Gå til innhold

Kan jeg sjekke føflekk hos legevakta?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på ferie og skal være her en stund, det er for langt å dra til hjembyen for å sjekke føflekken. Kan jeg dra til legevakta og be de sjekke den? 

Anonymkode: fe128...024

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei det kan du ikke. 

Anonymkode: a1e16...72d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, det er virkelig ikke noe man belaster legevaktsystemet med. Der drar man kun ved akutte tilfeller, der det er fare for liv og helse om man ikke kommer til legebehandling øyeblikkelig. Det er ikke som et fastlegekontor.

Ring heller hjem og bestill time hos fastlegen eller en hudlege (privatklinikker får man time raskt hos) til en dag eller to etter at du er hjemme igjen.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det kan du ikke. 

Kan jeg dra til min tidligere fastlege da? 

Gjest Hottentått
Skrevet

Nei men du kan dra på volvat eller annen privat klinikk ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Vet at en del apoteker sjekket dette, men vet ikke om det bare var en slags kampanje, eller noe de gjør fast…. 

Anonymkode: 57e82...295

Skrevet

Tilbyr ikke apotek sjekk av føflekker ?

• Liker 2
Skrevet

Har du en boots i nærheten så kan du sjekke der, dr dropin kan du jo prøve. 

Ikke legevakta

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Mest sannsynlig ikke. De fleste legekontor tar kun inn sine egne pasienter, spesielt på sommeren fordi de er nedbemannet og har ikke kapasitet til å ta inn andre. 
Du må enten gå privat eller til din nåværende fastlege. Men mtp at dette ikke er en hastesak vil du ikke få time hos fastlegen kanskje på noen uker. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du ikke oppta tiden til de på legevakta for å sjekke en føflekk

Anonymkode: 5dd88...fd8

• Liker 3
Skrevet

Tja, noen steder har "daglegevakt" hvor man kan få legetime om man ikke har fastlege. 

AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (18 minutter siden):

Tja, noen steder har "daglegevakt" hvor man kan få legetime om man ikke har fastlege. 

Men om de skal begynne å sjekke føflekker tror jeg de skal slite med kapasiteten på det de egentlig er ment for. Helsevesenet sliter om dagen, vis litt edruelighet!

Anonymkode: c29d2...f55

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er på ferie og skal være her en stund, det er for langt å dra til hjembyen for å sjekke føflekken. Kan jeg dra til legevakta og be de sjekke den? 

Hvis du skal være der på ferie i ett år eller mer så er det innafor. Ellers så er det misbruk av legevaktens ressurser

Anonymkode: f8a3c...5d2

AnonymBruker
Skrevet
29_j skrev (2 minutter siden):

Å sjekke en føflekk som er unormal er da veldig fornuftig! 

Ts, du kan gå å høre? Hvis ikke gjør du det når du kommer hjem. Reiner med du kommer kjapt inn. 

Ikke på legevakten. Det finnes masse andre alternativer. TS kan til og med velge nettløsbinger og sende bilde til privat hudlege.

Anonymkode: 30bf9...3a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke på legevakten. Det finnes masse andre alternativer. TS kan til og med velge nettløsbinger og sende bilde til privat hudlege.

Legevakta er åpne når legekontorene har stengt. De tar inn alt av sykdommer hvis man ber om det. 

Anonymkode: 8b394...dd6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Legevakta er åpne når legekontorene har stengt. De tar inn alt av sykdommer hvis man ber om det. 

N.E.I.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er misbruk av ressursser. Bruk andre alternativ. Bruker da faen ikke legevakta på en føflekk.

Anonymkode: 480e6...e8a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan absolutt ringe og spørre. Du kan også ringe andre legesentre, forklare situasjonen og spørre om de har en ledig time. Kanskje får du nei, kanskje får du ja.

Anonymkode: fe50f...7f5

AnonymBruker
Skrevet
29_j skrev (6 minutter siden):

Aner du egentlig hvor mange som får føflekk kreft? Da er det viktig å komme tidlig for å slippe spredning. KG på sitt beste 🤦‍♀️🤦‍♀️

Unger med beinbrudd sitter flere timer i kø på legevakta. Og du mener man skal komme dit med en føflekk?? Altså, føflekker går ingen steder og kan vente i 2 uker til man kommer seg hjem.

Anonymkode: db987...8a7

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Legevakten er for akutg sykdom. Tror ikke akkurat at de prioriterer deg.

Mange apotek sjekker føflekker.

Ikke misbruk legevakten

Anonymkode: b05ae...f33

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...