Gå til innhold

Over 30 og uten egenkapital - hvordan spare best mulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hmm..

Strøm 600kr, internett 500kr, bom 900kr, diesel 2.000kr, forsikring 1.200, mat/hushold 5.000kr… da er allerede 10.000 borte 

Anonymkode: 2ef3c...aa2

Må du bruke 5000 kr i måneden på mat/hushold? SIFO Referansebudsjett sier at 3120 kr er nødvendig for en kvinne på 31-50 år.

Ifølge referansebudsjettet vil du ha et totalt månedlig forbruk på 13.404 kr. Min erfaring er at mye kan kuttes fra det budsjettet. Vi bruker i hvert fall selv mye mindre, særlig nå som vi sparer til bolig. 

Anonymkode: 79f2c...fb3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hmm..

Strøm 600kr, internett 500kr, bom 900kr, diesel 2.000kr, forsikring 1.200, mat/hushold 5.000kr… da er allerede 10.000 borte 

Anonymkode: 2ef3c...aa2

Du alene trenger vel ikke 5000 til mat/husholdning? Som sagt meg og mine 2 barn bruker 3000 på dette i mnd. Handler 1 gang i uka. En middag holder vel til 2 dager for deg osv? 

Anonymkode: de0df...85a

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Må du bruke 5000 kr i måneden på mat/hushold? SIFO Referansebudsjett sier at 3120 kr er nødvendig for en kvinne på 31-50 år.

Ifølge referansebudsjettet vil du ha et totalt månedlig forbruk på 13.404 kr. Min erfaring er at mye kan kuttes fra det budsjettet. Vi bruker i hvert fall selv mye mindre, særlig nå som vi sparer til bolig. 

Anonymkode: 79f2c...fb3

Enig i at 5000 for en enslig person er altfor mye; man kan spare mye ved å lete i datodisken der mat går ut på dato. Maks 1500 til mat, og 3500 spart.

Og hva er det som skal forsikres; 1200 i måneden er mer enn jeg betaler i boligforsikring for hele året ...?

Anonymkode: 3f930...d9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut alt som er unødvendig, men unn deg litt luksus i hverdagen alikevel for å holde ut ☺️ Her er min guilty pleasure Red Bull 🤭 Men i stadenfor å drikke det hver eneste dag, unner jeg meg en liten en til helgen. Slike ting drar sykt mye penger. 

Du kan også høre med banken om du kan komme under kvoten der man slipper egenkapital, men tror man kansje må ha høyere inntekt da. En kompis av meg fikk lån i banken uten egenkapital og kausjonist, men hadde en rimelig god inntekt.

Anonymkode: 5dbb7...5f0

AnonymBruker
Skrevet

Du burde spare på høyrentekonto, det er trygt for kort sparehorisont. Om du har problmer med å spare kan du ha en konto i en annen bank det er vanskelig å komme til.

Jeg synes som andre her at å spare 20 000 i måneden virker som et oppnålig mål. Det ville jeg gjort. Da trenger du bare spare to år for å ha råd til en bolig til ca 3 millioner. 10 000 i måneden synes jeg virkelig ikke er lite for en person. Jeg har aldri brukt mer enn 10 000 på utgifter etter boligutgifter, og jeg har virkelig ikke levd noe fattig liv, har råd til restaurant, ny pc ca hvert femte år og ferier.

Men om du velger å spare mindre, så vurder om du kommer til å spare i over 5 år, da ville jeg valgt å sette pengene i et gobalt indeksfond.

Anonymkode: 007fb...e83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Shitt.. 30 000 utbetalt og ikke mulighet til å spare mer enn halvparten?  Jeg betaler halvparten av huslån pluss utgifter på boligen(enebolig), pluss halvpart på mat,barnehage,bil osv og har ca 17 i faste utgifter..  Høres ut som du burde jobbe med forbruker ditt🙈

Anonymkode: aeaf2...a68

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Shitt.. 30 000 utbetalt og ikke mulighet til å spare mer enn halvparten?  Jeg betaler halvparten av huslån pluss utgifter på boligen(enebolig), pluss halvpart på mat,barnehage,bil osv og har ca 17 i faste utgifter..  Høres ut som du burde jobbe med forbruker ditt🙈

Anonymkode: aeaf2...a68

Det er derfor mange sliter i disse dager når alt blir dyrere. De vil rett og slett ikke kutte i eget forbruk og å endre vaner..

Anonymkode: 224e2...25a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...