Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Vi har tatt oss fri to uker i slutten av oktober/starten av november. Planen var å besøke enten Thailand eller Filippinene.

Nå er jeg blitt gravid, og vil være ca. 25 uker på vei når vi reiser.

Nå er jeg plutselig litt skeptisk til å reise, med tanke på Zikavirus...

Slik jeg forstår det er det ingen aktive utbrudd per nå, men det er risiko i store deler av Asia. Men tydeligvis er det risiko i store deler av verden - Afrika, Sør Amerika og til og med i USA.

Vi vil jo reise et sted hvor det er varmt, og vi har nesten ikke ferie nå på sommeren, for vi skulle spare ferie til da...

Hva tenker dere? Er Filippinene/Thailand no go? Og er det andre steder som er varme på den tiden som er tryggere?

Anonymkode: 7316b...ba8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

No go, jeg hadde ikke orket å styre resten av svangerskapet med en sånn "hva om.."-tanke i hodet. Jeg blir så sliten av det. Men sørlige granka er jo varmt og digg på den tiden, og Zikafritt? 🙂

Anonymkode: 4c274...931

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var i Thailand gravid for noen år siden. Dykket ned i statistikker osv og konkluderte med at det var svært lav risiko for zika-sykdom, og vi dro til er sted med lite mygg. Gikk fint for oss. 
Men det er jo en risiko man må ta selv. 

Anonymkode: dfb4c...c31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det, men det er hovedsaklig fordi jeg har født helt overraskende i uke 25 før. 

Anonymkode: 1c6b8...60f

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes at et viktig spørsmål er om du orker å sitte på en flytur som varer i så mange timer. Det er ikke anbefalt å reise lengre enn 6t med fly når man er gravid. Man skal ikke sitte for lenge og det er anbefalt å stå opp og bevege seg hver time. Det er ikke alltid mulig hvis det er mye turbulens. Og man vet aldri hvordan formen kommer til å bli.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe problem

Anonymkode: 67312...494

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei

Vi har tatt oss fri to uker i slutten av oktober/starten av november. Planen var å besøke enten Thailand eller Filippinene.

Slik jeg forstår det er det ingen aktive utbrudd per nå, men det er risiko i store deler av Asia. Men tydeligvis er det risiko i store deler av verden - Afrika, Sør Amerika og til og med i USA.

Vi vil jo reise et sted hvor det er varmt, og vi har nesten ikke ferie nå på sommeren, for vi skulle spare ferie til da...

Hva tenker dere? Er Filippinene/Thailand no go? Og er det andre steder som er varme på den tiden som er tryggere?

Er du i god form , og har reiseforsikring i boks er det ingen grunn til å ikke reise til Thailand i hvertfall. Så lenge du holder deg i nærheten av der de har hovedsykehus . Som er de store turist stedene. 🙂 

God tur 🌸

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært på Philippinene, og for å si det mildt: der vil du IKKE havne på sykehus hvis det skjer noe.

Skulle jeg valgt mellom de to så hadde jeg valgt Thailand. Har du en skikkelig god reiseforsikring så er det i det minste mange gode og moderne private sykehus der.

Selv hadde jeg og bekken/korsrygg aldri orket den lange flyturen, så hadde nok valgt feks Gran Canaria i stedet 😊 reiste til Kypros da jeg var ca like langt på veg og det var langt nok. Stod mesteparten av flyturen i lufta.

Anonymkode: 70c06...0d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 11.56):

Var i Thailand gravid for noen år siden. Dykket ned i statistikker osv og konkluderte med at det var svært lav risiko for zika-sykdom, og vi dro til er sted med lite mygg. Gikk fint for oss. 
Men det er jo en risiko man må ta selv. 

Anonymkode: dfb4c...c31

Hei og takk for svar :)

Kan jeg spørre hvor dere reiste?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 11.30):

Hei

Kanariøyene er varme på den tiden av året. Madeira var også varmt og godt på senhøsten.

Hold deg i Europa som gravid.

Jeg var 1 mnd i Thailand og hadde aldri utsatt min gravide kropp og ufødte barn for bakteriefloraen der nede. Toalettfasilitetene enkelte steder er grusom og de har som du nevner andre type virus enn oss. Må du på sykehuset der nede risikerer du MRSA smitte. Du blir da lagt på isolat på sykehus når du kommer til norge. Kanskje under fødselen også.

Anonymkode: c2a83...1cb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...