Gå til innhold

Vonde, vanskelige og tunge tanker. Er det hjelp å få?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med vonde og vanskelige tanker. De kan bli litt tunge til tider. 

Har asperger, om det har noe å si, og lurer på om det er hjelp å få med disse tankene? 

Prøvde å forklare til dps, men de forstod ingenting og skrev meg ut. 

Er det noen vits å få hjelp med disse tankene som går på hvordan jeg ser på meg selv og oppfatter verden? Eller skal jeg bare lide med det resten av livet? 

Anonymkode: 3ec76...f8b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags vonde tanker? 

Anonymkode: 0e7dd...6ea

AnonymBruker
Skrevet

Alder🥰 Gi det tid. Prøv å finne hobbyer

Anonymkode: 826e6...906

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva slags vonde tanker? 

Anonymkode: 0e7dd...6ea

Jeg ser på meg selv som Bergens styggeste, og ser ingen verdi meg selv. Føler meg verdiløs og jeg er ukomfortabel i min egen kropp. Ønsker å bli tynn og syns jeg er for stor og har for mye former. Så vet jeg ikke hvordan jeg skal forholde meg til andre mennesker. 

Er sikkert mye mer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alder🥰 Gi det tid. Prøv å finne hobbyer

Anonymkode: 826e6...906

Jeg er 41 år. Har mange interesser, men ønsker å få en god venn eller to som jeg kan finne på ting med. 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ser på meg selv som Bergens styggeste, og ser ingen verdi meg selv. Føler meg verdiløs og jeg er ukomfortabel i min egen kropp. Ønsker å bli tynn og syns jeg er for stor og har for mye former. Så vet jeg ikke hvordan jeg skal forholde meg til andre mennesker. 

Er sikkert mye mer. 

Dette er jo tanker som er ganske vanlige og lette å forstå? På hvilken måte forstod ikke DPS dette? Hva skjedde?

Anonymkode: a1678...116

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er sikkert mye mer. 

Du må komme deg til fastlegen og be om en henvisning til psykolog. Så får du hjelp til å jobbe med de tunge tankene dine.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke hjelp å hente i der offentlige,  for voksne med diagnoser. Prøv heller en privat psykolog.

Anonymkode: 3d09f...d68

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, det er ikke hjelp å hente i der offentlige,  for voksne med diagnoser. Prøv heller en privat psykolog.

Anonymkode: 3d09f...d68

Jeg har ingen penger til privat psykolog. 

Da må det bli en med avtale. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er jo tanker som er ganske vanlige og lette å forstå? På hvilken måte forstod ikke DPS dette? Hva skjedde?

Anonymkode: a1678...116

Jeg fortalte at jeg følte meg stygg og verdiløs og at jeg tenkte veldig negativt om meg selv. At jeg ikke var komfortabel i kroppen min pga jeg har så store former. At har opplevd mye uønsket oppmerksomhet. 

De bare så på meg og sa at jeg fikk sminke meg og ta på større klær.

Det hjalp meg ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
Serafin skrev (9 timer siden):

Du må komme deg til fastlegen og be om en henvisning til psykolog. Så får du hjelp til å jobbe med de tunge tankene dine.

Syns du dette er viktig å få hjelp med? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Syns du dette er viktig å få hjelp med? 

Ja, hvorfor skulle det ikke være det når vedkommende sier at han/hun sliter med tunge tanker?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 2.05):

Jeg er 41 år. Har mange interesser, men ønsker å få en god venn eller to som jeg kan finne på ting med. 

Bingo. Det er sånn man får det bedre. Du kan sitte og jatte på DPS til krampa tar deg, men har du lyst å ha det bedre må du gjøre jobben selv. Og gode relasjoner er nøkkelen til å få det bedre; gode venner, kjæreste, familie. Det er ikke så nøye hvem, men relasjoner er tingen.

Anonymkode: 4e7ae...e7d

Gjest Suzanne
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg fortalte at jeg følte meg stygg og verdiløs og at jeg tenkte veldig negativt om meg selv. At jeg ikke var komfortabel i kroppen min pga jeg har så store former. At har opplevd mye uønsket oppmerksomhet. 

De bare så på meg og sa at jeg fikk sminke meg og ta på større klær.

Det hjalp meg ikke. 

Det du beskriver er ikke akkurat "psykolog- mat". Du beskriver noe alle damer opplever i perioder i livet. Skjønner at DPS så rart på deg (hvis innlegget ditt er reelt).

Kapasiteten i psykiatrien i Norge er sprengt, og har vært det i mange år. Pandemien har vært en stor psykisk belastning for folk flest.

DPS må prioritere de som står i fare for å ta livet av/ skade seg selv, eller andre. Alvorlig tilfeller av anoreksi, selvskading, dobbeldiagnose- pasienter. Lista er lang. At du føler deg stygg, er ikke alvorlig nok. 

AnonymBruker
Skrevet

Gå til legen å spør om ozempic, det kan hjelpe på vekten. 

Anonymkode: 3eaa7...282

AnonymBruker
Skrevet

Jobb med selvbildet ditt, og så tar du vekta litt etter litt. Kjøp deg pene komfortable klær, og gå turer med musikk eller podkast på øret. Sørg for at du har masse sunn deilig mat i skapet sånn at du får i deg masse næringsstoffer, da får du mindre lyst til å overspise eller spise for mye usunt. Dra på velværesalong. Unn deg spa og bra ting. Bli glad i kroppen din. Kjøp selvhjelpsbøker om hvordan man jobber med selvbildet. 

Få deg en hobby. Møt nye mennesker. Vær blid og vennlig og interessert, så får du hyggelig respons tilbake.

Du er nok mye penere enn du tror! Og hvis du ser det selv, så vil andre også se det!

Anonymkode: cce01...619

AnonymBruker
Skrevet
Suzanne skrev (10 timer siden):

Det du beskriver er ikke akkurat "psykolog- mat". Du beskriver noe alle damer opplever i perioder i livet. Skjønner at DPS så rart på deg (hvis innlegget ditt er reelt).

Kapasiteten i psykiatrien i Norge er sprengt, og har vært det i mange år. Pandemien har vært en stor psykisk belastning for folk flest.

DPS må prioritere de som står i fare for å ta livet av/ skade seg selv, eller andre. Alvorlig tilfeller av anoreksi, selvskading, dobbeldiagnose- pasienter. Lista er lang. At du føler deg stygg, er ikke alvorlig nok. 

Du heller forstår ikke alvoret. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...