AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #1 Skrevet 15. juli 2022 Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå, er på gråten og helt fortvilet! Jeg har et risikosvangerskap pga. både tidligere alvorlig misdannelse og alder, og ble lovet tett oppfølging i neste svangerskap. Men i dag fikk jeg innkalling til ultralyd i uke 10, og NIPT-testen vil ikke være før i uke 13! Er så sjokkert, fortvilet og lei meg at jeg ikke vet hva jeg burde gjøre! Er det vanlig å få NIPT så sent? Jeg må jo betale flere tusen for å få tatt dette privat, det er jo helt vilt å skulle vente til uke 13, allerede passert abortgrensen på uke 12, og så kanskje vente i ukesvis på svar. Skjønner ikke hvorfor de gjør dette. Det er sykehuset i Vestfold, Tønsberg. Dere andre med risikosvangerskap, er det standard å ikke få NIPT før i uke 13? Er det jeg som forventet for mye? Anonymkode: e87b2...95d 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #2 Skrevet 15. juli 2022 Det var da voldsomt til reaksjon. Det går da helt fint å ta det i uke 13. Anonymkode: d2f77...75a 8
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #3 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var da voldsomt til reaksjon. Det går da helt fint å ta det i uke 13. Anonymkode: d2f77...75a Er det ikke litt drøyt, i seneste laget? Spesielt med tanke på at det er etter uke 12! Og leser her at noen må vente i mer enn to uker (!) på svar. Så da kan jeg risikere å være i uke 15, og ta abort/senabort. Anonymkode: e87b2...95d 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #4 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det ikke litt drøyt, i seneste laget? Spesielt med tanke på at det er etter uke 12! Og leser her at noen må vente i mer enn to uker (!) på svar. Så da kan jeg risikere å være i uke 15, og ta abort/senabort. Anonymkode: e87b2...95d Ja, tar man det offentlig får man ikke resultatene før etter uke 12 uansett. Det blir da senabort, men du vil garantert få dette innvilget dersom det er avdekket avvik på foster. Anonymkode: 06bf6...b8a 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #5 Skrevet 15. juli 2022 Det er rutine at det tas etter 12 fullgåtte uker. Jeg hadde 12+4. du kan ev se om du får fremskynda til uke 12, men tviler på at du får noe tidligere. De må vente så lenge for at en tidlig organrettet ultralyd skal gi mening.. Anonymkode: 9df30...bf5 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #6 Skrevet 15. juli 2022 Jeg er 38 år, og fikk dermed NIPT. Den tok jeg i uke 13, og fikk relativt raskt svar fra Ahus. Jeg ble anbefalt å ta testen etter uke 12, rett og slett fordi diagnostikken er sikrere etter 12 uker. Anonymkode: e1082...cd2 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #7 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Er det ikke litt drøyt, i seneste laget? Spesielt med tanke på at det er etter uke 12! Og leser her at noen må vente i mer enn to uker (!) på svar. Så da kan jeg risikere å være i uke 15, og ta abort/senabort. Anonymkode: e87b2...95d Nei, det er ikke i seneste laget. Anonymkode: d2f77...75a
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #8 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er rutine at det tas etter 12 fullgåtte uker. Jeg hadde 12+4. du kan ev se om du får fremskynda til uke 12, men tviler på at du får noe tidligere. De må vente så lenge for at en tidlig organrettet ultralyd skal gi mening.. Anonymkode: 9df30...bf5 Står på nettsidene deres at NIPT kan tas fra uke 10, så veldig sjokkerende å da få i uke 13. Anonymkode: e87b2...95d 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #9 Skrevet 15. juli 2022 Det tidligste tidspunktet man kan ta NIPT er i uke 10, og det er anbefalt tidligst uke 11. Det er videre anbefalt at NIPT-screening kombineres med ultralyd av blant annet nakkefold, som gjøres i uke 11-13. NIPT og ultralyd gir tilsammen gode indikasjoner på status, men ingen av de gir 100% sikre resultater. Anonymkode: bd065...130 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #10 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er 38 år, og fikk dermed NIPT. Den tok jeg i uke 13, og fikk relativt raskt svar fra Ahus. Jeg ble anbefalt å ta testen etter uke 12, rett og slett fordi diagnostikken er sikrere etter 12 uker. Anonymkode: e1082...cd2 Rart, tok NIPT privat forrige gang og fikk resultatet på slutten av uke 9. Anonymkode: e87b2...95d 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #11 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det tidligste tidspunktet man kan ta NIPT er i uke 10, og det er anbefalt tidligst uke 11. Det er videre anbefalt at NIPT-screening kombineres med ultralyd av blant annet nakkefold, som gjøres i uke 11-13. NIPT og ultralyd gir tilsammen gode indikasjoner på status, men ingen av de gir 100% sikre resultater. Anonymkode: bd065...130 Privat NIPT fra Danmark, som jeg har brukt før, tar det fra uke 9. Da fikk jeg svar på slutten av uke 9. Er jo helt vilt å måtte vente så lenge som til uke 13. Anonymkode: e87b2...95d 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #12 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Står på nettsidene deres at NIPT kan tas fra uke 10, så veldig sjokkerende å da få i uke 13. Anonymkode: e87b2...95d Resultatene blir sikrere jo lengre man venter. Anonymkode: bd065...130
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #13 Skrevet 15. juli 2022 Jeg fikk ultralyd og Nipt test i uke 13. Ventet tre uker på svar, var da i uke 16. Tenkte mye på hvor grusomt det måtte være om noe var alvorlig galt med barnet. Ville vært en ekstra påkjenning om en måtte fjerne et foster så seint. Min venninne fikk ultralyd og Nipt test i uke 12, og svar en uke senere. Så jeg vet ikke hvorfor det er litt ulik ventetid. Kontakt jordmor/ sykehus og hær om det er mulig å ta deg inn før av hensyn til din historie. Anonymkode: d7a54...12f
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #14 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg fikk ultralyd og Nipt test i uke 13. Ventet tre uker på svar, var da i uke 16. Tenkte mye på hvor grusomt det måtte være om noe var alvorlig galt med barnet. Ville vært en ekstra påkjenning om en måtte fjerne et foster så seint. Min venninne fikk ultralyd og Nipt test i uke 12, og svar en uke senere. Så jeg vet ikke hvorfor det er litt ulik ventetid. Kontakt jordmor/ sykehus og hær om det er mulig å ta deg inn før av hensyn til din historie. Anonymkode: d7a54...12f Ja, det er grusomt med så mye venting i den fasen. Har sendt melding til sykehuset via helsenorge, så håper de flytter NIPT-testen til uke 10. De flyttet i alle fall ultralydtimen så jeg får den i slutten av uke 8 istedet for uke 10. Pga. grusomt avvik i tidligere svangerskap, har jeg blitt lovet tett oppfølging med jevnlige ultralyder, så håper jo da at også NIPT-testen kan flyttes. Anonymkode: e87b2...95d
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #15 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Privat NIPT fra Danmark, som jeg har brukt før, tar det fra uke 9. Da fikk jeg svar på slutten av uke 9. Er jo helt vilt å måtte vente så lenge som til uke 13. Anonymkode: e87b2...95d Tar man NIPT for tidlig kan det føre til falske negative resultater. Tilstrekkelig mengde av fosterets DNA må befinne seg i morens blodbane for at resultatene skal bli mest mulig riktig. Resultatene må leses/kombineres med ultralyden av bl.a. nakkefolden som tas i uke 11-13. Anonymkode: bd065...130 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #16 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tar man NIPT for tidlig kan det føre til falske negative resultater. Tilstrekkelig mengde av fosterets DNA må befinne seg i morens blodbane for at resultatene skal bli mest mulig riktig. Resultatene må leses/kombineres med ultralyden av bl.a. nakkefolden som tas i uke 11-13. Anonymkode: bd065...130 Var ca. 13% foster-dna i blodet, og resultatet jeg fikk var korrekt. Anonymkode: e87b2...95d
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #17 Skrevet 15. juli 2022 Ta det med ro. Er helt vanlig å få time frem til 13+6. Du kan alltids ringe og prøve og få fremskyndet timen, jeg prøvde på det men fikk grei beskjed om at tidspunktet jeg fikk time (uke 13 som deg) var helt vanlig. Anonymkode: 5f538...d7c
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #18 Skrevet 15. juli 2022 I min termingruppe fikk alle som skulle ta NIPT det in slutten av uke 12 og eller begynnelsen av uke 13. Så mistenker det er helt normalt tidspunkt å ta via det offentlige. Anonymkode: ff8ef...718 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #19 Skrevet 15. juli 2022 Man må uansett ta ultralyd i forbindelse med NIPT (for å bekrefte at det er bare ett foster, at det lever og utvikler seg normalt, og at man er langt nok på vei til å ta testen). Siden det offentlige allerede tilbyr TUL uke 12-14 gir det mening å kombinere NIPT med dette, heller enn å gi en ekstra ultralyd to uker før. Om NIPT (eller ultralyd) indikerer kromosomavvik må man uansett bekrefte med fostervann- eller morkakeprøve, så selv om man tar den uke 10 er det på ingen måte garantert at man har et endelig svar innen uke 12. Ikke er det så relevant heller, i den forstand at man automatisk får innvilget abort ved avvik på fosteret etter uke 12 også. Om man ikke vil vente til det offentlige tilbudet står man selvfølgelig fritt til å betale selv for en tidligere test privat. Anonymkode: 0f12d...158 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #20 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man må uansett ta ultralyd i forbindelse med NIPT (for å bekrefte at det er bare ett foster, at det lever og utvikler seg normalt, og at man er langt nok på vei til å ta testen). Siden det offentlige allerede tilbyr TUL uke 12-14 gir det mening å kombinere NIPT med dette, heller enn å gi en ekstra ultralyd to uker før. Om NIPT (eller ultralyd) indikerer kromosomavvik må man uansett bekrefte med fostervann- eller morkakeprøve, så selv om man tar den uke 10 er det på ingen måte garantert at man har et endelig svar innen uke 12. Ikke er det så relevant heller, i den forstand at man automatisk får innvilget abort ved avvik på fosteret etter uke 12 også. Om man ikke vil vente til det offentlige tilbudet står man selvfølgelig fritt til å betale selv for en tidligere test privat. Anonymkode: 0f12d...158 Jeg kommer til å ha jevnlige ultralyder fra ca uke 8, så vil tro at de kan tilby nipt tidligere da, siden fosteret allerede vil være observert flere ganger på ultralyd. Synes og flere her tar lett på mulig senabort. Tok medisinsk abort i uke 12 pga stort avvik forrige svangerskap, og det var ille, så tenker med gru på eventuell abort i uke 15-16! Anonymkode: e87b2...95d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå