Gå til innhold

Hva ville en norsk 15-åring oppleve som mest annerledes dersom hun plutselig ble fraktet tilbake i tid til 1980?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke i baksetet vel.

Anonymkode: 5a786...d8f

Husker 1980 litt dårlig, men i 1985 hadde vel alle biler belter også i baksetet.

Anonymkode: 6d4ed...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var ikke noe som het å være sliten! 

Anonymkode: 06f5e...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husker 1980 litt dårlig, men i 1985 hadde vel alle biler belter også i baksetet.

Anonymkode: 6d4ed...63f

Ikke vår. Den var for gammal. 

Anonymkode: 06f5e...f40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

De hadde fått sjokk når de hadde opplevd tv sendingene sluttet kl. 2300. I tillegg hadde de fått hakeslepp at butikkene stengte kl. 16 på hverdager og kl. 13 på lørdager. 

Anonymkode: 1dae9...0b5

Her er tv-programmet for en fredagskveld i 1980.

bilde.png.143f89ad52f0df395a39baa298b8cfe0.png

Anonymkode: 5a786...d8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her er tv-programmet for en fredagskveld i 1980.

bilde.png.143f89ad52f0df395a39baa298b8cfe0.png

Anonymkode: 5a786...d8f

«No sender me den tysk-tsjekkoslovakiske spelefilmen om soldaten Zmysmeck Brogntnok og kva som hende i livet hans då han vende heim frå andre verdskrig». 

Anonymkode: 06f5e...f40

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (39 minutter siden):

Jo, fikk første maskin i 78, fikk ibm i 82, Amiga i 86 (hadde ikke commondore)

det var commodore som laget amiga også  :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ikke i baksetet vel.

Anonymkode: 5a786...d8f

 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Husker 1980 litt dårlig, men i 1985 hadde vel alle biler belter også i baksetet.

Anonymkode: 6d4ed...63f

Mener bestemt at Lada'n vår hadde 3-punktsbelter i baksetet allerede på slutten av 70-tallet. (Men ikke i midten da, der var det 2-punkt over magen. Flaks for lillebror at vi aldri kræsja. 😳)

Anonymkode: 1ab4a...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

«No sender me den tysk-tsjekkoslovakiske spelefilmen om soldaten Zmysmeck Brogntnok og kva som hende i livet hans då han vende heim frå andre verdskrig». 

Anonymkode: 06f5e...f40

Høres som en typisk mandagsfilm! 😂 Men det er ingenting som kommer opp mot finsk fjernsynsteater.  🤣 

TV-uka på 80-tallet var egentlig ganske spikret. 

Mandag: Mandagsfilmen, om jeg husker riktig? Det var vel her vi ofte fikk "spelefilmer" fra nær og fjern. Spesielt fjern, type ikke engelskspråklig.

Tirsdag: Fjernsynsteateret! Det er ingenting som gjør seg så godt på TV som å trykke et TV-kamera opp i ansiktet på sceneskuespillere som er vant til å spille for bakerste rad. :)  (Eller ikke.)

Onsdag: Komikveld. Her var det faktisk ganske mye moro. :) 

Torsdag: ... Tja, noe må det ha vært, men jeg husker ikke hva.

Fredag: Detektimen! Ukas høydepunkt. Det beste var når det var Derrick, for det var ufarlig nok til at jeg fikk lov til å se på. 😂

Lørdag: Ett og annet underholdningsprogram, og på tampen av tiåret kom: Nattkino! 😃 Her begynte NRK å sende litt mer kommersielle filmer, type Hollywood og til og med action og litt skrekk og gru. For mange var dette første møte med klassikere som Deliverance, Rosemary's Baby, Chinatown m.m.

Søndag: Andakter, konserter, seriøse, tunge og oppbyggelige programmer, så vidt jeg husker. Ukas dårligste TV-kveld for oss som ikke var så oppbyggelig anlagt. (Kanskje unntatt tirsdag.) :P 

Anonymkode: 1ab4a...69e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Var det vanlig med disketter og laptop i 1980?

Anonymkode: 5a786...d8f

Nei, ikke hjemme hos folk, kun på kontorer, universiteter og kanskje noen skoler. Min far kjøpte ZX Spectrum i 1984 og vi var blant de første på min skole som fikk hjemme. Hjemmemaskinene brukte oftest vanlige musikkassetter og lydsignaler til lagring av spill og programmer, ikke disketter. Da kunne man også kopiere spill fra andre på samme måte som vi kopierte musikk av hverandre, men hvis man lagde kopier av kopier av kopier osv ble til slutt kvaliteten så dårlig at spillene ikke lot seg starte. Eller at de startet etter femte forsøk og det kunne ta flere minutter å forsøke. Det er ikke få timer jeg og mange jevnaldrende har brukt på å høre på skrapelydene av mislykkede spillinnlastinger. Først senere ble PCer med disketter vanlig å ha hjemme, fra ca 1988. De billigste av de første PCene, såkalt IBM-kompatible PCer, hadde kun disketter, ikke harddisker. Og hardiskene i de litt dyrere var typisk på bare 10 eller 20 mb. Ja, megabyte. Ikke gigabyte eller terabyte som i dag. Første bærbare, de het ikke laptok dengang da ingen var uansvarlige nok til å ha noe så dyrt på fanget, var egentlig en slepbar Osbourne formet som en liten koffert når den var lukket, veide kanskje 10kg:

image.png.5ff659a8767b1d2fbb53d7495e329b56.png

Anonymkode: 6d4ed...63f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres som en typisk mandagsfilm! 😂 Men det er ingenting som kommer opp mot finsk fjernsynsteater.  🤣 

TV-uka på 80-tallet var egentlig ganske spikret. 

Mandag: Mandagsfilmen, om jeg husker riktig? Det var vel her vi ofte fikk "spelefilmer" fra nær og fjern. Spesielt fjern, type ikke engelskspråklig.

Tirsdag: Fjernsynsteateret! Det er ingenting som gjør seg så godt på TV som å trykke et TV-kamera opp i ansiktet på sceneskuespillere som er vant til å spille for bakerste rad. :)  (Eller ikke.)

Onsdag: Komikveld. Her var det faktisk ganske mye moro. :) 

Torsdag: ... Tja, noe må det ha vært, men jeg husker ikke 

Anonymkode: 1ab4a...69e

Mener å huske det var en serie, gjerne britisk, på torsdagene.

Anonymkode: 5a786...d8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Var det vanlig med disketter og laptop i 1980?

Anonymkode: 5a786...d8f

Hadde kasett på min men disketter fantes

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fru Uperfekt said:

Hadde kasett på min men disketter fantes

Selvfølgelig fantes disketter, men det var definitivt ikke vanlig at folk hadde slik maskin hjemme i 1980.

Anonymkode: 5a786...d8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Husker 1980 litt dårlig, men i 1985 hadde vel alle biler belter også i baksetet.

Anonymkode: 6d4ed...63f

Var au-pair i Frankrike 79/80. De hadde barnesete i bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 6.38):

Bugg

Bugg ja, colabugg, sitronbugg, etc. Det var tider det! Og fingeris, den savner jeg. 

Noe av det jeg setter mest pris på fra barndommen på 80 tallet var mangelen på sosiale medier (vi hadde ikke internett før jeg begynte på ungdomsskolen) og det at ikke alt var så organisert. Vi ungene møttes i nabolaget og fant på så mye sprell. Nå synes jeg aldri jeg ser unger ute. 

Anonymkode: f5ebb...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 7.18):

Modem om en skulle bruke datidens Internet

laptopene var slepbare ikke bærbare

Tok opp spill på kasett fra nærradioen

Disketter med spill og andre ting som en sendte i posten, omtrent som kjedebrev 

En måtte ringe ett spesifikt nr og få tildelt tidspunkt om en skulle ringe fra vanlig telefon til teksttelefon (Dette var noe de døve brukte før mobilen kom) Evt kunne en fjuske med å bruke et program som Telenor senere plukket opp som gjorde at en kunne ringe via modem og PC

Folk gikk mer på byn i helgene, mindre hjemmefester.

Anonymkode: a72e1...193

Dette er jo 90-tallet, ikke 1980.

Anonymkode: fa937...02b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 9.38):

Husker at det var 1 av totalt 500 unger på min skole som de voksne omtalte som " hyperaktiv".

I dag ville nok minst 80 av de 500 fått adhd-diagnosen.

Anonymkode: 31f7a...657

Men det var fremdeles mange som hadde adhd på den tiden. I min klasse var den som ødela i timene ofte. Synes jo synd på ham, for senere i voksen alder fikk han endelig diagnosen som han burde fått da. Har også en i familien som fikk mye av skolegangen rett vest pga udiagnosert ahdh. Det er ikke en diagnose som plutselig kom, den har alltid vært der. Forskjellen er bare at nå er det mer synlig - før kunne de med adhd reise ut å ta hyre på skute, få seg jobb i en eller annen praktisk jobb osv. Nå er det høyere utdanningskrav. 

Noe jeg savner fra 80 tallet var å få brev i postkassen! Håndskrevne brev fra venner med klistremerker og div i. Morsomt!

Anonymkode: f5ebb...793

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er jo 90-tallet, ikke 1980.

Anonymkode: fa937...02b

1980, var kanskje litt tidelig ute men min far var teknofil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mobiltelefon eller internett.

Kun hustelefon. Skulle man finne tlf.nr til noen måtte man slå opp i telefonkatalogen. De kom forøvrig i en stabel på trappen en gang i året, en miljøbevisst 15-åring fra 2022 ville nok blitt sjokkert over hvor mye papirforsøpling dette førte til. For ikke å snakke om alle leksikonene som sto i bokhyllene rundt om. 

Hadde tekst-tv kommet i 1980? Isåfall var det det nærmeste vi kom internett:)

Man kjøpte smågodt over disk, 10, 25 og 50 øre per ting. Betalte kontant.

Språket var norsk, ikke utvannet med annethvert engelsk ord som nå, påvirket av tv og sosiale medier. 
 

Barn og ungdom leste bøker og blader, og var med i bokklubber. Når de var sammen med andre barn/ungdom så snakket og lekte de sammen hele tiden istedenfor å glo på hver sin skjerm som man gjør en del av tiden nå:)

Anonymkode: af18c...7a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ToveM skrev (18 timer siden):

Var au-pair i Frankrike 79/80. De hadde barnesete i bilen. 

Det hadde vi også, i Lada'n jeg nevnte tidligere. Det var i sort, ganske hard plast og hadde orange reimer. Jeg klarer ikke tidfeste det helt nøyaktig, men brødrene mine brukte det etter tur, og de er født på slutten av 70-tallet begge to. Etter dagens standard var det antakelig rene dødsfella, men det var helt klart et sikkerhetstiltak og ikke bare "barneoppbevaring", med 5-punkts sele og sidestøtte til hodet. 

Nå høres det ut som foreldrene mine var datidens sikkerhetsfreaker. Men når vi satt på med naboer, venner og kjente slang vi rundt i bagasjerommet på stasjonsvogna sammen med bagasje, ting og tang, uten at foreldrene mine leet et øyelokk. Jeg har også sittet på bruskasser og hjulbuer i lasterommet på en varebil, uten at noen bekymret seg over det heller. 

Anonymkode: 1ab4a...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hun sagt at hun var «hen» eller «they/them» hadde folk ledd seg ihjel.

Anonymkode: f1149...8dc

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...