Gå til innhold

Hva ville en norsk 15-åring oppleve som mest annerledes dersom hun plutselig ble fraktet tilbake i tid til 1980?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var jo da jeg var liten. Født i 88. Vokste opp på 90 tallet da, men da var også mobiltelefoner noe de færreste hadde. Det var en stor klump, som måtte være koblet til bilen, og de var dritdyre å bruke.

syns utviklingen har gått veldig fort. Jeg har nærmest vokst opp i den. Da jeg var liten, hadde barn fremdeles respekt for voksne. Ingen var frekke i kjeften som i dag. 

Anonymkode: 4ebfa...8d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva betyr dette? Hva er bb(b)s? Hvordan fungerte det? Brukte du det selv?

Jeg trodde i hvert fall ikke noe som kunne sammenliknes med internet kom før i 1983, så dette er nytt for meg.

Anonymkode: 711e5...f7c

Jeg brukte det, sånn jeg møtte min første mann

https://www.techtarget.com/whatis/definition/bulletin-board-system-BBS
 

(Den ekstra b’n var om det var Amiga basert om jeg ikke husker feil)

Min første maskin var en slik en 

https://en.wikipedia.org/wiki/Sharp_MZ

Den kjøpte min far til meg til jul 1978 🙂

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når folk snakker om hvor god musikken på 80-tallet var, synes også den er overvurdert; veldig mye fokus på image og å ta seg godt ut i musikkvideoer, men ikke like god musikk selv om jeg har sansen for noe av tidlig 80-talls synthpop; i forhold til 70-tallet og særlig det glimrende 60-tallet kommer 80-tallet etter min mening langt bak, og artister som Michael Jackson eller Prince havner fullstendig i skyggen av grupper som Beatles, Rolling Stones, Queen eller ABBA.

Anonymkode: 6103f...f0a

Det Jeg tror kan ha skjedd er at markedsføringen på ett eller annet tidspunkt ble viktigere enn musikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Michaelhe said:

Det Jeg tror kan ha skjedd er at markedsføringen på ett eller annet tidspunkt ble viktigere enn musikken.

Ja - og dessverre har denne utviklingen bare fortsatt; med få unntak der artister som Taylor Swift først og fremst satser på å lage musikk, er det også idag utseendet som teller, og de gamle gutta som på 50-tallet kunne spille bedre enn de fleste uten å se ut som nystrøkne modeller, ville vært sjanseløse etter inntoget av MTV og musikkvideoen.

En annen ting som også kan nevnes når man snakker om 1980, er at året 1980 og 80-tallets mote ikke er synonymt; motebildet i 1980 i Norge satt fortsatt godt fast i 70-tallet, og det skulle ta en stund før Diana-sveisen, pastellfargene og breakdancen kom.

Hva som var populært i akkurat 1980 kan man se i reklamene i Donald-bladet fra dette året; Billy-hyller i gutterommet hjemme, Hapå på brødskiven, frimerkepakke med motivmerker for den samlerbevisste, tegnekurs med Åge Skjøld på baksiden av bladet, og bilracebane med blinkende lys; har mange eldre Donald-blader både fra 60- og 70-årene, og reklamen i bladet forteller mye om tiden man levde i.

Interiøret i mange norske hjem i 1980 var fortsatt preget av 70-tallet; en solid dose brunt, oransje og gjerne grønt bad, med en stue som kanskje så slik ut, inkludert et koselig teppe som utfordret rengjøringen:

Corona-1024x741.jpg

Anonymkode: 6103f...f0a

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja - og dessverre har denne utviklingen bare fortsatt; med få unntak der artister som Taylor Swift først og fremst satser på å lage musikk, er det også idag utseendet som teller, og de gamle gutta som på 50-tallet kunne spille bedre enn de fleste uten å se ut som nystrøkne modeller, ville vært sjanseløse etter inntoget av MTV og musikkvideoen.

En annen ting som også kan nevnes når man snakker om 1980, er at året 1980 og 80-tallets mote ikke er synonymt; motebildet i 1980 i Norge satt fortsatt godt fast i 70-tallet, og det skulle ta en stund før Diana-sveisen, pastellfargene og breakdancen kom.

Hva som var populært i akkurat 1980 kan man se i reklamene i Donald-bladet fra dette året; Billy-hyller i gutterommet hjemme, Hapå på brødskiven, frimerkepakke med motivmerker for den samlerbevisste, tegnekurs med Åge Skjøld på baksiden av bladet, og bilracebane med blinkende lys; har mange eldre Donald-blader både fra 60- og 70-årene, og reklamen i bladet forteller mye om tiden man levde i.

Interiøret i mange norske hjem i 1980 var fortsatt preget av 70-tallet; en solid dose brunt, oransje og gjerne grønt bad, med en stue som kanskje så slik ut, inkludert et koselig teppe som utfordret rengjøringen:

Corona-1024x741.jpg

Anonymkode: 6103f...f0a

Beklager noen faktafeil i det jeg har skrevet; han som i flere år prydet baksiden av Donald-bladet med tegnekurset het Åke Skjøld, og bokhyllene på gutterommet var ikke Billy (fra IKEA), men BBB-reoler - et vanlig syn i mange norske hjem.

Kan skanne inn noe av dette når jeg får tid, men for å ta reklamen fra Donald, ser jeg at i 1975 reklamerer man for mye av det samme som i 1980; sjokoladepålegg fra Bergene, Corgi-biler, Lego, Pelikan-tusjpenner, Pelifix lim, Lundby dukkehus, Bokklubbens barn, Lima togsett, og - naturligvis View-Master; denne magiske dingsen der man kunne se hele verden. Ifølge reklamen gjør den mye; "utvikler din fantasi", "gir deg nye venner" (hunden Pluto), "du opplever nye eventyr" (Pippi), "du utvikler nye interesser" (en afrikansk løve), "du lærer andre land å kjenne" (Thailand) og "du øker dine kunnskaper" (Concorde).

Hadde dagens barn sett dette, hadde dommen antagelig vært at dette er grusomt kjeeeeeeeeeedelig ...

28f7dafc-e506-4d76-9cad-113c55083d44?fit

Anonymkode: 6103f...f0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må man heller ikke forglemme den mystiske Solo-etiketten, som man kunne ta av, og finne Olos på baksiden - i aller høyeste grad aktuelt for barn og unge i 1980:

1148478-0.jpg

Anonymkode: 6103f...f0a

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

 

Et annet hint er hvor fort barn begynner å kjede seg uten aktivering - mens barn i 1980 koste seg med Jul i skomakergata, må dagens barnefilmer være fulle av action - ellers blir det for kjedelig.

 

Jeg er født i 80, og har en bror født i 87. Jeg husker at Skomakergata gikk i reprise på 90-tallet, og jeg tror det må ha vært etter 94, etter hvor vi bodde. Og jeg gledet meg SÅNN som 14-15 åring til å endelig få vise lillebror programmet jeg ELSKET som unge. 

Så jeg lagde pepperkaker og saft, og vi benket oss foran tv, endelig skulle guttungen på 6-7 år få oppleve skomakergata. Det tok 10 minutter, så ristet han på hodet og sa "men det SKJER jo ingenting? Likte du DETTE?" 

Så skjedde endel mellom 80 og 87, hehe. Han visste heller ikke hvordan han skulle bruke snurretelefon, jeg var jo vant til det fra jeg var lita. 

 

Anonymkode: 4f99e...104

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens 15-åringer ville antagelig kjedet livet av seg da de ville måttet underholde seg selv. De ville ikke kunnet avbryte voksne når som helst, de ville måtte oppføre seg mye høfligere overfor eldre. De ville hatt mye mer ukomfortable sko, men de måtte fortsatt gått, eller syklet uansett hvor de skulle. De kunne ikke ringt mor eller far på jobb. Hvis mor jobbet. Og de kunne ikke ringt stort i det hele tatt. Og utvalget av mat og klær ville vært elendig i forhold til hva de er vant med. Myemindre is, snop og brus. De ville hatt mye mindre sminke, smykker og klær. Og ting. Sydenturer ville vært en saga blått for 99% av alle 15 åringer i 1980. Ikke sikkerhetsbelter i bilen. 

Anonymkode: 1c6f8...673

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/15/2022 at 4:55 AM, AnonymBruker said:

1980 var vel også før TVN og TV3, så de fleste hadde bare NRK, og kanskje noen svenske kanaler om de var heldige. På den tiden var det vel heller ikke sending imellom frokost-tv og barne-tv? 

Og det var vel også før Gameboy og TV-spillenes tid? 

Anonymkode: dce07...6a4

Det fantes tv-spill den gangen, men de kostet en halv månedslønn.

 

Anonymkode: 5a786...d8f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/15/2022 at 7:18 AM, AnonymBruker said:

Modem om en skulle bruke datidens Internet

laptopene var slepbare ikke bærbare

Tok opp spill på kasett fra nærradioen

Disketter med spill og andre ting som en sendte i posten, omtrent som kjedebrev 

En måtte ringe ett spesifikt nr og få tildelt tidspunkt om en skulle ringe fra vanlig telefon til teksttelefon (Dette var noe de døve brukte før mobilen kom) Evt kunne en fjuske med å bruke et program som Telenor senere plukket opp som gjorde at en kunne ringe via modem og PC

Folk gikk mer på byn i helgene, mindre hjemmefester.

Anonymkode: a72e1...193

Nå beskriver du ikke 1980, heller tidlig 90-tall.

Anonymkode: 5a786...d8f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det fantes tv-spill den gangen, men de kostet en halv månedslønn.

 

Anonymkode: 5a786...d8f

Ikke for de som hadde ,,datamaskin’’ Fikk som før nevnt en Sharp MZ i 1978 og den ble koblet opp mot tv så spilte spill der

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man gledet seg til ungdomsprogrammet halv-sju på tv klokken...ja når var det igjen...på lørdagskveldene.

Anonymkode: 6d4ed...63f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avtalte vi å møtes på den og den plassen klokken tolv, så måtte vi holde tiden. Følte også vi levde mer i nuet da enn det vi gjør i dag. Nå sitter jeg selv inne pga dårlig vær og blar igjennom SoMe og får masse oppdateringer av alle andres sydenferier . Slapp jo å få slike ting rett i fleisen i den tiden 🥺

Anonymkode: ccfd0...2d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/15/2022 at 6:34 AM, AnonymBruker said:

Grønnsakene var stort sett erter og gulrøtter. Ofte ihjelkokte. 

Anonymkode: 06f5e...f40

Hendte vi hadde kinakål da.

Anonymkode: 5a786...d8f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå beskriver du ikke 1980, heller tidlig 90-tall.

Anonymkode: 5a786...d8f

Jo, fikk første maskin i 78, fikk ibm i 82, Amiga i 86 (hadde ikke commondore)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 6.34):

Grønnsakene var stort sett erter og gulrøtter. Ofte ihjelkokte. 

Anonymkode: 06f5e...f40

Ikke hos de som faktisk kunne lage mat

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, Fru Uperfekt said:

Jo, fikk første maskin i 78, fikk ibm i 82, Amiga i 86 (hadde ikke commondore)

Var det vanlig med disketter og laptop i 1980?

Anonymkode: 5a786...d8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke sikkerhetsbelter i bilen. 

Anonymkode: 1c6f8...673

Det var det.

Men det var mindre sikkerhetshysteri så mange brukte ikke.

Husker vi ofte syklet til fotballtrening. Uten hjelm! Noen ganger satt vi på i trenerens pick-up med åpent lasteplan. Der slang det 6-7 tolvåringer rundt omkring mens han kjørte i 80 kmt på svingete humpete grusveier. I dag ville han blitt buret inne. Dengang var han ansett som snill både av barn og voksne fordi han ga oss skyss.

Anonymkode: 6d4ed...63f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var det.

Anonymkode: 6d4ed...63f

Ikke i baksetet vel.

Anonymkode: 5a786...d8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste med fasttelefonen på 80 tallet var at vi ikke kunne se hvem som ringte. Var pyton hver gang man sprang til telefonen og når man tok av røret så la den andre på. Dagens ungdom hadde flippa helt hvis det hadde blitt sånn igjen. 😆. "Alle" hadde telefonbenk, kunne ikke ta med seg telefon rundtomkring. Dagens ungdom hadde ikke overlevd  80 tallet i dag. :fnise: De hadde fått sjokk når de hadde opplevd tv sendingene sluttet kl. 2300. I tillegg hadde de fått hakeslepp at butikkene stengte kl. 16 på hverdager og kl. 13 på lørdager. Ville man ha litt sladder om de rike og berømte kjøpte man Se og Hør. 

Anonymkode: 1dae9...0b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...