Gå til innhold

å overføre penger mellom bank-konti, noen grense på hvor mange overføringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hvis noen skal overføre mellom for eksempel brukskonto og sparekonto veldig mange ganger i løpet av ett år. 

kan banken finne på å kreve en eller annen form for gebyr, hvis man overført penger mellom kontiene alt for mange ganger?

Anonymkode: c358f...7a9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende de tar gebyr ja. I min bank må jeg betale gebyr om jeg overfører mer enn 12 ganger på et år.

For hver overføring får jeg beskjed om hvor mange overføringer jeg har igjen før jeg må betale.

Anonymkode: ae360...6af

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men fra Sparekonto til Brukskonto kan det feks være gebyr dersom man overfører mer enn 12 ganger i løpet av et år. 

Anonymkode: 29fa1...1f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan hende de tar gebyr ja. I min bank må jeg betale gebyr om jeg overfører mer enn 12 ganger på et år.

For hver overføring får jeg beskjed om hvor mange overføringer jeg har igjen før jeg må betale.

Det er fra sparekonto til brukskonto, andre veien tror jeg ikke det er noe gebyr.

• Liker 2
Skrevet

Det er ofte et begyr på uttak fra sparekonto (gjelder også overføring til annen konto) over et visst antall ganger i året (som oftet 12).

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke gebyr på overføringer mellom kontoer generelt.

Det kan derimot være gebyr på uttak fra enkelte sparekontoer. 

Anonymkode: b083b...447

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk vilkårene for kontoene dine, spesielt sparekontoen.

Men veldig vanlig at det er kun et visst antall gebyrfrie uttak i året fra sparekonto.

Det avhenger jo av hvilken kontotype du bruker til sparing også da. Det bankene kaller sparekonto har ekstra god rente, fordi du lar pengene stå i banken mer langsiktig. 

Anonymkode: d5f25...e72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sjekk vilkårene for kontoene dine, spesielt sparekontoen.

Men veldig vanlig at det er kun et visst antall gebyrfrie uttak i året fra sparekonto.

Det avhenger jo av hvilken kontotype du bruker til sparing også da. Det bankene kaller sparekonto har ekstra god rente, fordi du lar pengene stå i banken mer langsiktig. 

Anonymkode: d5f25...e72

Det finnes massevis av sparekontoer som ikke har slike begrensninger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det gebyr på overføring i dnb? Jeg flytter penger mellom kontoene ofte 

Anonymkode: ca36c...e35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Som sagt er det ikke gebyr på overføringer mellom kontoer generelt.

Om du har en sparekonto med begrensninger på antall uttak i året vil det normalt sett være gebyr på ytterligere uttak etter det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

hvis noen skal overføre mellom for eksempel brukskonto og sparekonto veldig mange ganger i løpet av ett år. 

kan banken finne på å kreve en eller annen form for gebyr, hvis man overført penger mellom kontiene alt for mange ganger?

Anonymkode: c358f...7a9

Banken "finner ikke på". Det står i vilkårene for den kontoen du oppretter hva som gjelder.

Normalen er at du kan gjøre så mange uttak du vil fra brukskonto. Noen banker tar gebyr f eks for betaling til annen bank. Du kan finne ut hva de ulike bankene tar her https://www.finansportalen.no/bank/dagligbank/

Noen banker har et begrenset antall uttak fra sparekonto. Det ligger i navnet, at dette er kontoer du sparer penger på, ergo naturlig at renten er noe høyere, og uttaket lavere enn en brukskonto.

Uten å oppgi navn på hvilken bank du har, er det umulig for andre å fortelle deg hva som gjelder i ditt tilfelle. Men det står en prisliste på bankens nettside, eller du tar kontakt med kundeservice.

Anonymkode: 803c3...a60

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Bare fra sparekontoen. Jeg har også dnb. Jeg flytter også penger mellom kontoer. Jeg har en sparekonto, hver gang jeg flytter penger ut av den, kommer det opp en advarsel,  der det står at det bare er 12 gebyrfrie uttak fra denne kontoen i kalenderåret.

AnonymBruker
Skrevet
Unn9 skrev (59 minutter siden):

Bare fra sparekontoen. Jeg har også dnb. Jeg flytter også penger mellom kontoer. Jeg har en sparekonto, hver gang jeg flytter penger ut av den, kommer det opp en advarsel,  der det står at det bare er 12 gebyrfrie uttak fra denne kontoen i kalenderåret.

DnB tilbyr sparekontoer både med og uten begrensninger på uttak. TS, du må sjekke akkurat hva slags avtale/sparekonto du bruker. Ingen her kan gi svar på det. 

Anonymkode: 89a35...0ff

AnonymBruker
Skrevet
Unn9 skrev (14 timer siden):

Jeg får ikke opp den advarsel. Har dnb 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2022 den 22.12):

Nei. Men fra Sparekonto til Brukskonto kan det feks være gebyr dersom man overfører mer enn 12 ganger i løpet av et år. 

Anonymkode: 29fa1...1f1

Overføringer mellom de ulike spare-og brukskontoer kan du med enkelhet utføre selv på nettbank.  Har aldri opplevd at banken tar seg betalt for det.

Anonymkode: 5fbb1...4e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 5.26):

Som sagt er det ikke gebyr på overføringer mellom kontoer generelt.

Om du har en sparekonto med begrensninger på antall uttak i året vil det normalt sett være gebyr på ytterligere uttak etter det.

Har nyleg opprettet sparekonto ekstra i Nordea m/  gebyrfrie uttak pr. år, Uttak utover dette blir belastet med kr. 250,-

Anonymkode: 5fbb1...4e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2022 den 12.02):

Jeg får ikke opp den advarsel. Har dnb 

Da har du kanskje ikke sparekonto? Jeg har en sparekonto,  som var en høyrentekonto en gang i tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...