Gå til innhold

Hvorfor selger ikke folk på trygd NFT-er?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Interessant idé, det må jeg medgi. Hadde jeg hatt et snev av kunstnerisk kreativitet, kunne det faktisk vært interessant å prøve.

Anonymkode: 374e3...708

Det er bare å prøve seg frem - etter det jeg har sett av disse "kunstverkene" er det ikke mye kunst eller kreativitet å se der, så hvorfor ikke ta sjansen selv; man har ingenting å tape, og du kan sikkert lage langt bedre NFT-er enn de jeg har sett.

Se for eksempel på denne NFT-en med et brukt polsk frimerke; hvor er kreativiteten her?

Quote

Paper Feelings is an exciting, interactive NFT experience built around a passionate community. We encourage you to join our Discord for an experience that is sure to delight you. Early supporters will be rewarded.
Paper Feelings is a collection of 984 digitized stamps of real letters that were written between 1950 and 1986 by the grandmother of one of our team members and her lover, whom they met in 1944 and did not see each other until 75 years later.

Paper-Feelings-Drop.gif

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet du misforstår er at når man tjener mye i forhold til innsatsen, flokker det til nye arbeidere til "yrket", så markedet blir mettet av NFT prosjekter ogda  får du ikke solgt for mer enn innsatsen lenger, om du får solgt i det hele tatt

Kapitalismen funker sånn, du er ganske sent ute med å gi disse rådene. I krypro poniz verdenen gjelder det å være tidlig ute i pyramiden, ellers blir du bare med på nedturen sammen med folk flest. Pyramidespill funker best i starten, av åpenbare grunner.

Det med å drive med ponzi pyramidespill eller bidra til ponzi pyramidepsill gjennom å skapåe omsettingsmiddelet, for å spe på trygden er jo det samme som å si hey er du fattig og på trygd stjel et brød i butikken så sparer du 20 kroner. Ja, det er sant, men, eh... det skaper ikke noe verdier det er problemet med disse krypto pyramide poniz greiene. Noen vinner med andre taper tilsvarende og mer til, så det er ikke løsningen på verdens problemer.

Anonymkode: 5e9a7...bab

Enig i dette, men for det første er ikke NFT et klassisk pyramidespill som krever innsats for å være med på leken - i motsetning til kryptomarkedet, og for det andre krever heller ikke NFT all verden av arbeid; hele serien med disse berømmelige apene ble kanskje designet i løpet av noen få timer, og man kan sette sammen noen piksler eller ta bilde av hva som helst og kalle dette høyverdig "kunst".

Hadde man i tillegg kalt dette NFT og solgt da NFT var på alles lepper, kunne man få en god sum for mesterverket; det er riktignok blitt vanskeligere etter hvert, men etter min mening er det langt bedre at en person som sliter med økonomien prøver å tenke konstruktivt og skape noe enn å sitte passivt og klage på KG, så hvorfor ikke like så godt prøve seg som NFT-kunstner - det koster ingenting.

Anonymkode: 8d299...4ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den som kjøper en digital ape til nesten 30 millioner har enten en så velfylt lommebok at dette bare er småpenger, eller kjøper dette som en investering i håp om at noen som er enda dummere vil kjøpe dette til høyere pris i fremtiden.

Jeg er kanskje konservativ, men jeg mistenker at det er et ledd i en eller annen form for lyssky aktivitet. Hvitvasking, skatteunndragelse, svart arbeid, betaling for noe kriminelt, utpressing e.l.

Jeg synes det er suspekt å betale 30 mill for noe verdiløst. Jeg kan ikke forstå at vedkommende har rent mel i posen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (4 minutter siden):

Jeg er kanskje konservativ, men jeg mistenker at det er et ledd i en eller annen form for lyssky aktivitet. Hvitvasking, skatteunndragelse, svart arbeid, betaling for noe kriminelt, utpressing e.l.

Jeg synes det er suspekt å betale 30 mill for noe verdiløst. Jeg kan ikke forstå at vedkommende har rent mel i posen.

Ja det er svindel. Det er ingen som har betalt 30 millioner for noe som helst. Ingen penger har skiftet hender, det er samme personer bak denne pump and dump svindelen. Og så klarer de å lure en enslig dum gjøk som blir sittende med tapet. 

Ikke stol på avisene som skriver om folk som har tjent millioner på salg. Du kan fortelle journalister hva som helst, de sjekker ikke sannheten i noe før de publiserer. NFT-er verdiløst og er bare svindel og bedrag. 

Anonymkode: 56093...aaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hedda-78 said:

Jeg er kanskje konservativ, men jeg mistenker at det er et ledd i en eller annen form for lyssky aktivitet. Hvitvasking, skatteunndragelse, svart arbeid, betaling for noe kriminelt, utpressing e.l.

Jeg synes det er suspekt å betale 30 mill for noe verdiløst. Jeg kan ikke forstå at vedkommende har rent mel i posen.

Godt at du er konservativ i denne sammenhengen, men krypto er ikke synonymt med kriminalitet; skal man kjøpe et skytevåpen på gaten i et lyssky strøk, betaler man cash med Dollar, ikke Bitcoin. Det stemmer at kryptovaluta blir brukt på handelsplassene i "Det mørke nettet" der man ikke akkurat kan sende penger i posten, og krypto fikk mye oppmerksomhet i Hagen-forsvinningen, men mestparten av de store formuene i krypto tror jeg skyldes spekulasjon og gunstig kursstigning, selv om man kanskje ikke alltid er like ærlig ovenfor skattemyndighetene.

De virkelig rike tror jeg stort sett holder seg til mer håndfaste investeringer med mindre risiko, selv om noen av dem sikkert også leker seg i kryptomarkedet. De fleste som satser på krypto, er unge menn med store drømmer om rask fortjeneste.

30 millioner er forresten bare småpenger her; de med flest Bitcoin har mange milliarder kroner i kryptoformue; det sier litt når nr. 100 på listen har to milliarder mens nr. 1 har over 50 milliarder; dette er fordelingen av Bitcoin - ufattelige summer tatt i betraktning av at dette er bygget på luft og drømmer, og at man for bare ti år tilbake kunne få Bitcoin for småmynter - i det første Bitcoin-kjøpet betalte man en pizza med 10.000 Bitcoin, noe som tilsvarer to milliarder kroner med dagens kurs; pizzabudet solgte imidlertid formuen sin lenge før dagens kurs.

bitcoin-formue.png.3eb1a0f1baf3e6248acb73122396fdba.png

Andre historier er om mennesker som har hatt den digitale lommeboken på en harddisk de enten har kastet eller mistet passordet til; rimelig kjedelig å bli klar over at man kunne hatt en formue på noen milliarder om man bare ikke hadde gjort noe dumt for noen år siden; her er en av disse historiene:

Bitcoin owner whose story went viral after he lost his wallet password says he has 'made peace' with potential $220 million loss

https://www.businessinsider.com/bitcoin-owner-who-lost-password-made-peace-potentially-huge-loss-2021-1?r=US&IR=T

Quote

German-born programmer Stefan Thomas made headlines this week after a lost password rendered his bitcoin stash worth $220 million inaccessible. 

As Insider earlier reported, the secure hard drive, on which 7,002 bitcoins were stored, was an IronKey device. It gives owners 10 chances to guess their password before encrypting the contents. Thomas only had two attempts left to guess correctly before this situation occurred. 

The New York Times initially reported Thomas' plight and quoted him as saying:  "I would just lay in bed and think about it: Then I would go to the computer with some new strategy, and it wouldn't work, and I would be desperate again."

 

Anonymkode: 8d299...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men så lenge hypen fortsatt er der, selv om den ikke er like stor som ifjor, er det fortsatt muligheter til å tjene noen kroner. Som tidligere nevnt har man ingenting å tape på å forsøke. Desto lenger man venter, desto større er sjansen for at markedet til slutt går i svart

Det er akkurat det nå er det bare mulig å kanskje tjene kronestykker, får vel mer igjen hvis man bruker tiden sin på å lete etter tomflasker å pante dem. Markedet har vel gått i svart alt

Anonymkode: fe2d5...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er akkurat det nå er det bare mulig å kanskje tjene kronestykker, får vel mer igjen hvis man bruker tiden sin på å lete etter tomflasker å pante dem. Markedet har vel gått i svart alt

Anonymkode: fe2d5...a2d

Tja - har det egentlig det ...?

Aktiviteten er på vei nedover, men helt dødt vil jeg ikke påstå at det er:

chart-2-active-nft-wallets-1024x595.png

Solgt i løpet av de siste 7 dagene for 2691 Ethereum; om lag 3 millioner Dollar - ifølge http://nonfungible.com:

K6nhJSczNHTu2rcwt3hQTZmridR-XV5DZIlrtcCV

Et annet NFT-bilde - tidligere solgt for 69,3 millioner Dollar - ifølge https://fixthephoto.com:

KB_OFF-PLAT_Beeple.jpg?strip=all&quality

Eller hva med CryptoPunk 3100 - tidligere solgt for 7,58 millioner Dollar:

AAMUkJz.img

Anonymkode: 8d299...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har forståelse for at trygden ikke alltid strekker til, men med tanke på hvilke vanvittige summer enkelte NFT-er blir solgt for - denne apen ble solgt for $2,850,000 - skulle man tro at en person på trygd også kunne tjene noen kroner som kunne være til hjelp i en tid med økte matpriser og utgifter.

Mon tro hva det er som får folk til å bruke tid og krefter på å klage på økonomien i stedet for å ta initiativet selv ...?

En NFT er kort forklart en digital fil som eierskapet til ligger i en blokkjede; der er det opplyst at nicket til Ole Olsen eller Kari Hansen eier det ene eller det andre; dette fungerer omtrent som et norsk eiendomsregister over digitale filer. Kort sagt er ikke dette astrofysikk på høyt nivå - både folk og fe kan bruke Google og i løpet av et kvarter opprette en konto i et selskap som formidler NFT-er, og begynne å selge ting de har laget selv; bruker man for eksempel polygon hos OpenSea, får man ikke utgifter i forbindelse med salget før objektet er solgt, noe man får hvis man bruker Ethereum.

Lag en slik ape, få den markedsført, og nesten 30 millioner kommer inn på konto. Andre har tjent mindre summer, men likevel mye i forhold til innsatsen.

Vanskeligere er det ikke.

8cefad5ca63822fa6e791d5d49cb1f02.png

Anonymkode: 8d299...4ee

Man må jo betale for å få lagd og lagt ut. En på ufør har ofte ikke 100kr de ti siste dagene i måneden før trygda kommer engang… Slutt å dømme. Man gjør alt for å få inn penger nå. Alle som en. For det er ingenting å overleve på. 

Anonymkode: b873b...579

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet NFT-bilde, solgt for 6,6 millioner Dollar - ifølge https://fixthephoto.com:

BIDEN_WIN_iwkosh.jpg

Er dette så voldsomt kreativt at det tilsvarer den skyhøye prisen ...?

Anonymkode: 8d299...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Man må jo betale for å få lagd og lagt ut. En på ufør har ofte ikke 100kr de ti siste dagene i måneden før trygda kommer engang… Slutt å dømme. Man gjør alt for å få inn penger nå. Alle som en. For det er ingenting å overleve på. 

Anonymkode: b873b...579

Helt gratis å legge ut når man bruker polygon som blokkjede hos OpenSea, og å lage en illustrasjon like enkel som noen av bildene som er tatt med her, tar neppe så lang tid.

Du har min fulle sympati, men å lage noen NFT-er og se om en kjøper dukker opp er tross alt en bedre mulighet enn å ikke gjøre det; man har ikke noe å tape økonomisk på å prøve ut denne muligheten.

Anonymkode: 8d299...4ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Et annet NFT-bilde, solgt for 6,6 millioner Dollar - ifølge https://fixthephoto.com:

BIDEN_WIN_iwkosh.jpg

Er dette så voldsomt kreativt at det tilsvarer den skyhøye prisen ...?

Anonymkode: 8d299...4ee

Dette var det eneste av bildene her i tråden som har kunstneriske og kreative kvaliteter nok til at jeg forstår at noen ønsker å kjøpe det. Masse symbolikk, småekkel stemning og man stopper opp og undrer seg over hva i alle dager dette skal bety. Dette har nok tatt mye lengre tid å lage enn alle apene og de pikselerte fjesene, og er etter min mening adskillig mer meningsfylt.

Om det forsvarer den høye prisen er en annen diskusjon. Hva noe er verdt kommer jo ofte an på kjøperne. Hvis noen kjøpte det til så høy sum, så var det tydeligvis verdt prisen for en eller annen.

Anonymkode: 19831...98d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alt jeg ramser opp for å lage NFT-er, er helt gratis, så det er på ingen måte noe man "investerer" i; man har ikke noe å tape her.

Kryptovaluta bør man derimot holde seg langt unna, særlig hvis man er fattig.

Vet ikke om det er tilfellet for NFT, men tydeligvis kan også "vanlige folk" tjene gode penger på dette, som 24-åringen i artikkelen jeg lenket til; har også lest om nordmenn som har tjent gode penger på å lage NFT-kunst; her er en ung kar som har blitt 11 millioner rikere:

Har solgt kryptokunst for 11 millioner. Norske museum skeptiske til å kjøpe.

https://www.nrk.no/kultur/har-solgt-kryptokunst-for-11-millioner.-norske-museum-skeptiske-til-a-kjope.-1.15575801

Men hva Bitcoin angår, kan man snakke om et visst samarbeid, i alle fall helt i begynnelsen:

Sporet transaksjoner: 64 personer utvant nesten all Bitcoin de første to årene

https://www.digi.no/artikler/sporet-transaksjoner-64-personer-utvant-nesten-all-bitcoin-de-forste-to-arene/520161

Anonymkode: 8d299...4ee

Trym Ruud har tross alt studert grafisk design på westerdals.  

Ape kunstneren er jo også en kjent kunstner. 

Det er deres navn som bestemmer prisen, ikke at det er ntf eller hvordan verket ser ut. 

Hadde du laget akkurat samme apen og gitt den it først er det ikke sikkert du ville fått den solgt. 

Anonymkode: ab003...410

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette var det eneste av bildene her i tråden som har kunstneriske og kreative kvaliteter nok til at jeg forstår at noen ønsker å kjøpe det. Masse symbolikk, småekkel stemning og man stopper opp og undrer seg over hva i alle dager dette skal bety. Dette har nok tatt mye lengre tid å lage enn alle apene og de pikselerte fjesene, og er etter min mening adskillig mer meningsfylt.

Om det forsvarer den høye prisen er en annen diskusjon. Hva noe er verdt kommer jo ofte an på kjøperne. Hvis noen kjøpte det til så høy sum, så var det tydeligvis verdt prisen for en eller annen.

Anonymkode: 19831...98d

Kan være enig i at bildet har flere kvaliteter enn cryptopunkene, men her er noe av problemstillingen med NFT-er; hva er det man egentlig kjøper ...?

På samme vis som kjøperen av et gammel, sjeldent frimerke ikke betaler summen på grunn av frimerkets motiv, men for å ha dette bestemte eksemplaret i samlingen sin, verdsettes NFT-er neppe etter motivkvalitet; hvis vedkommende som kjøpte det ønsker å ha det hengende på veggen hjemme, blir likevel den trykte versjonen en kopi, og da kan man like gjerne bruke en annen kopi som grunnlag for dette; kvaliteten på trykket blir det samme.

Men hvis kjøperen bare kjøper NFT-en for å være eier av dette digitale eksemplaret, spiller vel neppe motivet noen stor rolle; hvis det er en kjent kunstner som har laget dette, kan motivet like gjerne være primitivt eller stygt, men det er fortsatt et verk av kunstneren, med potensiale for prisstigning som følge av vedkommendes navn, ikke bildets motiv. Akkurat som med gamle frimerker eller sedler.

Det virkelig pene og gode motivet laget av en totalt ukjent person kan derimot forbli usolgt, eller bli solgt til en brøkdel av prisen for cryptopunkene, som selges til disse prisene på grunn av deres historie.

Så spiller det egentlig noen rolle hvordan en NFT ser ut ...?

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Trym Ruud har tross alt studert grafisk design på westerdals.  

Ape kunstneren er jo også en kjent kunstner. 

Det er deres navn som bestemmer prisen, ikke at det er ntf eller hvordan verket ser ut. 

Hadde du laget akkurat samme apen og gitt den it først er det ikke sikkert du ville fått den solgt. 

Anonymkode: ab003...410

Ja - slik er det dessverre i kunstens verden, at navnet har mer å si enn verkets kvalitet - noe jeg personlig er helt uenig i; hvis en amatørspiller spiller bedre fotball på samme lag enn den kjente proffen, ser jeg ingen grunn til at han skulle ha fått dårligere lønn fordi han er mindre kjent; det er kvaliteten som burde telle.

Anonymkode: 8d299...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor noen vil bruke så mange tusen eller mill på kunst. 
Jeg fant også på noe... kan ikke folk bare betale meg for å eksistere? Bare meg. Dere er heldige som får se meg og eksistere sammen med meg :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når noe hørtes for godt ut til å være sant så er det som regel netopp det. 

Ts er milionær forlengst formoder jeg, og trenger ikke mer penger, og derfor deler denne geniale ideen helt uselviskmed oss..    

Det er mange gode digitale kunstnere og et fåtall tjener så mye at det er noe å snakke om. Vet om minst to dusin vanlige kunstnere og de er heller ikke rike. 

Anonymkode: 0d619...f05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god video som godt og lett forklarer hva NFTs er og, problemene med dem.

 

Anonymkode: 5733b...038

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Avstand said:

Forstår ikke hvorfor noen vil bruke så mange tusen eller mill på kunst. 
Jeg fant også på noe... kan ikke folk bare betale meg for å eksistere? Bare meg. Dere er heldige som får se meg og eksistere sammen med meg :) 

Nydelig skrevet; du både er, og vil alltid være unik.

Men når man snakker om NFT-er, behøver ikke dette nødvendigvis å være en illustrasjon - dette kan også være alt mulig annet; hvis du hadde vært en del av en kunstutstilling, kunne du vært deg selv, som akkurat den du er.

Det samme gjelder NFT-er, du kunne eventuelt lage en NFT som gjenspeiler dette; kanskje en sang du har laget, eller et instrument du spiller, eller muligens et bilde av et ark papir med håndskriften din og noen personlige ord i et vakkert dikt som avspeiler deg selv innenfra.

Etter min mening er det meste av det som lages idag og fremstilles som kunst, i større grad søppel enn kunst - ekte kunst burde avspeile kunstnerens følelser og sjel, noe man ser i de gamle mesterverkene, men kommer ikke til uttrykk i en søppelbøtte med ett par tresko og et grønt eple.

Så skulle du ha lyst til å prøve deg som kunstner her, vil jeg anbefale deg å forsøke å lage noe som uttrykker deg selv, som det fantastiske, unike mennesket du er, som gjør verden til et rikere sted - ikke fordi du har et kjent navn eller en stor bankkonto, men fordi du simpelthen er til.

Fortsatt riktig god sommer.

Anonymkode: 8d299...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uføretrygdet på minste sats her. Dette har jeg allerede gjort gitt.

Jeg tok bilder av 18 unike figurer jeg hadde laget i leire, tok bilde av de og solgte de slm NFT. Jeg har solgt alle NFTene og tjente 732 842,- totalt

Anonymkode: de2a0...dc0

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Når noe hørtes for godt ut til å være sant så er det som regel netopp det. 

Ts er milionær forlengst formoder jeg, og trenger ikke mer penger, og derfor deler denne geniale ideen helt uselviskmed oss..    

Det er mange gode digitale kunstnere og et fåtall tjener så mye at det er noe å snakke om. Vet om minst to dusin vanlige kunstnere og de er heller ikke rike. 

Anonymkode: 0d619...f05

Man vet så lite om andre, så man burde ikke dømme dem.

Rik er jeg ikke, men jeg har nok penger til at jeg klarer meg, og unner andre alt godt - kjenner til kunstnerverdenens mørkere sider, og har lite sans for egoismen og selvdyrkelsen som finner sted der; det fører ikke til noe godt.

Du har rett i det at om noe høres for godt ut, men det som skjer i det digitale universet, eller i samlerkretser for øvrig, følger ikke vanlig logikk med tanke på pris, så det at noen er villig til å betale titalls millioner for en ape som kjeder seg, overrasker meg egentlig ikke. Du husker kanskje bananen med gaffatapen som ble solgt for 1,1 millioner og endte opp med å bli spist av en sulten kunstner ...?

e9a1ea2d-3be5-4e2b-8ac6-0ce47b8d72c5?fit

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Uføretrygdet på minste sats her. Dette har jeg allerede gjort gitt.

Jeg tok bilder av 18 unike figurer jeg hadde laget i leire, tok bilde av de og solgte de slm NFT. Jeg har solgt alle NFTene og tjente 732 842,- totalt

Anonymkode: de2a0...dc0

Wooow.

Oppriktige gratulasjoner fra meg, flott at kunsten din ble satt pris på, og at dette resulterte i en godt salg.

Fortsatt god sommer, og lykke til videre.

Anonymkode: 8d299...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Man vet så lite om andre, så man burde ikke dømme dem.

Rik er jeg ikke, men jeg har nok penger til at jeg klarer meg, og unner andre alt godt - kjenner til kunstnerverdenens mørkere sider, og har lite sans for egoismen og selvdyrkelsen som finner sted der; det fører ikke til noe godt.

Du har rett i det at om noe høres for godt ut, men det som skjer i det digitale universet, eller i samlerkretser for øvrig, følger ikke vanlig logikk med tanke på pris, så det at noen er villig til å betale titalls millioner for en ape som kjeder seg, overrasker meg egentlig ikke. Du husker kanskje bananen med gaffatapen som ble solgt for 1,1 millioner og endte opp med å bli spist av en sulten kunstner ...?

e9a1ea2d-3be5-4e2b-8ac6-0ce47b8d72c5?fit

Wooow.

Oppriktige gratulasjoner fra meg, flott at kunsten din ble satt pris på, og at dette resulterte i en godt salg.

Fortsatt god sommer, og lykke til videre.

Anonymkode: 8d299...4ee

Takk ❤️

Anonymkode: de2a0...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...