Gjest Anonym_Kvinne Skrevet 17. november 2005 #1 Skrevet 17. november 2005 hei! jeg har et problem jeg trenger å få noen synspunkter på. for en liten tid tilbake bytta jeg lege da min gamle lege ikke tok meg på alvor i det hele tatt. så viser det seg nå at den nye legen min er kjempe grei.jeg er vel kanskje litt betatt av han men problemet er at jeg har veldig lyst å bli kjent med han utenfor legekontoret. jeg bryr meg ikke om han har dame,kone,samboer for vil bare bli hans venn. han er 10 år eldre enn meg,men jeg er vel egentlig ganske voksen for min alder. bør jeg bare glemme hele han eller skal jeg prøve å bli kjent med han? og hvordan skal jeg gå frem om jeg skal bli kjent med han? jeg har adressa hans,mobil nr og hjemme nr. jeg er en person som syns ting er ganske flaut og å ha en god lege er viktig for meg.har ikke lyst å bytte lege igjen. har legetime igjen om ca 1,5 uke og får nok en ny legetime en mnd etter det igjen.er nemmelig sykemeldt for tiden. ja dette ble litt rotete og langt men håper noen der ute har noe tips til meg.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #2 Skrevet 17. november 2005 Herregud.. han har kjærring og unge® Og uansett om han hadde vært singel hadde det vært veldig uproft av ham å innelde et forhold til deg samtidig som du er hans pasient.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 17. november 2005 #3 Skrevet 17. november 2005 jeg aner ikke om han er singel eller ikke.og dette var ikke snakk om et forhold men et vennskap
Arkana Skrevet 17. november 2005 #4 Skrevet 17. november 2005 Vel, leger har jo venner og kjærester de også. Jeg ser ikke noe galt i å være venn med en lege, men da bør i allefall fastlege-forholdet ta slutt.
Gjest hovedinnlegger Skrevet 17. november 2005 #5 Skrevet 17. november 2005 Vel, leger har jo venner og kjærester de også. Jeg ser ikke noe galt i å være venn med en lege, men da bør i allefall fastlege-forholdet ta slutt. ← så du mener at jeg bør bytte lege om jeg vil ha noe med han å gjøre privat? er bare det at om han uansett ikke vil bli kjent med meg så vil jeg ikke bytte lege. for han er en utrolig flink lege. vet lissom ikke hvordan jeg skal gå frem for å finne ut av dette.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #6 Skrevet 17. november 2005 Vel nå vet jeg ikke grunnen til hvorfor du er sykemeldt men om det er pga psykiske problemer så setter du legen i en veldig kinkig situasjon. Sjøl om du presiserer du tenker vennskap ikke forhold. Kanskje han er så hyggelig mot alle pasienter ? Noen mennesker er jo bare sånn at de er "likandes". Han har kanskje ikke lyst til å ha noe med pasienter å gjøre på fritida si. ikke sett ham i det dilemmaet at han kanskje må såre deg ved å takke nei. Tror det vil være pinlig å bruke samme lege etter det.
Tigerlily Skrevet 17. november 2005 #7 Skrevet 17. november 2005 Har for meg at leger ikke vil ha vennskapsforhold til pasientene sine fordi de da vet for mye om personen. H*n vil ikke vite nøyaktig hvordan venners kjønnsorganer ser ut, hvilke kjønnssykdommer venner har hatt, om vennen er deprimert, har en føflekk som kan være kreft, er blodfattig. Lege-pasientforhold er vel nettopp det, ikke et vennskap?
Gjest Milah Skrevet 17. november 2005 #8 Skrevet 17. november 2005 Har for meg at leger ikke vil ha vennskapsforhold til pasientene sine fordi de da vet for mye om personen. H*n vil ikke vite nøyaktig hvordan venners kjønnsorganer ser ut, hvilke kjønnssykdommer venner har hatt, om vennen er deprimert, har en føflekk som kan være kreft, er blodfattig. Lege-pasientforhold er vel nettopp det, ikke et vennskap? ← Enig! Tviler på at det er mange leger som har venner som pasienter..
Arkana Skrevet 17. november 2005 #9 Skrevet 17. november 2005 Det er ikke ulovlig å være venn med en pasient, men det er ulovlig å innlede et seksuelt forhold med en pasient. Likevel vil jeg nok tro at en lege helst vil foretrekke å ikke ha noe forhold til en pasient utenom pasient-legeforholdet. Både pga det som er nevnt over her, men også fordi det lett kan bli misforståelser og fare for å miste autorisasjonen. Legen kan ikke vite dine hensikter, og mange har kanskje opplevd at pasienter blir betatt av dem. Man er jo ganske sårbar som pasient, avslører sider av seg selv som ikke hvem som helst får tilgang til. Og leger er jo som oftest snille, vennlige, hjelpsomme osv, slik de fleste er som liker å jobbe med mennesker. Jeg tror nok enhver profesjonell lege vil avslå muligheten for et personlig forhold til en pasient, men det er altså ikke ulovlig.
Gjest Gjest_Tiril_* Skrevet 17. november 2005 #10 Skrevet 17. november 2005 Legen vil ikke ha noe med deg å gjøre privat siden du er/har vært hans pasient. Etterpå vil han nok også mest sannsynlig overflytte deg til en annen fastlege. Sorry, men slik er det.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #11 Skrevet 17. november 2005 syns det går ann å formulere seg på en annen måte enn dere gjør her. og følelser er ikke lett å styre.selv om det bare er vennefølelser....men alle forstår kanskje ikke det
Tusenfryd Skrevet 17. november 2005 #12 Skrevet 17. november 2005 Det er helt vanlig å bli betatt av omsorgs-/autoritetspersoner man møter underveis, som leger, tannleger, lærere, sjefer etc. Men la det være med det, behold et profesjonelt forhold til mannen, om ikke kommer i alle fll han helt sikkert til å gjøre det.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #13 Skrevet 18. november 2005 Det er helt vanlig å bli betatt av omsorgs-/autoritetspersoner man møter underveis, som leger, tannleger, lærere, sjefer etc. Men la det være med det, behold et profesjonelt forhold til mannen, om ikke kommer i alle fll han helt sikkert til å gjøre det. ← Enig Dette er sikkert noe legen er oppmerksom på, alle leger som følger de etiske retningslinjene sørger for å holde en viss profesjonell avstand til pasientene sine. Mulig dere kan bli venner senere om du slutter som pasient hos ham, men det må sikkert skje naturlig og tilfeldig sånn som vennskap bruker å oppstå, for om du planlegger at 'nå skal dere bli venner', kommer du sannsynligvis til å skremme ham bort. Sett heller pris på at du har funnet en god lege, og finn vennene dine andre steder.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #14 Skrevet 18. november 2005 hei trådstarter! vet ikke helt hva jeg skal si og har ingen gode råd,men vil bare fortelle at jeg har det på akkurat samme måte som deg.vet at jeg egentlig burde byttet lege men får meg ikke til å gjøre det du får uansett ha lykke til hva du enn gjør! klem fra en i samme situasjon
Gjest GreenSky Skrevet 18. november 2005 #15 Skrevet 18. november 2005 Hør nå her. En lege eller what ever treffer på mange rare mennesker. Sårbare, ensomme, desperate, osv. Jeg har et spøkefult forhold til legen min og han fortalte meg at han tar aldri tlf hjemme hvis det er et nummer han ikke kjenner, nettopp pga "rare" pasienter. En kjekk lege har garantert fått div tilbud av pasienter, men ingen proffoesjonell lege ville innledet et (vennskapelig)forhold til en av sine pasienter.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #16 Skrevet 18. november 2005 Du vil ha en ordentlig lege sier du, og han her syns du er flink. HVorfor skal du ha legen din som en venn?? Gjør han inntrykk av at han vil ha deg som en venn?? Han er der for å hjelpe deg, han er i jobbsammenheng, du er der fordi du er syk. Pasientforhold. Tviler på om du syns det er like ålright å gå til han som en lege dersom han også er din venn, og jeg tviler på han synes det er ålright å ha deg som pasient. Ganske mye intimt man må fortelle leger i blandt. Ville ikke blandet noe private settinger inn i det. Det blir ukomfertabelt for dere begge. En lege er et helt vanlig menneske, privat trenger han avkobling vekk fra sine pasienter og sykdommer.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #17 Skrevet 18. november 2005 hei! jeg har et problem jeg trenger å få noen synspunkter på. for en liten tid tilbake bytta jeg lege da min gamle lege ikke tok meg på alvor i det hele tatt. så viser det seg nå at den nye legen min er kjempe grei.jeg er vel kanskje litt betatt av han men problemet er at jeg har veldig lyst å bli kjent med han utenfor legekontoret. jeg bryr meg ikke om han har dame,kone,samboer for vil bare bli hans venn. han er 10 år eldre enn meg,men jeg er vel egentlig ganske voksen for min alder. bør jeg bare glemme hele han eller skal jeg prøve å bli kjent med han? og hvordan skal jeg gå frem om jeg skal bli kjent med han? jeg har adressa hans,mobil nr og hjemme nr. jeg er en person som syns ting er ganske flaut og å ha en god lege er viktig for meg.har ikke lyst å bytte lege igjen. har legetime igjen om ca 1,5 uke og får nok en ny legetime en mnd etter det igjen.er nemmelig sykemeldt for tiden. ja dette ble litt rotete og langt men håper noen der ute har noe tips til meg. En lege har ikke lov å treffe pasienter utenfor kontoret. ←
valentino Skrevet 18. november 2005 #18 Skrevet 18. november 2005 ingen proffoesjonell lege ville innledet et (vennskapelig)forhold til en av sine pasienter. ← Selvfølgelig ville han det dersom han er forelsket. Disse instinktene stryrer oss uendelig mye mer enn folk aner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå