Gå til innhold

Kan man endre kroppens naturlige reaksjoner i farlige situasjoner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uten å gå for detaljert inn i saken, har jeg opplevd å bli fullstendig lammet da en av mine nærmeste kom i en veldig farlig situasjon foran øynene mine. Klarte ikke å røre meg, men fikk ropt på et annet familiemedlem som var like ved (men som ikke hadde sett situasjonen mens den utfoldet seg). Det gikk bra, men i ettertid sliter jeg med at jeg reagerte som jeg gjorde. Kan man trene opp kroppens evne til å reagere med handling og ikke lammelse? Er det psykologhjelp man trenger da, eller hva gjør man i såfall?

Anonymkode: 06ae6...4e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trene på lignende situasjoner. 

Anonymkode: e1011...630

Skrevet

når noe skremmende skjer går kroppen i flight, fight eller frize. Flykt, kjemp eller frys. Det er på refleks tror eg.  Skjedde med meg og hjernen så flykt. Dette ligger i oss. Har vert kjemperedd noen ganger og da må eg på do ( nr 2) fort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt på det samme, for har en lignede erfaring som ts.. Kom som første bil til en trafikkulykke (kjørte rett bak, og så at det skjedde). Mannen min løp ut og sjekket først ene bilen, så andre, mens jeg ble sittende paralysert i passasjersetet. Det gikk bra, og var bare mindre skader heldigvis, men reaksjonen min, eller mangel på sådan, skremte meg. Jeg har alltid trodd at jeg var snartenkt og handlekraftig, men i denne situasjonen var jeg ubrukelig. Jeg tenker at øvelser er kjempeviktig, men det er det jo stort sett bare helsepersonell o.l som driver med. I ettertid har jeg prøvd å lage meg en kort "to do- list" hvis noe lignende skjer igjen, og så håper jeg at autopiloten slår inn😟

Anonymkode: 1e61c...15c

Skrevet (endret)

Kan garantert trenes opp i mange tilfeller (selv om det sikkert kan være en vanskelig prosess)

Min egen teori om de greiene der er at de som går i "sjokk", og blir helt handlingslammet ikke gjorde nok dumme og farlige ting da de var barn og/eller unge voksne, og sånn sett ikke har fått kjenne på kroppen nok ganger hvordan det er å være skikkelig redd, og man evt. fungerer om/når hjernen kobler ut "unødvendige" systemer og kjører i "sikkerhets-modus".

Kan godt tenkes det er helt feil, og motsatt i enkelte tilfeller også, altså - dvs. man har opplevd noe veldig traumatisk og at det vipper en helt av pinnen når noe lignende skulle hende, men. :vetikke: 

For alt du vet, TS - så kan hjernen din allerede ha fikset "problemet" også. Nå har du jo opplevd  en "sånn situasjon", og tenkt over det. Da har garantert drømt om det, og mye mulig også gjort noen "mentale forandringer/koblinger" helt underbevisst. :opplyser:

Jeg ha selv vært vitne til at folk blir totalt paralysert flere ganger, (spesielt damer), t.o.m segnet om.  Det er jo ganske skummelt bare i seg selv, og iaf. ikke særlig behjelpelig i nettopp slike situasjoner...  Hva med å ta deg noen strikkhopp, og et førtehjelpkurs, f.eks, og/eller som en annen nevnte her en "to do list" Kan iaf. ikke skade :) 

Endret av AnonymBruker 42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...