Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min eier et hus sammen. Det siste året har to kreditorer tatt pant i hans andel av felles bolig. Det er snakk om nærmere 300000. 

Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Jeg har foreslått at jeg kjøper han ut. Dette nekter han. 

Vi har ikke felles økonomi, da han har mye gjeld fra tidligere. Jeg hadde egenkapital, han hadde ikke. Det har ikke vært så stor verdiøkning som gjør at han kan bake gjelden inn i sin andel av boligen. 

Ønsker å høre fra andre med erfaring. Hva burde jeg gjøre? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper du har papirer på at du skjøt inn egenkapital, men uansett svært synd om dere ikke har ulik eierandel på grunn av at du hadde egenkapital, ettersom avtaler dere mellom betyr lite for kreditorer om dere står som 50/50 eiere av boligen. Da vil du lide for dette, om boligen selges innen den øker tilstrekkelig til at de kan ta av kun hans eierandel. 

Kreditorer tok pant i bolig min venninne eide med sin eks også, og hun ble ikke skadelidende av det, fordi det var tilstrekkelig verdi i huset til at de tok av hans kapital ved salg. Blir annerledes for dere dersom kun du har skutt inn egenkapital, dere eierandel 50/50, og boligen selges før den har steget 600000 kr i verdi. Isåfall vil kreditorene regne halvparten av husets verdi som hans, og ta sitt, selv om din egenkapital. 

Anonymkode: 0d323...c5e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sansx skrev (5 timer siden):

Jeg og samboeren min eier et hus sammen. Det siste året har to kreditorer tatt pant i hans andel av felles bolig. Det er snakk om nærmere 300000. 

Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Jeg har foreslått at jeg kjøper han ut. Dette nekter han. 

Vi har ikke felles økonomi, da han har mye gjeld fra tidligere. Jeg hadde egenkapital, han hadde ikke. Det har ikke vært så stor verdiøkning som gjør at han kan bake gjelden inn i sin andel av boligen. 

Ønsker å høre fra andre med erfaring. Hva burde jeg gjøre? 

Vi var gift, så litt annerledes. Men det du uansett må vite er at huset kan tvangsselges (hans del). 

Alt av økonomi burde formaliseres, altså skrives ned som i kontrakt med hjelp av advokat. Du må sikre deg på absolutt alle måter du kan. 

Personlig hadde jeg funnet noen som kunne gi meg juridiske råd. Så hadde jeg avsluttet samboerskapet på den måten som ga minst økonomisk konsekvens for meg selv. 

Av erfaring kan jeg si at å bo i et hus med pant i, og aldri vite om det kommer et varsel om tvangssalg eller ikke, om mannen betaler regningene nå, å bli nektet innsyn osv, det var så psykisk belastende at jeg rett og slett vil fraråde alle å i det hele tatt prøve på det. Vi hadde barn, noe som kompliserte ting ytterligere. 

Hvorfor vil han ikke overføre huset på deg? Og hva tenker han er en god løsning på dette?

Anonymkode: 5df8b...e5a

• Liker 4
Gjest Smeltemann
Skrevet

Jeg har fulgt med på eiendommer der det har blitt foretatt utleggsforetning på en av partene, opptil flere ganger. Men det skjer ikke noe, eiendommen blir ikke lagt ut på tvangsauksjon, så blir så-måle mitt. Er det høyere terskel for å tvangsselge et hus der det er flere som eier? Kanskje er barn inne i bilde?  

Skrevet

Ja jeg vet at hans del kan tvangsselges. Vi har samboerkontrakt. Der står det at jeg hadde egenkapital og skal ha denne ved et salg. 

Det er psykisk belastende. Han vil ikke diskutere økonomi. Selvsagt er han også skyldig meg penger. Hans løsning er at det ordner seg siden han har tvangstrekk på lønna. Han mener jeg overdriver og at det ikke er noen fare for at hans del blir tvangssolgt. 

Ja vi har også barn. 

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
Sansx skrev (7 minutter siden):

Ja jeg vet at hans del kan tvangsselges. Vi har samboerkontrakt. Der står det at jeg hadde egenkapital og skal ha denne ved et salg. 

Det er psykisk belastende. Han vil ikke diskutere økonomi. Selvsagt er han også skyldig meg penger. Hans løsning er at det ordner seg siden han har tvangstrekk på lønna. Han mener jeg overdriver og at det ikke er noen fare for at hans del blir tvangssolgt. 

Ja vi har også barn. 

Så lenge kreditor får inn penger ved trekk i lønn så vil jeg tro at de forholder seg rolig.  

AnonymBruker
Skrevet

Det er i grunn lite du kan gjøre tror jeg. Han må jo få lov til å styre sin del av huset, han eier jo den delen.

Uten delt økonomi så er det enda mindre du får gjort. Om du fremdeles vil bo med ham da. Det er rett og slett en risiko man løper når man kjøper sammen med noen.

Men pant behøver ikke bety stort. Det er en del mennesker som skylder penger med pant i hus, som likevel klarer seg fint.

Anonymkode: bee5d...1e6

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (23 minutter siden):

Jeg har fulgt med på eiendommer der det har blitt foretatt utleggsforetning på en av partene, opptil flere ganger. Men det skjer ikke noe, eiendommen blir ikke lagt ut på tvangsauksjon, så blir så-måle mitt. Er det høyere terskel for å tvangsselge et hus der det er flere som eier? Kanskje er barn inne i bilde?  

Jeg har sett annonser på Finn der halvparten av bolig har blitt solgt flere ganger, selv med barn. Når man kjøper en slik bolig kan man som eier kreve boligen tvangssolgt og dermed kjøpe hele til en sannsynligvis lavere pris. 

Sansx skrev (10 minutter siden):

Hans løsning er at det ordner seg siden han har tvangstrekk på lønna. Han mener jeg overdriver og at det ikke er noen fare for at hans del blir tvangssolgt. 

Ja vi har også barn. 

Han tar det ikke alvorlig. Akkurat som min eks. 

Smeltemann skrev (2 minutter siden):

Så lenge kreditor får inn penger ved trekk i lønn så vil jeg tro at de forholder seg rolig.  

Jeg har selv snakket med flere kreditorer som sier at det ikke har noe med saken å gjøre. Tar det for lang tid, kommer det mye ekstra gjeld, blir gjelda kjøpt opp av noen andre osv, så kan de kreve tvangssalg uansett. Flere sa også at beløpet ikke spilte noen rolle, de kunne kreve boligen solgt ved 50.000 i gjeld, selv om boligen var verdt 5 millioner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er en del mennesker som skylder penger med pant i hus, som likevel klarer seg fint.

Ja, fordi de ofte gir blaffen eller er vant til slikt. Men partneren deres og ungene deres, det er de som lider. Å ligge våken om nettene og bekymre seg for økonomi og å miste hus på grunn av rot hos den man bor med, det er en så stor belastning at man ikke «klarer seg fint». 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det skal litt til før man går til tvangssalg. Men det er jo trist at han har latt det gå så langt. De aller fleste kreditorer er imøtekommende om man vil lage en nedbetalingsplan, det er mye bedre enn tvangstrekk. For de fleste er det nok bare man dekker rentene og litt på lånet med avtale om å øke gradvis med tiden. 

Generelt så må du aldri kjøpe deg inn i hans problemer, det beste er at han blir sittende med hele ansvaret og at du kan hjelpe fra sidelinjen om ønskelig. 

Så lenge det er tvangstrekk vil det ikke bli noe tvangssalg, om det kommer flere problemer i fremtiden så finn løsninger med kreditor, deres krav om tvangstrekk og tvangssalg vil bli avvist om dere har prøvd å finne en grei løsning eller nedbetalingsplan med sikte på å øke gradvis over flere år. 

Anonymkode: ad2af...3f5

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har sett annonser på Finn der halvparten av bolig har blitt solgt flere ganger, selv med barn. Når man kjøper en slik bolig kan man som eier kreve boligen tvangssolgt og dermed kjøpe hele til en sannsynligvis lavere pris. 

Han tar det ikke alvorlig. Akkurat som min eks. 

Jeg har selv snakket med flere kreditorer som sier at det ikke har noe med saken å gjøre. Tar det for lang tid, kommer det mye ekstra gjeld, blir gjelda kjøpt opp av noen andre osv, så kan de kreve tvangssalg uansett. Flere sa også at beløpet ikke spilte noen rolle, de kunne kreve boligen solgt ved 50.000 i gjeld, selv om boligen var verdt 5 millioner. 

Det er litt som lotto da?  Jeg har ca 10-15 eiendommer jeg følger med på, der det er utleggsforetning, kun en er blitt begjært tvangssalg på. Men der tror jeg det ordnet seg på et vis for salget ble ikke gjennomført og den står på samme eier, men med de samme utleggsforetningene.  Men uten begjæring om tvangssalg. 

AnonymBruker
Skrevet
Sansx skrev (21 minutter siden):

Ja vi har også barn. 

Hvis huset er tinglyst 50/50 på ham, er det det kreditorene går etter. De bryr seg ikke om deres samboerkontrakt. Så dere må få endret eierbrøken til den reelle - hvis du eier 60/40 pga du hadde egenkapital, må det tinglyses! 
Det er generelt problematisk å dele livet med noen som ikke har kontroll på økonomien. Pass på at dere har krystallklare skiller mellom mitt og ditt i økonomien (noe dere ikke har nå!). 

Anonymkode: 5e7fa...1ce

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skal litt til før man går til tvangssalg. Men det er jo trist at han har latt det gå så langt. De aller fleste kreditorer er imøtekommende om man vil lage en nedbetalingsplan, det er mye bedre enn tvangstrekk. For de fleste er det nok bare man dekker rentene og litt på lånet med avtale om å øke gradvis med tiden. 

Generelt så må du aldri kjøpe deg inn i hans problemer, det beste er at han blir sittende med hele ansvaret og at du kan hjelpe fra sidelinjen om ønskelig. 

Så lenge det er tvangstrekk vil det ikke bli noe tvangssalg, om det kommer flere problemer i fremtiden så finn løsninger med kreditor, deres krav om tvangstrekk og tvangssalg vil bli avvist om dere har prøvd å finne en grei løsning eller nedbetalingsplan med sikte på å øke gradvis over flere år. 

Anonymkode: ad2af...3f5

Det du sier er at om det er tvangstrekk fra en kteditor så kan ingen andre kreditorer begjære tvangssalg? 

AnonymBruker
Skrevet

Det må være utrolig belastende å bo i et hus man ikke vet når det blir tvangssolgt og bli tvunget til å flytte.

Hadde jeg vært deg og ønsket å beholde huset og samboerskapet, ville jeg presset frem oppkjøp av samboerens del. Det betyr at du betaler kreditorene hans det de har pant i huset og samtidig underskriver kontrakt med samboer hvor du står som eneeier. Da får samboer betale deg månedsleie og du kan leve trygt at du og barna ikke blir kastet ut av deres hjem.

Men for å være ærlig ville jeg bare avsluttet samboerskapet og solgt huset - da får kreditorene det de har i pant, du får din del og så kjøper du deg noe bare du eier. 

Anonymkode: 4865e...a25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte vårt hus først som en ideell andel. Så flyttet vi inn, til famuliens store forskrekkelse, og deretter begjærte vi sameeiet opphørt. Vi endte opp med å eie hele boligen til en rimelig pris. Kjøpte familien ut for de resterende 50% 

Anonymkode: 9f083...6e7

Skrevet (endret)

Hvis du har råd til å overta huset vil det ikke bli noe problem selv om det skulle bli tvangssalg. En halvpart oppnår lav pris i markedet, og du kan da sannsynligvis kjøpe hans del til en lav pris ved å overta på forkjøpsrett.

"Ved et tvangssalg har samtlige sameiere forkjøpsrett til eiendommen. Dette innebærer at de kan tre inn i det høyeste budet som oppnås på markedet."

Endret av Frodo
.
Skrevet

Får han noen hjelp fra andre til å få kontroll på økonomien? Han bør jo skjønne soppas at det ikke er kjekt for deg å sitte med frykten for at huset skal bli begjært solgt for å dekke hans gjeld. 

Du må undersøke med banken, advokat, økonomirådgiver hvor trygg avtalen dere mellom som samboere er og hva som er best å gjøre. Om du får null innsikt i hans økonomi og han ikke har noen som hjelper han med budsjett så bør han tvinges til å få hjelp om gjelden stadig vokser. Om han nekter å motta råd og veiledning så må du kreve huset solgt, i hvertfall at du kjøper han ut for egenkapitalen din som dere kun har samboerkontrakt om forsvinner så sant den ikke er tinglyst.

• Liker 1
Skrevet

Nei han får ikke hjelp av noen andre. Han ønsker ikke det. Jeg tror ikke at han ser min situasjon siden han bagatelliserer den. Dessuten vet han at jeg nødig vil rive opp barna fra nærmiljøet deres. Så han tenker sikkert at det ikke skjer noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi kjøpte vårt hus først som en ideell andel. Så flyttet vi inn, til famuliens store forskrekkelse, og deretter begjærte vi sameeiet opphørt. Vi endte opp med å eie hele boligen til en rimelig pris. Kjøpte familien ut for de resterende 50% 

Anonymkode: 9f083...6e7

Jeg har råd og sitte med huset alene, så jeg tror ikke det hadde gått så langt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...