dere kan dra til. Da FÅR JO barna badet likevel. Og SELFØLGELIG betaler man for badeland! …og så kan dere kanskje forlate hotellet likevel virker det som?  Så FANTASTISK!! Og har dere ikke nett? Bruk mobilnettet! Oppgrader eventuelt abonnementet deres, kjøp tilleggspakke… det er masse muligheter nå i 2022!
Dere VISSTE at dere risikerte streik, likevel sutrer du over at streiken rammer dere. Hva fikk deg til å satse inntekt og mannens jobb på at streiken bare skulle vare noen veldig få dager? 

Prøv heller å sette pris på ting. Er dere rammet av hetebølge og skogbranner? Eller ble ferien hindret og passkø? 
Alt dette er bare I-landsproblemer, og av alle ting som kunne satt kjepper i hjulene for ferien, så er dette den ene tingen dere faktisk hadde mulighet til å forutse på egenhånd og kunne gjort tiltak for å unngå.

Ikke vær så gjerrige, bruk penger på mat og aktiviteter. Dere bor gratis, og har ikke fler utgifter her enn dere ville hatt hjemme i Norge. Kos dere, og tenk heller at dette er et minne for livet. Herrefred!

Anonymkode: 9032b...746

Vi gjør så godt vi kan, men det er altså ikke enkelt når man har jobb, forpliktelser, planer og ansvar hjemme - og ikke i det hele tatt vet når vi får komme hjem. Vi har faktisk betalt en del penger på ferien, og ikke minst under oppholdet her, så det er ikke så enkelt å bare bruke masse penger på mat, aktiviteter og å «kose seg». Ja, vi hadde brukt penger hjemme (og gjør det faktisk selv om vi er stuck her), men vi er faktisk helt uforskyldt strandet her, og totalt prisgitt at reiseselskapet ordner opp.

Hadde jeg kunne unngått dette, ville jeg gjort det.

Selvfølgelig er vårt problem peanuts i den store sammenhengen, vi er fullt klar over det. Skjønner ikke poenget med å komme med en slik kommentar til innlegget. Det må da være fullt legitimt å undre om man har krav på noen form for kompensasjon i en slik situasjon som beskrevet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...