AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #1 Skrevet 14. juli 2022 Mange grunner til at jeg vil vekk. Er sykemeldt fra jobben. Trodde jeg fikk en god referanse, men det gjorde jeg ikke. Hva gjør jeg? Dette var en jobb jeg virkelig ville ha og som min leder nå har ødelagt. Jeg er, mildt sagt, forbannet. Vært i den jobben i 4 år. Som jeg hater lederhierarkiet/behovet med referanser. Er jo en grunn til at jeg vil vekk! Denne lederen har gjoirt det slik at jeg har fått psykiske problemer Kommer jeg meg ikke vekk derifra tidsnok må jeg over på AAP! Anonymkode: 7eab2...9ef 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #2 Skrevet 14. juli 2022 Hvordan vet du at du fikk en dårlig referanse, har de du søkte hos sagt det? Du har min medfølelse, vi er flere som har hatt sånne sjefer. Men skulle tro de var glade nok for å bli kvitt oss til å gi en god referanse. Men sånne trenger kanskje noen å herse med for å være lykkelige. Anonymkode: eb1b6...732 7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #3 Skrevet 14. juli 2022 En sak har gjerne flere sider. Anonymkode: c0b89...2b3 17
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #4 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En sak har gjerne flere sider. Anonymkode: c0b89...2b3 Få høre Anonymkode: 7eab2...9ef 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #5 Skrevet 14. juli 2022 Hvorfor brukte du vedkommende som referanse? Jeg har hatt et par sjefer som overhodet ikke har vært gode på ledelse, og jeg har søkt meg vekk derfra. Har selvfølgelig ikke brukt disse som referanser! Anonymkode: 1765a...4bb 4 6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #6 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Få høre Anonymkode: 7eab2...9ef Det jeg skriver er at vi har bare hørt din versjon, men det kan være grunner til at du også fikk dårlige referanser. Å være referanse er ikke synonymt med å bare høre gode ord om seg selv. Anonymkode: c0b89...2b3 10 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #7 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det jeg skriver er at vi har bare hørt din versjon, men det kan være grunner til at du også fikk dårlige referanser. Å være referanse er ikke synonymt med å bare høre gode ord om seg selv. Anonymkode: c0b89...2b3 Så når min leder overser å ikke gir meg relevant informasjon for å gjøre min jobb, så er det fordi jeg er slem da eller? Anonymkode: 7eab2...9ef 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #8 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så når min leder overser å ikke gir meg relevant informasjon for å gjøre min jobb, så er det fordi jeg er slem da eller? Anonymkode: 7eab2...9ef Det er Ditt ansvar å søke informasjon for å kunne utføre din jobb du er satt til. Har du sittet på jobb i 3 år og ventet på informasjon, og vært sykemeldt siste året? Anonymkode: 33288...063 8 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #9 Skrevet 14. juli 2022 På IKEA gir de kjempegode referanser blant annet til de som de faktisk vil ha vekk, så kanskje sjefen din tenker motsatt. Vil beholde deg og gir dårlige referanser😆 Men altså, veldig dumt å få dårlig referanser uten gyldig grunn? Anonymkode: e644b...6e8 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #10 Skrevet 14. juli 2022 Er du helt sikker på at du fikk en dårlig referanse? Snakket du med sjefen om det å være referanse før vedkommende ble oppringt av den andre arbeidsgiveren? Anonymkode: eadec...11f 1
Thanos Skrevet 14. juli 2022 #11 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er Ditt ansvar å søke informasjon for å kunne utføre din jobb du er satt til. Har du sittet på jobb i 3 år og ventet på informasjon, og vært sykemeldt siste året? Anonymkode: 33288...063 Nei. Leder har ansvar for å gi oppgaver til de ansatte. Og jobber man rutine, altså med det samme om og om igjen, er det leders ansvar å gi tilstrekkelig opplæring. Bare dårlige ledere forventer at arbeiderne skal mase for å kunne utføre jobben. 8 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #12 Skrevet 14. juli 2022 De fleste ledere gir jo ærlige referanser. Jeg har hatt ansatte som gjør en dårlig, er umotiverte, mye borte +++ som jeg gjerne skulle erstattet med noen flinke og produktive. Men jeg gir selvsagt ikke en god referanse hvis det er å lyve. Er ørlug og svarer på det de spør om. Å lyve vil slå tilbake på meg. Anonymkode: daed1...3b5 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #13 Skrevet 14. juli 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det er Ditt ansvar å søke informasjon for å kunne utføre din jobb du er satt til. Har du sittet på jobb i 3 år og ventet på informasjon, og vært sykemeldt siste året? Anonymkode: 33288...063 Dette har typisk vært innstillingen på arbeidsplasser jeg har vært på med helt elendig opplæring. Helt meningsløst å gi "ansvar for egen læring" til en nyansatt, som knapt nok vet hva som burde læres, for ikke å snakke om hvor informasjonen finnes. Dersom arbeidsgiver vil ha trygge ansatte som utfører jobben på en god måte, lønner det seg åpenbart å være på tilbudssiden med opplæring, informasjon og veiledning. Anonymkode: eadec...11f 6 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #14 Skrevet 14. juli 2022 Hadde en sjef som alltid gav dårlige referanser på sine ansatte som søkte seg til andre jobber, for hu ville ikke miste de til konkurrentene sine. Noen er bare elendige ledere OG fulle av innvendig dritt. Husk at du kan bruke alt fra tidligere lærere til bekjente som referanser, det MÅ ikke være en dårlig sjef. Anonymkode: 8ceed...499 6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #15 Skrevet 14. juli 2022 Det er jo meget mulig at du slett ikke har vært så god arbeidstaker om du syns selv. Det faktum at ny arbeidsgiver lett får vite at du er sykemeldt er grunn nok for flere til ikke å ansette deg. Anonymkode: 80b7c...ca0 4
Snublefot62 Skrevet 14. juli 2022 #16 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så når min leder overser å ikke gir meg relevant informasjon for å gjøre min jobb, så er det fordi jeg er slem da eller? Anonymkode: 7eab2...9ef Oida. Her gikk du rett i angrepsposisjon. Jeg skjønner at dette er frustrerende men du må og gjøre en jobb opp mot referansene dine, være i stand til å ha et kritisk blikk på deg selv og prøve å være litt objektiv. Men når du først har et dårlig forhold til sjefen, og det åpenbart ligger noe grums der, hvorfor trodde du at du ville få en god referanse? Du var jo på hugget med en gang med at du mener du ikke har fått relevant info for å gjøre jobben din, det betyr for min del at det åpenbart må være sånn at sjefen ikke er fornøyd med måten du har gjort jobben på. Normalt sett mener jeg at en potensiell ny arbeidsgiver først skal ha minst ett, kanskje to, intervju med kandidaten før referanser etterspørres. Kandidaten får da et innblikk i arbeidsplassen og oppgir først da referansene til potensiell ny arbeidsgiver. Referansene bør da være informert i forkant av at de blir kontaktet om hvordan intervjuet gikk og hva de har fokusert mest på. Så er det opp til potensiell ny arbeidsgiver å danne seg et inntrykk av deg for så å få dette avkreftet/bekreftet av en eller flere referanser. Altså man danner seg et bilde av kandidaten først, og så bruker referansen for å prøve å finne ut om dette bildet stemmer. Når da kandidaten snakker med referansene sine før det blir kontaktet er det og en mulighet for å få en følelse av om de blir en god referanse eller ikke. Men dette systemet er utdatert. Det kan styres/misbrukes av begge sider og noen arbeidsgivere legger alt for mye vekt på referanser og ingen innsats i intervjuet. Men det hjelper ikke deg nå. 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #17 Skrevet 14. juli 2022 Synes dere er litt kjipe mot en person som søker seg bort grunnet mobbing på jobb 🤷♀️ Jeg var kollega med ei og vi delte kontor en god stund. Hun er faglig dyktig, omgjengelig, kjempehyggelig osv. Hun søkte intern stilling hos en annen sjef - våre avdelinger delte kontorlandskap. Hun fikk jobben, og den nye lederen (som kjente henne godt som arbeidstaker på felles prosjekter) sa rett ut at «ikke bruk forrige leder som referanse mer - hun gir deg urettmessig dårlig referanse». Vet om flere ledere som er sånn. Anonymkode: 58a31...8e1 7
norw Skrevet 14. juli 2022 #18 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor brukte du vedkommende som referanse? Jeg har hatt et par sjefer som overhodet ikke har vært gode på ledelse, og jeg har søkt meg vekk derfra. Har selvfølgelig ikke brukt disse som referanser! Anonymkode: 1765a...4bb Hvis det er snakk om de siste 2-3 arbeidsplassene får du ikke valgt dette selv.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #19 Skrevet 14. juli 2022 Er det alle de andre enn Ts som går i utakt på den arbeidsplassen? Anonymkode: 508d8...1d8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #20 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mange grunner til at jeg vil vekk. Er sykemeldt fra jobben. Trodde jeg fikk en god referanse, men det gjorde jeg ikke. Hva gjør jeg? Dette var en jobb jeg virkelig ville ha og som min leder nå har ødelagt. Jeg er, mildt sagt, forbannet. Vært i den jobben i 4 år. Som jeg hater lederhierarkiet/behovet med referanser. Er jo en grunn til at jeg vil vekk! Denne lederen har gjoirt det slik at jeg har fått psykiske problemer Kommer jeg meg ikke vekk derifra tidsnok må jeg over på AAP! Anonymkode: 7eab2...9ef Du trenger ikke å sette opp din leder som referanse. Jeg satte opp en god kollega som referansen (jeg vet min leder ikke ville sagt så mye fint om meg fordi vi ikke kom overens og det er lov å sette opp de referansene du selv ønsker). Anonymkode: 4d0cd...6ad 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå