Gå til innhold

Hva ville en norsk 15-åring oppleve som mest annerledes dersom hun plutselig ble fraktet tilbake i tid til 1980?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun ville fått høre at gutter må jo få lov å være gutter, når hun gråtende kommer hjem etter å ha blitt trakassert. 

Anonymkode: cb22d...edf

Jeg tror man gråt mindre over det den gangen (kanskje ikke innvendig men offentlig), man skamma seg heller for at det hadde skjedd. 

 

Anonymkode: 7565a...8f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tror man gråt mindre over det den gangen (kanskje ikke innvendig men offentlig), man skamma seg heller for at det hadde skjedd. 

 

Anonymkode: 7565a...8f6

Jeg gjorde. Min mor bare lo av meg. 

Anonymkode: cb22d...edf

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen feite folk.

Man slapp å høre maset om Pride en hel måned.

Anonymkode: 883f9...95a

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke slik at annenhver ungdom hadde adhd/asberger ol.

Anonymkode: 883f9...95a

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var ikke slik at annenhver ungdom hadde adhd/asberger ol.

Anonymkode: 883f9...95a

Det het dårlig oppdragelse/skulle hatt juling. 

Anonymkode: 06f5e...f40

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen mobiltelefon, internett eller strømmetjenester. 

Anonymkode: 2c22b...93c

Internet fantest, men det var bare vi særinger som brukte det 🙂 

bb(b)s kom i 78

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 timer siden):

Svarthvitt tv 

NRK innførte farge tv i 1972

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 1986, så det blir ikke helt 80-tallet. 

Men oppkoblingen til ADSL tok litt tid, og vi hadde begrenset med tid på internett. Brukte det som regel til å spille tetris, henge på sol.no og msn. 

Hustelefon. Etterhvert fikk vi trådløs hustelefon og det var stort! 

Merkelig å tenke tilbake på barndommen og hvor mye som har endret seg. 

Anonymkode: 72b3c...e55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modem om en skulle bruke datidens Internet

laptopene var slepbare ikke bærbare

Tok opp spill på kasett fra nærradioen

Disketter med spill og andre ting som en sendte i posten, omtrent som kjedebrev 

En måtte ringe ett spesifikt nr og få tildelt tidspunkt om en skulle ringe fra vanlig telefon til teksttelefon (Dette var noe de døve brukte før mobilen kom) Evt kunne en fjuske med å bruke et program som Telenor senere plukket opp som gjorde at en kunne ringe via modem og PC

Folk gikk mer på byn i helgene, mindre hjemmefester.

Anonymkode: a72e1...193

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk! Jeg hadde vel en walkman (altså kassett) på tidlig 90-tall. Etterhvert gikk det over til discman (cd). 

Film. Når vi skulle se en film, dro hele familien til den lokale vhs-utleien. Der stod vhs-ene på rekke og rad, og vi brukte god tid på å velge film. Dette var høydepunkt. 

 

Anonymkode: 72b3c...e55

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er født i 1986, så det blir ikke helt 80-tallet. 

Men oppkoblingen til ADSL tok litt tid, og vi hadde begrenset med tid på internett. Brukte det som regel til å spille tetris, henge på sol.no og msn. 

Hustelefon. Etterhvert fikk vi trådløs hustelefon og det var stort! 

Merkelig å tenke tilbake på barndommen og hvor mye som har endret seg. 

Anonymkode: 72b3c...e55

Vel, vi trengte ikke adsl da PCen ikke var oppfunnet i 1980

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Illuminatum said:

Vel, vi trengte ikke adsl da PCen ikke var oppfunnet i 1980

Commodore lanserte VIC-20 hjemme datamaskin som oppfølgeren til Commodore PET personal computer i 1980. Personal computer = pc. 
https://www.computerhistory.org/timeline/1980/

https://homepage.cs.uri.edu/faculty/wolfe/book/Readings/Reading03.htm

https://history-computer.com/computers-in-the-1980s/ 

https://www.livescience.com/20718-computer-history.html

De første personlige datamaskinene (PC-ene) dukket opp på begynnelsen av 1970-tallet. Apple II, ble lansert i 1977, og var det produktet som gjorde det attraktivt for vanlige privatpersoner å eie en personlig datamaskin. Den hadde både tastatur og skjerm, og kunne kjøre en applikasjon, et regneark med navn VisiCalc. 
 

Endret av Peanut
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At bilbelte ikke var påbudt og det var trillende matservering ❤ på toget.  ( og røykekupe) . Askebeger på setet foran en på bussen,,,sånne ting 😆

Endret av Havspeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden får meg til å tenke over hvor lenge siden 1980 faktisk var. Det var før Ball-gensere, hjemme-pc og internet (det var oppfunnet, men ikke utbygd over noen få forskningsinstitusjoner). Kassettspillere var forholdsvis nye, Walkman fantes ikke i Norge i hvertfall. 

Jeg tror likevel den største forskjellen for en 15- åring hadde vært ingen mobiltelefoner. Man måtte bruke hustelefonen for å snakke med venner, og var de ikke hjemme fikk man ikke kontakt. Alt måtte avtales på forhånd. 

Etter overgangen tror jeg ikke de hadde syntes det var så ille faktisk. Til tross for kjedelig mat var det ingen mangler og ungdommen hadde på mange måter mer frihet enn de har nå. Ikke var det så mye press på skoleresultater og utseende heller, og idrett var mest for moro skyld, ikke for å nå perfeksjon.

Anonymkode: 99882...d06

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Måtte vente til etter klokken 17.00 med og ringe kveldstakst var billigere. 

Matboksen var av aluminium. Den populære pizzaen ble servert på lørdagskveld.  Man fikk utskrevet en sjekk etter at man hadde jobbet til bonden hele sommeren. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digital kommunikasjon, selfie-stang og at Influencer er en jobbtittel. Dernest tror jeg de ville opplevd hvor ekstrem lite motgang dagens 15-åringer er opplært til å tåle, og sist men ikke minst at man nå legger ansvaret for eget selvbilde over på andres atferd istedenfor å jobbe med det selv. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 1980. Bror født i 1983. Jeg vet at da jeg ble født i 1980, og i 1981, så hadde ikke vi hustelefon, og foreldrene mine bodde gratis i blokk-leilighet, mot at pappa også jobbet som vaktmester på ettermiddag/kveld. De bygde hus i 84. Da bror ble født i 1983 hadde vi telefon. 
Pappa måtte kjøre til farmor og farfar da jeg ble født, for å fortelle at jeg var født. Jeg tror det var pga at de ikke hadde tlf? (for han kunne vel lånt tlf på sykehuset? Litt usikker der)

Vi hadde en bil i mange år. I 1980 tror jeg at jeg bare lå i en bag i baksetet, haha. 

Anonymkode: 4f99e...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 år siden. 
Ville garantert ha hørt om:

Alexander Kielland ulykken. Norge var en ung oljenasjon da plattformen Alexander Kielland kantret i mars 1980. Ett av de fem bena på plattformen ble revet av i høy sjø. 123 av de 212 menneskene om bord omkom. Ulykken førte blant annet til strengere krav til stabilitet og reserveflyteevne for flyterigger på norsk sokkel.

• FNs hovedforsamling vedtar at palestinerene har rett til å opprette sin egen stat. 

• En av tidenes største musikal suksesser, Le Miserables blir uroppført i Paris. 

• Jordskjelv i Algeri. 20000 mennesker mister livet. 

• Ronald Reagan vinner presidentvalget 

• John Lennon blir skutt og drept i New York 

~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~
• Rulleskøyter var populært

• Hjemmevideomarkedet begynner å ta av. En videospiller koster fra 7.000 – 9.000 kroner.

• 59 prosent av barn i alderen 9-14 år ser på Derrick.

• Tramteateret slipper en ny Halvsju-serie, Serum serum som ble en kjempesuksess.

• Pollycola

• 501 var vel mest kjente bukse og kanskje også seilersko? 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...