Gå til innhold

Hva ville en norsk 15-åring oppleve som mest annerledes dersom hun plutselig ble fraktet tilbake i tid til 1980?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var ikke slik at annenhver ungdom hadde adhd/asberger ol.

Anonymkode: 883f9...95a

Husker at det var 1 av totalt 500 unger på min skole som de voksne omtalte som " hyperaktiv".

I dag ville nok minst 80 av de 500 fått adhd-diagnosen.

Anonymkode: 31f7a...657

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg burde egentlig jobbe, men vel. 

Jeg må skrive litt mer. Som sagt er jeg født i 80, har en bror født i 83 og en født i 87. Barndommen til meg og han født i 1987 har vært veldig forskjellig. Han husker jo ting fra rundt 1990, og da var ting helt annerledes enn i 1980. Så det skjedde veldig mye på de 10 årene. En ting er jo at økonomien til mine foreldre forandret seg veldig, men det skjedde nok ting på samfunnsnivå også, og ikke minst teknologisk. 

Da jeg var 0-4 år, så jobbet pappa hjemmefra, på skrivemaskin! Jobb på dagtid, hjemmejobb med eget firma på kveldstid, og vaktmester innimellom. Når vi kom til 1990 var det datamaskiner, og han hadde hatt eget kontor i mange år. 

Anonymkode: 4f99e...104

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Husker at det var 1 av totalt 500 unger på min skole som de voksne omtalte som " hyperaktiv".

I dag ville nok minst 80 av de 500 fått adhd-diagnosen.

Anonymkode: 31f7a...657

På min lille bøgdaskole med 60 elever da jeg startet i 1987 kan jeg peke på 3 i min klasse med 15 elever, og minst 5-10 stykker utenom, som skulle hatt hjelp pga ADHD og andre ting. 

Istedenfor så fikk de terrorisere både barn og voksne. Og flere ble rusmisbrukere, og et par er døde, enten av overdose eller selvmord. 

Anonymkode: 4f99e...104

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Utseende. Alle mulige fake ting som løshår, løsvipper, falske negler, kosmetiske behandlinger, osv. var noe som nesten ikke fantes.

Anonymkode: eb615...d62

Google "the Twiggy look" så ser du at falske øyenvipper definitivt var en motegreie også på 60- og 70-tallet.

Twiggy-lashes-by-Yardley-1967-750x951.jp

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ville vært dårlig tilpasset det livet. Samtidig tror jeg de ganske raskt hadde taklet det. På mange måter hadde de vært heldige. Det er vel få generasjoner som har vært mer heldige med når de vokste opp enn de som er født på 60-tallet. Både med tanke på at de slipper unna dagens sosiale medier og det det fører med seg, men også den fantastiske oppsving i økonomien de fikk oppleve som unge voksne og med å kjøpe sine første boliger på begynnelsen av 90-tallet. Jeg tror egentlig ikke alle av dem skjønner hvor heldige de var kontra dagens ungdommer som går en langt mer usikker fremtid i møte.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-At tomat og paprika var de mest eksotiske grønnsakene man fikk kjøpt i dagligvarebutikken 

- at de fleste hadde en felles hustelefon (som regel i gangen) og når vennene ringte kunne det være foreldrene som tok av røret.

-Å måtte gå på videosjappa og leie en film og ikke minst; at den filmen hun ville leie som regel var utleid allerede, så hun måtte ta til takke med noe annet.

-at veldig mange foreldre røyka sigg i hjemmet, bilen og på fly

-brus eller sukkerholdige drikker var iallefall her i huset en luksus man fikk kun til jul og påske

-vannseng

- alt var trehvitt og furupanel 

- tapetborder og buer i huset var tipp topp tommel opp. Og alle foreldre drømte om hus med karnapp

-den kalde krigen. Å vokse opp med trusselen om atomvåpen hele tiden. 
 

-USA var et bra sted 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ps. Twiggy var 70 tallet.  kult 10 år! Fritt og fint. Foreldrene brydde seg lite. Var aldri med på fotballkamp, turneringer  etc. Og det syntes jeg var helt topp! Man måtte ta ansvar for seg selv! Få klær, men noe favorittbukser osv som man tok godt vare på. Alle tok sommerjobb. Det var derfor uaktuelt med ferie hver sommer, men hadde man spart opp reiste vi på interrail - og det var en god utdannelse, en fantastisk verden som åpnet seg! Maaange vakre jenter! Topp musikk.. Bowie, Prince, og ikke minst synthmusikken som er pop igjen i dag😊

Anonymkode: 93f12...e69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havspeil skrev (50 minutter siden):

At bilbelte ikke var påbudt og det var trillende matservering ❤ på toget.  ( og røykekupe) . Askebeger på setet foran en på bussen,,,sånne ting 😆

Huff ja, fritt frem å røyke ved bordet i restauranten 🤭 og i bilen 🤮

Men én traff alltids på venner ute, nå går det nesten kun over nett. Og mange er tung å få bort fra data spill, nettsider, film/serie..

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Denne tråden får meg til å tenke over hvor lenge siden 1980 faktisk var. Det var før Ball-gensere, hjemme-pc og internet (det var oppfunnet, men ikke utbygd over noen få forskningsinstitusjoner). Kassettspillere var forholdsvis nye, Walkman fantes ikke i Norge i hvertfall. 

Anonymkode: 99882...d06

Jo, Walkman fantes i Norge på 80-tallet. Det var Walkmannens storhetstid. Midt på 80-tallet hadde «alle» walkman. Kassetspillere fikk man tak i i Norge allerede på 60-tallet

En annen stor forskjell er at når vi reiste på ferie så måtte vi bruke reisesjekker. De kjøpte vi i banken og vekslet inn i lokal valuta på feriestedet

Anonymkode: b2bf1...924

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dusja etter gymtimen på skolen

Anonymkode: ec866...74a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen duppedingser. Masse tid til venner, lørdagsjobb og egne penger, bygdafester og alkohol, frihet under ansvar, aldri godis og brus utenom lørdager, litt kjedelig mat, ganske strenge foreldre, men mer modne 15-åringer, hjemme alene fester uten trøbbel og sosiale medier, alt var tryggere, men vi var redde for krig og atomvåpen, fikk høre hjemme og på skole at vi kunne bli hva vi ville, og at hele verden lå foran oss, god økonomi hos mange.

Anonymkode: 46295...d33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (13 minutter siden):

Huff ja, fritt frem å røyke ved bordet i restauranten 🤭 og i bilen 🤮

Men én traff alltids på venner ute, nå går det nesten kun over nett. Og mange er tung å få bort fra data spill, nettsider, film/serie..

Ja,vi kjedet oss sjeldent 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seilersko / adidasjoggesko /levis 501 /ball genser / levis foret jakke

Walkman

Fasttelefon

Alle dusjet etter gymtimen

Alle gikk / syklet til skole / venner

Videosjappe / VHS filmer / moviebox

Tøft å røyke

Ikke standard med bilbelte i baksetet

Kald krig

Anonymkode: 30932...680

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst: Frihet.

15-åringen kunne gjøre hva hun ville uten at noen stod med kamera og la dette ut på YouTube eller TikTok; i mange år var det å løpe naken i byens hovedgate en av russeknutene, noe som ville vært utenkelig idag.

Man kunne gjøre mye dumt, men det ble som regel glemt uken etter. Idag blir dette liggende ute på nett "til evig tid".

I forhold til friheten man hadde før i tiden som ung, er dagens hverdag med kameraer over alt og dumme folk som bruker disse bokstavelig talt et fengsel.

Anonymkode: 6103f...f0a

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jo, Walkman fantes i Norge på 80-tallet. Det var Walkmannens storhetstid. Midt på 80-tallet hadde «alle» walkman. Kassetspillere fikk man tak i i Norge allerede på 60-tallet

En annen stor forskjell er at når vi reiste på ferie så måtte vi bruke reisesjekker. De kjøpte vi i banken og vekslet inn i lokal valuta på feriestedet

Anonymkode: b2bf1...924

På 80-tallet, men ikke i 1980. Mye forandret seg i løpet av det tiåret. På 60-tallet fantes det noe som het lydbånd, men det var for spesielt interesserte. Vanlige kassettspillere kom på 70-tallet.

Video-spillere (som noen har nevnt) hadde man heller ikke i 1980. Husk at selv om ting var oppfunnet tok det tid før det ble vanlig, økonomien var en helt annen enn nå. Mange hadde faktisk fortsatt sort-hvitt-tv og ingen telefon i det hele tatt i 1980. Skulle man se film hjemme måtte man se på det som gikk på NRK den kvelden. Sammen med mor og far og resten av familien, selvfølgelig. Ellers kunne man gå på kino.

Anonymkode: 99882...d06

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

På 80-tallet, men ikke i 1980. Mye forandret seg i løpet av det tiåret. På 60-tallet fantes det noe som het lydbånd, men det var for spesielt interesserte. Vanlige kassettspillere kom på 70-tallet.

Video-spillere (som noen har nevnt) hadde man heller ikke i 1980. Husk at selv om ting var oppfunnet tok det tid før det ble vanlig, økonomien var en helt annen enn nå. Mange hadde faktisk fortsatt sort-hvitt-tv og ingen telefon i det hele tatt i 1980. Skulle man se film hjemme måtte man se på det som gikk på NRK den kvelden. Sammen med mor og far og resten av familien, selvfølgelig. Ellers kunne man gå på kino.

Anonymkode: 99882...d06

Helt korrekt.

Eldre utgaver av "Hvem Hva Hvor" får man nærmest slengt etter seg på loppemarkeder, og der finner man opplysninger om alle disse nyvinningene etter hvert som de dukker opp; husker ikke i hvilken årgang man skrev om inntoget av videospillere (man hadde krig mellom tre formater; VHS, Beta pluss en annen jeg har glemt navnet på), og prisen som jeg tror ble nevnt der, var 6000 i ca. 1980-valuta, noe som tilsvarer 4 eller 5 ganger så mye som idag.

Noe rike folk på Bygdøy kunne ha råd til, men ikke vanlige mennesker. Det vanlige til langt ut på 80-tallet var å leie videospilleren sammen med kassettene.

Selv hadde jeg data som valgfag både i 1986-87 og 1988-89, og IMB-maskinene vi brukte på skolen var ikke akkurat siste skrik - rart å sammenligne dette med utviklingen idag. Harddisk? Glem det. Alt foregikk ved å sette inn disketter, og skulle man tegne et primitivt strek-hus, måtte man skrive kode for hver linje PC-en tegnet. Husker at jeg piratkopierte skolens disketter en gang jeg var på egen hånd - tror neppe bruksområdet for disse er så stort idag,

Det anbefales virkelig å kjøpe eldre "Hvem Hva Hvor"-bøker når man kommer over dette; mye artig å lese der sett med samtidens øyne.

Anonymkode: 6103f...f0a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Norge var enda ikke preget av høy innvandring i 1980 så de ville opplevd et tryggere samfunn uten kriminelle gjenger, den gangen så var det heller ikke nødvendig å låse dørene og sikre alt av verdi i frykt for kriminelle vinningsforbrytere fra andre land. 

Anonymkode: dd822...6ea

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (4 timer siden):

Internet fantest, men det var bare vi særinger som brukte det 🙂 

bb(b)s kom i 78

 

Hva betyr dette? Hva er bb(b)s? Hvordan fungerte det? Brukte du det selv?

Jeg trodde i hvert fall ikke noe som kunne sammenliknes med internet kom før i 1983, så dette er nytt for meg.

Anonymkode: 711e5...f7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen Internett. Du lærte ting av skolen, foreldrene dine og leksikon.

Hustelefon. Alle hørte hva og hvem du snakket med.

Barn fikk ikke den oppmerksomheten som i dag. Hun måtte vært selvstendig, ute med venner, gjort mye mer husarbeid, tjent egne penger og løst egne problemer.

Ingen fri tilgang til ukepenger og mors lommebok. Kontanter. Ingen vipps i kriser.

Buss gikk sjeldent. Du måtte gå.

Slankepress. Buksene dro man på med tang. Og alle skulle ha samme frisyre, genser og sminke.

Voldtekt var stortsett alltid offerets skyld. Barn utenfor ekteskap/samliv var i mye større grad en i dag sett ned på.

Renter på 18% når hun skulle kjøpe sin egen bolig.

Skulle man bestille klær var det kun noen få selskap og man bestilte de fra katalog. Leveringstiden var mye lengre. 
 

Rent personlig tror jeg det ungdom ville reagert mest på var hvor lite oppmerksomhet barn og ungdom fikk. Nå er de familiens navle. Tidlig 80-tall skulle de «helst ikke synes» og barna måtte tilpasse seg familien, ikke motsatt. Man måtte bidra i familien på en helt annen måte både med husarbeid, men og pass av søsken. Mine hadde garantert fått sjokk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ville fått sjokk av å se at ungdommer gikk med kassettspiller på skulderen istedenfor mobil i hånda. Og det ville tatt litt tid å venne seg til at man kunne gå på fortauet uten å bli kjørt ned/klatre over elsparkesykler. Selv om dette siste kanskje er noe ungdommen nå til dags fortsatt husker fra barndommen. 

Anonymkode: 67ee0...58f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...