Gå til innhold

Hva ville en norsk 15-åring oppleve som mest annerledes dersom hun plutselig ble fraktet tilbake i tid til 1980?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I 1980 var det de voksne som bestemte i skolen og man ble sendt ut på gangen hvis man forstyrret for mye og så fikk man ikke delta i skolefri men sitte å lese i klasserommet som straff. Læreren fikk heller ikke anmeldelse om vold på seg hvis hun/han tok i en elev. 

Anonymkode: 55a7c...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At man måtte legge seg i badekaret for å få på seg olabuksene

Anonymkode: ce6c5...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hadde tekst-tv kommet i 1980? Isåfall var det det nærmeste vi kom internett:)

Tekst-tv kom i 83

Anonymkode: ce6c5...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det hadde vi også, i Lada'n jeg nevnte tidligere. Det var i sort, ganske hard plast og hadde orange reimer. Jeg klarer ikke tidfeste det helt nøyaktig, men brødrene mine brukte det etter tur, og de er født på slutten av 70-tallet begge to. Etter dagens standard var det antakelig rene dødsfella, men det var helt klart et sikkerhetstiltak og ikke bare "barneoppbevaring", med 5-punkts sele og sidestøtte til hodet. 

Nå høres det ut som foreldrene mine var datidens sikkerhetsfreaker. Men når vi satt på med naboer, venner og kjente slang vi rundt i bagasjerommet på stasjonsvogna sammen med bagasje, ting og tang, uten at foreldrene mine leet et øyelokk. Jeg har også sittet på bruskasser og hjulbuer i lasterommet på en varebil, uten at noen bekymret seg over det heller. 

Anonymkode: 1ab4a...69e

Familien jeg bodde hos hadde skikkelig barnesete  med 5 punkt sele. Eller mulig det bare var 4 men likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen CGI, ingen autotune. Bare kjedelige filmer. Som Alien. Og Nattens krigere (The Warriors). Eller Life of Brian. Ja, de kunne ikke lage skikkelige filmer før nei. Uten autotune var det ikke mange som kunne synge heller.

https://www.vglista.no/topplister/topp-20-single-1980-01/

Anonymkode: d0120...1c8

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • For å kjøpe noe måtte man ha kontanter. Voksne hadde sjekkhefter, men ikke ungdommer. Man måtte fysisk gå i butikken og ha med seg penger.

    Postordre fantes også, men det er langt fra en postordrekatalog til dagens nettbutikker.
     
  • "Alle" voksne røykte, de som ikke røyket til daglig røyket ihvertfall på fest. De røyket overalt, hjemme, på arbeidsplassen og i bilen med barna. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 4.42):

Hva ville en norsk 15-åring oppleve som mest annerledes dersom hun plutselig ble fraktet tilbake i tid til 1980?

Anonymkode: d0120...1c8

Det hun nok først hadde merket var at Internett, mobil og sånt ikke eksisterte. At verden var mye snevrere, at rommet for hva du kunne og ikke kunne gjøre var utrolig mye trangere.

Så, end ag hun kjedet seg, ville hun slått på nyhetene. Og opplevd åpen, skamløs rasisme i beste sendetid. Ønsket hun, som jente, å trå utenfor den lille boksen for hva som var ålreit å gjøre som jente så ville hun møtt åpen hets. Fra voksne. Som ikke verken hadde eller så noen grunn til å skjule sin forakt - fordi forakten både var forventet og oppmuntret.

En 15 årig jente i 1980 kunne forvente en vesentlig dårligere livskvalitet enn en jente kan forvente i Norge i dag. Så det ville selvsagt vært annerledes. Valgte hun en partner som dengte henne, feks, og gikk til politiet, ville de nok muligens ikke åpent le av henne. Men de ville heller ikke ha bistått.

Anonymkode: 3eddc...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen CGI, ingen autotune. Bare kjedelige filmer. Som Alien. Og Nattens krigere (The Warriors). Eller Life of Brian.

Anonymkode: d0120...1c8

Nå troller du veldig. Film var da mye bedre før alt begynte å se ut som et dataspill.

Anonymkode: 5a786...d8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 6.28):

Homofili begynte å bli kult i pop verden faktisk, mange androgyne artister som George Michael, Prince, David Bowie, Michael Jackson, Freddie Mercury. Men det var nok ikke så vanlig at man var åpen. London pub var i hvert fall oppe og gikk da! 

Anonymkode: 7565a...8f6

Vet du hva androgyn betyr?

Anonymkode: 384ef...7b6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå troller du veldig. Film var da mye bedre før alt begynte å se ut som et dataspill.

Anonymkode: 5a786...d8f

Når du nevner dataspill, om vi jukser litt, ti år senere så dataspill slik ut. Det er rart med det, men dette ser langt mer inviterende og spennende ut, synes jeg, enn noen av de spillene jeg har sett de siste 5-6 årene.

 

Åh, og er du sikker på at "trolle" er ordet du leter etter? Det er ikke "sarkasme" du tenker på altså?

Anonymkode: d0120...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når du nevner dataspill, om vi jukser litt, ti år senere så dataspill slik ut. Det er rart med det, men dette ser langt mer inviterende og spennende ut, synes jeg, enn noen av de spillene jeg har sett de siste 5-6 årene.

 

Åh, og er du sikker på at "trolle" er ordet du leter etter? Det er ikke "sarkasme" du tenker på altså?

Anonymkode: d0120...1c8

Åh, og jeg glemte å nevne:

Tenk, bare 10 år tidligere så var dataspill bare streker. På 10 år var det dette som var dataspill. For en enorm utvikling på bare 10! år.

Anonymkode: d0120...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 6.54):

Ingen feite folk.

Man slapp å høre maset om Pride en hel måned.

Anonymkode: 883f9...95a

Feil! 

Jeg er født i 1970 og var overvektig fra førskolealder og ble satt på diverse dietter gjennom hele barndommen. 

AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 6.56):

Det var ikke slik at annenhver ungdom hadde adhd/asberger ol.

Anonymkode: 883f9...95a

Feil det også.

Jeg fikk riktignok ikke Asperger-diagnose før i 2009, men vanskene mine var så absolutt til stede i 1980. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.7.2022 den 0.41):

Det hadde vi også, i Lada'n jeg nevnte tidligere. Det var i sort, ganske hard plast og hadde orange reimer. Jeg klarer ikke tidfeste det helt nøyaktig, men brødrene mine brukte det etter tur, og de er født på slutten av 70-tallet begge to. Etter dagens standard var det antakelig rene dødsfella, men det var helt klart et sikkerhetstiltak og ikke bare "barneoppbevaring", med 5-punkts sele og sidestøtte til hodet. 

Nå høres det ut som foreldrene mine var datidens sikkerhetsfreaker. Men når vi satt på med naboer, venner og kjente slang vi rundt i bagasjerommet på stasjonsvogna sammen med bagasje, ting og tang, uten at foreldrene mine leet et øyelokk. Jeg har også sittet på bruskasser og hjulbuer i lasterommet på en varebil, uten at noen bekymret seg over det heller. 

Anonymkode: 1ab4a...69e

Jeg hadde og et sete i svart plastmateriale. Ikke noe gøy på sommeren. Kjenner fremdeles følelsen av varmen og låra mine klistra til det setet.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...