Gå til innhold

Spør meg om narsisistisk pf

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å hjelpe og forstår at det er mange her inne som har opplevd narsisisme tett på seg. Jeg forstår at man søker hjelp på ett forum som dette, da ingen rundt oss vil forstå det på samme måte som oss som har opplevd dette selv. Vi er redde for flygende aper og alt er håpløst. Så da søker vi hjelp anonym på nettet.

De fleste som utvikler denne forstyrrelsen, de har vokst opp i ett hjem med en narsisist, eller blitt nektet kjærlighet, blitt oversett, og/eller hatt en grusom oppvekst.

Disse menneskene fikk ikke mulighet til å utvikle en god selvfølelse, den ble helt ødelagt. Den er såpass ødelagt at hvis de måtte kjenne på dette, ville de antageligvis tatt selvmord. Men istedefor det, så utvikler de denne forstyrrelsen - Narisisme.

De bygger da ett falskt selvbilde, som de tror på og lever opp til. Dette selvbilde er alt de har, og det skal være helt perfekt.

For at de skal unngå å møte sitt ekte selvbilde som de hater, så er de avhengig av at det falske selvbildet blir løftet opp konstant, og de er da avhengig av andre mennesker for å klare dette.

Men noen ganger klarer de seg en liten periode uten mennesker, og det er hvis de gjør noe som distraherer dem bort fra det ekte selvbilde som de hater. Det kan være å jobbe ekstremt masse, ruse seg, bruke masse penger, osv. Da er de distrahert og unngår å møte sitt ekte selv. 

De lever hele sitt liv på å løpe ifra seg selv, sitt ekte selvbilde. I selvbilde deres ligger det sterke dype vonde sår som skam og verdiløshet. 

Derfor lever de kun på det falske selvet som de i tidlig alder skapte seg som en beskyttelse. Men for å holde dette falske selvbilde oppe, da trenger de bekreftelse ifra andre at de er perfekte. De trenger også å se at andre misslykkes, at de er under dem, og at det er alle andre som er feil, og de perfekt. 

Med tiden så lærer de seg mer og mer taktikker for å klare dette, som er manipulering,tåkelegging, spille skuespill, osv.

De er falske og de vil aldri se dette selv. De lever kun på dette falske selvbilde, og hvis noen forteller noe annet, da vil de tenke at de er misunnelige og vil sabotere for dem. Da vil de bli rasende på dem og hevne seg. 

Men dypest inne vet de at de er liten og svak, men det er ikke helt bevvist, de gjør bare alt for å slippe å kjenne på det.

Personer med selvrespekt, og som gjør det bedre enn dem. Dette er personer de flykter ifra, de unngår å være iblant slike mennesker og lager unnskyldninger for å slippe å møte dem. De vil prøve å ta disse menneskene også, feks ved å sende falske rykter om dem. Men ikke alle narisister er like gode på å manipulere, og mange velger å holde seg unna autoriteter. 

Desto mer intelligent en narsisist er, desto større skade kan de lage og desto mer makt og kontroll kan de få. Feks narsisistene i lederstillinger.

De går helst etter mennesker som er i en sårbar situasjon, en livskrise, eller annet som gjør at de ikke er helt seg selv en periode. Da kommer narsisistene og redder denne personen, og senere kontrollere den.

Det er som rovdyr som først jakter på sebraen som har brukket foten og halter bak de andre. Da er rovdyret klar med en gang og går til angrep.

Vi kan alle oppføre oss slik som narisistene gjør, vi kan alle gjøre noe galt mot andre. Det kan være at man mistet drømmejobben og går en periode og syns synd på oss selv, eller en hard skilsmisse. Da er selvfølelsen lav og man kan bli litt egoistisk. Men dette er kun en periode og vi lærer av det og gjør gode ting igjen.

Narisistene er slik 24/7 og vil aldri endre seg. Menneskene som er rundt kan bli lurt av at dette er en normal menneskelig oppførsel. De tenker at narsisisten vil bli bra igjen, for det er normalt for oss andre. Narsisisten sørger for å gi deg skylden, så mange tar skylden på seg selv og gjør enda mer for narisisten og håper at de blir bra igjen. Men det skjer ikke, offeret blir bare ødelagt og forvirret.

Offeret blir tømt for alt og ligger til slutt ødelagt på bakken og da drar narsisisten videre til ett annet menneske. Fordi de ikke får noe mer av det gammle offeret.

Noen klarer å avsløre natisisten før de blir ødelagte og forlater det forstyrrende mennesket enda sterkere og klokere enn noen gang, og det er dette jeg skulle ønske skjedde med flere.

Derfor delte jeg litt om denne skadelige forstyrrelsen. De går fritt rundt der ute.

Kunnskap er nummer 1, men det kreves dyp kunnskap, ikke bare litt for å forstå dette.

Nummer 2 er selvrespekt og elske seg selv, dette krever også mye arbeid over tid. Alle burde jobbe med selvrespekten og selvkjærgelighet jevnlig, like mye som fysisk aktivitet. For å elske andre, må man først elske seg selv. Kjærligheten som andre gir deg, den går først igjennom sin egen kjærlighet før den går videre til deg.  

Om det er spørsmål om narsisisme, hvorfor de gjør noe og hva de tenker om noe. Bare spør meg her. Så kan denne tråden kansje redde noen som kjemper i en relasjon med en slik.

Feks spørsmål:

Vil natisisten savne meg når jeg forlater?

Anonymkode: a3ef4...a0c

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

DoctorRamani på youtube ❤️ 

Anonymkode: 18950...f64

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere burde bli klar over sin egen oppvekst, bli kjent med seg selv og hvor en kommer fra. 

De aller fleste, og alle jeg har snakket med og møtt, hadde en barndom og oppvekst som allerede slet de ned på et lavere nivå, og gjorde de til et lett bytte for en manipulerende narsistisk person. Mange har vokst opp med at man må fortjene kjærlighet eller manipulere seg til den, fordi man ellers aldri ble sett osv. Vant til å bli rakket nedpå, fortalt at man ikke er god nok ved ord og handlinger osv. 

Man trenger ikke å ha diagnosen personlighetsforstyrrelse, man kan inneha en overvekt av narsistiske trekk selv om en ikke er helt forstyrret.

Anonymkode: 61dcd...70a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Flere burde bli klar over sin egen oppvekst, bli kjent med seg selv og hvor en kommer fra. 

De aller fleste, og alle jeg har snakket med og møtt, hadde en barndom og oppvekst som allerede slet de ned på et lavere nivå, og gjorde de til et lett bytte for en manipulerende narsistisk person. Mange har vokst opp med at man må fortjene kjærlighet eller manipulere seg til den, fordi man ellers aldri ble sett osv. Vant til å bli rakket nedpå, fortalt at man ikke er god nok ved ord og handlinger osv. 

Man trenger ikke å ha diagnosen personlighetsforstyrrelse, man kan inneha en overvekt av narsistiske trekk selv om en ikke er helt forstyrret.

Anonymkode: 61dcd...70a

Ja, jeg har opplevd både de som er forstyrret og dem som har trekk av det.

Jeg hadde selv trekk av det, men det var ikke noe  galt med selvfølelsen min, men adferdmønsteret mitt var helt i bakvendtland. Dette var pga narsisistene i min oppvekst som lærte meg feil adferdmønster.

Jeg forsto ikke hvorfor det jeg gjorde var galt når jeg til slutt kom meg ut i samfunnet og skulle klare å komme frem. Jeg fikk konsekvenser der jeg fikk ros hjemme, og fikk ros på de tingene jeg fikk straff for hjemme. 

Det som skjedde til slutt, det var at jeg ble people pleaser istedefor. Jeg tenkte at jeg bare må være snill med alle heletiden, og tilpasse meg andre sine følelser. Har de det bra, kan jeg ha det bra.

Med tiden opplevde jeg flere som utnyttet meg for dette, narsisistene sto i kø for å trakke meg ned og utnytte min snillhet. Jeg forsto ikke bæret av at ingenting jeg gjør er godt nokk.  Jeg arbeidet meg ihjel på arbeidsplassen og ga bare enda mer, i håpet om at folk blir fornøyd.

Men jeg ble utslitt og syk, og til slutt trakk jeg meg helt bort ifra alle mennesker. Jeg ville gjøre noe med dette, og begynte å lese, lære om meg selv, bygge selvfølelse,selvtilitt, lese enda mer, gjøre gode ting for meg selv, ignorere hva andre tenker om det og bare forsette å bygge meg selv opp.

Jeg gikk til slutt tilbake i tid og så på min oppvekst og en dag sa det PANG og jeg forsto alt sammen. Da var det rett til psykolog og bearbeide og forsette å bygge meg opp og lære meg om alt sammen.

Nå har jeg selvrespekt og kuttet ut giftige mennesker fra mitt liv. Jeg har det utrolig bra nå og god selvfølelse. Jeg jobber videre og skal fortsette å ta vare på meg selv. Jeg blir godt lilt av andre nå, men kan slite med å tro på det noen ganger, litt mild frykt for avvisning, men dette blir bedre og bedre.

Giftige mennesker holder jeg laaangt borte fra meg. Jeg holder kun på relasjoner som er gi/ta forhold. Å kunne unne hverandre suksess og gode ting i livet, det er riktig relasjoner å ha. 

AnonymBruker
Skrevet

«De går fritt rundt der ute». Snakker som om de er ville dyr 

Anonymkode: 605fa...c8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

«De går fritt rundt der ute». Snakker som om de er ville dyr 

Anonymkode: 605fa...c8f

Det er akkurat det dem er, ulv i fåreklær!

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...