Gå til innhold

Hvor mange prosent ligger grunnsats på skatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at skattetrekk varierer av mange årsaker medd tanke på inntekter og fradrag, men det jeg lurte på er hvor mange prosent ligger som en standard på trekk?

Jeg får et skattefradrag på ca 52000 (enslig forsørger). Hvor mye ca vil det utgjøre for meg "spart" netto i mnd? Altså hvor mange kroner ca mer får jeg å rutte med pr mnd om jeg ikke hadde hatt dette skattefradraget?

Er det så enkelt som å dele på 12 =ca 4350 eller må jeg trekke noen prosent av dette?

Anonymkode: 70cbe...30e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

22%. Så det blir 22% delt på 12 pr måned.

Anonymkode: 4e0df...163

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

22%. Så det blir 22% delt på 12 pr måned.

Takk for svar. Så når jeg har et skattefradrag på ca 52000, så sitter jeg i gjen ca med 950kr ekstra pr mnd?

52000*22%=11440/12= ca 950kr?

Ts

Skrevet

Enslig forsørger-fradraget er vel et særfradrag i inntekt. Da kan man enkelt si at skattemyndighetene "later som" at du har tjent ca 52 000 mindre enn du har, og så beregner de skatten ut fra det. Skatt på alminnelig inntekt er 22%.

Når det gjelder hvor mye ekstra du sitter igjen med i måneden, så har du tenkt omvendt. Et skattetrekk på 22% betyr jo at du sitter igjen med 78% selv. 

52 000 * 78% = 40560/12 = 3380

AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (3 minutter siden):

Enslig forsørger-fradraget er vel et særfradrag i inntekt. Da kan man enkelt si at skattemyndighetene "later som" at du har tjent ca 52 000 mindre enn du har, og så beregner de skatten ut fra det. Skatt på alminnelig inntekt er 22%.

Når det gjelder hvor mye ekstra du sitter igjen med i måneden, så har du tenkt omvendt. Et skattetrekk på 22% betyr jo at du sitter igjen med 78% selv. 

Takk. Men siden skattemyndighetene "trekker" 52000 fra min inntekt, så er det vel bare skatteprosenten jeg slipper å betale på denne summen jeg sitter igjen med?

De 52000 i min inntekt ville jeg hatt uansett om jeg var enslig forsørger eller ikke, men siden jeg får skattefradrag på 22%, så er det 22% jeg sitter igjen med ekstra pr mnd? Som er ca 950kr?

Prøver å lage budsjett her 😅

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke lettere å bruke en skattekalkulator?

Anonymkode: 7c5f7...cdd

AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (15 minutter siden):

Nei, ts har rett. Verdien av fradraget er 22%.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke lettere å bruke en skattekalkulator?

Anonymkode: 7c5f7...cdd

Sikkert, men må man ikke legge inn alt av tall? Ville bare prøve å beregne ca og forstå prinsippene, så det er forskjell om jeg budsjetterer med ca 950ke mnd eller 3400kr mnd.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk. Det høres riktig ut for meg, da legger jeg ca 950 kr inn ekstra i matbudsjettet mitt.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk. Men siden skattemyndighetene "trekker" 52000 fra min inntekt, så er det vel bare skatteprosenten jeg slipper å betale på denne summen jeg sitter igjen med?

De 52000 i min inntekt ville jeg hatt uansett om jeg var enslig forsørger eller ikke, men siden jeg får skattefradrag på 22%, så er det 22% jeg sitter igjen med ekstra pr mnd? Som er ca 950kr?

Prøver å lage budsjett her 😅

Ts

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sorry, my bad. Legger meg flat. Hjernen har visst tatt ferie. ;) 

AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (2 minutter siden):

Sorry, my bad. Legger meg flat. Hjernen har visst tatt ferie. ;) 

Hehe. Min hjerne hadde også ferie, så derfor spurte jeg. Jeg hadde jo ikke det opprinnelige svaret, så bare glad for alle som hjalp meg å få hjernecellene på plass 😅

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...