Gå til innhold

Dere med barn mellom ca 7 og 10 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør de når de er på besøk hos venner eller har besøk? Her går det så mye i å se på tv og sitte å spille på nettbrett ved siden av hverandre. Sier vi at de kan gå ut har de ingenting å ta seg til.. kanskje hopper de litt på trampoline og sparker litt fotball før de vil inn igjen. Enkelte dager har barna besøk hele dagen, og vi blir litt oppgitte over at de bare vil se på skjerm.. 

Anonymkode: c43f9...e7c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gutt på 9. Når han har besøk blir det ofte bygging av lego eller kulebane(geotrax). Noen ganger lat vi de bake muffins eller spiller et brettspill med dem. Vi er en familie som er veldig restriktive på skjerm, så barna vet at det ikke er aktuelt med spilling når de har besøk. De har besøk for å være sosiale, ikke for å se på en skjerm. Men det krever ofte en del engasjement fra oss foreldre😅

Anonymkode: 7028e...1a9

AnonymBruker
Skrevet

Bader, leker, går på kino, går på turer, sykler og baker.

Anonymkode: 1c4eb...e21

• Liker 1
Skrevet

Vi har en lekeplass rett utenfor, så barna leker mest der nå som det er sommer, når det blir kjøligere igjen så blir det mer aktuelt med lego og brettspill inne.

Skrevet

Min er kun sju, og til nå har det gått greit selv om jeg anter at det blir verre med alderen.

Nå som det er sommer er de mye ute. De leker often en eller annen detektiv/spion-lek der de leter etter skurker og bruker walki-talkier og sånn. Jeg har ikke helt oversikt over hva det går ut på, men det ser morsomt ut. Når de er inne er det ikke fullt så kreativt, men det blir en del lego og perling. Hvis vi har en gjest som skal være her hele dagen lar jeg dem se på TV eller spille litt, men ikke hele dagen. De blir gjerne sure når jeg ber dem stoppe, men de gjør det likevel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I vårt hus er det null skjerm når de besøk (og generelt null skjerm) med mindre de har en avtale om kvelden om å se en fotballkamp eller et TV-program sammen. Det går i lek med Barbie, lego, brettspill av ulik sort, de leser Donald, lager ulike show med dans og sang, lager sanger til MGP junior, kler seg ut, tegner, klipper med ark, syr «dukkeklær», baker eller er ute og sykler, går på rollerblades, skater, spiller fotball, bygger olabil, hopper på trampolina, tegner med kritt, klatrer i trær, leker ulike leker som Boksen går, turner, hopper lengde, hopper tau eller paradis, leker med rockering, spiller badmington og minibowling, kaster ringspill, dart osv. 

Anonymkode: 7e45f...f26

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva gjør de når de er på besøk hos venner eller har besøk? Her går det så mye i å se på tv og sitte å spille på nettbrett ved siden av hverandre. Sier vi at de kan gå ut har de ingenting å ta seg til.. kanskje hopper de litt på trampoline og sparker litt fotball før de vil inn igjen. Enkelte dager har barna besøk hele dagen, og vi blir litt oppgitte over at de bare vil se på skjerm.. 

De ser ikke på nettbrett i det hele tatt når de er på besøk. Nå på sommeren er de nesten bare ute. De leker på trampolina, tegner med kritt i gata, bader i bassenget, leker sisten,leker gjemsel,leker familie osv. Vi voksne er ikke sammen med dem når de er med venner,så er litt usikker på hva de leker hele tiden.  De plukker også bær fra trærne,lager ting osv. Er de inne hører de ofte på musikk,danser,leker ungdommer å sminker seg osv. Spille på nettbrett gjør de lite av på sommeren, og bare når de ikke har besøk. Nå har jeg jenter da, det kan kanskje være annerledes med gutter? Ser de ofte gamer i timesvis. Jenter her er ikke opptatt med gaming på playstation i det hele tatt. 

Anonymkode: 29f76...787

• Liker 2
Skrevet

Sette opp crocketspill i hagen ( man må selvsagt lære de og delta selv endel i begynnelsen), dartboard,  uteleker vi lekte som små : sisten på hjørnet, div gjemseleker,  slåball,  hoppetau/slengtau , strikk,  paradis., skattejakt, bygge trehytte, sette opp telt i hagen, vannspreder, ringe på og stikke av ? 😆,- neida...

Men mange uteleker fra" gamle dager" ,som er morsomme. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi er restriktive med skjerm her, så han vet at det ikke er verdt å spørre. De underholder seg selv stort sett, leker ute og inne.

Anonymkode: a64f7...199

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jentene (6 og 10) leker med barbie, tegner, sminker seg, leker gjemsel. De ser aldri på tv eller skjerm når de har besøk.

Gutt (12) sitter på rommet sitt og gamer, er ute og gamer (pogo), leker bomgjemsel, spiller fotball. Men mest gaming.

Anonymkode: 59036...d03

AnonymBruker
Skrevet

Min er 8. Verken datteren min eller venninnene vi har hatt på besøk har brydd seg om å se på tv eller iPad. De leker alltid. Vanlig rollelek, hobbyaktivitet, spill, gjemsel etc. Kjedelig å se på skjerm når de har besøk da. Det kan de heller gjøre når de er alene

Anonymkode: b7af0...17e

• Liker 1
Skrevet

Stort sett er de enten ute og spiller fotball, sykler eller leker, eller inne og bygger Lego, spiller spill osv. Men de kan også spille Fifa (jeg syns det er sosialt og noe helt annet enn å sitte passiv foran en skjerm). Men ser veldig stor forskjell på barn. Særlig mitt ene barn har noen venner som spiller mye pc-spill osv hjemme, og de maser mye om å spille når de kommer hit, klager over at de kjeder seg hvis de ikke får spille osv. Jeg syns faktisk det er litt bekymringsverdig, når barna det gjelder er 7-8 år. Det virker som noen av dem faktisk nesten ikke kan leke. Heldigvis har sønnen min også venner som har god fantasi og kan leke fortsatt.

• Liker 1
Skrevet

Jente 9år leker rollespill, går lange turer i skogen hvor de leker og klatrer i trær, perler, lager armbånd, sykler, går på skøyter og baker. Blant annet. Kommer an på årstid og felles interesser. 

Skjerm er uaktuelt ved besøk, og siden det er enighet om dette blant foreldrene tar barna det som en selvfølge at de må underholde seg selv. Eneste unntak er om det på forhånd er avtalt film og pizza/taco en fredags -eller lørdagskveld, men til og med da blir filmen avbrutt når maten er spist og de spiller heller brettspill etc. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 1.07):

Vi har en gutt på 9. Når han har besøk blir det ofte bygging av lego eller kulebane(geotrax). Noen ganger lat vi de bake muffins eller spiller et brettspill med dem. Vi er en familie som er veldig restriktive på skjerm, så barna vet at det ikke er aktuelt med spilling når de har besøk. De har besøk for å være sosiale, ikke for å se på en skjerm. Men det krever ofte en del engasjement fra oss foreldre😅

Anonymkode: 7028e...1a9

Amen!

Anonymkode: 5af0b...b0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 1.01):

De lager og leser tegneserier, spiller sjakk eller andre brettspill, tegner, leker krig, har vannkrig, plukker bær, bygger med lego, herjer, lager konserter, skriver fortellinger, lager hytter, spiller fotball etc.

Vi er og har alltid vært ekstremt strenge med skjerm. Alle typer.

Anonymkode: f4d31...a43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir fort litt skjerm, spesielt når det er dårlig vær. Men lar de ikke sitte i flere timer. 

Anonymkode: 4dfc7...864

Skrevet

To jenter på 9 og 7. I dag hadde de to venninner på besøk (fra hver sin klasse).
De var i hagen i over 30 min, øvde på å ta saldo på trampoline, spiste kjeks med melk. Gikk inn på soverommene, tegnet med akvarellfarger. 
Gikk ut til lekeplassen i nabolaget før de gikk inn og spiste frukt på veranda. Så var de i hagen igjen. 
Jentene var hos oss i over 4 timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...