AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #1 Skrevet 14. juli 2022 Tekstforfatter - utdannelse? Innholdsmarkedsføring? Vil helst jobbe i et reklamebyrå, men litt usikker på veien inn. Jeg jobber som frilansjournalist, og har mye skriveerfaring. Har også tatt grafisk design for hundre år siden, så husker nada av det tekniske, men både interessen og øyet for det visuelle er der. (Tror jeg! 😅🙃). Har noen noe tips? 😊 Anonymkode: 421f1...79d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #3 Skrevet 14. juli 2022 Man kan vel ikke bare «bli influenser»? Tenker et litt mer profesjonelt yrke enn det 😉 Men takk for tips. Ps: Jeg er snart 40 år, så influenser - yrket er ikke helt i min gate uansett. Anonymkode: 421f1...79d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #4 Skrevet 14. juli 2022 Hva med journalist, avistegner, eller redaktør? 🙂 evt. kanskje pråve deg litt som forfatter på sikt også Anonymkode: 8cd02...901 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #5 Skrevet 14. juli 2022 Liker du tegneserier? Å lage tegneserier/ illustrerte historier er en fin måte å gjøre sitt navn kjent på, og sikkert bra å ha i porteføljen. Anonymkode: 3cf19...d8c
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #6 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva med journalist, avistegner, eller redaktør? 🙂 evt. kanskje pråve deg litt som forfatter på sikt også Anonymkode: 8cd02...901 Jeg er journalist, men vil litt videre dit jeg egentlig var på vei som ung student, nemlig reklame ol. Nå har jo plattformene fått mer behov for alt mulig innhold, men jeg er usikker på veien inn. Må jeg har mer utdannelse for å få denne muligheten, eller holder det med journalistikk? (Og grafisk design, som jeg ikke husker noe teknisk av). Vil helst ikke ha flere utdannelser (har to), men vurderer et årsstudium innen et eller annet kreativt. Jeg er ikke så teknisk anlagt, men jeg må kanskje bare bli det.. Har faktisk skrevet og illustrert et par bøker, men ikke noe jeg kan leve av 🤷♀️😊 Redaktør har jeg aldri tenkt på.. 🙄 Får vel ikke vært så kreativ her, kanskje? Men takk for tips! ts Anonymkode: 421f1...79d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #7 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Liker du tegneserier? Å lage tegneserier/ illustrerte historier er en fin måte å gjøre sitt navn kjent på, og sikkert bra å ha i porteføljen. Anonymkode: 3cf19...d8c Takk for tips 😊 Nei, ikke noe spesielt opptatt av det. ts Anonymkode: 421f1...79d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #8 Skrevet 14. juli 2022 Jeg jobber i bank, vi har masse folk som jobber med nettopp dette. Alt fra hva som sendes ut til kunder, til media, internt, til lengre artikler, bannere i mobilbank.. Tja, alt i grunn Virker som en kreativ jobb Anonymkode: 04392...b17
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #9 Skrevet 14. juli 2022 Jeg jobber i en kommune som konsulent, med opplæring av ansatte. Da er det mye brukermanualer, veiledninger, nyhetsbrev og slikt noe - mye tekst, tegninger og bilder kanskje du kunne søkt på noe slikt? Vi holder også interne kurs, hvor det blir en del vi har laget selv de får. Anonymkode: 22b76...40c 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #10 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg jobber i bank, vi har masse folk som jobber med nettopp dette. Alt fra hva som sendes ut til kunder, til media, internt, til lengre artikler, bannere i mobilbank.. Tja, alt i grunn Virker som en kreativ jobb Anonymkode: 04392...b17 Takk for innspill! Jeg bet faktisk om ei som har skrevet annonser for f.eks DNB Eiendom, men som frilanser. Er det ansatte i banken som har dette som fagområde/stilling? (Mulig det er et dumt spørsmål🙊). Vet du hva denne stillingen heter? 😊 Virker veldig spennende! Takk for tips 😊 Skal undersøkes! ts Anonymkode: 421f1...79d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #11 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg jobber i en kommune som konsulent, med opplæring av ansatte. Da er det mye brukermanualer, veiledninger, nyhetsbrev og slikt noe - mye tekst, tegninger og bilder kanskje du kunne søkt på noe slikt? Vi holder også interne kurs, hvor det blir en del vi har laget selv de får. Anonymkode: 22b76...40c Oi, spennende 😃 Konsulent innenfor hvilket område? Hvilken type stilling har disse du nevner? Skal sjekkes ut 😊 ts Anonymkode: 421f1...79d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #12 Skrevet 14. juli 2022 Jeg har jobbet i flere reklamebyrå, bare å bli tekstforfatter det, så er det jobber der. Noen var også en blanding av prosjektleder og tekstforfatter eller ad director og tekstforfatter Anonymkode: 635a1...8d9
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #13 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har jobbet i flere reklamebyrå, bare å bli tekstforfatter det, så er det jobber der. Noen var også en blanding av prosjektleder og tekstforfatter eller ad director og tekstforfatter Anonymkode: 635a1...8d9 Takk for svar 😊 Dette var oppløftende lesing! Det er vel egentlig den store drømmen - å jobbe som tekstforfatter i et byrå 🙏 Jobber/t du som tekstforfatter selv? Tenker du at jeg trenger en annen utdannelse enn dette for å kunne jobbe som dette i et reklamebyrå? (Hvis de har egne tekstforfattere?). Har inntrykk av at flere har faglig bakgrunn innen kommunikasjon/markedsføring el., men hadde kanskje håpet å slippe det? (Ikke fordi det ikke er interessant, men fordi jeg helst vil unngå å studere mer. Elsker å studere, men har nok lån 🙃). ts Anonymkode: 421f1...79d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #14 Skrevet 14. juli 2022 Har du portfolio eller tekstprøver? Det må du garantert levere for å bli ansatt. Utover det er frilansoppdrag den enkleste veien inn. Søk opp firmaer som driver med dette, og send dem en henvendelse med tekstprøve, så kan det være du får napp. Anonymkode: 4d985...bae
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #15 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har du portfolio eller tekstprøver? Det må du garantert levere for å bli ansatt. Utover det er frilansoppdrag den enkleste veien inn. Søk opp firmaer som driver med dette, og send dem en henvendelse med tekstprøve, så kan det være du får napp. Anonymkode: 4d985...bae Takk😊 Har tenkt til det, men jeg har kun arbeidsprøver som journalist, ikke annen tekst. Vet ikke om det veier like tungt. Har skrevet artikler for anerkjente aviser og magasiner. Har tatt på meg et oppdrag for ei venninne nå, der jeg skal skrive en Facebook - tekst for å markedsføre den nye businessen hennes (jeg gjør det gratis mot å bruke det som arbeidsprøve, og at hun får litt synlighet 😊). Sendte faktisk en mail til et firma nå i kveld, med spørsmål om de bruker eksterne tekstforfattere🙊 (Jeg har forresten gjennomført et skrivekurs innen «selgende tekst», så jeg har lært en del hva som er viktig å legge vekt på i ulike tekster). ts Anonymkode: 421f1...79d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #16 Skrevet 14. juli 2022 Christine Calvert har skrevet noen gode bøker om å skrive reklametekster, hvis det kan være av interesse. Ellers kan du finne opp egne tema for tekstprøver. Lag en produktomtale, en reiseartikkel, en annonsekampanje for et merkelig produkt, en tekst inspirert av et bilde, en tekst hvor du bruker ulike språklige virkemidler osv. Hvis du vil jobbe som tekstforfatter, bør du ha noe mer enn avisartikler, for i reklametekst handler det om å skrive kort og med punch. Det kan også være lurt å finne seg et spesialfelt, for eksempel reise, forbrukersaker, teknologi, økonomi osv. Anonymkode: 4d985...bae
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #17 Skrevet 15. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Christine Calvert har skrevet noen gode bøker om å skrive reklametekster, hvis det kan være av interesse. Ellers kan du finne opp egne tema for tekstprøver. Lag en produktomtale, en reiseartikkel, en annonsekampanje for et merkelig produkt, en tekst inspirert av et bilde, en tekst hvor du bruker ulike språklige virkemidler osv. Hvis du vil jobbe som tekstforfatter, bør du ha noe mer enn avisartikler, for i reklametekst handler det om å skrive kort og med punch. Det kan også være lurt å finne seg et spesialfelt, for eksempel reise, forbrukersaker, teknologi, økonomi osv. Anonymkode: 4d985...bae Tusen takk for innspill😊 For en god idé! Jeg har faktisk tenkt tanken selv, men visste ikke om det var ok å bruke «fake» arbeidsprøver. Men det viser kanskje kreativitet? 🤷♀️😊 Skal absolutt sjekke Christine Calvert - takk! Føler meg både mer optimistisk og håpefull etter alle svarene jeg har fått på innlegget mitt. Takk, alle sammen🙏😊 Kom gjerne med forslag på «fake-kampanjer» ol. Lagde meg en annonse med lekkfrie vannflasker (til tur) her om dagen 😅 ts Anonymkode: 421f1...79d
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #18 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 14.7.2022 den 22.09): Takk for innspill! Jeg bet faktisk om ei som har skrevet annonser for f.eks DNB Eiendom, men som frilanser. Er det ansatte i banken som har dette som fagområde/stilling? (Mulig det er et dumt spørsmål🙊). Vet du hva denne stillingen heter? 😊 Virker veldig spennende! Takk for tips 😊 Skal undersøkes! ts Anonymkode: 421f1...79d Jeg fant ikke noen gamle annonser for den banken jeg jobber for, men dette her så ut som noe ganske likt! https://karrierestart.no/ledig-stilling/2046103 Anonymkode: 04392...b17
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #19 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 17.7.2022 den 0.04): Jeg fant ikke noen gamle annonser for den banken jeg jobber for, men dette her så ut som noe ganske likt! https://karrierestart.no/ledig-stilling/2046103 Anonymkode: 04392...b17 Tusen takk for lenke 😊😊Noe sånt, ja! Ts Anonymkode: 421f1...79d
tangent Skrevet 18. juli 2022 #20 Skrevet 18. juli 2022 Mange som søker ansatte innen innholdsproduksjon, som er det nye ordet for personer som skriver/jobber med sosiale medier/nettsider osv. Innholdsprodusenter i mindre bedrifter/organisasjoner må som regel være med på det meste av det som handler om det kreative og praktisk utførelse av kommunikasjonsarbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå