Gå til innhold

Hvor opptatt er du av dette: 71 mill. nye veldig fattige på 3 mnd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pga. Ukraina og klimaendringer er 14 ganger Norges befolkning falt inn i ekstrem fattigdom på 3 måneder. 

Det er hel, helt vanvittige tall. Hva gjør de med deg? 

Anonymkode: 08c4a...caf

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer til å bli høye tall i Norg utover vinteren også. Bare vent å se

Folk kan takke seg selv mange av de, som brukte mye lånte penger under pandemien.. Den kommer å biter deg nå

Anonymkode: 65207...63a

• Liker 1
Skrevet

Ingen av de to årsakene du nevner er de egentlige årsakene til den konsekvensen du beskriver.

Skal du forstå problemet, så må du forstå årsakene.

Prøv på nytt.

AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (2 minutter siden):

Ingen av de to årsakene du nevner er de egentlige årsakene til den konsekvensen du beskriver.

Skal du forstå problemet, så må du forstå årsakene.

Prøv på nytt.

😂😂😂

Tenk å være konspirasjonsteoretiker også henge på kvinneguiden. Attpåtil klare å skrive et innlegg med en såpass hersketeknikk.

Da er man tafatt.

Anonymkode: 82d3d...7a2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager at jeg påpeker det, men disse fattige som du skriver om, lever gjerne i land der presidenten velter seg i sus og dus, og har biler som på bildet nedenfor - i dette tilfellet er det snakk om en av de beskjedne bilene til eks-presidentens sønn i Ekvatorial-Guinea, som tydeligvis ikke kunne gå eller bruke sykkel.

Det er ikke vår skyld at man i såkalt "fattige land" velger korrupte ledere som fyller de sveitsiske bankkontoene sine og styrer land i utgangspunktet fulle av ressurser i grøfta; et lands befolkning har selv ansvaret for å sørge for at landets politikere ikke gjør dette.

5d921a912e22af45b00ba444?width=1000&form

Anonymkode: d2acc...242

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

😂😂😂

Tenk å være konspirasjonsteoretiker også henge på kvinneguiden. Attpåtil klare å skrive et innlegg med en såpass hersketeknikk.

Da er man tafatt.

Anonymkode: 82d3d... 

Enig og det var ekstremt usjarmerende 

Endret av Firefine
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Beklager at jeg påpeker det, men disse fattige som du skriver om, lever gjerne i land der presidenten velter seg i sus og dus, og har biler som på bildet nedenfor - i dette tilfellet er det snakk om en av de beskjedne bilene til eks-presidentens sønn i Ekvatorial-Guinea, som tydeligvis ikke kunne gå eller bruke sykkel.

Det er ikke vår skyld at man i såkalt "fattige land" velger korrupte ledere som fyller de sveitsiske bankkontoene sine og styrer land i utgangspunktet fulle av ressurser i grøfta; et lands befolkning har selv ansvaret for å sørge for at landets politikere ikke gjør dette.

5d921a912e22af45b00ba444?width=1000&form

Dårlig lederskap er definitivt en av grunnene til fattigdom i mange spesielt afrikanske land ja. Ofte velger de ikke lederne sine selv dessverre. 

Men hvis du ser bort fra det; hva gjør 71 mill nye fattige med deg? Kanskje ca 40-50 mill.barn. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I kjølvannet av, men ikke som en direkte konsekvens av.

Den katastrofen som skjer nå hadde kommet uansett krig eller ikke krig. Derfor er ikke krigen en årsak. Det er heller ikke klimaendringer.

I stedet for å forsøke å latterliggjøre meg som påpeker helt adekvate fakta kunne du jo forsøke å begrunne hvorfor du tror krig og klimaendringer er de to eneste årsakene?

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Pga. Ukraina og klimaendringer er 14 ganger Norges befolkning falt inn i ekstrem fattigdom på 3 måneder. 

Du glemte det at kraftforsyningen vår er avhendinger til Nasdaq og dermed nå er eid av et internasjonalt børsnotert firma….

Anonymkode: 0534d...693

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir kvalm, uvel og sjokkert over at fattigdommen kan øke så dramatisk. 

Ser for meg mødrenes hjerter når de ser at barna dør fordi de ikke kan gi dem nok mat. 

Og så blir jeg kvalm av hva vi klager på i Norge og at 10% av oss mener vi ikke er i stand til å jobbe/bidra i samfunnet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (5 timer siden):

I kjølvannet av, men ikke som en direkte konsekvens av.

Den katastrofen som skjer nå hadde kommet uansett krig eller ikke krig. Derfor er ikke krigen en årsak. Det er heller ikke klimaendringer.

I stedet for å forsøke å latterliggjøre meg som påpeker helt adekvate fakta kunne du jo forsøke å begrunne hvorfor du tror krig og klimaendringer er de to eneste årsakene?

Tror innlegget ditt med fakta har forsvunnet. Du har kun presentert hersketeknikker så langt i tråden. 

Du kan jo komme med en begrunnelse selv? 

Anonymkode: 82d3d...7a2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det gjør meg trist, men. Norge sender ut mange milliarder i støtte, men det bør jo være slik som vi får beskjed om ombord på fly:  Vi må hjelpe oss selv først, før vi hjelper andre.  
Politikerne må ikke glemme våre egne borgere i vårt eget land.  Det gjelder både penger, vannkraft og olje.

Endret av Adobyen
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tenker på hvor vanvittig urettferdig verden er. At det er helt forferdelig hvordan vi lever i overflod mens andre ser barna sine sulte ihjel. Å sammenligne det å være fattig i Norge med fattigdommen andre steder vitner om uvitenhet og navlebeskuelse.

Jeg er villig til å gi opp enormt mye for meg og min familie, men samtidig så vil jeg ikke gjøre det hvis ingen andre gjør det. Jeg skulle ha gjerne sett at det kom globale føringer. Ekstremkutt i flyreiser f eks, og å kutte vekk alt av fast fashion-industri. Gjenopprette yrker som skredder og skomaker. Leve mye enklere. Mer miljøvennlig.

Men jeg har fremdeles tro på å hjelpe mennesker der hvor de er, i stedet for å hente dem til Norge. All statistikk tilsier at de fleste som kommer til Norge havner på trygd, se f eks på somaliere. Jeg blir samtidig uvel når jeg vet om folk i Norge som har full uføretrygd, samtidig som de f eks har helse til å konkurrere med hest. 

Anonymkode: abb5d...556

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg blir kvalm, uvel og sjokkert over at fattigdommen kan øke så dramatisk. 

Ser for meg mødrenes hjerter når de ser at barna dør fordi de ikke kan gi dem nok mat. 

Og så blir jeg kvalm av hva vi klager på i Norge og at 10% av oss mener vi ikke er i stand til å jobbe/bidra i samfunnet. 

Du måtte sende et spark til oss syke, uføre norske borgere som har jobbet og betalt vår skatt i opptil flere tiår?  Noen lar ingen sjanser gå i fra seg til å plage vår gruppe nordmenn 😢

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker på hvor vanvittig urettferdig verden er. At det er helt forferdelig hvordan vi lever i overflod mens andre ser barna sine sulte ihjel. Å sammenligne det å være fattig i Norge med fattigdommen andre steder vitner om uvitenhet og navlebeskuelse.

Jeg er villig til å gi opp enormt mye for meg og min familie, men samtidig så vil jeg ikke gjøre det hvis ingen andre gjør det. Jeg skulle ha gjerne sett at det kom globale føringer. Ekstremkutt i flyreiser f eks, og å kutte vekk alt av fast fashion-industri. Gjenopprette yrker som skredder og skomaker. Leve mye enklere. Mer miljøvennlig.

Men jeg har fremdeles tro på å hjelpe mennesker der hvor de er, i stedet for å hente dem til Norge. All statistikk tilsier at de fleste som kommer til Norge havner på trygd, se f eks på somaliere. Jeg blir samtidig uvel når jeg vet om folk i Norge som har full uføretrygd, samtidig som de f eks har helse til å konkurrere med hest. 

Det du beskriver om hvordan de fattige her i landet lever, er tull.  De har ingen flyreiser, fashion å kutte, for de har allerede kuttet til beinet. Unner du dem mat på bordet, eller kanskje de bør spise vassgrøt?

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Dårlig lederskap er definitivt en av grunnene til fattigdom i mange spesielt afrikanske land ja. Ofte velger de ikke lederne sine selv dessverre. 

Men hvis du ser bort fra det; hva gjør 71 mill nye fattige med deg? Kanskje ca 40-50 mill.barn. 

Problemet med disse landene er at uansett hvor mye U-hjelp man har sendt til Afrika de siste 60-årene, har kontinentet vært i krise - om så Norge sendte hele oljefondet, ville det neppe hjelpe de fattige når pengene havnet i lommene til en korrupt elite.

Da man skulle frigjøre seg fra kolonistyret i begynnelsen av 1960-årene, snakket man om hvor fint alt ville vli bare man ble selvstendige, men land etter land har feilet - om man ikke har fått ledere som Idi Amin, har man endt opp med diktatorer som klamret seg til makten i flere tiår; Afrika er et fantastisk rikt kontinent fullt av ressurser, men når det gjelder politikk, har land etter land endt opp med et gjennomkorrupt samfunn der de som sitter på toppen fyller bankkontoene sine mens store deler av befolkningen lever i fattigdom.

Og den selvhjelps-hjelpen man snakket så varmt om tidligere, har også feilet.

Så millioner av nye fattige gjør dessverre intet inntrykk på meg, da jeg vet at uansett hva man gjør nå - slik man gjorde med Live Aid-engasjementet i 1985 - vil det være til null hjelp i det lange løp, og den samme krisen vil komme igjen om noen år.

AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (19 minutter siden):

Det du beskriver om hvordan de fattige her i landet lever, er tull.  De har ingen flyreiser, fashion å kutte, for de har allerede kuttet til beinet. Unner du dem mat på bordet, eller kanskje de bør spise vassgrøt?

Nei. Jeg mener at shoppinghysteri og ekstremmaterialisme hvor man kjøper nye elektroniske duppeditter og nye pynteputer hvert år burde opphøre for absolutt alle. Slutte med det ekstreme forbruket, leve mye enklere. Være med på å utjevne forskjellene. De i fattige land som lever av å produsere søppel som går i stykker nesten før man får det ut av forpakningen, må få jobbe på andre måter. Produsere solcellepanel, plante ny skog, dyrke jorda, bore brønner, opprette helsevesen osv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi blir med ❤

Anonymkode: d870b...204

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...