Gå til innhold

Opplevelsen av å vera flyktning i eget land ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste nordmenn har opplevd å vera flyktninger i eget land  i forbindelse med skolegang, jobb, o.s.v. Sjølv vokste eg  opp i ei mindre bygd på vestlandet , og i  eit godt, trygt  oppveksmiljø der alle kjente alle. Der alle hadde omsorg for hverandre, og  nytilflytta vart mottekne som deira egne, og  fort intrigrert i lokalmiljøet . Allerede 15 år gammel fekk eg sjølv føle på det å vera  "flyktning i eget land" på grunn av skolegang,og  senere på grunn av mangel på jobb. Oppdaget tidleg at det var  forskjell på intrigrering  i lokalmiljøet  mellom By,og Land.  Tettstedet / krinsen hvor eg etterhvert giftet meg, og  etablerte meg med boligbygging  hadde  de  fleste innbyggerne hadde  lokal forankring. De fleste  var i slektsforhold med hverandre, og slik sett  tilsvarende som stedet eg flyttet ifra, men intrigrering i lokalmiljøet var ikkje samanlignbar.  Fortsatt ber krinsen  preg av at mange er i slektsforhold, og føler å ha  mange bygdiser rundt oss som knapt har sett annet landskap , og miljø  rundt seg. 

Anonymkode: b1524...711

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Intrigrering😃 Er det å bli innvidd og få delta i de lokale intrigene? 

Anonymkode: 7eee0...e66

AnonymBruker
Skrevet

Dette er VELDIG langt fra å være flyktning i eget land altså. 

Anonymkode: c0a52...d13

• Liker 12
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Spesielt innlegg 

Anonymkode: c7029...f3e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva flyktning betyr? 

Anonymkode: 26904...b97

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De aller fleste nordmenn har opplevd å vera flyktninger i eget land  i forbindelse med skolegang, jobb, o.s.v. Sjølv vokste eg  opp i ei mindre bygd på vestlandet , og i  eit godt, trygt  oppveksmiljø der alle kjente alle. Der alle hadde omsorg for hverandre, og  nytilflytta vart mottekne som deira egne, og  fort intrigrert i lokalmiljøet . Allerede 15 år gammel fekk eg sjølv føle på det å vera  "flyktning i eget land" på grunn av skolegang,og  senere på grunn av mangel på jobb. Oppdaget tidleg at det var  forskjell på intrigrering  i lokalmiljøet  mellom By,og Land.  Tettstedet / krinsen hvor eg etterhvert giftet meg, og  etablerte meg med boligbygging  hadde  de  fleste innbyggerne hadde  lokal forankring. De fleste  var i slektsforhold med hverandre, og slik sett  tilsvarende som stedet eg flyttet ifra, men intrigrering i lokalmiljøet var ikkje samanlignbar.  Fortsatt ber krinsen  preg av at mange er i slektsforhold, og føler å ha  mange bygdiser rundt oss som knapt har sett annet landskap , og miljø  rundt seg. 

Heimføing i ei bygd med voldsomt mye innavl? Det kan skje de beste av oss. Ikke tenk på det.

AnonymBruker
Skrevet

Ble bygda du bombet av kartet og alle du kjente drept når du flyttet?

Anonymkode: 35345...77a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble bygda du bombet av kartet og alle du kjente drept når du flyttet?

Anonymkode: 35345...77a

Den lommentaren virket noe  frekk, og spydig 😝

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du hva flyktning betyr? 

Anonymkode: 26904...b97

Hva betyr det å være flykting?

Definisjon: En flyktning er en person som har flyttet  fra sitt hjemsted, og med rette flykter på grunn  mangel på jobb eller utdannelse . Kan få manglende tilhørighet til en bestemt sosial gruppe bygdiser.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Definisjon: En flyktning er en person som har flyttet  fra sitt hjemsted, og med rette flykter på grunn  mangel på jobb eller utdannelse . Kan få manglende tilhørighet til en bestemt sosial gruppe bygdiser.

Nei. Denne definisjonen finner du nok ikke noe annet sted enn i ditt eget hode. En flyktning er ikke en person som har flyttet fra sitt hjemsted, men en person som har flyktet fra sitt hjemsted. To vidt forskjellige ting, og en veldig viktig ting å vite forskjellen på om man skal diskutere flyktninger på noen som helst måte.  🙄

Flyktning

• person som har flyktet (1) fra hjemlandet sitt
  • person som er på flukt

Flykte

• rømme (særlig fra fare)
    • komme seg unna
    • unngå

Anonymkode: d3f86...721

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dette er helt feil, dette er din definisjon i ditt eget hode, og en meget dårlig en. Du vet åpenbart ikke hva det vil si å være flyktning. I eget land er man ikke flytning men internt fordrevet, se definisjonen fra FN under. 

FNs flyktningkonvensjon definerer hva en flyktning er. Der står det at du er en flyktning hvis:

1. du er utenfor ditt eget hjemland
  2. du ikke kan eller tør få beskyttelse i, eller returnere til, ditt eget hjemland
  3. dette er fordi du frykter forfølgelse på grunn av rase, religion, nasjonalitet, medlemskap i en sosial gruppe, eller politiske meninger i ditt eget hjemland

Det betyr at det kun er personer som har forlatt hjemlandet sitt som regnes som flyktninger i internasjonal rett.

Internt fordrevne er personer eller grupper som har blitt tvunget til å forlate hjemstedet sitt på grunn av konflikt, vold, brudd på menneskerettighetene eller naturkatastrofer. Internt fordrevne blir ikke regnet som flyktninger fordi de ikke har krysset en landegrense, men er på flukt i sitt eget land.

Du både kan og bør lese deg mer opp, f.eks der sitatene over er hentet fra https://www.fn.no/tema/flyktninger/flyktninger

Du er ikke flytning. Du er bortskjemt norsk breleberte, som tydeligvis har levd i et alt for skjermet miljø til å forstå hva det å måtte flykte/bli internt fordrevet faktisk innebærer. 

Anonymkode: b8e40...0ae

• Liker 1
  • 11 måneder senere...
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 14.7.2022 den 18.57):

Unge mennesker har store forventninger til livet, de vil ha et yrke som de liker og ikke mist vil de ha sex og morro. Og hvis man bor ute på landet, så er det jo så få muligheter for at slike behov blir fyllt? Det er bare et fåtall av unge mennesker som ønsker seksuelle relasjoner med sau og geit? Derfor tar de sine ting og reiser på jakt etter disse drømmene, til byen eller hvor de nå enn tror regnbuen slår ned. 

Endret av Michaelhe
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 11.14):

Dette er helt feil, dette er din definisjon i ditt eget hode, og en meget dårlig en. Du vet åpenbart ikke hva det vil si å være flyktning. I eget land er man ikke flytning men internt fordrevet, se definisjonen fra FN under. 

FNs flyktningkonvensjon definerer hva en flyktning er. Der står det at du er en flyktning hvis:

1. du er utenfor ditt eget hjemland
  2. du ikke kan eller tør få beskyttelse i, eller returnere til, ditt eget hjemland
  3. dette er fordi du frykter forfølgelse på grunn av rase, religion, nasjonalitet, medlemskap i en sosial gruppe, eller politiske meninger i ditt eget hjemland

Det betyr at det kun er personer som har forlatt hjemlandet sitt som regnes som flyktninger i internasjonal rett.

Internt fordrevne er personer eller grupper som har blitt tvunget til å forlate hjemstedet sitt på grunn av konflikt, vold, brudd på menneskerettighetene eller naturkatastrofer. Internt fordrevne blir ikke regnet som flyktninger fordi de ikke har krysset en landegrense, men er på flukt i sitt eget land.

Du både kan og bør lese deg mer opp, f.eks der sitatene over er hentet fra https://www.fn.no/tema/flyktninger/flyktninger

Du er ikke flytning. Du er bortskjemt norsk breleberte, som tydeligvis har levd i et alt for skjermet miljø til å forstå hva det å måtte flykte/bli internt fordrevet faktisk innebærer. 

Anonymkode: b8e40...0ae

jeg har faktisk det i Norge

Anonymkode: 5887b...6bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...