AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #1 Del Skrevet 15. juli 2022 Vi skal rive ut gammelt kjøkken og pusse opp hele rommet og sette inn ny innredning. Hva er dine beste tips? Hva burde vi tenke på av praktiske løsninger osv? Anonymkode: 03739...b48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #2 Del Skrevet 15. juli 2022 Tenke ut hvordan man bruker rommet. Design er slik at ovner, vask, arbeidsbenk, oppvaskmaskin, og alt servise/bestikk/vi bruker til hverdags, er i en relativt liten trekant. Så når jeg skal vaske grønnsaker eller hender er det to skritt. Når jeg rydder ut av oppvaskmaskin er det knapt et skritt, og så videre. Ekstra vask i kjøkkenøy ved platetopp er også genialt. Kostnaden ved å flytte rør og elektrisk føles unødvendig og høy der og da, men er så uendelig verdt det om det gir en bedre løsning, særlig for dere som uansett skal røske ut alt. Alt som brukes sjeldnere, som finservice, vinglass, vaser, serveringsfat, er lengre unna arbeidssonen. Det samme gjelder faktisk krydder og tørrvarer, da jeg uansett har den vanen at jeg rydder frem alt jeg trenger før jeg begynner å lage mat. Har en egen benk der kjøkkenmaskin og kaffemaskin står. Alt annet elektronisk står her i et stort skap med uttrekkbare hyller slik at det enkelt kan løftes opp og ned fra benken. Kokende vann og kullsyre rett i springen. Mange strømuttak og gode løsninger i benk, også med USB. To stekeovner er mulig noe man ikke forstår at man trenger før man har det, og da opplever man at man ikke klarer logistikken uten lenger. La ene være kombi damp/stek, og andre kombi mikro/stek. Ekstra stor platetopp, med fleksible soner. Store skuffer i stedet for skap, kan brukes til alt. Tenk litt utenfor boksen når det gjelder benkplate. Dra også innom steinsenter, i stedet for å holde deg til det selskapet dere velger tilbyr. Men - pass på hvem som bærer økonomisk ansvar for feil mål, en benkplate som blir sagd feil vil koste mye. Sist jeg pusset opp kjøkken fikk jeg tre ulike selskap til å komme med tilbud. Så tok jeg å kombinerte ideene de hadde med mine egne ("lånte" IKEAs tegneprogram), og gikk tilbake til det selskapet som hadde gitt best inntrykk. Anonymkode: d8511...31b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motelvibes Skrevet 15. juli 2022 #3 Del Skrevet 15. juli 2022 Kommer litt an på hvilken stil du vil ha, men. Kokende vann og kullsyre i springen er oppskrytt. Tenk åpen kjøkkenhylle eller alt i benkene, det åpner opp og gjør rommet mer moderne. Tenk anno 2022. Stilren kjøkkenøy. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #4 Del Skrevet 15. juli 2022 Motelvibes skrev (1 time siden): Kommer litt an på hvilken stil du vil ha, men. Kokende vann og kullsyre i springen er oppskrytt. Tenk åpen kjøkkenhylle eller alt i benkene, det åpner opp og gjør rommet mer moderne. Tenk anno 2022. Stilren kjøkkenøy. Åpne kjøkkenhyller er det verste. Tingene som står der blir raskt dekket av stekefett og støv. Anonymkode: 4af44...5b9 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 15. juli 2022 #5 Del Skrevet 15. juli 2022 Motelvibes skrev (1 time siden): Kommer litt an på hvilken stil du vil ha, men. Kokende vann og kullsyre i springen er oppskrytt. Har du kokende vann i springen? For min erfaring er at dette naturligvis er delt (som baken), men at de fleste som har dette er fornøyd og ikke ville vært uten. Mens de som er skeptiske er de som ikke har men har vurdert det (eller først nylig fått høre om det). Jeg lagde en tråd her tidligere om Quooker og der synes jeg det var ganske tydelig mtp de som har liker det, og de som ikke har ser ikke poenget. Ikke noe galt i det altså, ei heller å ikke se poenget i det, men synes det er viktig poeng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 15. juli 2022 #6 Del Skrevet 15. juli 2022 Ellers holder vi på å bygge hus og kjøkkenet er kanskje den største tidstyven Tenk ut av boksen. Man kan fort bli låst til tradisjonelle ideer både mtp form og inventar. Det kuleste vi nylig såg var matbod integrert bak kjøkkenet. Ene høyskapet var gjort om til ei dør som gikk til et rom bak skapene hvor veggene var kun åpne hyller. Her kan man da plassere enormt med matvarer og ting man sjeldent bruker, og fordi det er skjult er det ingen som ser rotet Få stekeovn opp i høyden, gjerne to ovner. Tenk høye skap som går hele veien opp til taket. De som ikke går helt opp samler det seg bare støv på. Vurder ventilator innebygget i steketoppen. Da slipper man å ha en fettete og støvete hette over maten som man konstant har dårlig samvittighet for å ikke ha rengjort. Ventilator i steketoppen må fortsatt vaskes, men den er nå i det minste litt mer ut av synet. Gjerne ekstra stor steketopp og med frie soner kontra låste kokesoner. Vurder luksusen med kokende vann i springen. Man sparer ikke inn kostnaden med den men mange er fornøyd med hvor effektiv den er og tiden en sparer. Quooker kommer nå og snart med kullsyre og nedkjølt vann. Da får man kokende vann, varmt vann, kaldt vann, nedkjølt vann og kullsyrevann i fra samme tappekran og man slipper både vannkoker og SodaStream på kjøkkenbenken. Mitt råd er å gå for skuffer i stede for skap der det er mulig (fra mage/livnivå og nedover). Og vurder gjerne bredere skuffer enn normalt om mulig et par steder. Det er lettere å få oversikt i skuffer, og man får lettere tak i det som er bakerst. Se på høyskap med uttrekkbar front. Da får man ofte veldig god oversikt dersom man bruker det til matvarer for eks. Tenk ekstra strøm over alt. Selv om dere ikke går for Quooker (eller lignende) nå, så kan det være verdt å legge opp strøm til den til senere. Nå koster det dere ingenting å legge opp, senere blir det kanskje veldig stygt. Ekstra stikkontakter til kjøkkenapparater men også lading av telefoner er lurt å tenke over. Skal dere ha overskap så tenk på dybden. De som ikke er så dype sliter man ofte med litt større middagstallerker i. Og det er kjipt å irritere seg over. Integrert eller ikke integrert kjøleskap, fryser og oppvaskmaskin? Side-by-side kjøleskap eller selvstendige? Kombinert kjøleskap/fryser? Eller hva med kjøleskuff/vinskap? Noen kjøleskuffer kan og brukes som fryser. Og vinskap må ikke bare være til vin. Noen bruker vinskap til bruks, øl og annen drikke og sparer derfor plass i det store kjøleskapet. Verdt å tenke over. Men går dere for frittstående kjøleskap eller kombiskap så utnytt plassen over til et skap/hylle med fulldybde. Er skapet for grunt så blir det ikke utnyttet og man ender opp med å plassere ting fremfor dørene og gjør det enda mindre brukt. Varmeskuff eller vakumpakker under ovnen? Eller bare oppbevaringsskuff til stekebrett? Men viktigst av alt. Gå i kjøkkenbutikker og se. Kjenn på ting og åpne skuffer og skap. De er som regel flinke til å ha mange alternativer ute som gir ideer og inspirasjon. Og selv om fargen på det kjøkkenet med uttrekkbart høyskap var feil så får dere i det minste sett på skapet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #7 Del Skrevet 15. juli 2022 Regner med at kokende vann ut av springen bruker endel strøm? Anonymkode: 99c4f...8d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #8 Del Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi skal rive ut gammelt kjøkken og pusse opp hele rommet og sette inn ny innredning. Hva er dine beste tips? Hva burde vi tenke på av praktiske løsninger osv? Anonymkode: 03739...b48 Ta skikkelige mål, kjøpe stein benkeplate og ha stein sprutekant på 10 cm. Bestille både stekeovn og kombiovn m/mikro og bestille bred steketopp og røroshette Anonymkode: 28f0c...26e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #9 Del Skrevet 15. juli 2022 Innebygd kjøleskap har dårlig plass inni Anonymkode: 28f0c...26e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motelvibes Skrevet 15. juli 2022 #10 Del Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Åpne kjøkkenhyller er det verste. Tingene som står der blir raskt dekket av stekefett og støv. Anonymkode: 4af44...5b9 Som jeg skrev; alt i benkene. En åpen hylle vekk fra verste komfyrsonen med litt lett tilgjengelig stilig servise, glass, kunst, vin etc, er det som er in nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motelvibes Skrevet 15. juli 2022 #11 Del Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ta skikkelige mål, kjøpe stein benkeplate og ha stein sprutekant på 10 cm. Bestille både stekeovn og kombiovn m/mikro og bestille bred steketopp og røroshette Anonymkode: 28f0c...26e Lave sprutsoner er gammeldags. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motelvibes Skrevet 15. juli 2022 #12 Del Skrevet 15. juli 2022 Snublefot62 skrev (2 timer siden): Har du kokende vann i springen? For min erfaring er at dette naturligvis er delt (som baken), men at de fleste som har dette er fornøyd og ikke ville vært uten. Mens de som er skeptiske er de som ikke har men har vurdert det (eller først nylig fått høre om det). Jeg lagde en tråd her tidligere om Quooker og der synes jeg det var ganske tydelig mtp de som har liker det, og de som ikke har ser ikke poenget. Ikke noe galt i det altså, ei heller å ikke se poenget i det, men synes det er viktig poeng. Legionella osv… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 15. juli 2022 #13 Del Skrevet 15. juli 2022 Motelvibes skrev (2 timer siden): Legionella osv… Vannet er kokende, dvs 100 grader, så legionella vokser ikke og etablerer seg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 15. juli 2022 #14 Del Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Regner med at kokende vann ut av springen bruker endel strøm? Anonymkode: 99c4f...8d4 Om du bruker å koke opp vann regelmessig bruker den mindre strøm enn både vannkoker og gryte. Du sparer og vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #15 Del Skrevet 16. juli 2022 Ala kokende vann i springen. Etter at vi fikk induksjonstopp har vi verken hatt behov for det eller vannkoker, vannet koker jo lynkjapt på steketoppen. Vi skal også bytte ut kjøkken og vi skal bytte ut integrert kjøle/fryseskap som vi har nå og ha et storr side by side kjøleskap/fryser i stedet. Integrert kjøleskap er det ofte veldig liten plass i. Anonymkode: aac0e...f31 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #16 Del Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ala kokende vann i springen. Etter at vi fikk induksjonstopp har vi verken hatt behov for det eller vannkoker, vannet koker jo lynkjapt på steketoppen. Anonymkode: aac0e...f31 Jeg koker vann til te ca. ti ganger om dagen. Det hadde jeg ikke orket å gjøre i en kjele. Så behovet for vannkoker/Quooker avhenger av egne vaner. Anonymkode: dfa3d...8a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå