Gå til innhold

Er følelsesmessig umodne mennesker mer redde for utroskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er følelsesmessig umodne mennesker mer redde for utroskap og er de egentlig redde for å bli forlatt?

Føler følelsesmessig umodne mennesker mer behov for å "eie" sin partner?

Takler følelsesmessig umodne mennesker utroskap dårligere enn følelsesmessig modne mennesker?

Er følelsesmessig umodne mennesker mer sannsynlige til å gjøre det slutt og splitte opp familier, hvis partner er utro?

Anonymkode: 3c084...488

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er veldig umoden om du blir i et forhold hvor du blir såret tenker jeg. 0 selvrespekt også. Barn har det bedre i 2 lykkelige hjem enn 1 ulykkelig et. 

Anonymkode: 88369...785

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil vel heller si at de som er utro er de som er følelsesmessig umodne. De er som egoistiske små barn som kun tenker på egen nytelse uten tanke for andre og andres følelser.

Anonymkode: 790d0...7b1

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er følelsesmessig umodne mennesker mer redde for utroskap og er de egentlig redde for å bli forlatt?

Takler følelsesmessig umodne mennesker utroskap dårligere enn følelsesmessig modne mennesker?

Er følelsesmessig umodne mennesker mer sannsynlige til å gjøre det slutt og splitte opp familier, hvis partner er utro?

Skjønner hvor du vil, men det går an å både være sårbar følelsesmessig og ha problemer med å håndtere og regulere følelser, uten å være følelsemessig umoden… Syns det ble litt feil uttrykk.

Anonymkode: e1b55...a4b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er en stor frykt man har før man opplever det. Man tenker at det er det verste i verden. Men når man blir eldre og har litt mer erfaring så ser man det kanskje mer for hva det er, og da har man kanskje er mer realistisk syn på forhold og dette med å leve lykkelig i alle sine dager. 

Anonymkode: 4af53...ae4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Svaret er ja for de tre første, og nei for det siste.

Å finne seg i utroskap har ingenting med emosjonell modenhet å gjøre, og kan sågar være et tegn på det motsatte – at man finner seg i hva som helst fordi man ikke har den emosjonelle styrken til å håndheve sine egne grenser.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min opplevelser er ja på de to første. Min eks var veldig umoden følelsesmessig, hvilket førte til at vi aldri fikk en god connection eller nært forhold. Alt foregikk på overflaten. Jeg tror han kjente på det, men ikke visste hvordan han skulle være nær noen. Når forholdet begynte å rakne gikk han veldig i eie-modus, jeg tror det var eneste måten han trodde han kunne bevare forholdet på. 

Anonymkode: 67998...bee

• Liker 2
Skrevet

I dette svaret:

Følelsesmessig umoden = Manglende evne å sette seg inn i andres følelser og perspektiver. Egne følelsesmessige behov står i sentrum.

Tenk barnehagebarn.

Den følelsesmessig umodne, kan akkurat som den modne både komme som usikker og selvsikker. 

Er dem mer redd for utroskapi et forhold? Ved å ikke egentligen bry seg så mye om følelsene til sin partner, kan dem komme å overse faresignaler.

Eie partner? Et litt uklart begrep. Den umodne er opptatt hva den kan få av sin partner, og ikke hva den kan gi partneren. Den vil få kjærlighet, men er ikke viktig å gi kjærlighet for eksempel. Vil nok kunne skape dynamikk som kan benevnes å ønske å eie. Men kan vel også gi det motsatte, 

Takler dem utroskap dårligere? Sannsynligvis i den opplevde reaksjonen. Men kan på andre siden faktisk ha større toleranse for utroskap eller akspet for alternative samlivsformer, da dem ikke er særlig dypt engasjerte i sin partner, men partneren er et verktøy og ikke et mål.

Gjøre det slutt etter utroskap? Igjen så er den emosjonell umodne fokusert på seg, sine følelser og sitt perspektiv. Så her kan det vel slå alle veier. Den kan nok gjerne bli i forholdet for å opprettholde en fasade om den perfekte familien, hvis det er viktig for den. Man må huske at den umodne har lettere for å være utro selv. Slik at en løsning som "Ok, da er det fritt frem for meg, og jeg har fått et maktovertak hjemme, så flott" kan passe. 

Litt refleksjon.

Hvordan vil en emosjonell umoden eller moden partner reagere hvis den oppdager at partneren har snoket på mobilen?

Den umodne vil ha fokus kun på seg selv, høy sannsynlighet for kjefting og ultimatum. Med en fremstilling der fokus er introvert.

Den modne vil søke å ikke kun formidle hvordan snokingen har påvirket den, men vil søke en sivilisert dialog med partneren der den ønsker å forstå hvorfor partneren hadde dette behovet, og være åpen for tiltak som hjelper partneren å føle den trygghet som gjør at ønske om å snoke blir borte.

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke jeg - tenker faktisk litt mer balansert på det.. og utroskap kan være så mye.. 
Jeg mener at alle har lov til å reagere slik de gjør - ingen har rett til si til noen at de overreagerer eller ikke reagerer sterkt nok - noen har behov for å vite at partneren sin får dekket sine behov hjemme mens andre er helt ok med flørting og kanskje mer. Om det har med modenhet å gjøre - ja kanskje - men å være mer moden vil ikke si at man aksepterer mer - bare at man vet tydeligere hvor grensen går og har kommunisert det

jeg synes ikke vi skal dømme verken dem som tilgir affærer eller serieutroskap, de som går fordi partneren opptrer flørtende eller de som avtaler noe seg i mellom - hemmeligheten må vel være at alle par prater om dette - hva er greit og hva er ikke..

For min egen del har jeg synes at flørting på begge sider er helt innafor, jeg har tilgitt at han kysset en annen og jeg tror jeg kunne tilgitt mer og - det er andre ting jeg ikke tilgir (f.eks vold) Jeg tror jeg kunne ha testet åpent forhold men vet jo ærlig talt ikke hvordan jeg egentlig hadde reagert eller følt så måtte gått forsiktig frem.

Jeg synes det er som mye annet i livet - man feiler en gang i blant - det er hvordan man reparerer som er viktig for meg. Partneren min kom hjem og la kortene på bordet og vi snakket om hvordan det påvirket oss begge..

Skrevet

I dette svaret:

Følelsesmessig umoden = Manglende evne å sette seg inn i andres følelser og perspektiver. Egne følelsesmessige behov står i sentrum.

Tenk barnehagebarn.

Den følelsesmessig umodne, kan akkurat som den modne både komme som usikker og selvsikker. 

Er dem mer redd for utroskapi et forhold? Ved å ikke egentligen bry seg så mye om følelsene til sin partner, kan dem komme å overse faresignaler.

Eie partner? Et litt uklart begrep. Den umodne er opptatt hva den kan få av sin partner, og ikke hva den kan gi partneren. Den vil få kjærlighet, men er ikke viktig å gi kjærlighet for eksempel. Vil nok kunne skape dynamikk som kan benevnes å ønske å eie. Men kan vel også gi det motsatte, 

Takler dem utroskap dårligere? Sannsynligvis i den opplevde reaksjonen. Men kan på andre siden faktisk ha større toleranse for utroskap eller akspet for alternative samlivsformer, da dem ikke er særlig dypt engasjerte i sin partner, men partneren er et verktøy og ikke et mål.

Gjøre det slutt etter utroskap? Igjen så er den emosjonell umodne fokusert på seg, sine følelser og sitt perspektiv. Så her kan det vel slå alle veier. Den kan nok gjerne bli i forholdet for å opprettholde en fasade om den perfekte familien, hvis det er viktig for den. Man må huske at den umodne har lettere for å være utro selv. Slik at en løsning som "Ok, da er det fritt frem for meg, og jeg har fått et maktovertak hjemme, så flott" kan passe. 

Litt refleksjon.

Hvordan vil en emosjonell umoden eller moden partner reagere hvis den oppdager at partneren har snoket på mobilen?

Den umodne vil ha fokus kun på seg selv, høy sannsynlighet for kjefting og ultimatum. Med en fremstilling der fokus er introvert.

Den modne vil søke å ikke kun formidle hvordan snokingen har påvirket den, men vil søke en sivilisert dialog med partneren der den ønsker å forstå hvorfor partneren hadde dette behovet, og være åpen for tiltak som hjelper partneren å føle den trygghet som gjør at ønske om å snoke blir borte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tenker at de som er redde for utroskap, er de som av ulike grunner ikke stoler helt og fullt på sin partner. Kanskje har partner sviktet tidligere?    I et slikt tilfelle vil det til en viss grad være rasjonelt å «frykte» utroskap. Og det handler selvfølgelig ikke om umodenhet, men om å være årvåken.

Anonymkode: 08569...360

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Virker som om du er utsatt for utroskap, har valgt å bli, og forsvarer det med at de som blir er "mer følelsesmessig modne".

En følelsesmessig moden og trygg person godtar såklart ikke oppførsel som utroskap.

Anonymkode: 7412e...d37

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er vel strengt tatt den utro som velger å splitte opp familien.

Det er ikke sånn at de mest modne nødvendigvis er de som blir værende med utro mann ihvertfall.

Anonymkode: 78ce4...b4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg tror det er en stor frykt man har før man opplever det. Man tenker at det er det verste i verden. Men når man blir eldre og har litt mer erfaring så ser man det kanskje mer for hva det er, og da har man kanskje er mer realistisk syn på forhold og dette med å leve lykkelig i alle sine dager. 

Anonymkode: 4af53...ae4

Når man blir eldre og mer erfaren, slutter man å se på selve utroskapen og mer på hvordan vedkommende takler situasjonen som har oppstått. Om de er villige til å endre forholdet til det bedre sammen, er det vits, hvis de bare unnskylder seg er det bare å signere separasjonspapirer med det samme. 

Anonymkode: 6f858...b99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...