Gå til innhold

Blir man behandlet annerledes som slank enn overvektig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå bmi på ca 21, har tidligere hatt bmi helt oppe i 30. jeg føler jeg blir behandlet annerledes som slank. Føler folk hører mer på meg, får mye mer positivt (og til og med litt upassende) oppmerksom fra menn. Jeg stråler nok riktignok ut mer selvtillit også, kler meg finere, tar mer plass osv som en indirekte konsekvens av å føle meg mer vel. Så det kan jo selvfølgelig påvirke noe… 

noen flere med tilsvarende erfaringer? 

Anonymkode: beaca...0d2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, definitivt. Hadde BMI på 40, nå 24. Stor forskjell. 

Anonymkode: dc9a0...d8c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Gjest Ghostface
Skrevet

Vet ikke, men det er godt mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det handler mest om utstråling. 

Selvfølgelig får man mindre oppmerksomhet fra overfladiske om man veier mer, men alt i alt handler det mest om utstråling 

Anonymkode: 098d3...51b

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis. Men i en del tilfeller er det slik. Fenomenet er merkelig. 

Anonymkode: 1cec2...ca2

AnonymBruker
Skrevet

Ja er sånn dessverre, folk forskjellsbehandler folk.

Anonymkode: 8061f...7a2

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det handler mest om utstråling. 

Selvfølgelig får man mindre oppmerksomhet fra overfladiske om man veier mer, men alt i alt handler det mest om utstråling 

Anonymkode: 098d3...51b

Jeg føler meg ikke mer vel, føler meg like enorm som jeg var. Har store problemer med selvtillit selv som normalvektig, ingen forandring i utstråling. Så nei, ikke nødvendigvis. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Stor forskjell.  

Anonymkode: ee423...457

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja det blir man. Jeg var slank frem til midten/slutten av 20 årene, da begynte jeg å legge på meg (av mange ulike årsaker) og fikk etterhvert en BMI på nærmere 40. For et par år siden klarte jeg å gå ned til BMI på 29, men når har jeg lagt på meg en del igjen (som skal av), men det er stor forskjell på hvordan folk behandler deg som normalvektig, litt på plussiden og sterkt overvektig. Man skal kjempe mot mye fordommer når vekten er høy, og må hele tiden motbeviser det folk tror og antar. 

Anonymkode: e059e...596

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Definitivt. Men det handler mer om holdning og selvtillit enn andre sine fordommer. 

Anonymkode: cdccf...f56

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Ble behandlet veldig bra som ung, pen og slank vs nå som jeg er blitt eldre og noen kilo for mye. Og jeg gjør en mye bedre jobb på arbeidsplassen i dag vs da jeg var yngre (slapp en del unna med ting). Av og til så tror jeg noen elsker å hater meg uten noen spesiell grunn (blir mer mislikt nå enn da selv om jeg er mye mer en hyggeligere person nå enn da jeg var yngre, penere og slankere). Dette gjelder da i jobbsammenheng, men opplevde at jenter på min egen alder som ung også hatet meg (sjalusi, misunnelse, baksnakking osv). 

Anonymkode: bac24...b85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, definitivt. Hadde BMI på 40, nå 24. Stor forskjell. 

Hvordan merker du det? 

Anonymkode: beaca...0d2

AnonymBruker
Skrevet

Enormt stor forskjell. Som overvektig har jeg blitt møtt i klesbutikker med «vi har ikke noe for deg her» og blitt sendt ut igjen. Arbeidere som ser bekymret ut når jeg kom inn i klesbutikken. All verdens stygge blikk hvis jeg spiste noe som helst, om det så var en gulrot. Stygge blikk på treningssenter, oppgitte folk som mente jeg måtte gi fra meg utstyr der til dem, for meg var det ikke håp for. Det er helt utrolig hva folk kan finne på å si. 

Som normalvektig ble jeg møtt med smil og hyggelige hilsener fra de samme folkene. Folk er langt, LANGT, hyggeligere mot en som er normalvektig. Folk hører på det man har å si. 

Anonymkode: 13fd3...96b

• Liker 6
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt klart! Fikk stygge blikk som overvektig. Blir behandlet på en helt annen måte nå som jeg er normalvektig. 

Anonymkode: 9a3f9...5ee

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå med selvtillit uansett hvordan du ser ut 😃

Anonymkode: 62c9f...ec3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt. Mange folk har enormt med fordommer mot overvektige.

Anonymkode: 655c7...f32

• Liker 1
Skrevet

Jeg får klart met komplimenter nå for kroppen min, men det er stort sett fra de som har sett meg overvektig. For de andre er jeg jo bare den de har kjent hele tiden

Skrevet

Absolutt.

Merket stor forskjell på BMI på rundt 27 og når jeg lå mellom 18-22. 

Også i helsevesen ifbm graviditet (jeg var slank/tynn). 

Handlet ikke om min egen utstråling eller noe, det var direkte kommentarer fra andre. 

Som lett overvektig ble det antatt ofte at jeg hadde spist for mye over tid, og ikke trente (jeg hadde for lavt stoffskifte). 

Som slank kunne jeg få antakelser om det motsatte (du trener sikkert hver dag, du som er så sunn). Ikke minst kunne jeg «gå kledd med alt» (jaha?). 

Som lett overvektig fikk jeg få blikk fra menn, det gjaldt langt færre og helst etter litt samtale.

Som veldig slank antok endel menn det var greit å vise tydelig interesse seksuelt eller bare generelt flørte veldig åpent. Men fikk generelt veldig mye mer tydelig interesse fra menn ved første blikk. 

Kunne også få syrlige og slemme kommentarer i begge ender av skalaen på kropp av folk en virkelig ikke forventet det av. Gjerne midt i en samtale så det ikke er så lett å si noe. 

Enkelte har og gjentakende ganger gitt negative tilbakemeldinger om hva de synes om en som lett overvektig (du var jo så STOR / husker jeg så deg på gata og bare tenkte «herregud hun har lagt seg ut» osv.

Jeg opplevde minst fokus på kropp og utseende positivt/negativt med BMI på 22-23. Det virket å være nøytralt for folk flest.  

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...