Gå til innhold

Hvordan hjelpe min venn? Eksen var Narsissist.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig litt spesiellt. Men jeg mistet kontakt med henne en lang stund fordi jeg havnet i ett forhold med en narsisist.

Jeg har brukt år på å forstå det og klarte å forlate han til slutt. Jeg forlot han før skaden ble stor, og jeg har derfor det veldig fint nå. Jeg kjenner jeg endelig kan slappe av og st jeg er fri.

Nå har jeg tatt opp kontakten med denne veninnen min igjen og forstår at hun også var i forhold med en narsisist, og det var i veldig mange år. Han tok alt han kunne ifra henne og hadde samtidig ett forhold vedsidenav henne en lang stund, uten at hun merket det. Han brukte henne som en "mamma rolle", pg den andre damen som "kjæreste/sex".

Nå er det 2 år siden det ble slutt mellom dem og han driver å kontrollerer hennes liv forsatt. Han ringer og de prater sammen. Hun svarer han på det han spør om.  Han skylder henne penger som hun aldri får tilbake. Hun har begynt å snakke med andre menn og flørte litt, men hun er livredd for at han skal finne det ut. 

Vi var på byen sammen og hun drakk seg godt brisen. Dagenderpå våknet vi hos henne og hun følte masse skyldfølelse av at hun drakk på byen og skammet aeg over at hun ble så brisen osv.  Dette er stemmen ifra eksen som sitter igjen, da hun aldri fikk lov til å drikke eller gå på byen osv. Han var så stygg mot henne.

Men hun ser ikke selv hva hun har vært sammen med, hun tenker at det er hun som er noe galt med fordi han hadde en annen dame osv. Hun legger alt skylden på seg selv. 

Det som er litt utfordrende er at hun er litt tilbake på ting, det er ikke alt hun forstår, hun har slitt på skolen og forstår ikke helt logiske ting alltid.

Derfor tenker jeg at hun vil ha utfordringer med å forstå dette med narisisme. Men hadde hun forstått det, da kunne hun jobbet seg igjennom det og forstått at det ikke er henne, men han som er gale. At hun er verdifull og godhjertet person.

Vil det såre henne kansje? Om jeg forteller? Hva kan jeg gjøre? Jeg vil at hun skal forstå hvordan han er og på den måten glemme han, forstå at han ikke er frisk og aldri blir det. 

Anonymkode: 56815...aca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...