lil Skrevet 17. november 2005 #1 Skrevet 17. november 2005 Hei, det er visst så mange vise hoder her inne Jeg bare lurer på en ting: Når man har en dropp i temperaturen, har man da HATT en EL helt sikker, eller er det det samme som med disse testene, at man kun er sikker på at kroppen gjorde seg klar til EL?
Iceglow Skrevet 17. november 2005 #2 Skrevet 17. november 2005 Ikke dropp, TOPP Når temperaturen går opp, og holder seg høy, da har EL vært ja. Temperaturen er det eneste som kan si at EL faktisk har vært, EL tester, sekret, livmortapp osv, er kun indikasjoner på at kroppen vurderer å ha EL nå.
Malama Skrevet 17. november 2005 #3 Skrevet 17. november 2005 Jepp, det stemmer. Dagen etter el stiger basaltemperaturen 0,2-0,35 grader. Dersom edn holder seg høy i tre dager (dvs, minst 0,05 grader over den høyeste av de siste 6 hør hoppet) så kan du konstatere at du HAR hatt el. Da holder den seg stort sett høy til mensen kommr, eller i ca 100 dager dersom du er gravid.
lil Skrevet 18. november 2005 Forfatter #4 Skrevet 18. november 2005 Okei. Da har jeg misforstått litt jeg da, har kanhende noen rare temp-sykluser. Hver mnd (4 til nå) går tempen gradvis ned til den når en bunn (EL antar jeg.. ) og så går den gradvis opp igjen. Når jeg har denne bunnen, da har jeg hatt EL, er det ikke så? Jeg har ingen tydelig topp etterpå som jeg ser..
Chiquita Skrevet 19. november 2005 #5 Skrevet 19. november 2005 Hver mnd (4 til nå) går tempen gradvis ned til den når en bunn (EL antar jeg.. ) og så går den gradvis opp igjen. Når jeg har denne bunnen, da har jeg hatt EL, er det ikke så? Jeg har ingen tydelig topp etterpå som jeg ser.. ← Nix, dette er ingen bekreftelse på at du har hatt EL nei. Les inne på siden www.pernille.info - der står det godt forklart hvordan tempen oppfører seg etter EL. Tror det er bilder av noen temp-sykluser også, om jeg ikke husker feil.
Chiquita Skrevet 19. november 2005 #6 Skrevet 19. november 2005 http://www.pernille.info/trifasisk_kurve.htm Her ser du et eksempel på en temp-kurve. Her er EL på dag 22, og du kan se et tydelig temphopp etter EL-dagen - ikke en gradvis stigning som du forteller om. Kun en slik betydelig temperaturstigning, som holder seg i mer enn 3 dager, er en bekreftelse på at EL er overstått...
lil Skrevet 19. november 2005 Forfatter #7 Skrevet 19. november 2005 Jeg skulle visst hvordan jeg kunne vist dere mine kurver. Men egentlig likner de litt på denne. Det jeg mener er at det er ingen TOPP, som "i tydelig opp så tydelig ned". Men det går opp ca 0.5 grader fra dag 14 til dag 15, og etterpå går det ikke ned igjen. Uff er elendig til å forklare. Men jeg tror jeg forstår... det er altså ikke bunnen som sier noe, men den gang tempen plutselig hopper opp. Og isåfall har man HELT sikkert hatt El?
Arielle Skrevet 21. november 2005 #8 Skrevet 21. november 2005 Men en ting som er litt rart er at Fertility Friend anslo min el til å være på dag 23, selv om det rett etter denne dagen kom en temperatur som var lavere enn den dagen jeg hadde EL, for så å stige litt over neste dag og enda mer dagen etter... Altså gradvis. Jeg skjønner ingenting av det systemet..
Malama Skrevet 21. november 2005 #9 Skrevet 21. november 2005 Fertlilityfriend har sitt eget system de... Du kan sette den til å benytte FAM (fertility awareness method) men de anbefaler altså sin egen "advanced" som er noe de selv har forsket seg frem til basert påalle syklusene som er registrert hos dem. FAm er "det ekte", jeg ville nok heller holdt meg til det da... FAM sier at dersom du har 3 temperaturer over en linje trukket 0,05°C, eller 0,1°F over de siste 6 temperaturene, da har du hatt el dagen før temperaturstigningen. FF sitt system er ikke like greit å finne ut av, ettersom de ikke oppgir "formelen" sin...
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #10 Skrevet 21. november 2005 Fertlilityfriend har sitt eget system de... Du kan sette den til å benytte FAM (fertility awareness method) men de anbefaler altså sin egen "advanced" som er noe de selv har forsket seg frem til basert påalle syklusene som er registrert hos dem. FAm er "det ekte", jeg ville nok heller holdt meg til det da... FAM sier at dersom du har 3 temperaturer over en linje trukket 0,05°C, eller 0,1°F over de siste 6 temperaturene, da har du hatt el dagen før temperaturstigningen. FF sitt system er ikke like greit å finne ut av, ettersom de ikke oppgir "formelen" sin... ← Men hvordan bytter man system? Når jeg gjør det på settings står det fortsat advanced på chart siden...
Malama Skrevet 21. november 2005 #11 Skrevet 21. november 2005 Jeg har droppa FF for en studn siden... men om jeg husker rett så ser du litt nedenfor grafen der, ovulation detector" eller noe sånn, dersom den har registrert EL så sier den hvilken dag det var, og hva din coverlinetemp er, ellers står det bare at den ikke er funnt enda. Trykke på "override/tuning" eller noe sånn der, og velg FAM og lagre/ok eller noe sånn for å komme ut derfra, da skal den regne etter den metoden. Eller vurder ovusoft. Du får laste ned en gratis versjon som du kan prøve i 15 dager. Om du liker den og vil fortette å bruke den må du kjøpe den. Den koster ikke allverden. Og den benytter FAM, den er basert på "bibelen" innen dette feltet, Tacking charge of your fertility.
Arielle Skrevet 22. november 2005 #12 Skrevet 22. november 2005 Jepp, Ovusoft mente noe annet, og flyttet frem EL til dag 26. (Noe som betyr ENDA kortere lutealfase ) Hvem er det jeg skal tro på? FF sier nå dag 23 og Ovusoft dag 26.. det er jo litt stor forskjell da..
Malama Skrevet 22. november 2005 #13 Skrevet 22. november 2005 Du har ikke fått mensen enda? da vet du ikke hvor lang luatealfasen blir heller. Kanskje el var forsinket denne gangen? i så fall blir mensen også forsinket. For luatealfasen holder seg stabil fra syklus til syklus. Har du publisert enten ovusoft eller FF chartet ditt, så vi kan se på? Det gjør det lettere å vite hvilken du skal stole på. (generelt stoler jeg mer på FAM enn FF, men det ville vært lettere å si noe om din syklus om jeg så den...)
Malama Skrevet 23. november 2005 #15 Skrevet 23. november 2005 Ovusoft: Når du ser på grafen din, trykk på "upload" og gjør det som står videre. Men, jeg tror du må registrere deg på siden deres først (fort gjort, du trenger jo ikke bruke forumet der etc selv om du er registrert) FF: "sharing" -> "home page setup"
Arielle Skrevet 23. november 2005 #16 Skrevet 23. november 2005 FF: http://www.fertilityfriend.com/home/fdb7e Jeg finner ikke upload noen sted på Ovusoft på den sida jeg ser grafen min på. Den ligger jo ikke på internet, bare på maskina mi, siden jeg har jo lasta den ned. Kan det ha noe å si at jeg bare har sånn prøve medlemsskap?
Malama Skrevet 23. november 2005 #17 Skrevet 23. november 2005 Jeg... jeg er ikke helt 100% sikker på det med at et bare er en prøvenedlastning, jeg tror ikke det, men jeg vet ikke. På min, som er betalt da, men jeg tror det var sånn hele tida, er det en liten brunaktig knapp øverst på den graf-sida på pc'n min, der det står "upload" Det skal finnes en plass i menyene også, men jeg husker ikke eksakt hvor, og har ikke programvaren på jobb (naturlig nok) Men, utfra det jeg ser på FF må jeg si at jeg skjønner hvorfor ovusoft setter el til en annen dag enn FF. FAM sier jo 3 temperaturer over coverline, og coverline skal være 0,05° over den høyeste av de siste 6 temperaturene. Det er jo helt klart at den linjen du har nå ikke er tegnet etter de "reglene". Men ufra sekret og tester ser jo den datoen FF har gitt korrket ut likevel... (du burde registrere sekret alle dagene. Å la det stå tomt er ikke det samme som å ha registrert at det ikke er noe... FAM sier jo også at sekret skal "tørke opp" etter EL, men det er umulig å fastslå om det gjør det når det ikke registreres...)
Arielle Skrevet 23. november 2005 #18 Skrevet 23. november 2005 (endret) ja, jeg vet jeg burde registrere sekret, men det er bare så innmari vanskelig å skille mellom de ulike sekretene.. det eneste jeg kjente igjen var eggløsningsslimet... Nå fikk jeg det til: http://www.ovusoft.com/cgi-bin/chart.pl/ariel Oi.. den virker ikke.. Endret 23. november 2005 av Arielle
Malama Skrevet 23. november 2005 #19 Skrevet 23. november 2005 Nei, den virker ikke... de ser ikke heeelt slik ut, de linkene... http://www.ovusoft.com/forum/chart.asp?id=ariel Sånn skulle den sett ut da.... men jeg mistenker at den jeg treffer på den linken der ikke er din? (ettersom den er fra januar, for en som er gravid nå...)
Arielle Skrevet 23. november 2005 #20 Skrevet 23. november 2005 Det ble bare rot med brukernavn og passord og sånn, så jeg fikk det ikke til. Men jeg fikk iallefall kommentar på den grafen i FF, og det var jo egentlig den jeg ikke skjønte noe av.. Takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå