Gå til innhold

Hund hvor ene testikkelen ikke er kommet ned

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har sett litt på en hund på ca 11 mnd, hvor den ene testikkelen ikke er kommet ned. Testikkelen ligger slik at den kan kjennes.

Har ikke kjennskap til dette fra før, så min første tanke er å lete videre etter annen hund.

Er det slik at testikkelen mest sannsynlig ikke vil komme ned når hann er blitt så stor? Burde det evt gjøres noe med dette nå, eller vente til evt komplikasjoner oppstår? Er det stor sannsynlighet for at komplikasjoner oppstår?

Anonymkode: 8211f...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fra det jeg har forstått, så bør det absolutt gjøres noe med. En forsvunnet testikkel i buken kan føre til komplikasjoner (langvarige og akutte), for å ikke nevne de hormonelle plagene som kan følge. Jeg kjenner én hannhund som hadde en gjemt testikkel. Den falt ned av seg selv til slutt, men gud hvor hormonell den hunden er. De blir gjerne ekstra stressa under løpetid, damegal også utenfor løpetid etc.

Om testikkel en ikke har falt innen hunden er 6mnd gammel, så regnes hunden som en kryptorkid hund.

Du kan lese mer om det her, om symptomer, behandling etc. 

https://hundehelse.no/testikler-i-buken/

Anonymkode: cc221...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den kommer nok ikke ned, hvis det ikke har skjedd til nå.

Har en hannhund og der ligger den i lysken. Kan fint kjenne den. Kommer ikke til å fjerne den, så lenge den ligger der og ikke i buken. 

Han er ikke ekstra hormonell og kan fint trene løs hvor det er tisper med løpetid.

Fikk tilbud om en ny hund fra oppdretter (da han var valp, nå er han voksen). Men, siden han var så treningsvillig som valp og hadde et supert gemytt, så beholdt jeg han. Har ikke angra en dag på det. 

Anonymkode: 48b02...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hør med oppdretter, du har antagelig krav på å få tilbakebetalt litt penger. Vår har bare "fått" en, iflg kontrakten skal vi få 2 000 kr tilbake. Dyrlegen vil ikke stresse med å fjerne den enda, men bør fjerne den etterhvert da det kan gå kreft i den.

Men han kan få dårligere pels av det og engselige hunder (min er det) kan bli enda mer egstelig i etterkant.

Anonymkode: 26539...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Suzanne
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Den kommer nok ikke ned, hvis det ikke har skjedd til nå.

Har en hannhund og der ligger den i lysken. Kan fint kjenne den. Kommer ikke til å fjerne den, så lenge den ligger der og ikke i buken. 

Han er ikke ekstra hormonell og kan fint trene løs hvor det er tisper med løpetid.

Fikk tilbud om en ny hund fra oppdretter (da han var valp, nå er han voksen). Men, siden han var så treningsvillig som valp og hadde et supert gemytt, så beholdt jeg han. Har ikke angra en dag på det. 

Anonymkode: 48b02...88d

En av valpene i siste valpekullet mitt hadde bare en testikkel "på plass". Den andre kom aldri ned. Vi beholdt den valpen selv. Veterinæren sjekket hvordan testikkelen lå, og konkluderte med at så lenge vi ikke skulle bruke han i avl (naturlig nok), var det helt unødvendig med inngrep. 

Han er den mest lydige engelsk setter jeg har hatt. En rolig familiehund, og ok på jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjansen for at den kommer ned er relativt liten. Anbefaler deg å forhøre deg med din veterinær om kastrering, da de med en gjemt (kryptorkid) testikkel ofte har en større sjans for å utvikle svulst.

Hilsen soon to be dyrlege

Anonymkode: 28d72...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjenner du den, kan du massere den ned og bruk tyngdekraften. Du kan også bestille time hos akupunktør for å få hjelp til å få den ned.

Ang kastrering/fjerning av testikkel så er dette unødvendig med mindre testikkelen står i fare for å bli vridd. Det er IKKE høyere sannsynlighet for kreft. Hunder lever ikke så lenge at dette utgjør noen fare. Hadde det vært et menneske derimot, skal det opereres.

Anonymkode: 29e36...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 22.34):

Sjansen for at den kommer ned er relativt liten. Anbefaler deg å forhøre deg med din veterinær om kastrering, da de med en gjemt (kryptorkid) testikkel ofte har en større sjans for å utvikle svulst.

Hilsen soon to be dyrlege

Soon to be dyrlege burde da lese seg opp på nyere forskning som sier at det ikke er større sjans for at en kryptorkid hund utvikler svulst. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/14/2022 at 10:38 PM, AnonymBruker said:

Har sett litt på en hund på ca 11 mnd, hvor den ene testikkelen ikke er kommet ned. Testikkelen ligger slik at den kan kjennes.

Har ikke kjennskap til dette fra før, så min første tanke er å lete videre etter annen hund.

Er det slik at testikkelen mest sannsynlig ikke vil komme ned når hann er blitt så stor? Burde det evt gjøres noe med dette nå, eller vente til evt komplikasjoner oppstår? Er det stor sannsynlighet for at komplikasjoner oppstår?

Anonymkode: 8211f...97b

Tenker du deg en helt vanlig familiehund, hadde ikke dette bekymret meg. Og hvis testikkelen er følbar i lysken har du også god kontroll på den og det er ikke behov for operasjon. 
har dog krav på redusert pris fra oppdretter. 50% prisreduksjon er veldig vanlig ved kryptorkisme. 

Anonymkode: ec556...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tenker du deg en helt vanlig familiehund, hadde ikke dette bekymret meg. Og hvis testikkelen er følbar i lysken har du også god kontroll på den og det er ikke behov for operasjon. 
har dog krav på redusert pris fra oppdretter. 50% prisreduksjon er veldig vanlig ved kryptorkisme. 

Anonymkode: ec556...2a4

50% er ikke vanlig i det hele tatt. 2000-2500 er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryptoisme kan faktisk ikke stadfestes 100 % før valpen er ferdig utviklet, dvs. først etter 18 mnd. Tidligere var dette nedfelt som eget punkt i kjøpekontrakten utformet av NKK. 

I mine kontrakter får hannhundeier refundert kr. 2000,- dersom en eller begge stenene mangler ETTER at den er fylt 18 mnd. 

Har selv hatt en hannhund hvor siste stenen ikke var nede før han var 10,5 mnd. Og at de vandrer litt opp og ned i kanalen under puberteten er her vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Soon to be dyrlege burde da lese seg opp på nyere forskning som sier at det ikke er større sjans for at en kryptorkid hund utvikler svulst. 

Hvor ser du denne forskningen? Dette er jo et veldig omdiskutert tema blandt veterinærer. 

Både i undervisning og lærebøkene står det at det er 10-20% større sjans for kryptorkide hunder å utvikle tumorer, feks. seminoma eller sertoli celle tumor. Det skal ikke mer enn et Google-søk så kommer det opp. 

Legger ved en lenke her:

https://www.msdvetmanual.com/reproductive-system/congenital-and-inherited-anomalies-of-the-reproductive-system/male-genital-abnormalities-of-animals?query=cryptorchidism

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...