Gå til innhold

Hva ville en norsk 15-åring oppleve som mest annerledes dersom hun plutselig ble fraktet tilbake i tid til 1980?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Født i 1980, så litt begrenset hva jeg har fått med meg. Men husker at jeg hadde en Sony Walkman(det var store greier), og fikk grini meg til permanent og hull i øra. Ellers gikk det i Barbie og My little Pony. Kom forresten opp noen bilder fra den nye Barbie-filmen og fargene på klærne tok meg rett tilbake til barndommen. Husker jeg var misunnelig på venninnene mine som hadde selvlysende klær på dokkene sine.

Vokste opp på gård med ei mil til nærmeste dagligvare, så det var stort sett lørdagsgodten.

Også måtte være nøye på å avtale tid. Så skulle en være lenger et sted, måtte en ha fasttelefon tilgjengelig, enten hos foreldre, eller telefonkiosk.

Naboen var datafreak/ekspert, så han drev med DOS, og husker jeg fikk og lov til å spille Doom. Det var moro helt til de store våpnene kom fram. 😅 Tror ikke mamma visste hva slags spill vi dreiv på med....

Edit.

..Og murens fall var store greier. Husker de tok fram en bit i "vitenskapsprogrammet" Magnus. Også var det Halvsju som gikk over til Blikkboks som igjen ble Midt i Smørøyet.

Endret av Cordelia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Blir du med ut og røyke?" Var et kodeord for "Jeg trenger å komme meg ut en tur!" Vi gikk på besøk til hverandre, og hang sammen. Ekte snakking uten iphonen som distraksjonsmoment. Vi ble bedre kjent før.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som soleklart ville vært "mest annerledes" er at internett ikke fantes (ja, jeg så kommentarene om bbs eller hva det het, men gidd å kveruler).

I dag gjør vi jo alt via nett. Sjekke busstidene? Ring ruteopplysningen eller finn rutetabellen i skuffen og håp at den ikke er utgått. Betale regning? Du må gå i banken. Avtale noe med venner? Det kan godt være at du må gå til dem og spørre om de er hjemme. Kanskje de ikke er det, da må du gå hjem igjen. 

Jeg som er født i 82 har fått være med på en ganske enorm omlegging av samfunnet. Det er ikke noe man tenker over til vanlig, men det er virkelig lite i dag som er som da jeg vokste opp. 

 

Anonymkode: 7a0d7...187

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

På 80-tallet, men ikke i 1980. Mye forandret seg i løpet av det tiåret. På 60-tallet fantes det noe som het lydbånd, men det var for spesielt interesserte. Vanlige kassettspillere kom på 70-tallet.

Video-spillere (som noen har nevnt) hadde man heller ikke i 1980. Husk at selv om ting var oppfunnet tok det tid før det ble vanlig, økonomien var en helt annen enn nå. Mange hadde faktisk fortsatt sort-hvitt-tv og ingen telefon i det hele tatt i 1980. Skulle man se film hjemme måtte man se på det som gikk på NRK den kvelden. Sammen med mor og far og resten av familien, selvfølgelig. Ellers kunne man gå på kino.

Anonymkode: 99882...d06

Jeg er født i 67. På 80-tallet kan jeg ikke huske at jeg kjente noen som ikke hadde farge-TV. 
Og VHS-spiller kjøpte faren min til VM i fotball i 1978. 
Og telefon hadde nå vel de aller aller fleste. 

Anonymkode: 11d79...18b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (2 timer siden):

Og sjukt mye bedre fotball. Dagens mesterskap kan IKKE MÅLE seg med VM i 82 og 86. Fantastisk festfotball, som vi desverre aldri vil få se igjen.

Og ungdom vil få se på TV folk som Maradonna, Platini, Preben Elkjær med flere.

Å gud, jeg husker hvor bra fotball-vm var i 86, og jeg er ikke engang interessert i fotball! 😅

Anonymkode: 06f5e...f40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk ikke med kassettspiller på skuldra🤣Men Walkman (Sony) kom i 79 og Aiwa som var billigere og like god kom i 1980. Jeg hadde en rød. Rap-musikken kom faktisk tidlig på 80 tallet😄

Anonymkode: 93f12...e69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

I dag gjør vi jo alt via nett. Sjekke busstidene? Ring ruteopplysningen eller finn rutetabellen i skuffen og håp at den ikke er utgått. Betale regning? Du må gå i banken. Avtale noe med venner? Det kan godt være at du må gå til dem og spørre om de er hjemme. Kanskje de ikke er det, da må du gå hjem igjen. 

Jeg som er født i 82 har fått være med på en ganske enorm omlegging av samfunnet. Det er ikke noe man tenker over til vanlig, men det er virkelig lite i dag som er som da jeg vokste opp. 

 

Anonymkode: 7a0d7...187

Men hvorfor skulle dette være negativt?

I 1980: Man gikk til banken eller postkontoret, stod kanskje litt i kø, og betalte regningen.

I 2022: Først og fremst må man ha en datamaskin som starter, passe på at virusbeskyttelsen er i orden slik at kinesiske eller russiske hackere holder seg unna, passe på at den hyggelige herren som ringer og sier at han er fra Microsoft, kanskje ikke er den han utgir seg for å være, passe på kodebrikken; passe på passordet. Passe på e-posten, og får man problemer med noe, er det fullstendig umulig å få kontakt med kundeservice - alt man møter, er en automatisk telefonsvarer og en evighet i telefonkø med grusom ventemusikk. Aner folk hvor slitsomt alt dette er for folk som er godt oppe i årene, har problemer med helsen, og ikke har ressureser til å tilpasse seg et samfunn der selv de enkleste ting krever digital kompetanse som ikke alle evner å skaffe seg ...?

Og når det gjelder venner - den gangen man bare spontant kunne "stikke innom" noen, gå inn gjennom en åpen inngangsdør til oppgangen uten ringeklokker eller låste dører, og høre om vedkommende var hjemme, var sjansen mye større for hyggelig samvær enn når man må avtale noe på forhånd, og ting "ikke passer".

Den gangen i 1980 traff barn vennene sine ansikt til ansikt; man stirret ikke på en skjerm og følte at verden går under fordi ingen liker bildet man har lagt ut på sosiale medier; alle de psykiske problemene man ser hos barn og unge viser at denne mediavirkeligheten ikke følger det mentale stadiet deres - som jeg har skrevet tidligere; gjorde man noe dumt før i tiden, ble dette glemt uken etter; idag legges alt ut og eksponeres på nettet der det blir liggende - mentalt sett er dette ufattelig slitsomt for et barn som foretrekker å ta livet som det kommer, og se fremover. Idag forfølges et barn av fortiden.

I tillegg har man den kroppslige delen - i 1980 lekte man kanskje doktor; idag presses eller utfordres barn til å legge ut ting på nett som man ikke er moden for og som spres videre; i 1980 kunne et barn som ble mobbet på skolen gå hjem og få en pustepause - idag skjer mobbingen 24 timer i døgnet, og en som blir mobbet, vil aldri kunne føle seg trygg på hva mobberne skriver på sosiale medier.

Så hvor flott denne mediavirkeligheten vår er, kan diskuteres; jeg har selv opplevd både 1980 og 2022, og selv om samfunnet i 1980 også hadde sine mangler med for eksempel alt for mange biler, foretrekker jeg en barndom med Lego og Playmobil enn den barndommen barn har idag foran skjermen - den må være vanvittig stressende.

Anonymkode: 6103f...f0a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som hunder trenger sosial trening (hvis ikke blir de uhåndterlige - jfr mange amatører som har fått problemhunder de siste 2-åra..) trenger også mennesker det. Før fikk man dette fra fødsel til grav - noe som jeg tror også førte til flere velfungerende mennesker på alle plan. Bare en tanke jeg fikk..

Anonymkode: 93f12...e69

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men hvorfor skulle dette være negativt?

Jeg sa ikke noe om at 2022 nødvendigvis er bedre (selv om det i en del tilfeller unektelig er blitt mye lettere), kun at 1980 var veldig annerledes

Det er sant at vi har mistet mye mellommenneskelig kontakt underveis. Det er synd. 

Anonymkode: 7a0d7...187

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (2 timer siden):

Uenig, synth musikk fra tidlig 80-tall var kult!

Jeg tenker ikke nødvendigvis på Kraftverk, Depeche Mode eller Jean Michelle Jarre. Jeg tenker på Stock-Aitkin-Waterman sin trommemaskin etc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Akkurat som hunder trenger sosial trening (hvis ikke blir de uhåndterlige - jfr mange amatører som har fått problemhunder de siste 2-åra..) trenger også mennesker det. Før fikk man dette fra fødsel til grav - noe som jeg tror også førte til flere velfungerende mennesker på alle plan. Bare en tanke jeg fikk..

Anonymkode: 93f12...e69

Jepp. Alarmklokkene burde begynne å kime for lenge siden når man leser innlegg på KG om barn som hele tiden må aktiviseres og ikke klarer å finne noe på egen hånd uten hjelp; denne oppdragelsen foran skjermen er et sosialt eksperiment man ikke aner konsekvensene av, men man kan få et hint når man ser på psykiske vanskeligheter hos barn og unge.

Et annet hint er hvor fort barn begynner å kjede seg uten aktivering - mens barn i 1980 koste seg med Jul i skomakergata, må dagens barnefilmer være fulle av action - ellers blir det for kjedelig.

Et av egenskapene som kjennetegner barndommen, er fantasi, og det spørs hvor mye plass det blir til fri lek når alt må planlegges og settes i faste rammer.

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sa ikke noe om at 2022 nødvendigvis er bedre (selv om det i en del tilfeller unektelig er blitt mye lettere), kun at 1980 var veldig annerledes

Det er sant at vi har mistet mye mellommenneskelig kontakt underveis. Det er synd. 

Anonymkode: 7a0d7...187

Alt i orden.

Kommentaren min var ikke personlig ment, men mer generell; ville bare kommentere at den digitale hverdagen som blir rost opp i skyene, kanskje ikke er så rosenrød likevel når alt kommer til alt.

Ja, ting var annerledes den gangen i 1980, men hvis jeg hadde valget hvor jeg kunne stoppe utviklingen etter 2. verdenskrig, ville jeg kanskje stoppet med Berlinmurens fall og revolusjonen i Romania i 1989; etter den tid føler jeg at verden har gått bakover, og at den tryggheten man en gang hadde, har gått tapt - både når det gjelder store og små.

Ta for eksempel "datingen" i 1980 med en kontaktannonse i avisen, og en bunke brev man rolig kunne svare på - og sammenligner man dette med dagens stressende Tinder-opplegg, vil jeg påstå at den gamle måten å bli kjent med folk på, var mye mer menneskevennlig.

7 minutter siden, Michaelhe said:

Jeg tenker ikke nødvendigvis på Kraftverk, Depeche Mode eller Jean Michelle Jarre. Jeg tenker på Stock-Aitkin-Waterman sin trommemaskin etc

Når folk snakker om hvor god musikken på 80-tallet var, synes også den er overvurdert; veldig mye fokus på image og å ta seg godt ut i musikkvideoer, men ikke like god musikk selv om jeg har sansen for noe av tidlig 80-talls synthpop; i forhold til 70-tallet og særlig det glimrende 60-tallet kommer 80-tallet etter min mening langt bak, og artister som Michael Jackson eller Prince havner fullstendig i skyggen av grupper som Beatles, Rolling Stones, Queen eller ABBA.

Anonymkode: 6103f...f0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (9 timer siden):

NRK innførte farge tv i 1972

Vi hadde svart-hvit tv til 84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på den h***** store tunge videospilleren vi måtte låne med hjem for se en stakkars video.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Musikk! Jeg hadde vel en walkman (altså kassett) på tidlig 90-tall. Etterhvert gikk det over til discman (cd). 

Film. Når vi skulle se en film, dro hele familien til den lokale vhs-utleien. Der stod vhs-ene på rekke og rad, og vi brukte god tid på å velge film. Dette var høydepunkt. 

 

Anonymkode: 72b3c...e55

Ååååhhhhhh, jeg har såååå gode minner når det gjelder å leie film på videosjappa altså. 🥰🥰🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer nostalgi når man snakker om film:

Videospiller.jpg

d4add-009_1536x1551.jpg

fe61b313-9aae-4e1a-b297-03142b39ceb5?fit

video-70-tall.JPG

Anonymkode: 6103f...f0a

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Litt rare klær og frisyrer

- Folk som leser papiraviser og magasin over alt.

- Masse ungdommer og barn på gata. Paradis, hoppetau, uorganisert fotball, ungdom med mopeder.

- Kjedelig TV

- Hun ville blitt vant til det og funnet seg til rette veldig fort.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 "Hun ville blitt vant til det og funnet seg til rette veldig fort" - Jepp hun ville det:) Vi måtte gå på besøk eller til steder hvor det alltid var folk som ville snakke, leke, finne på ting, dra på Picnic  spille plater, feste osv. Men det var også helt greit å sitte hjemme av og til eller ta det med ro alene på en kafe. For meg var det et perfekt samfunn

Anonymkode: 93f12...e69

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

 "Hun ville blitt vant til det og funnet seg til rette veldig fort" - Jepp hun ville det:) Vi måtte gå på besøk eller til steder hvor det alltid var folk som ville snakke, leke, finne på ting, dra på Picnic  spille plater, feste osv. Men det var også helt greit å sitte hjemme av og til eller ta det med ro alene på en kafe. For meg var det et perfekt samfunn

Anonymkode: 93f12...e69

Bare kom til å tenke på noe da jeg leste det du hadde skrevet - hvorfor kan vi ikke gjenskape denne fine stemningen også idag; er teknologien virkelig blitt så mektig at den skal avgjøre hvordan livet vårt skal leves ...?

Ville tro at mange 15-åringer faktisk hadde satt pris på å leve i et retro samfunn som det man hadde i 1980, og heller valgt det sosiale livet fremfor smarttelefonen.

Anonymkode: 6103f...f0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde elsket det. Ville helst dratt helt tilbake til 70 tallet

Anonymkode: 1432c...e49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva ville en norsk 15-åring oppleve som mest annerledes dersom hun plutselig ble fraktet tilbake i tid til 1980?

Anonymkode: d0120...1c8

Å bli spøkt med, det som i dag kalles krenket. 

Anonymkode: 60cab...1f6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...