Gå til innhold

Når det er noen i familien som får deg til å føle deg dårlig psykisk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Usikker på om dette passer her, men moderatorer får flytte om det ikke passer her inne. 

Det er ei i familien min som jeg ikke tåler rett og slett. Hun er verdens snilleste og koseligste dame, mot alle andre, men ikke meg. Har ingen å fortelle dette til, ingen som kan høre på meg, og ingen som kan gi meg råd. Dette har pågått i mange år, jeg har alltid holdt kjeft av respekt for familien min, selv om det har såret meg gang på gang. Jeg vet ikke hva grunnen er til at hun er slik mot meg. Har fortalt det til noen andre også, og de har sagt til meg at hun liker å såre meg, for å føle seg bra innvendig.

Et par eksempler. Hun vet at jeg sliter med håravfall i det siste, mister en del hår, og hun sa her om dagen at hun finner masse hår av datteren sin i huset, hun kan samle de og gi de til meg, så kan jeg få tykkere hår. De driver og pusser opp huset, og jeg og hun pleier ikke ofte å sende mld til hverandre. Men her om dagen ut av det blå, sender meg mld med bilder, vi er snart ferdig, vi skal gjøre det og det….bla bla. Hvorfor sender du meg det? Bryr meg ikke. Fikk lyst å skrive det men turte ikke. Hun skal alltid være over meg, hun skal alltid være bedre enn meg. Jeg bryr meg ikke om det, ikke plag meg, lev ditt liv og la meg leve mitt. Ikke sant? 

Hvordan skal jeg klare å holde ut? Hvordan lære meg å ikke bry meg? Alt hun sier eller gjør mot meg, sitter dypt i meg, og jeg går dagen rundt å tenker på det. Skjønner ikke hva jeg har gjort for å fortjene dette. I tillegg så sliter jeg psykisk og dette gjør det verre.

Har dere noen råd til meg? Hva har dere gjort når noen sårer dere gang på gang? Hvordan komme meg ut av dette?

Anonymkode: 9562c...333

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen andre enn deg som har kontroll over din psyke. Gi blaffen i hva andre måtte mene og kutt ut denne personen. 

"Sticks and stones may break your bones, but words can never hurt you"

Anonymkode: 6f2f5...4e4

AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig, du må begynne å bli litt tøffere. Du er ikke slem fordi om du står opp for deg selv eller sier nei osv. Du må ta vare på deg, og dersom hun ikke er bra for deg må du ta litt tid borte fra henne. 

Jeg har kuttet mennesker bort fra livet mitt fordi at de er sånn som henne du snakker om. Og kanskje det løser seg også, men litt tid fra hverandre og tydeligere grenser fra deg. Det er tøft, men det må nesten noe til. Sånn som dette kan det ikke fortsette, på din bekostning.

Du fortjener å ha det bra, du skal ikke holde ut sånne ting  :klem:

Anonymkode: 7c740...000

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingen andre enn deg som har kontroll over din psyke. Gi blaffen i hva andre måtte mene og kutt ut denne personen. 

"Sticks and stones may break your bones, but words can never hurt you"

Anonymkode: 6f2f5...4e4

Det er akkurat dette som er så vanskelig, får det ikke til. Gi blaffen? Prøver og prøver og feiler. Har også prøvd å kutte henne ut, det heller går ikke. 😤

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt ærlig, du må begynne å bli litt tøffere. Du er ikke slem fordi om du står opp for deg selv eller sier nei osv. Du må ta vare på deg, og dersom hun ikke er bra for deg må du ta litt tid borte fra henne. 

Jeg har kuttet mennesker bort fra livet mitt fordi at de er sånn som henne du snakker om. Og kanskje det løser seg også, men litt tid fra hverandre og tydeligere grenser fra deg. Det er tøft, men det må nesten noe til. Sånn som dette kan det ikke fortsette, på din bekostning.

Du fortjener å ha det bra, du skal ikke holde ut sånne ting  :klem:

Anonymkode: 7c740...000

Tusen takk for ditt svar.❤️

Jeg har som sagt prøvd å kutte henne ut, men når jeg prøver det, så sees vi plutselig mer. Feks, bursdager, fest osv.. eller hun plutselig kommer på min dør, ber meg på noe ol…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sticks and stones may break your bones, but words can never hurt you"

Det der er faktisk ikke sant. Tro meg. 

Ts: Du kan velge selv hvor mye du vil ha med henne å gjøre. Jeg antar at det er flere ting hun har gjort enn det du nevner i hi. 

Anonymkode: 9dafa...c0b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og hva gjør man når denne personen er ens egen forelder?

Anonymkode: e385b...f5f

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det der er faktisk ikke sant. Tro meg. 

Ts: Du kan velge selv hvor mye du vil ha med henne å gjøre. Jeg antar at det er flere ting hun har gjort enn det du nevner i hi. 

Enig med deg her, ord kan såre og stikke dypere enn noe annet. Hadde hun drevet og slått meg, hadde det ikke vært like vondt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tusen takk for ditt svar.❤️

Jeg har som sagt prøvd å kutte henne ut, men når jeg prøver det, så sees vi plutselig mer. Feks, bursdager, fest osv.. eller hun plutselig kommer på min dør, ber meg på noe ol…

Når hun kommer på døra har du lov til å være avvisende. Øv deg på det. Det er mulig hun faktisk er av typen som respekterer deg mer hvis du gir blaffen i henne og ikke er redd for å vise det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du kan fortsatt velge hvor mye kontakt og hva slags kontakt, det er ditt liv ♥️

Gjest Suzanne
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da må man finne strategier for å skjerme seg. Det er vanskelig, men mulig. Dette er dessverre mitt spesialområde. Jeg har vokst opp med en hysterisk mor. Hun har sagt så mye drøye ting,

"du er en tøyte", "du kommer alltid til å være ulykkelig i livet. Der er du lik meg",

"hvis du drar ut nå kommer jeg til å ta livet mitt, og da er det din feil". Osv osv. 

Jeg gikk til psykolog, psykiater. Jeg fikk antidepressiva (hjalp litt fordi jeg ble helt flat). Jeg reiste bort så ofte jeg kunne. Alt dette var imidlertid avledninger, og løste ikke problemet. 

Redningen for meg ble tai chi/ qi gong/ meditasjon. Ble sterkere psykisk. Lykke til. 

AnonymBruker
Skrevet

Sette sunne grenser for deg selv. Det er ditt eget ansvar som voksent menneske å gjøre det. Ikke lett, men det blir lettere for hver gang du gjør det. 

Anonymkode: 87599...bc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Sette sunne grenser for deg selv. Det er ditt eget ansvar som voksent menneske å gjøre det. Ikke lett, men det blir lettere for hver gang du gjør det. 

Har du tips til hvordan? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Usikker på om dette passer her, men moderatorer får flytte om det ikke passer her inne. 

Det er ei i familien min som jeg ikke tåler rett og slett. Hun er verdens snilleste og koseligste dame, mot alle andre, men ikke meg. Har ingen å fortelle dette til, ingen som kan høre på meg, og ingen som kan gi meg råd. Dette har pågått i mange år, jeg har alltid holdt kjeft av respekt for familien min, selv om det har såret meg gang på gang. Jeg vet ikke hva grunnen er til at hun er slik mot meg. Har fortalt det til noen andre også, og de har sagt til meg at hun liker å såre meg, for å føle seg bra innvendig.

Et par eksempler. Hun vet at jeg sliter med håravfall i det siste, mister en del hår, og hun sa her om dagen at hun finner masse hår av datteren sin i huset, hun kan samle de og gi de til meg, så kan jeg få tykkere hår. De driver og pusser opp huset, og jeg og hun pleier ikke ofte å sende mld til hverandre. Men her om dagen ut av det blå, sender meg mld med bilder, vi er snart ferdig, vi skal gjøre det og det….bla bla. Hvorfor sender du meg det? Bryr meg ikke. Fikk lyst å skrive det men turte ikke. Hun skal alltid være over meg, hun skal alltid være bedre enn meg. Jeg bryr meg ikke om det, ikke plag meg, lev ditt liv og la meg leve mitt. Ikke sant? 

Hvordan skal jeg klare å holde ut? Hvordan lære meg å ikke bry meg? Alt hun sier eller gjør mot meg, sitter dypt i meg, og jeg går dagen rundt å tenker på det. Skjønner ikke hva jeg har gjort for å fortjene dette. I tillegg så sliter jeg psykisk og dette gjør det verre.

Har dere noen råd til meg? Hva har dere gjort når noen sårer dere gang på gang? Hvordan komme meg ut av dette?

Hun har kommet under huden på deg og hun liker å plage deg. 

Du må enten sette grenser eller være avvisende. Ikke svar på sånne meldinger, og ikke svar på sånne kommentarer. 

Bare vær høflig og ellers hold deg mest mulig unna. 

Hun trenger deg for å føle seg bedre. 

Jeg kjenner den typen, og det beste er å være avvisende og bestemt mot de. 

Anonymkode: 9326b...13e

AnonymBruker
Skrevet

Bestem deg for en setning du sier neste gang hun sier noe frekt til deg. For eksempel:" Var det der hyggelig ment"?. Hvis hun ler avvæpnende og prater det bort så skjønner du at hun skjønner tegninga. Hvis hun sier "ja" oppriktig så går det an å si "Det opplevdes ikke sånn for min del. Jeg liker ikke slike kommentarer".

Eller noe helt annet. Men det å ha en setning på lur som du kan si neste gang tror jeg kan være lurt. For når slike kommentarer kommer blir man ofte perpleks og greier ikke å komme på hva man skal svare før lenge etterpå.

Anonymkode: 3a1a6...d59

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kuttet ut all kontakt med min halvbror. Han er psykopat og har oppført seg dårlig, lyver og overdriver. Om alt og alle. -den eneste måten å beskytte meg selv på var å kutte han ut fra min hverdag. Uten å forklare for han. Han ville uansett ikke forstå at han har gjort noe galt. -han lager sine egne sannheter om meg/andre.  Jeg får vite at han snakker bak ryggen min ennå. Og ps: Jeg savner ikke å ha kontakt med han. 

Anonymkode: 7e0e2...e83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er akkurat dette som er så vanskelig, får det ikke til. Gi blaffen? Prøver og prøver og feiler. Har også prøvd å kutte henne ut, det heller går ikke. 😤

Ts

Hvorfor kan du ikke kutte henne ut? Jeg kuttet ut broren min, beste jeg har gjort. 

Anonymkode: 08dc7...dec

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Har du tips til hvordan? 

Tenkte å skrive at du ikke skulle svare på meldinger, men det beste for deg ville kanskje være å blokkere personen så du slipper disse stikkene.

Spørsmålet du bør stille deg igjen og igjen er "hva ville være best for meg i denne situasjonen" og handle deretter.

Vær egoistisk. Mange må bli voksne før de forstår verdien av egoisme. Det kan være nøkkelen til bedre helse. Særlig mange av oss kvinner skal være så greie mot andre at vi lar oss selv bli ødelagt på veien.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...