Gå til innhold

Avvenning fra nesespray

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært forkjølet og måttet bruke nesespray. Blir sånn skikkelig tett at det ikke er noe som helst luftgjennomstrømming i nesen og det føles som om jeg blir kvalt, særlig om natten.

Nå er forkjølelsen over, men jeg blir fortsatt tett. Helt tett. Og littegrann spray og jeg får puste igjen. Men jeg kan jo ikke fortsette med dette og er skikkelig frustrert... jeg har egentlig vært frisk i en uke og brukt nesespary godt over anbefalt tid... og ingen bedring i nesen.

Snyte seg hjelper ikke, skylle med sånn nesehorn hjelper ikke, saltvannsspray blir jeg kvalm og kaster opp av...

Noen tips for avvenning... føler meg som en skikkelig misbruker som må ha fikset sitt...

Videoannonse
Annonse
Gjest Anerikke
Skrevet

Har gjort det samme selv noen ganger.

Det eneste som har hjulpet da er å bare holde ut!

Nesen åpner seg opp etter noen timer eller så. Har ihvertfall gjort det på meg. Ekkelt mens det står på, men...

Skrevet

Du blir kvalm av saltvannsspray. Den med mentol også?

Legen min anbefaler skylling med saltvann. Du kan ta det via en skje eller kjøpe et horn (på apoteket) for skylling.

Jeg fikk helt hetta første gang. Jeg prøvde med hjemmeprodusert saltvann og en skje. Får lett vondt i bihulene ved forkjølelse og legen anbefalte dette. Grusomt og grisete, men første gangen var verst. Nå har jeg ingen betenkligheter. Heller det en bihulebettenelse.

Har du prøvd å smøre Mentolatum (?) under nesen? Det er en mentolkrem som du får på apoteket.

Skrevet

jeg har også blitt "avhengi" av dette..å det eneste som nytter er å tvinge seg til å slutte så får man heller være potte tett å puste gjennom munnen så går d over etter noen dager bare...gjorde d på meg hvertfall.. men det er ikke behagelig, skjønner at d er vanskelig:)

Skrevet

Jeg har ofte problemer med tett nese, og har derfor vært på slik avvenning mange ganger. Jeg pleier først å trappe ned, bli ordentlig tett i nesa før jeg tar neste dose. Til slutt har jeg trappet ned så jeg bare tar det en gang per døgn (helst om morgenen - det er verst å være potte tett om natta synes jeg). Når jeg slutter helt tar jeg en hodepinetablett den dagen for at ikke bihulene skal gjøre så vondt. Da blir det pottetett i noen timer, og jeg blir både trøtt, sliten og ekkel i kroppen. Men så løsner det og alt er som det var før jeg begynte med nesespray :)

Skrevet

Uffadå - ja, det er bare tålmodighet... men jeg orker ikke gå dagesvis å være tett - orker ikke timer en gang... sukk... nå er det jo ikke snørr en gang, bare mishandlete slimhinner... stakkars stakkars meg...

Skrevet
Uffadå - ja, det er bare tålmodighet... men jeg orker ikke gå dagesvis å være tett - orker ikke timer en gang... sukk... nå er det jo ikke snørr en gang, bare mishandlete slimhinner... stakkars stakkars meg...

Ta det en morgen hvor du alikevel har noe å gjøre. For da går tiden fort. Etter noen timer pleier tettheten å være borte. Om du gjør det en helg eller noe kan du jo bruke tiden på å skjemme deg bort eller noe ;)

Skrevet (endret)

akupunktur

Det hjelper, selv om du har vært "avhengig" av nesespray over flere år..

tre-fire behandlinger og du er helt ferdig med nesespray.

Endret av anneliane
Skrevet

Bytt nesespray med dråper. De trenger du generelt bare å ta morgen og kveld, og varer lengre en spray. Åpner bedre opp også i øregangene om du gjør det riktig. - Snyt deg så godt du kan og legg deretter hodet godt bakover( best om du selv ligger på rygg). Legg hodet så godt til den siden du skal dryppe på, og la det virke et minutt før du tar neste side.

Når nesen ikke er tett når du legger deg/står opp er det ingen grunn til å bruke verke spray eller dråper. Om det renner så er ikke nødvendigvis nesa helt tett, og det er bedre å bare snyte seg uten bruk av dråper.

Skrevet

Takk for gode tips!

Har nå klart meg uten påfyll siden i går kveld *stolt* og da hadde jeg ikke tatt siden morgenen. *Ser lyst på fremtiden*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...