AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #1 Skrevet 15. juli 2022 Jeg har slitt psykisk hele livet, og har bodd hjemme hele livet. Er 41 år og har nylig fått uføretrygd. Bor med mamma, og hun lever sitt liv mens jeg sitter bare inne. Jeg sliter med utrolig mye som jeg ikke klarer å prate om. Jeg tør ikke åpne meg og trenger hjelp til å åpne meg. Dessverre har ingen i helsevesenet forstått hva som feiler meg før nylig, asperger og angst bl.a, og da skrev de meg ut uten å hjelpe meg med alt det andre jeg slet med som er vonde, vanskelige og tunge tanker om meg selv. Jeg lurer på om de syns jeg er for gammel til å hjelpes? Jeg vil jo gjerne ha hjelp, men trenger å bli møtt på riktig måte. Er så redd for hva som skjer når mamma dør, hvem skal hjelpe meg da? Har så mye angst og er så stressa, og er lei meg for jeg trenger hjelp til å leve livet mitt. Anonymkode: a2bae...8e4 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #2 Skrevet 15. juli 2022 Men dersom du har fått asperger diagnosen så betyr jo det at du faktisk har gått til Dps så du kunne jo brukt den sjansen du hadde da til å lære å håndtere problemene dine? Anonymkode: ea6ea...804 1
Gjest Athena Catalina Skrevet 15. juli 2022 #3 Skrevet 15. juli 2022 Man er aldri for gammel til å få hjelp.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #4 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men dersom du har fått asperger diagnosen så betyr jo det at du faktisk har gått til Dps så du kunne jo brukt den sjansen du hadde da til å lære å håndtere problemene dine? Anonymkode: ea6ea...804 Ja, men de bare skrev meg ut uten å hjelpe meg. Jeg sa ifra flere ganger, men psykiateren som utredet meg kunne ikke så mye om asperger så hun forstod ikke hva jeg trengte hjelp til. Så skrev hun at det ikke var hensiktsmessig med mer oppfølging og anbefalte uføretrygd, så nå vil ingen ta meg imot. Blir så deprimert og orker ikke å leve sånn... Anonymkode: a2bae...8e4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #5 Skrevet 15. juli 2022 Athena Catalina skrev (1 minutt siden): Man er aldri for gammel til å få hjelp. Så du mener at jeg skal kjempe for å få hjelp? Har det ikke bra, og trenger å få hjelp til å få et bedre liv. Anonymkode: a2bae...8e4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #6 Skrevet 15. juli 2022 Jeg er 40, og går ukentlig til DPS, ukentlig til psyk. fysio, ukentlig til det kommunale psyk-tilbudet, og har ukentlig besøk av praktisk bistand i hjemmet. Så nei, det er ikke alderen det står på! Jeg håper du kan få hjelpen du trenger. For min del er jeg dårlig på å kreve, men det ble veldig annerledes da jeg møtte en psyk. vernepleier i det kommunale som hadde bein i nesa. Hun har kjempet de fleste kamper for meg - ikke at det har vært mye å kjempe om, men likevel, det er hun som har hjulpet meg å få det apparatet rundt meg som jeg nå har. Anonymkode: 8689b...201 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #7 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men de bare skrev meg ut uten å hjelpe meg. Jeg sa ifra flere ganger, men psykiateren som utredet meg kunne ikke så mye om asperger så hun forstod ikke hva jeg trengte hjelp til. Så skrev hun at det ikke var hensiktsmessig med mer oppfølging og anbefalte uføretrygd, så nå vil ingen ta meg imot. Blir så deprimert og orker ikke å leve sånn... Anonymkode: a2bae...8e4 Hvor lenge gikk du til denne psykiateren? Anonymkode: ea6ea...804
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #8 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor lenge gikk du til denne psykiateren? Anonymkode: ea6ea...804 Fra Januar til juni ifjor. Da fikk jeg diagnosen. Anonymkode: a2bae...8e4
trøndermann38 Skrevet 15. juli 2022 #9 Skrevet 15. juli 2022 Du kan høre med kommunen om du kan få samtaler med psykiatrisk sykepleier
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #10 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fra Januar til juni ifjor. Da fikk jeg diagnosen. Anonymkode: a2bae...8e4 Har du aldri vært i psykiatrien før dette? Anonymkode: ea6ea...804
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #11 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er 40, og går ukentlig til DPS, ukentlig til psyk. fysio, ukentlig til det kommunale psyk-tilbudet, og har ukentlig besøk av praktisk bistand i hjemmet. Så nei, det er ikke alderen det står på! Jeg håper du kan få hjelpen du trenger. For min del er jeg dårlig på å kreve, men det ble veldig annerledes da jeg møtte en psyk. vernepleier i det kommunale som hadde bein i nesa. Hun har kjempet de fleste kamper for meg - ikke at det har vært mye å kjempe om, men likevel, det er hun som har hjulpet meg å få det apparatet rundt meg som jeg nå har. Anonymkode: 8689b...201 Har du asperger også? Hvordan fant de ut hva du trengte av hjelp? Jeg tror de ikke forstår hvor mye jeg sliter inne meg, for det syns ikke utentpå. Jeg er veldig stille og gjør ingenting ut av meg, men har et stort lidelsestrykk inni meg. Anonymkode: a2bae...8e4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #12 Skrevet 15. juli 2022 Man er aldri for gammel til å få hjelp. Dessverre i Norge , så er kompetansen på autismespekter diagnoser altfor dårlig å gjør særlig at jenter ikke får diagnosen "altfor" sent. Ofte har man vært lenge i psykiatrien feildiagnostisert . Som er en av de verste tingene da man egentlig kun trenger god oppfølging og tilrettelegging for å kunne fungere bedre. Mitt beste tips ,få en oversikt over hva du har behov for i hverdagen. Finn noen som har erfaring med AS og jenter. Tilrettelegging vil hjelpe masse på angsten og stresset. Les deg gjerne opp på jenter med Asberger . Autismeforeningen har også muligheten til å hjelpe deg finne riktige instanser som er som er spesielt oppdatert på Asberger. Masse lykke til og jeg syntes du er tøff som tar skrittet og ønsker hjelp 🌸 Anonymkode: 76ae7...1a2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #13 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så du mener at jeg skal kjempe for å få hjelp? Har det ikke bra, og trenger å få hjelp til å få et bedre liv. Anonymkode: a2bae...8e4 Hvis du trenger psykologisk hjelp så får du oppsøke lavterskeltilbud i kommunen du bor i, helsesykepleier, vernepleier o.l - prat med dem, og de kan evt henvise deg videre til DPS hvis de syntes det er hensiktsmessig. Beklager, men du får faktisk ingen hjelp ved å bare sitte hjemme. Du må oppsøke hjelpen der hjelp finnes! Meld deg inn i organisasjon for mennesker med Asbergers, grupper på Facebook m.m , og oppsøk lavterskeltilbud som sagt. Du får lese rundt på internett vedrørende Asbergers, slik at du kan forstå diagnosen. Reagerte litt på det du skrev, "når mamma dør hvem skal ta vare på meg da?" - er dette seriøst? Du er jo 41 år. Du har asbergers og tilleggsutfordringer, du er ikke tilbakestående - kjenner mange med disse diagnosene og flertallet klarer seg ypperlig. Anonymkode: 25360...e89 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #14 Skrevet 15. juli 2022 trøndermann38 skrev (1 minutt siden): Du kan høre med kommunen om du kan få samtaler med psykiatrisk sykepleier Jeg går til psykiatrisk sykepleier, men hun kan ikke asperger så godt... Hun misforstår meg mye og jeg er ofte sint og frustrert når jeg går der. Hun forstår ikke hva jeg trenger hjelp med. Anonymkode: a2bae...8e4 1
trøndermann38 Skrevet 15. juli 2022 #15 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg går til psykiatrisk sykepleier, men hun kan ikke asperger så godt... Hun misforstår meg mye og jeg er ofte sint og frustrert når jeg går der. Hun forstår ikke hva jeg trenger hjelp med. Anonymkode: a2bae...8e4 Du kan sikkert bytte, det gjorde jeg 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #16 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg går til psykiatrisk sykepleier, men hun kan ikke asperger så godt... Hun misforstår meg mye og jeg er ofte sint og frustrert når jeg går der. Hun forstår ikke hva jeg trenger hjelp med. Anonymkode: a2bae...8e4 Forstår du hva du trenger hjelp med da? Anonymkode: 25360...e89 2 1
Overaltalltid Skrevet 15. juli 2022 #17 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg går til psykiatrisk sykepleier, men hun kan ikke asperger så godt... Hun misforstår meg mye og jeg er ofte sint og frustrert når jeg går der. Hun forstår ikke hva jeg trenger hjelp med. Anonymkode: a2bae...8e4 Ekstremt vanlig i møte med jenter med asberger dessverre. For å forstå de med AS trenger man god kunnskap . Noe de fleste som jobber innenfor samtale , DPS og BUP har liten kunnskap om.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #18 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man er aldri for gammel til å få hjelp. Dessverre i Norge , så er kompetansen på autismespekter diagnoser altfor dårlig å gjør særlig at jenter ikke får diagnosen "altfor" sent. Ofte har man vært lenge i psykiatrien feildiagnostisert . Som er en av de verste tingene da man egentlig kun trenger god oppfølging og tilrettelegging for å kunne fungere bedre. Mitt beste tips ,få en oversikt over hva du har behov for i hverdagen. Finn noen som har erfaring med AS og jenter. Tilrettelegging vil hjelpe masse på angsten og stresset. Les deg gjerne opp på jenter med Asberger . Autismeforeningen har også muligheten til å hjelpe deg finne riktige instanser som er som er spesielt oppdatert på Asberger. Masse lykke til og jeg syntes du er tøff som tar skrittet og ønsker hjelp 🌸 Anonymkode: 76ae7...1a2 Takk. Jeg har meldt meg inn i Autismeforeningen, men de har sommerferie så mamma skal ringe de etter sommeren og høre. Her jeg bor har de et godt opplegg på dps for aspergere, men de vil ikke ta meg inn pga de mener jeg ikke fyller kravene... De tar bare inn de som sliter i hverdagslivet, noe jeg gjør. Kan det være en misforståelse? Anonymkode: a2bae...8e4 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #19 Skrevet 15. juli 2022 trøndermann38 skrev (2 minutter siden): Du kan sikkert bytte, det gjorde jeg Hva sa du da? Anonymkode: a2bae...8e4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #20 Skrevet 15. juli 2022 Overaltalltid skrev (Akkurat nå): Ekstremt vanlig i møte med jenter med asberger dessverre. For å forstå de med AS trenger man god kunnskap . Noe de fleste som jobber innenfor samtale , DPS og BUP har liten kunnskap om. Så hvem er gode på asperger hos voksne kvinner i Norge? Anonymkode: a2bae...8e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå