AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #1 Skrevet 15. juli 2022 Hei! Jeg synes det er vanskelig å forså det negative med å ta til seg deler av andre kulturer som man beundrer og liker. Men jeg har skjønt (i diskusjon med yngre mennesker) at dette er veldig negativt. Barna mine forteller f.eks. at man ikke kan ordne seg rastafletter lenger, hvis man ikke har det som egen kultur og kommer fra et land som har det som tradisjon. Mens det er helt greit for innvandrere å kle seg i bunad, fordi den norske bunaden ikke er del av en tidligere undertrykt kultur. Er dette noe dere tenker over når dere er på ferie? I India kan du f.eks. ikke lenger lage Henna-tattoo hvis du er hvit turist, og vil være politisk korrekt. Men hva med å handle souvenirer? Er det kulturell appropriasjon å handle et perlekjede i tradisjonell stil på et marked? Før handlet man sombreroer i Mexico, men dette er i alle fall ikke politisk korrekt lenger. Hva med vevd ulltøy fra sør-Amerika, er det lov å kjøpe og gå i? Dette blir mer og mer aktuelt, f.eks. så jeg nettopp Project runway der de skulle lage Street wear, men en av designerne måtte bytte modell til en som var svart, for ellers kunne han ikke vise kolleksjonen sin, som var inspirert av Haitisk tradisjon, pga kulturell appropriasjon. Det føles som et skritt i feil retning, å sensurere kultur og tradisjon på denne måten, gjøre ting tabu og bare tilgjengelig for utvalgte etniske grupper. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke mennesker kan få inspireres av hverandre, at kulturen ikke kan være fri. Men selv om jeg er gammel og ikke forstår dette, prøver jeg å ikke støte andre. Handler dere souvenirer på ferie, eller er dere restriktive med det, av denne årsaken? Anonymkode: ca25e...95a 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #2 Skrevet 15. juli 2022 Kulturell appropriasjon er kun negativt hvis det er hvite europeere som gjør det, er det motsatt så er det bare positivt og halleluja. Det er et ledd i å utrydde en liten vellykket minoritet og omskrive dens historie for at det skal passe bedre inn i et multikulturelt samfunnsbilde. Norske vikingkonger, engelske konger og dronninger fremstilles som svarte med afrikansk bakgrunn for å svartvaske historien og de som påpeker de åpenbare faktafeilene blir stemplet som rasister. Anonymkode: b1f5c...baf 6 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #3 Skrevet 15. juli 2022 Det er ingen oppegående nordmenn som bryr seg om kulturell approriasjon med mindre det er snakk om latterliggjøring av andres kulturer. Anonymkode: 9c954...373 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #4 Skrevet 15. juli 2022 For no forbanna tull. Jeg har gått kledd i lokale klær og andre typiske lokale greier når jeg har være på reise, og kjøpt med hjem, og de lokale elsker det. En fin måte å komme i nærmere kontakt med dem på. Jeg tar virkelig rennefart og driter i at en woke 30-åring i Norge blir annengradskrenka. Anonymkode: 52ab3...ed1 5 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #5 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette blir mer og mer aktuelt, f.eks. så jeg nettopp Project runway der de skulle lage Street wear, men en av designerne måtte bytte modell til en som var svart, for ellers kunne han ikke vise kolleksjonen sin, som var inspirert av Haitisk tradisjon, pga kulturell appropriasjon. Hadde det vært en nordisk designer med vikinginspirert design så hadde han blitt buet ut som rasist om han bare hadde hatt nordiske lyshudede med.. det der går bare en vei. Anonymkode: 02591...8a0 4
Akryl Skrevet 15. juli 2022 #6 Skrevet 15. juli 2022 De AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Jeg synes det er vanskelig å forså det negative med å ta til seg deler av andre kulturer som man beundrer og liker. Men jeg har skjønt (i diskusjon med yngre mennesker) at dette er veldig negativt. Barna mine forteller f.eks. at man ikke kan ordne seg rastafletter lenger, hvis man ikke har det som egen kultur og kommer fra et land som har det som tradisjon. Mens det er helt greit for innvandrere å kle seg i bunad, fordi den norske bunaden ikke er del av en tidligere undertrykt kultur. Er dette noe dere tenker over når dere er på ferie? I India kan du f.eks. ikke lenger lage Henna-tattoo hvis du er hvit turist, og vil være politisk korrekt. Men hva med å handle souvenirer? Er det kulturell appropriasjon å handle et perlekjede i tradisjonell stil på et marked? Før handlet man sombreroer i Mexico, men dette er i alle fall ikke politisk korrekt lenger. Hva med vevd ulltøy fra sør-Amerika, er det lov å kjøpe og gå i? Dette blir mer og mer aktuelt, f.eks. så jeg nettopp Project runway der de skulle lage Street wear, men en av designerne måtte bytte modell til en som var svart, for ellers kunne han ikke vise kolleksjonen sin, som var inspirert av Haitisk tradisjon, pga kulturell appropriasjon. Det føles som et skritt i feil retning, å sensurere kultur og tradisjon på denne måten, gjøre ting tabu og bare tilgjengelig for utvalgte etniske grupper. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke mennesker kan få inspireres av hverandre, at kulturen ikke kan være fri. Men selv om jeg er gammel og ikke forstår dette, prøver jeg å ikke støte andre. Handler dere souvenirer på ferie, eller er dere restriktive med det, av denne årsaken? Anonymkode: ca25e...95a De lokale vil drive butikk og selge deg alle slags klær og vil at du skal betale dem for at de skal ta på deg henna. Ikke at de bare er opptatt av å tjene penger men de vil også sette pris på at du kler som dem og gjøres deres tradisjonelle ting. På den måten setter du pris på deres kultur. Kultur apro er noe annet. Det er noe når det kan mistenkes at du latterliggjør deres kultur. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #7 Skrevet 15. juli 2022 Alt med måte tenker jeg. Vi må huske på at fremstillinger av folk som for eksempel onde, dumme eller kannibaler var en bevisst del av ulike makter og stater sine kolonialiserings- og nasjonaliseringsprosjekter. Hvis man virkelig er interessert i å forstå forskjellen så kan man sette seg inn i det og forstå forskjellen. Det er en stor forskjell på å kjøpe seg noe nydelig samisk duodji-håndverk på ferie i Finnmark som en suvenir enn å ta på seg en polyesterhatt med samisk utseende på karneval og gjøre narr av kulturen. Anonymkode: 39b16...6f6 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #8 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Jeg synes det er vanskelig å forså det negative med å ta til seg deler av andre kulturer som man beundrer og liker. Men jeg har skjønt (i diskusjon med yngre mennesker) at dette er veldig negativt. Barna mine forteller f.eks. at man ikke kan ordne seg rastafletter lenger, hvis man ikke har det som egen kultur og kommer fra et land som har det som tradisjon. Mens det er helt greit for innvandrere å kle seg i bunad, fordi den norske bunaden ikke er del av en tidligere undertrykt kultur. Men bunaden ble jo populært nettopp for å markere avstand mot Danmark, som «eide» Norge. Så sånn sett er det en del av en undertrykt kultur. Norsk kultur ble jo sett ned på, mens dansk kultur og språk ble sett på som bedre. At det ikke skal være lov å flette håret sitt synes jeg er fullstendig misforstått. Anonymkode: fbcac...c5f 4
Klossmajor Skrevet 15. juli 2022 #9 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei! Jeg synes det er vanskelig å forså det negative med å ta til seg deler av andre kulturer som man beundrer og liker. Men jeg har skjønt (i diskusjon med yngre mennesker) at dette er veldig negativt. Barna mine forteller f.eks. at man ikke kan ordne seg rastafletter lenger, hvis man ikke har det som egen kultur og kommer fra et land som har det som tradisjon. Mens det er helt greit for innvandrere å kle seg i bunad, fordi den norske bunaden ikke er del av en tidligere undertrykt kultur. Er dette noe dere tenker over når dere er på ferie? I India kan du f.eks. ikke lenger lage Henna-tattoo hvis du er hvit turist, og vil være politisk korrekt. Men hva med å handle souvenirer? Er det kulturell appropriasjon å handle et perlekjede i tradisjonell stil på et marked? Før handlet man sombreroer i Mexico, men dette er i alle fall ikke politisk korrekt lenger. Hva med vevd ulltøy fra sør-Amerika, er det lov å kjøpe og gå i? Dette blir mer og mer aktuelt, f.eks. så jeg nettopp Project runway der de skulle lage Street wear, men en av designerne måtte bytte modell til en som var svart, for ellers kunne han ikke vise kolleksjonen sin, som var inspirert av Haitisk tradisjon, pga kulturell appropriasjon. Det føles som et skritt i feil retning, å sensurere kultur og tradisjon på denne måten, gjøre ting tabu og bare tilgjengelig for utvalgte etniske grupper. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke mennesker kan få inspireres av hverandre, at kulturen ikke kan være fri. Men selv om jeg er gammel og ikke forstår dette, prøver jeg å ikke støte andre. Handler dere souvenirer på ferie, eller er dere restriktive med det, av denne årsaken? Anonymkode: ca25e...95a Med mindre designeren går bevisst inn for å hyre en modell med haitisk bakgrunn, kan jeg ikke forstå at det skulle bli noe mindre kulturell appropriasjon å bare velge en tilfeldig svart modell enn en ikke-svart modell. Hvis alt som skal til for å tilfredstille designerens kritikere er å finne en svart modell, blir det ikke først og fremst kritikerne da som er rasistiske? De sender jo da et klart signal om at alle svarte er helt like.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #10 Skrevet 16. juli 2022 Det er helt greit å kjøpe souvenirer, men da bør de være lokalt produsert (helst) og selges av de lokale. Slik at pengene går til noen som faktisk er fra den kulturen. Så spørs det jo hva du bruker den sombreroen til. Henger den til pynt på veggen? Greit. Kler deg ut som meksikaner på Halloween? Ikke greit. Anonymkode: 1183f...b21 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #11 Skrevet 16. juli 2022 Klossmajor skrev (16 timer siden): Med mindre designeren går bevisst inn for å hyre en modell med haitisk bakgrunn, kan jeg ikke forstå at det skulle bli noe mindre kulturell appropriasjon å bare velge en tilfeldig svart modell enn en ikke-svart modell. Hvis alt som skal til for å tilfredstille designerens kritikere er å finne en svart modell, blir det ikke først og fremst kritikerne da som er rasistiske? De sender jo da et klart signal om at alle svarte er helt like. Godt poeng. Det er også mange svarte amerikanere som ikke skjønner at de har American privilege (og western privilege). Som i dette tilfellet: Enig i at modellene da faktisk bør være fra Haiti, det holder ikke at de bare er svarte amerikanere som kanskje ikke engang vet hvor Haiti er. Det har vært lignende saker med svarte amerikanere som skal gå tilbake til sine afrikanske røtter ved hjelp av å bruke klær og andre gjenstander fra en lokal og som oftest tilfeldig valgt kultur i vest-Afrika, men som da ender med å appropriere kulturen til svarte afrikanere i stedet. Uten å se hva de driver med, for de ser ikke sitt eget American privilege. Man kan være diskriminert ett sted, og likevel priviligert et annet sted i forhold. Anonymkode: 1183f...b21
Drizzt Skrevet 16. juli 2022 #12 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Kulturell appropriasjon er kun negativt hvis det er hvite europeere som gjør det, er det motsatt så er det bare positivt og halleluja. Det er et ledd i å utrydde en liten vellykket minoritet og omskrive dens historie for at det skal passe bedre inn i et multikulturelt samfunnsbilde. Norske vikingkonger, engelske konger og dronninger fremstilles som svarte med afrikansk bakgrunn for å svartvaske historien og de som påpeker de åpenbare faktafeilene blir stemplet som rasister. Anonymkode: b1f5c...baf Dette. Bare kjøp souvenirer og ikke bry deg om denne pk-bølgen. Jeg har vært i Mexico på veninnetur for en del å siden og vi kjøpte både sombrero og serape. Vi hadde de på oss, tok bilder, de lokale var veldig begeistret. Aner ikke hvordan det er nå, kanskje noen pk-aktivister har fortalt de lokale at de bør være fornærmet istedet? 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #13 Skrevet 16. juli 2022 Drizzt skrev (1 minutt siden): Dette. Bare kjøp souvenirer og ikke bry deg om denne pk-bølgen. Jeg har vært i Mexico på veninnetur for en del å siden og vi kjøpte både sombrero og serape. Vi hadde de på oss, tok bilder, de lokale var veldig begeistret. Aner ikke hvordan det er nå, kanskje noen pk-aktivister har fortalt de lokale at de bør være fornærmet istedet? De lokale blir sikkert jævlig glad for at de ikke får solgt tingene/kunsten de har brukt lang tid på å lage fordi hvite folk skal fortelle de hvordan de skal føle og bestemme på dere vegne gitt. Anonymkode: 02591...8a0 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #14 Skrevet 16. juli 2022 Jeg tror det kommer an på hvordan det gjøres. I forhold til suvenirer tenker jeg at lokalt laget der de som har laget det blir betalt er bedre enn masseprodusert i Kina eller robbing av antikviteter og kunsthåndverk fra fattige land som jo i stor grad har skjedd historisk. Kulturell appropriasjon handler vel mest om å enten bruke andres kultur for å tjene penger eller ta æren for og utslette historien bak. Eller gjøre det om til stereotyper og gjøre narr av. Det med hår har jeg inntrykk av at bunner mye i Amerikansk historie rundt det å kritisere og kontrollere afro-ameikansk hår og mote. Mens hvite designere og kjendiser kunne bruke disse tingene, ta æren for dem og bli sett på som trendsettete. Ikke nødvendigvis overførbart direkte til andre land og forhold. Det sagt, så er det ganske mange av disse flettene og dreads som er laget for å beskytte afrikansk hår og egentlig ikke er spesielt godt egnet til typisk tynt nordisk hår. Når det gjelder bunad syns jeg det er forskjell på noen som kommer til Norge, ønsker å være en del av kulturen og derfor kler seg i bunad. Og det å bare ta med seg en bunad hjem til et annet land, gjerne kombinere den med ikke tradisjonelle smykker og tilbehør for å kunne seg eksotisk ut. Eller dette https://easycosplaycostumes.com/products/epcot-norway-pavilion-cast-member-dress-epcot-costume?variant=40085055996094 Anonymkode: 9aba0...d63
Drizzt Skrevet 16. juli 2022 #15 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg tror det kommer an på hvordan det gjøres. I forhold til suvenirer tenker jeg at lokalt laget der de som har laget det blir betalt er bedre enn masseprodusert i Kina eller robbing av antikviteter og kunsthåndverk fra fattige land som jo i stor grad har skjedd historisk. Kulturell appropriasjon handler vel mest om å enten bruke andres kultur for å tjene penger eller ta æren for og utslette historien bak. Eller gjøre det om til stereotyper og gjøre narr av. Det med hår har jeg inntrykk av at bunner mye i Amerikansk historie rundt det å kritisere og kontrollere afro-ameikansk hår og mote. Mens hvite designere og kjendiser kunne bruke disse tingene, ta æren for dem og bli sett på som trendsettete. Ikke nødvendigvis overførbart direkte til andre land og forhold. Det sagt, så er det ganske mange av disse flettene og dreads som er laget for å beskytte afrikansk hår og egentlig ikke er spesielt godt egnet til typisk tynt nordisk hår. Når det gjelder bunad syns jeg det er forskjell på noen som kommer til Norge, ønsker å være en del av kulturen og derfor kler seg i bunad. Og det å bare ta med seg en bunad hjem til et annet land, gjerne kombinere den med ikke tradisjonelle smykker og tilbehør for å kunne seg eksotisk ut. Eller dette https://easycosplaycostumes.com/products/epcot-norway-pavilion-cast-member-dress-epcot-costume?variant=40085055996094 Anonymkode: 9aba0...d63 Hadde jeg vært nordmann, ville jeg vært veldig positiv til det siste. At noen bruker bunad i utlandet og synes den er vakker tar jeg som et kompliment. Jeg blir ikke fornærmet hvis jeg ser elementer fra min kultur i andre land. Jeg synes det er bare stas at folk liker det
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #16 Skrevet 16. juli 2022 Drizzt skrev (2 minutter siden): Hadde jeg vært nordmann, ville jeg vært veldig positiv til det siste. At noen bruker bunad i utlandet og synes den er vakker tar jeg som et kompliment. Jeg blir ikke fornærmet hvis jeg ser elementer fra min kultur i andre land. Jeg synes det er bare stas at folk liker det Og det er nok forskjeller på å være fra rike Norge og det å være fra kulturer der det er mye historie av undertrykkelse og utnyttelse. Der kulturen har blitt sett på som mindreverdig i forhold til vestlige kulturer. Anonymkode: 9aba0...d63
Drizzt Skrevet 16. juli 2022 #17 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Og det er nok forskjeller på å være fra rike Norge og det å være fra kulturer der det er mye historie av undertrykkelse og utnyttelse. Der kulturen har blitt sett på som mindreverdig i forhold til vestlige kulturer. Anonymkode: 9aba0...d63 Så noen hvite mennesker skal henge seg opp i fortiden og holde personer fra andre kulturer nede ved å manipulere dem i å tro at de bør være fornærmet at noen setter pris på deres kultur i dag? Og så skal vi juble for det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå